Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wszystko o zwrotnicach audio

fantasta 07 Wrz 2008 11:13 92020 77
  • #31
    Maragaht
    Poziom 15  
    czyli cos takiego
    Wszystko o zwrotnicach audio
    to jest niekonieczne a kiedy wiedzieć czy jest konieczne ?

    a tak przy okazji jakieś wzory na hm wyliczenie ile się potrzebuje dł drutu jak i szerokośći jeśli znam Ohm f A i V
  • #33
    Maragaht
    Poziom 15  
    Rozumiem a to sie slyszy czy można wyliczyć bądź zmierzyć czy tak poprostu ze słuchu
    a co jeśli glosnik ma 16 Ohm
  • #34
    Marcin230693
    Poziom 13  
    tłumiki oczywiście można dobierać na słuch :) tak w zasadzie można uzykać takie brzmienie jakie się preferuje
  • #35
    Arkadyo
    Poziom 29  
    Maragaht napisał:
    Rozumiem a to sie slyszy czy można wyliczyć bądź zmierzyć czy tak poprostu ze słuchu
    a co jeśli glosnik ma 16 Ohm

    To się słyszy i można to wyliczyć , zmierzyć i można ze słuchu a właściwie prawie zawsze trzeba poprawiać na słuch wartości wyliczone. Tłumik to banalny dzielnik napięcia i liczy się go dla konkretnej impedancji przetwornika. Tłumików nie stosuje się dla przetworników niskotonowych, poprostu kupując przetworniki na kolumne tak musisz dobrać ich spl aby średniotonowy i kopułka były głośniejsze lub przynajmniej równe niskotonowemu w skuteczności. Jeżeli w zestawie bedą grać przetworniki o róznej impedancji to trzeba to również uwzglednić np jeżeli kupisz nisko-średniotonowy o skuteczności 90db i impedancji 4Ω i połączysz z kopułką która ma 8Ω to skuteczność tej kopułki musi wynosić przynajmniej 93db.
  • #36
    M.B.S.
    Poziom 21  
    A co się dzieje z charakterystyka fazową? Przecież budując zwrotnicę czy filtry zmienia nam sie charakterystyka fazowa. Jak to sprawdzić, żeby głosniki (np niskotonowy i sredniotowy) po zaprojektowniu zwrotnic nie działały przypadkiem w przeciwfazie.
  • #37
    Arkadyo
    Poziom 29  
    Najlepiej JIG i program SpeakerWorkshop z przedwzmakiem i mikrofonem. Bez pomiarów zgrywanie fazy to katastrofa :P.
  • #38
    DjDaniel11
    Poziom 27  
    To ja przedstawię swój problem.
    Mianowicie potrzebuję zrobić zwrotnicę do:
    2x STX GDN-32-400-8-SE
    1x STX D-800-Ti
    i tu nasuwa mi się pytanie, jaką zwrotnicę dać. Myślałem nad 12db/oct.
    Tylko jest problem, bo nie wiem o ile db mam stłumić wysokotonowy? Jeden głośnik średnio-nisko tonowy ma skuteczność 97 db, więc mam liczyć te 2 szt jako 100db ? I wtedy stłumić ten driver do poziomu 100db ? Dobrze myślę?

    Aha i jak zrobić zwrotnicę aby ta kolumna sumarycznie miała impedencję 4 ohm ?

    PS: Zamieszczam przydatną stronę do obliczania zwrotnic.
    http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

    Z góry dzięki,
    pozdrawiam
  • #39
    M.B.S.
    Poziom 21  
    DjDaniel11 - jak czytam to co napisałeś to zastanawiam sie czy wiesz do czego służy zwrotnica?

