Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Toledo, czujnik temperatury

morius 22 Cze 2006 17:56 11154 8
  • #1 22 Cze 2006 17:56
    morius
    Poziom 10  

    Witam!

    Czy ktos mogłby mi podac parametry czujnika temperatury (opór) idącego do komputera (czujnik niebieski, typ NTC) przy danych temperaturach w Seacie Toledo 1.8, rok 1991r. ? Jest to czujnik dwuprzewodowy, z których jeden kabel jest połaczony z masą. Podejrzewam go o powodowanie złej pracy silnika, tj. przy uruchomieniu zimnego silnika, silnik ledwo wkręca sie na 500 obrotów i trzyma tak pewien czas. Przy próbie jazdy po chwili gaśnie z niewiadomych przyczyn (mam wrażenie jakby nagle "zabrakło" mu paliwa). Stan ten utrzymuje sie do momentu gdy silnik sie rozgrzeje, wtedy ma juz "normalne" obroty (niecałe 1000) i nie gaśnie. Po zmierzeniu rezystancji czujnika przy lekko rozgrzanym silnika wyszło mi ze ma ok 300 ohm. Dla porównania miałem drugi czujnik (jednak nie wiem czy dobry) i po ogrzaniu go zapalniczką do dosyć wysokiej temperatury jego opór nie spadł poniżej 2 mega ohm ! Porównanie to dało mi sporo do myslenia.
    Zaden mechanik, u ktorego bylem nie potrafil mi pomóc. Raz im wychodzilo ze ten czujnik jest dobry, a raz ze niby zły. Jeden nawet "wymienił" ten czujnik na inny uzywany, dajac z powrotem ten stary co rzekomo byl zamontowany pierwotnie, jednak chyba nie wiedzial ze nie ma do czynienia z debilem, bo gdyby go wymienil musialo by sie porozlewać pełno plynu chlodzacego, a ponadto czujnik ktory mialem w samochodzie ma diametralnie inny kolor (ten co byl od nowości i jest nadal zamontowany ma kolor jasnoniebieski, a wg. mechanika ten co niby byl zamontowany ma kolor ciemnogranatowy). Wkurzylo mnie to bardzo i postanowilem wziasc sprawy we własne rece.
    Uczepilem sie tego czujnika poniewaz, biorac to na chlopski rozum, jesli wedlug mojej teorii czujnik ten ma za mala rezystancje, to znaczy ze komputer widzi silnik jako dobrze rozgrzany, a nawet gorący w tym przypadku! (sugerujac sie tym drugim czujnikiem), a co za tym idzie, przy zimnym silniku komputer nie wlacza ssania, tylko podaje normalna dawke paliwa jak dla silnika rozgrzanego i silnik mi gasnie poki sie nie rozgrzeje i wszystko sie wtedy nie ustabilizuje.
    Po drugie, raz podejrzalem jakąs tam karteczke u mechanika na ktorej on wypisal sobie rezystancje czujnika przy odpowiednich temperaturach, nie pamietam juz dokladnie tych danych, ale wg. tej karteczki wychodzi, ze czujnik ten powinien miec rezystancje dobrze ponad 10x wieksza jak ma w danej temperaturze.

    Sam juz w zasadzie nie wiem co mam w tej sprawie dalej robic, bo widze ze po miejscowych mechanikach nie mozna sie wiele spodziewac.
    Dodam tylko ze ten model samochodu jest ostatnim rocznikiem do ktorego nie mozna podlaczyc apararury diagnostycznej, a kody migowe nic nie mówia na ten temat. Natomiast sam silnik byl sprawdzony pod katem mechanicznym (m.in. cisnienie w cylindrach, nowe swiece, palec...)

    Niech ktoś mądry wypowie sie na ten temat...

    1 8
  • #2 22 Cze 2006 18:42
    wojtula11
    Poziom 17  

    Orientacyjne oporności :
    0 st. 4800.....6600 om
    10 st 4000 om
    20 st 2200...2800 om
    30 st 1300 om
    40 st 1000...1200 om
    50 st 1000 om
    60 st 800 om
    80 st 270.....380 om

    Są to wartości orientacyjne dla większości czujników o ujemnym współczynniku temperaturowym . Co do koloru : niebieski ( różne odcienie w zależności od producenta czujnika)

    0
  • #3 22 Cze 2006 23:15
    morius
    Poziom 10  

    Ok, dzieki bardzo za te wartości.
    Jutro postaram sie dokladnie sprawdzić działanie tego czujnika.

    pozdr.

    0
  • #4 22 Cze 2006 23:38
    Sławek62
    Poziom 17  

    Jeśli przy zimnym silniku są takie problemy, to po wypięciu przewodów od tego czujnika powinna nastąpić jakaś zmiana w pracy silnika.

    0
  • #5 23 Cze 2006 11:11
    morius
    Poziom 10  

    W zasadzie to parokrotnie ten czujnik byl wyjmowany, nawet podczas gdy silnik byl juz cieply, przez co nastepowala niekiedy zmiana obrotów, a czasem nic sie nie dzialo. Ale najpierw musze zdiagnozowac ten czujnik zeby juz miec go z glowy.

    0
  • #6 26 Cze 2006 21:50
    morius
    Poziom 10  

    Jednak okazało sie, że czujnik pracuje poprawnie w pełnym zakresie temperatur. Pozostaje mi jedynie szukać dalej.

    Dzięki wszystkim za pomoc.
    pozdr.

    0
  • #7 10 Lis 2009 00:57
    krykus79
    Poziom 1  

    witam
    mam ten sam problem ( SEAT TOLEDO 1.8 1992r.) ( silnik musi trochę popracować żeby w trakcie jazdy nie zgasł, a poza tym gdy odpalam samochód to świecą mi się kontrolki od oleju i temperatury ale po jakimś czasie gasną)
    czy mógłbyś powiedzieć jak rozwiązać owy problem??

    1
  • #8 21 Lut 2010 13:39
    darek25.
    Poziom 10  

    Koledzy i koleżanki dołączę się do tematu a mianowicie chodzi mi o niebieski czujnik przy temperaturze -3 i zimnym silniku na czujniku niebieskim niemam żadnych wskazań na mierniku czy to tak być powinno z góry dziękuję za odpowiedź

    0
  • #9 21 Kwi 2010 20:59
    kaazik89
    Poziom 9  

    Witam a ja mam pytanie odnosnie podłączenia jednego czujnika , chodzi dokładnie o czujnik temperatury wskazówki na desce(czarny)... wiec posiadam toledo 1.8 z 1992r i ktos przerabiał wlasnie instalacje przy czujnikach:( (4 pinowa wtyczka jest zastapiona 2 pinowa i włozony jest w miejsce czarnego czujnika czerwony) Zamierzam zrobić ta instalacje tak jak była oryginalnie , nabylem juz gniazdo czujnika 4 pinowe (od audi 100:P ) ale teraz mam problem gdzie jaki kabel do jakiego pinu przychodzi:(( Prosze o pomoc , mogł by ktos zerknąć w swoim toledo jak ma ułozone te kabelki (kolejnosc)?

    0