Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zanik iskry motorze Gilera

KJaniczak 15 Jun 2006 19:21 4983 28
  • #1
    KJaniczak
    Level 25  
    Witam. Mam problem z motorem marki Gilera (coś na styl ścigacza). Problem jest taki że jak kręcę rozrusznikiem niema iskry a jak kończę to pojawia się. Proszę o szybką pomoc albo jakiś schemat bo w ogóle nie wiem na jakiej zasadzie zbudowana jest instalacja w motorach.
  • #2
    adamjur1
    Level 41  
    Wygląda na prozaiczną usterkę - za słaby akumulator- jak kręcisz rozrusznikiem to napięcie spada poniżej progu działania elektroniki.....
    Pozdr.J.
  • #3
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    witam.
    czy da się tem motor uruchomić np. na pych?
    czy posiada on kopniak czy tylko elektryczny rozrusznik?
    który to rok?
    zapłon elektronik czy przerywacz?
    problem może tkwić w cewce wtórnej od zapłonu (jeżeli takowa jest) lub w module zapłonu
  • #4
    prezes11
    Level 23  
    albo rozrusznik pobiera wiecej produ niz powinien moze ma zwarcie jakies
  • #5
    KJaniczak
    Level 25  
    Macie racje napewno jest gdzieś zwarcie bo podpiołem prostownik zamiast akumulatora i wywaliło mi bezpiecznik 15 A.
  • #6
    jpxx
    Level 15  
    Jeżeli nie było akumulatora, tylko sam prostownik, to 15A na pewno musiało polecieć.
    Prądy rozruszników liczy się raczej w dziesiątkach i setkach amperów :)

    Doładuj akumulator, albo spróbuj "na popych"
  • #7
    KJaniczak
    Level 25  
    Na popych zabardzo nie chce a z akumulatorem coś jest nie tak bo nie chce wogóle przyjmować prądu
  • #8
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    no to wychodzi na to że trzeba zmienić akumulator i powinno być dobrze
  • #9
    KJaniczak
    Level 25  
    A czy możliwe jest że rozrusznik po zapaleniu działa jako prądnica? Bo nie widze żadnych kabli idących od silnika tylko jest jeden kabel idący od rozrusznika i żadnych kabli więcej od silnika.
  • #10
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    jeszcze się nie spotkałem z takim rozwiązaniem.
    na pewno nie ma żadnych przewodów to niemożliwe aby do silnika szedł jeden przewód co z zapłonem jakieś przewody do niego muszą być
  • #11
    KJaniczak
    Level 25  
    Pomyliłem się. Jest zapłon. Zdjąłem magneto i są pod nim 3 cewki: dwie połączone szeregowo o bardzo małym oporze - podłączone są do mostka prostowniczego. A ta trzecia ma rezystancje 220 ohm i jak mierzyłem napięcie jakie wytwarza podczas obrotów rozrusznika względem masy to około 40 V zmiennego i podłączona jest do tej cewki od której idzie świeca. Moje pytanie jest takie jak to ma być poprawnie podłączone bo poprzedni właściciel coś namieszał a ja nie wiem co na pewno podmienił cewkę bo założył taką jak w Simsonie a ona ma dwa wejścia to jedno podpiął zasilane z tej cewki z pod magneta a drugie wejście podpiął + idący z mostka prostowniczego ale nie wydaje mi sie to dobrze bo w Simsonie były jakieś platynki co przerywały dopływ prądu a tu nic nie ma z tego co się już dowiedziałem to ma być jakiś moduł tylko gdzie on jest?
  • #12
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    mam pytanie czy na tej konstrukcji ten motor jeździł?
  • #13
    KJaniczak
    Level 25  
    Nie wiem. Prawdopodobnie nie ale ten koleś co wziołem od niego ten motor dał mi starą cewke do której podpina sie tylko jeden kabel (zapewne ten od cewki która jest pod magnetem)
  • #14
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    jeżeli podłącza się do niej tylko jeden przewód to zapewne ten który idzie od modułu
    poza cewkami w magnecie musi być jeszcze czujnik impulsów a przewody od niego idą do modułu (tak możesz zlokalizować moduł)
  • #15
    KJaniczak
    Level 25  
    Zapomniałem dodać że ten przewód co idzie od sewni zpodd magneta rozgałęzia sie i idzie jeszcze do obrotomierza ale tam to chyba nie bedzie modułu a nigdzie go nie widać a po kablach napewno nie dojde do niego bo ten od cewki podłączyli bezpośrednio do cewki zapłonowej
  • #16
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    rozgałęzia się zapewne przy cewce zapłonowej bo z tego punktu jest brany impuls na obrotomierz. A moduł tak jak pisałem powinieneś znaleźć po przewodach od czujnika w magnecie nie od cewki
    coś musi przerywać obwód albo przerywacz mechaniczny albo elektroniczny jak w twoim przypadku czyli moduł musi być
  • #18
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    nie to jest zapewne czujnik temperatury ten od zapłonu musi być tam gdzie cewki w magnecie bo odbiera on sygnał z koła magnesowego w momencie w którym ma nastąpić zapłon
  • #20
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    no to jestem zaskoczony jeszcze takiego układu nie widziałem nie wiem skąd jest impuls do cewki