    Zanim zaczniesz zadawać pytania w stylu "O ile dB stłumić głośnik wysokotonowy" (Ręce mi sie łamią a krew się gotuje jak to czytam) to najpierw poczytaj to:

    http://www.audiomania.info/articles.php?id=37

    Jakby Ci sie szukać nie chciało to:
    Układ, który dzieli pasmo akustyczne na kilka węższych pasm. Każde z tych pasm jest następnie odtwarzane przez odpowiedni głośnik. Zwykle są to głośniki: wysokotonowy i niskośredniotonowy w kolumnach dwudrożnych albo niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy w kolumnach trójdrożnych. Na zwrotnicę składają się filtry: dolnoprzepustowe, górnoprzepustowe i pasmowoprzepustowe. Używanie zwrotnic jest konieczne ponieważ głośniki nie są w stanie odtwarzać całego pasma akustycznego z zadowalającą jakością i każdy z nich jest przeznaczony jest tylko do odtwarzania określonego zakresu częstotliwości (są wyjątki w rodzaju pełnopasmowych głośników elektrostatycznych).

    Podstawowe parametry zwrotnicy to:
    * częstotliwość lub częstotliwości podziału
    * nachylenie zbocza (np. 12 dB/oktawę, 24 dB/okt., im większa liczba tym stromsze nachylenie zbocza)
    * typ filtru (np. Linkwitz-Riley, Bessel, Butterworth)

    Stosuje się dwa rodzaje zwrotnic: aktywne i pasywne. Pasywne zwrotnice składają się z elementów pasywnych (cewek, kondensatorów, rezystorów) i zwykle są zainstalowane we wnętrzu obudowy zestawu głośnikowego (zawsze są ona po wzmacniaczu mocy w torze). Sygnały ze zwrotnicy pasywnej są podłączone bezpośrednio do głośników.
    Zwrotnice aktywne wykorzystują elementy aktywne (układy scalone, tranzystory, lampy) i są umieszczone przed wzmacniaczami mocy. Za zwrotnicą aktywną znajdują się co najmniej dwa wzmacniacze mocy które zasilają odpowiednie głośniki.
  • #40
    Arkadyo
    Poziom 29  
    Musisz zwrócić uwagę, że driver jest 8Ω a dwa gdny jeżeli połączysz szeregowo to uzyskasz 4Ω czyli już będziesz miał -3 db drivera w stosunku do gdnów.
  • #41
    DjDaniel11
    Poziom 27  
    M.B.S. wiem co to jest zwrotnica i do czego służy, i znam ich podział. Jednak gdybyśmy podzielili pasmo pasywnie, robiąc kolumnę "full range" to głośnik wysokotonowy zagłuszał by MID-LOW. Dlatego chciałem zapytać jak by go stłumić. I o ile? rozumiesz o co mi chodzi ?

    Arkadyo dzięki za podpowiedź bo nigdy tego typu konstrukcji nie robiłem sam od podstaw.
  • #42
    M.B.S.
    Poziom 21  
    109dB to rzeczywiscie pewien problem. Inna rzecz jest taka, że wysokotonowy ma stosunkowo niewielką moc w porównaniu do tych 2 gdn-ów.

    Ps. napisałeś, że GDN 32-400-8SE ma skuteczność 97 dB, a przecież on ma skuteczność 95dB, a zastosowanie obu da 98dB.
    Pozdrawiam
  • #43
    DjDaniel11
    Poziom 27  
    Faktycznie ma 95 db. Przepraszam za pomyłkę, bo gdy pisałem post, oglądałem też inne głośniki stx`a i pewnie stąd ten błąd.

    Ale ma ktoś pomysł jakby można skonstruować taką zwrotnicę ? Czy zostaje tylko podział aktywny i zasilanie z bi ampu ?
  • #44
    Arkadyo
    Poziom 29  
    Nie wiem czemu ale wkradł mi się błąd. Jeżeli połączysz gdn szeregowo to będzie 16 om a równolegle da 4. Szeregowo nie łącz :P only równolegle. Tak poza tym to nie przejmój się tym że driver ma większą skuteczność - tłumik to banalna sprawa składająca się z dwóch rezystorów. Problem widze gdzie indziej, do tego drivera nie ma jeszcze zwrotnicy, nikt nie zaprojektował i na Twoim miejscu bym się wstrzymał na jakiś projekt z tym driverem i wtedy go skopiował. Bo złożenie takiego zestawu na kalkulatorowej zwrotce mija się z celem. Tym driverem jest duże zainteresowanie i pewnie lada moment coś powstanie.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tu masz linka do wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1096545-0.html
  • #45
    GlibaO
    Poziom 1  
    Ja chciałbym sie zapytać , jak dopasować zwrotnice do głośnika.
    Jeżeli mam głośnk 30 W RMS 8 Ohm (basowy) to jaką zwrotnice do niego podłączyć (chodzi mi głównie o moc - czy może być wyższa niż głośnika, czy może taka sama i wszystkie ważne rzeczy, które musze wiedzieć)?

