Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak ustwić zapłon w 125p?

21 Jun 2006 10:19 3606 7
  • Level 20  
    Witam:)
    Jeśli ten temat łamie regulamin forum to niech moderator umieści go w koszu...
    Mam problem z zapłonem w tym aucie ....mógłby mi ktoś napisać krok po kroku jak ustawić poprawnie zapłon ??..do czego służy ta żarówka włączana między masę i obwód niskiego napięcia na cewce???
    Chciałbym to zrobić bez pomocy stroboskopu ...Bardzo dziękuje za wszelka pomoc...
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    Level 22  
    Witam.
    Jest kilka sposobów, jeżeli masz silnik z aparatem zapłonowym z przerywaczem to można podpiąć żarówkę pomiędzy wyjśćie styków przerywacza a masę. Potem trzeba ustawić wał korbowy tak aby w pierwszym cylindrze tłok był GMP (górny martwy punkt, pierwszy cylinder to ten od strony rozrządu) Trzeba też zwrócić uwagę na to aby w tym położeniu tłoka był suw sprężania na pierwszym cylindrze. Na obudowie rozrządu są znaki ustawienia GMP (0°) i o ile się nie myle 5° wyprzedzenia. Trzeba ustawić na to 5°. Teraz trzeba sprawdzić czy paluch rozdzielacza znajduje sie w pozycji wskazującej na wyjście wysokiego napięcia na pierwszy cylinder z kopułki. Jeżeli tak jest to należy włączyć zapłon i kręcić aparatem zapłonowym o kilka stopni w kierunku przeciwnym do obracaniem się wałka aparatu do momentu kiedy lamka zgaśnie, potem obracamy aparat zapłonowy spowrotem aby lampka się zapaliła, dokładnie w momencie kiedy się zapali mamy ustawiony zapłon ze statycznym kątem wyprzedzenia zapłonu o 5° przed GMP. Na koniec trzeba sprawdzić kolejność podłączenia kabli WN. Mam nadzieję że się nie pomyliłem w tym opisie, jeśli tak to niech mnie ktoś poprawi... :)

    Pozdrawiam...
  • Level 20  
    dzięki..ja na obudowie rozrządu mam 3 kreski czyli miałbym ustawić na 1 kresce patrząc zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara???
  • Helpful post
    Level 22  
    W książce "obsługa naprawa" pisze aby statyczny kąt wypzredzenia zapłonu wynosił:
    dla silnika: 116C.076/56 oraz 115C.076/52 - 5°
    dla silnika: 116C.076/01 - 10° do 12°
    dla silnika: 115C.076/53 - 7° do 9°
    W tej samej książce jest rysunek, na którym na obudowie rozrządu jest tylko jeden znak (domyślam się że 0°) i że należy ustawić znak na kole pasowym 6,5mm przed znakiem na obudowie rozrządu. Trudno mi powiedzieć co znaczą u Ciebie znaki, proponuję ustawić na GMP i od tego położenia 6,5mm jak piszą w książce. W praktyce i tak się potem ustawia zapłon "na słuch", obracając leko aparatem zapłonowym podczas pracy silnka i obserwując zachowanie silnika... :)
  • Level 20  
    Co jedna książka to inne dane są... powiedz mi ten znak na obudowie to na oko trzeba ustawić??..i jeszcze pytanko....jak go odpale i byłoby coś nie tak tzn chodziłby nierówno to tak jak mówisz będe kręcił aparatem ...tylko przy jakiej prędkości obrotowej silnika poniżej czy powyżej 800obr/min?
  • Helpful post
    Level 22  
    Ustaw na oko, żeby mniej więcej pasowało. Ja zawsze regulowałem aparatem na biegu jałowym czyli w okolicy 800 - 1000 obr/min. Jeżeli silnik zacznie "cofać" czyli zacznie nim rzucać to znaczy że zapłon jest zbyt wczesny, jeżeli silnik osiągnie zbyt niskie obroty i przy dodawaniu gazy będzie strzelał w wydech to jest zbyt opuźniony. Jeżeli kręcąc aparatem obroty rosną to zapłon przyspieszamy a jeżeli maleją to opóźniamy, inaczej - przeciwnie do kierunku obrotów wałka aparatu przyspieszamy a zgodnie z kierunkiem obrotów wałka opóźniamy zapłon...
  • Helpful post
    Level 12  
    Witam
    jest jeszcze jeden sposób - starych mechaników. Zdemontuj filtr powietrza, tak żeby był wygodny dostęp do aparatu zapłonowego i gaźnika. Teraz uruchamiasz silnik i czekasz żeby sie nagrzał. Ustawiasz wstepnie na "ucho" najbardziej równomierna pracę silnika. Nastepnie lekko przykręć śrubę blokjacą aparat. Teraz naciśnij gwałtownie cięgno gazu (najlepiej na pokrywie zaworów) jeżeli usłyszysz charakterystyczny dźwiek (twardy stukot) spalania stukowego jak to kiedys mówiono "zawory zagrały" to zapłon jest za wczesny. Zmień położenie aparatu "za obrotami" czyli opóźnij zapłon ale powolutku. Reguluj kilka razy aż silnik będzie przyspieszał równo bez zbednego hałasu. Następnie weź do ręki płaski mały śrubowkręt i na gaźniku od strony pokrywy zaworów masz ukośną śrubke regulacji składu miesznki. Tak ustaw aby silnik pracował jak najrówniej. Teraz wykonaj jak możesz jazdę próbną. Lekko rozpędź auto tak aby na 3 biegu jechał jak najwolniej i gwałtownie wcisnij pedał gazu. Jeżeli silnik cichutko i krótko "zagra" potem nie będzie dźwięku spalania stukowego i płynnie przyspieszy to regulację masz z głowy. Morzesz zamontować filtr powietrza. Nie zapomnij o tym drobnym fakcie, że benzyna benżynie nie równa. Raz zalelesz paliwa będzie OK innym razem silnik bedzie cichutko grał.
    Życzę przyjemnej zabawy.
  • Level 20  
    Dzięki ustawiłem sposobem Pfemek`a i narazie nie widze jakichś niepokojących objaw, Jendrek12ja twój sposób też sie może kiedyś sprzyda...Dzięki i narazie-zamykam temat