    jeżeli ktoś ma schemat takiego cuda to bardzo bym prosił wtedy może coś poradzę, a może ktoś miał z tym do czynienia?
  • #21
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A pod spodem tejpłytki nie ma jeszcze jakiś cewek, czujników, czy czegoś elektrycznego? Prawdopodobnie masz zestaw podobny do stosowanego w simsonie elektroniku.
    Piszesz, że jak nie kręcisz rozrusznikiem, to iskra na świecy jest. Czyli elementy odpowiedzialne za zapłon pracują. Iskra zanika po właczeniu rozrusznika. Tutaj przyczyn moze być kilka. Od złego stanu akumulatora (na próbe można go podmienić na jakikolwiek sprawny, nawet samochodowy), poprzez błędy w podłąceniu instalacji (np. masa ukłądu zapłonowego puszczona poprzez rozrusznik - sensu to nie ma ale jeśli ktoś robił szybką sztukę, to mógł namieszać).
    Daj więcej zdjęć elektryki, spróbuj rozrysować.
    Próbowałeś poszukać danych swojego bolidu w internecie? Może znajdziesz schematy elektryki. Wtedy nie będzie problemu.
  • #22
    KJaniczak
    Level 25  
    Narysowałem jak to jest i jestem przekonany że czegoś brakuje więc prosze żebyście podali mi jakiś schemat podłączenia jak to ma działać jaki ewentualnie moduł i jak go podpiąć.
  • #23
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak to nie ma prawa działać. Brakuje jeszcze między cewką w magnecie a cewką zapłonową jakiegoś modułu formującego impulsy.
    Ale pisałeś, że jak nie kręcisz rozrusznikiem, to masz iskrę. Jak to sprawdziłeś? Czy silnik w ogóle odpala?
  • #24
    KJaniczak
    Level 25  
    Nie mam iskry tylko czasami pojawia sie jak magneto jest jeszcze w ruchy a rozrusznik nie pobiera już prądu. A jak przekręce kilka razy kluczykiem to czasami też pojawi sie iskierka. A czy istnieje możliwość że poprzednia cewka posiadał taki moduł w sobie?
  • #25
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W motocyklach stosuje się różne wynalazki... Ale o moduło - cewce nie słuszałem. Możliwe jeszcze, że jest to jakiaś wersja zapłonu iskrownikowego... ale wtedy niepotrzebna jest cewka.
    Podaj dokładnie typ pojazdu i parametry silnika.
    Szukałeś w necie?
    Co jest od spodu tej płytki z cewkami? Bo tam idą chyba jeszce jakieś przewody. Odkręć i daj fotki.
    w ogóle ta płytka wygląda dość dziwnie. czemu jest tak krzywo osadzona wgledem wału?
  • #26
    KJaniczak
    Level 25  
    Od spodu nic nie ma a krzywo jest osadzona bo jest odkręcona (odkręciłem ją specjalnie żęby upewnić sie że nic tam nie ma). Motor to Gilera o pojemności 50 cm3 z 1992 roku