    Z góry dzięki
  • #46
    Arkadyo
    Poziom 29  
    Do jednego głośnika nie potrzebujesz zwrotnicy tylko filtra. Zwrotnica to zestaw filtrów który ma za zadanie podział pasma dawanego przez wzmacniacz na przynajmniej dwa głośniki. Jeden głośnik to jeden filtr który ma za zadanie odfiltrowanie "niechcianego" pasma. Są dwa rodzaje filtrów aktywne i pasywne. Niestety nie napisałeś co będziesz z tego głośnika robił i trudno Ci cokolwiek doradzić. W każdym razie do dobrania filtra pasywnego masz trochę mało danych o tym przetworniku - do tego jest potrzebny jego przebieg impedancji w funkcji częstotliwości. Poza tym filtry pasywne stosuje się raczej do stosunkowo wysokich cięć pasma bo do niskich cięć np tak jak w subwooferach lepiej jest założyć filtr aktywny tyle, że aktywny filtr wpinany jest przed wzmacniaczem i zależność jest taka jeden filtr, jeden wzmacniacz, jeden głośnik - co przy konstrukcjach kilkudrożnych wychodzi stosunkowo drogo :).
  • #47
    DjDaniel11
    Poziom 27  
    To teraz mam pytanie z innej puli. Jakie cewki są lepsze, powietrzne, rdzeniowe czy taśmowe ?
    I jeszcze chciałem się dowiedzieć, na jaką moc można zastosować cewki od stx`a, ponieważ nie znalazłem żadnych ich parametrów poza indukcyjnością i rozmiarami.
    Pozdrawiam
  • #48
    ololukiXP
    Poziom 19  
    Wzory na obliczanie zwrotnic 6 dB/oct, 12dB/oct, 18 dB/oct, tabele, tłumiki rezystorowe
    Code:
    http://felektr.katalogi.pl/__Zwrotnice_g%C5%82o%C5%9Bnikowe_-_jak_najlepiej_zaprojektowa%C4%87_zwrotnic%C4%99_bez_pomiar%C3%B3w!__-t13826.html
  • #49
    Micharlito
    Poziom 35  
    Dodam też coś od siebie http://www.kolumny.prv.pl/zwrotnicab.php strona bardzo pomocna zawierająca ogrom niezbędnych wiadomości. Program symulacyjny na stronie opiera się tylko na wzorach, nie jest to ideał ale na pewno lepiej policzyć tak lub kupić uniwersalną na wątpliwej jakości elementach bez często nawet wiedzy o podziale zwrotnicy.
  • #50
    pawelse
    Poziom 16  
    Witam.
    Mam dwie jednodrożne satelity z kina domowego Panasonic oraz jakiś głośnik niskotonowy przypuszczam że około 50W.Impedancja satelit to: 6ohm zaś głośnika niskotonowego 8ohm. Z tego co wywnioskowałem czytając instrukcję kina domowego to satelity grały w nim od 120Hz.

    Zamierzam zasilić to 3 końcówkami tda2030 (1 końcówka na 1 głośnik). I mam prośbę. A mianowicie przydał by mi sie schemat filtrów do tego - najlepiej pasywnych. Najprawdopodobniej z podziałem 120Hz chyba, że uznacie że lepiej będzie inaczej.

    Da się?

