Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z serwonapędem - drgania

Telex 30 Jun 2006 00:17 1696 3
  • #1
    Telex
    Level 28  
    Witam,
    Mam problem z serwosilnikiem GE-Fanuc'a -przy hamowaniu i trzymaniu w hamulcu strasznie buczy. Osobiście doszedłem do wniosku, że jest coś nie tak z łożyskami (mają trochę luzu). Wygląda to tak, że maszyna jest napędzana w osi X i Y przez zdwojony napęd (falownik) razem z osią Y. I na osi Y występuje buczenie i czasami wchodzenie falownika w stan alarmu na osi Y. Napęd z osi serwosilnika jest przekazywany za pomocą paska zębatego na śrubę napędową osi Y. Problem się pojawia gdy się włączy maksymalną prędkośc na tej osi (100%), przy zwalnianiu oraz trzymaniu w położeniu - po prostu silnik (a raczej jego oś) przenosi wibrację na resztę maszyny. Przy delikatnym ruszaniu ośką serwosilnika (nie koniecznie kręceniu) - tylko dzwięk się zmienia, czasami się nasila, bądź słabnie. Czasami przy wystąpieniu tych wibracji potrafi napęd wejść w stan awaryjny.

    I teraz pytanie : Czy mam się czepiać dalej łożysk czy enkodera. Sam silnik jest suchutki i bez zwarć (rezystancja uzwojeń > 300MOhm) Wymieniłem jedno łożysko po stronie zębatki napędowej 6205Z, jest ciut lepiej. Nie miałem natomiast łożyska od strony enkodera 6204Z pod ręką - i zostało stare.
  • #2
    grigor1
    Level 15  
    Witam,
    sprawdź luzy na enkoderze i przekładni (koła zębate) możliwe że napęd odczytuje luzy jako niewłaściwą pozycje i zaczyna szaleć żeby się dobrze ustawić.
    [/url]
  • #3
    Andrzej Ino
    Level 13  
    Witam !!
    O ile temat jeszcze aktualny to proponuje sprawdzenie przewodów.
    Z własnego doświadczenia wiem że najłatwiejszym sposobem jest ich poruszanie.W chwili natknięcia się na najdrobniejsza przerwę silnik zaczyna reagować.Najczęstszym miejscem narażonym na takie usterki są wszelkie zgięcia i elemęty ruchome.
    Powodzenia.
  • #4
    Telex
    Level 28  
    Problem został rozwiązany.

    Okazało się, że problem tkwi w parametrach silnika dla danej osi Y. A więc nie zgadzał się człon całkujący i proporcjonalny w pętli sprzęzenia zwrotnego. Człon całkujacy odpowiadał za drgania a człon proporcjonalny za wyłączanie się serwa. Do każdego silnika są inne parametry więc przytaczać tu ich chyba nie będę. Ale jakby co to proszę na PW.