    Dodano po 11 [minuty]:

    Narysowałem jak wygłąda ta "cewka" co była orginalnie ale nic na niej nie pisze tylko jest jakaś nalepka ale to na 90% ostrzeżenie napisane po włosku.
  • #27
    Tommy82
    Level 41  
    No o modul-cewce ja tez, ale nie wiem czy nie ma czasem fajek z cewkani wn w sobie.
    W sumie to zeby to dzialalo podbnie do iskrownika to moglo by to i dzialac (trodno na odleglosc ocenic)
    byc moze orginalna cewka ma poprostu mase tylko i wylacznie na obudowie
    nie spotkalem sie z taka instalacja jeszcze ale rozwazajac czysto teoretycznie (jak sie myle to porawcie)
    JEsli mamy jakas tam cewke ktora daje jakis tam przebieg zmienny i 40 V (ktory jak rozumie jest wykozystywany do zlicznia obrotow ) to jak podepniemy pod to cewke to powinno sie w niej cos indukowac tj cos tam powinno skakac
    ale moim zdaniem zeby to dzialalo to temu nie jest potrzebny plus z aku a wrecz przeciwnie, masa
    osobiscie podpiol bym to tak ze wyjscie z tej cewki podpiol bym tam gdzie plus cewki. A tam gdzie sie notmalnie wpina przerywacz (na mase, popatrz na onaczeniana cewki) podpiol bym do masy i modlil sie zeby to dzialao
    jak by to mialo dzialac ano mniejwiecej tak
    prad indukuje sie na cewce i zasila cewke zaplonowa (plynie przez nia zmienny prad) no i moze tak to ma dzialac ze sie cos bedzie indukowac
    byc moze orginalna cewka zamiast wyprowadzenia na przerywac miala to pobpiete na obudowe bo nie bylo sesu tego wyprowadzac bo i po co zeby kawalkiem kabla i tak do masy podpiac ??
    Jest szansa ze to ma wlasnie tak dzialac
    ale nie ma pewnosci ze bedzie bo cewka z simsona jest z tego co sie orjetuje na 6V (w razie czego nie bijcie specem od simsoniw nie jestem) moga poprostu do siebie nie pasowac
    wogole to sie moze okazac ze ta cewka daje np impuls a nie przebieg zmienny bo jest tam gdzies kreci sie magnes tylko dla niej
    Panowie co na ten temat myslicie ??
  • #28
    KJaniczak
    Level 25  
    Rozmawiałem dzisiaj ze znajomym który naprawia piły motorowe i zaskoczył mnie bo powiedział mi że taki rodzaj instalacji jest w piłach motorowych czyli że nie mam żadnych przerywaczy ani modułów tylko w cewce jest jakaś mała pierdołka chyba węglowa. Sprawdziliśmy odrazu tą starą cewke i okazało sie że ma zwarcie w sobie ale nie moge sie do niej dostać bo cała jest zalana jakąś żywicą a mnie już nie chce sie wiercić tyle w niej. Chyba jutro kupie nową cewke i odrazu poinformuje o efekcie.
  • #29
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tylko jak ta cewka ma w sobie jakiś element, który działa progowo, to będzie pasowała racej tylko oryginalna. Ostatecznie układ zapłonowy można zaadoptować z jakiegoś innego pojazdu; simsona, mzty, rometa charta lub czegoś w tym stylu. Trzeba tylko odrobinę pomyśleć.