    Z góry dzięki za odpowiedź.
  • #51
    zbigniew_k
    Poziom 9  
    Jezeli nasza najwspanialsza 3 pasmowa zwrotnica skladajaca sie powiedzmy z 8 cewek indukcyjnych , ponadto dla prostoty wykonania sa to cewki bez rdzenia to najwieksza sztuka bedzie zrobienie zwrotnicy tak by te cewki sie nie sprzegaly.
    Nasza cewka od niskich czestotliwosci ktora polaczona w szereg z glosnikiem duzej mocy , do tego powietrzna z duza iloscia zwoi (np 100 Wat w piku przenosi taka cewka i ma indukcyjnosc np 1.65 mH o srednicy wew. 22mm i 295 zwoi) to wokol niej bedzie bardzo silne zmienne pole magnetyczne ktore bedzie generowac w innych pobliskich cewkach jakies tam napiecie (S.E.M.).
    Nasza teoretycznie wspaniala zwrotnica bedzie sie nadawala tylko do kosza .
    Wyjsciem z tej sytuacji jest stosowanie jak najmiejszej ilosci cewek i do tego w kubku ferrytowym ekrnowanym matalowa oslona . Z
  • #52
    zbigniew_k
    Poziom 9  
    Warto zrobic taki eksperyment , wezmy cewke powietrzna 1.65 mH podlaczmy w szereg 4 Om opornik jako sztuczny glosnik i podlaczmy to do wzmacniacza . Wysterujmy to 50% mocy wzmacniacza jakims tam dzwiekiem . Nastepnie umiescimy druga powietrzna cewke w odleglosci od 3 do 10 cm do ktorej podlaczymy np sluchawki . Wtedy sie przekonamy jak nasze cewki sie pieknie sprzegaja , oczywiscie wielkosc napiecia na drugiej cewce bedze rozna i im wiecej lini sil zmiennego pola magnetycznego bedzie przecinac uzwojenie drugiej cewki tym wieksze napiecie na wyjsciu drugiej cewki.
    Oddzialywanie dziala rowniez w odwrotna strone .Pamietajmy przy budowie zwrotnicy wspaniale policzonej przez wspanialy program trzeba pomyslec o sprzezeniach i przesunieciach fazowych . Z
  • #53
    pawelse
    Poziom 16  
    Z tym problemu nie będzie gdyż każdy filtr będzie w swojej kolumnie, lech chodzi mi o to jakich elementów użyć by było ok. czy wystarczy do satelit dołączyć kondensator zaś gdb połączyć szeregowo z cewką??
  • #54
    M.B.S.
    Poziom 21  
    Pierwsza sprawa. Panie zbigniew_k za przeproszeniem co Twój post Tu wnosi? Po to aby cewki sie nie odziaływały na siebie stosuje się ich odpowiedni układ. Poza tym 8 cewek? Do czego? W pasywnej zwrotnicy rzedu II w zestawie 3 droznym bedzie ich 4 + 3 cewki głośników.
    zbigniew_k napisał:

    Nasza cewka od niskich czestotliwosci ktora polaczona w szereg z glosnikiem duzej mocy , do tego powietrzna z duza iloscia zwoi (np 100 Wat w piku przenosi taka cewka i ma indukcyjnosc np 1.65 mH o srednicy wew. 22mm i 295 zwoi)

    A ja powiem że dla takiej cewki do uzyskania 1,65mH wystarczy ok 240zwoi. Poza tym nie liczy się tylko średnica wewnęrzna - liczy się również długość cewki (która w tym wypadku nie powinna przekraczać 30mm - sugerowane 25mm), oraz ilośc warstw, które defakto powodują iż srednica wewnętrza dla kolejnych warstw się zwiększa.
    zbigniew_k napisał:

    to wokol niej bedzie bardzo silne zmienne pole magnetyczne ktore bedzie generowac w innych pobliskich cewkach jakies tam napiecie (S.E.M.).
    Nasza teoretycznie wspaniala zwrotnica bedzie sie nadawala tylko do kosza. Wyjsciem z tej sytuacji jest stosowanie jak najmiejszej ilosci cewek i do tego w kubku ferrytowym ekrnowanym matalowa oslona .

    To jest już chyba przerost formy nad treścią. Wystarczy zastosować odpowiednie ustawienie tych cewek. Pomiary udowodniły, że prostopadłe ustawienie cewek w odległości 10cm od siebie praktycznie całkowicie eliminuje ich oddziaływanie na siebie. Naet przy mniejszych odległościach oddziaływanie te jest znikome.
    http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=10427
    pawelse napisał:
    Witam.
    Mam dwie jednodrożne satelity z kina domowego Panasonic oraz jakiś głośnik niskotonowy przypuszczam że około 50W.Impedancja satelit to: 6ohm zaś głośnika niskotonowego 8ohm. Z tego co wywnioskowałem czytając instrukcję kina domowego to satelity grały w nim od 120Hz.

    Mówisz, że powiadasz jednodrożne satelitki od 120Hz - jesli na głośnikach szerokopasmowych to jest w miare możliwe. Raczej nie spotkałem się aby satelitki były wykonywane jako jednodrożne. Taka satelitka nic dobrego sobą nie prezentuje. Nie ma sensu wstawiać tu jakiejkolwiek zwrotnicy - chyba, że jedynie jako zabezpieczenie "mocowe". Niestety dla 120Hz wykonanie zwrotnicy pasywnej będzie kosztowne. Najprostszą zwrotnicą byłby kondensator, ale dla tej częstotliwości ponad 150uF, więc jedynie bipolarny. Poza tym ta częstotliwość jest za niska i stosunek przenoszonej mocy dla satelity byłby "zabójczy". Ps. Jakiej mocy są satelitki?
    pawelse napisał:

    Zamierzam zasilić to 3 końcówkami tda2030 (1 końcówka na 1 głośnik). I mam prośbę. A mianowicie przydał by mi sie schemat filtrów do tego - najlepiej pasywnych. Najprawdopodobniej z podziałem 120Hz chyba, że uznacie że lepiej będzie inaczej.

    Nie ma sensu budować zwrotnic do tego zestawu, poza tym bez parametrów głosników nie da się zaprojektować dobrej zwrotnicy. W subwooferze ciętym na 120Hz bedą ogromne straty mocy w cewce i wzmacniacz na tda 2030 bedzie za mały- co najmniej potrzeba mosteka na 2 układach tda2030. Cewka do takiego subwoofera powinna mieć co najmniej 10mH. To zapewni cięcie w okolicach 120Hz - nachylenie filtru 6dB/okt. Taka cewka musi być cewką rdzeniową i bedzie kosztować ponad 20zł. Z racji tego, że i tak bedziesz robić oddzielny wzmacniacz, lepszym rozwiązaniem bedzie filtr aktywny np AVT 2449 i za nim wzmacniacz na mostku tda2030.
  • #55
    zbigniew_k
    Poziom 9  
    Nie bede mowil o rzeczach oczywistych , jak rozmieszczenie cewek i ich ekranowanie . Dostalem z firmy zajmujacej sie dystrybucja sprzetu audio , katalog (na dysku DVD) wszystkich znanych producentow glosnikow , zestawow glosnikowych . osprzetu itd. Powiem moze tak , ze im klasa sprzetu wyzsza tym mniej elementow w zwrotnicy . Dobierano raczej glosniki i obudowy do nich . Prawie wszystkie elementy indukcyjne byly nawiniete na kubku ferrytowym. Fenomenalnym rozwiazaniem jest :
    podzielenie pasma akustycznego na powiedzmy 3- 5 przedzialow czestotliwosci. Wzmocnienie tego poprzez rozne wzmacniacze, bez zwrotnic, tylko bezposrednio do glosnikow umieszczonych w odpowiednich obudowach. Te najbardziej wyrafinowane zestawy kosztuja do 50 tys dol. USA.
    Na amerykanskim forum opisany byl taki zestaw , nie pamietam dokladnie ile bylo wzmacniaczy, ale prawdopodobnie wiecej niz 20 - bezposrednio podlaczonych do roznych glosnikow . Caly zestaw przypominal sale koncertowa . Glosniki byly w scianie , suficie doslownie wszedzie . Caloscia sterowal komputer zaopatrzony w odpowiedni software.
    Rozwiazaniem polecanym dla mniej zamoznych osob, jest zrobienie kolumny 3-droznej z cewkami powietrznymi itd.
    Osobiscie zastosowalem nastepujace rozwiazanie: centralne glosniki sa typu:open-air, podlaczone do odrebnego wzmacniacza, ich funkcja jest przenoszenie sredniego pasma (vocal). Dla tonow niskich (lewy i prawy) zastosowalem kolumny typu tuba, w ktorych umiescilem rowniez glosniki ribbon-twitter oraz odrebny wzmacniacz. Jako ostatni etap, zestroilem caly zestaw amplitudowo aby uzyskac wyrownane pasmo.
    Dziekuje za uwagi do mojego postu.
    Z.
  • #56
    pawelse
    Poziom 16  
    a więc tak satelitki te dostałem za darmo. Ich model to:SB-FS803A. Tu jest link do instrukcji kina domowego w którym widziałem że takie sie znajdują: http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/SCHT900.PDF I chyba rzeczywiście najlepiej podział aktywny, a widze że ten filtr z tego kitu odpowiadał by mi. Chba że by zrobić zwrotnice aktywną 2.1 Dzięki z góry za pomoc.
  • #57
    com4tee
    Poziom 12  
    Ja mam innej natury pytanie... (też laickie)
    Czy istnieją PASYWNE zwrotnice z regulowaną częstotliwością podziału?
    Da się takie coś zaprojektować/wytworzyć?

    Właśnie kończe projekt moich kolumn, chcę NA SŁUCH dobrać częstotliwość podziału. Brzmienie na razie to drugoplanowa sprawa. Jak wysłucham właściwy punkt -> to zbuduję dedykowaną zwrotnicę pod ten projekt.

    Na razie wrzuciłem zwrotkę Signat C2 (12db/oct podział 3700hz) efekt taki że głośniki zaczęły grać znacząco ciszej (szczególnie tweeter) no i brzmienie tweetera straciło na klarowności (versus podłączenie bezpośrednio pod wzmacniacz na niskiej mocy, zeby nie uszkodzić). Sądzę że w tweeter mogę wtłoczyć pasmo około 2500 + hz i będzie to lepiej brzmiało (maxton 300 wat, głośnik kompresyjny z tubą), no ale trzeba przeprowadzić jakiś odsłuchowy experyment... Na mur beton 3700 to nie jest dobra częstotliwość podziału. Jest tam sporo dziura w brzmieniu...
  • #58
    Tremolo
    Poziom 43  
    Można coś takiego zrobić - skokowy przełącznik długości zwojów cewki - można by to zrobić z przełącznika gitarowego 5-stopniowego i cewki przerobionej - można też zrobić układ z kilku podobnych cewek w szereg - do klasycznej zwrotnicy

    po za tym zwrotnica to nie tylko 2 częstotliwości podziału i przerwa między nimi, ale także całe mnóstwo elektrycznych anomalii jakie są w układach RLC, po za tym do każdego głośnika trzeba zrobić inną zwrotnicę. Trzeba często robić kompensacje impedancji, pułapki rezonansowe i inne.

    Tweeter ma 2500Hz? on jest z mikrocelulozy? 300W głośnik to ma pewnie 300mm średnicy, więc musi być 3-drożny układ, a moc taka zawyżona sugeruje chińszczyznę, więc masz tam dziure bo nie masz głośnika średniotonowego... Basowiec nie dociąga do 3700Hz, sugeruje Cięcie 4800 + mniejszy basowiec 2x16 cm wystarczy. Co oznacza słowo kompensyjny? Koncentryczny? Kompensujący? Z tubą znaczy z odwrotką głośnikiem z rozszerzającym się wylotem. Z bas refleksem?
  • #59
    com4tee
    Poziom 12  
    Witam,

    dziękuję za informację... która być może zaowocuje ciekawym eksperymentem...

    Nazwałem go tubowym, bo pracuje z tubą (to mój pierwszy eksperyment z tubą i jestem szczerze zaskoczony - efektywność i "zasięg rażenia" głośnika rosną 3-4 krotnie), a nazwa "kompresyjny" bierze się z tego że posiada "compression chamber" ergo wylot z głośnika (ten gwint) jest mniejszej średnicy niż membrana, zatem w wolnej przestrzeni powstaje nadciśnienie (kompresja).
    Posłuchałem sobie go w różnych odsłonach i powiem tak: nie jest to urządzenie dla audiofili, ale ma zadziwiającą charakterystykę, zadziwia zdolność to brzmienia podobnie w odległości pół metra od głośnika jak i 5 metrów. Fajna jest dość niewielka dystorcja pasma około 2-3 khz (tam gdzie człowiek chyba najlepiej ją słyszy). Testowałem go odfilrowując tylko częstotliwości na subwoofer (300 hz w dół). Zresztą nieważne.

    Do kompletu pracuje on z midbasem SinusLive http://www.allegro.pl/item623108068_sinuslive_sl165w_woofery_hi_end_wysylka_free.html
    który z kolei wydał mi się dość przeciętny na pierwszy rzut ucha, ale jeszcze go nie odsłuchałem w solidnej obudowie zamkniętej, zatem się nie wypowiadam.

    Cały zestaw po uzupełnieniu zwrotnicą Signat C2 gra tak samo dobrze na dole jak sam SinusLive bez zwrotnicy, zaś cała góra Maxtona straciła bardzo na mocy i klarowności. wogóle moim zdaniem w okolicach 3khz pojawiła się konkretna dziura w paśmie (zmierzę to w wolnej chwili) - pewne rzeczy przestały być tak wyraźne, ostre, precyzyjne.

    Ponieważ nie ostatnie to moje kolumienki które mam w planie zrobić -> zatem pomału dorastam do małego laboratorium młodego konstruktora. Sądzę że regulowana zwrotnica jest w nim nieodzowna, właśnie po to żeby ustalić najlepszy REALNY punkt dla zestawu głośników w którym powinni przebiegać cięcie. Ustawianie zwrotnicy na papierowe parametry producenta moim zdaniem nie jest sensowne, zawsze preferowałem pomiary z rzeczywistości lub własne ucho ponad deklaracje z "karty produktu".

    Niestety nie mam doświadczenia w projektowaniu zwrotnic (znaczy umiem sklecić, ale dopiero zaczynam się tym zajmować) i jeśli ktoś umiałby zaprojektować PASYWNą zwrotkę z filtrem bandpass dla kickwoofera i hipass dla tweetera w którym dało by się regulować punkt XO oraz ostrość filtra to bym był bardzo wdzięczny (spróbuję ją zbudować). Sądzę że taki gadżet mógłby się każdemu konstruktorowi głośników przydać.

    Nawet jeśli taka zwrotnica będzie daleka od doskonałości to i tak pomoże odpowiedzieć na pytanie jak ustawić punkt podziału.

    Dodano po 9 [minuty]:

    No i mam jeszcze jeden pomysł - tym razem dla osób o bardziej komputerowych uzdolnieniach...

    Czy dało by się zrobić zwrotnicę testową realizowaną programowo? Wyobraźcie sobie coś takiego

    1. współczesne karty dziwiękowe mają przynajmniej 4 pełnopasmowe wyjścia audio (od 5.1)
    2. wystarczy zrobić program który na frontach zagra co ma lecieć przez kick bass, zaś na kanałach surround zagra co ma lecieć na gwizdkach
    3. bierzemy wzmacniacz samochodowy dobrej klasy 4 kanałowy (lub 5-cio z kanałem subwoofera odrazu - posiadam takiego Axtona C600) Podłączamy w biampingu naszą projektowaną kolumnę pod właściwe kanały
    4. Puszczamy z kompa naszą ścieżkę testową słuchamy płynnie regulując nachylenie filtrów i punkt cięcia.
    5. zapisujemy uzyskane optymalne na słuch parametry i budujemy finalną zwrotkę w hardware'rze... lub po prostu cieszymy się słuchając naszej kolumienki w biampingu

    I tu mam pytanie - umiałby ktoś napisać taki plugin do winampa, lub VST plugin? A może coś takiego już istnieje?

    Co sądzicie o tej idei?
  • #60
    !RON!
    Poziom 9  
    Wszystko o zwrotnicach audio

    mozecie mi wyjasnic co oznacza czestotliwosc rozdziali 1 i 2 ??