Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik i falownik..czy moc wzrośnie?

01 Lip 2006 14:07 2895 9
  • Poziom 14  
    Witam serdecznie,
    mam na oku silniki :
    http://www.allegro.pl/item112763607_silnik_elektryczny_2_8kw_2850_obr_.html
    I tu pytanie, jeżeli taki silnik zostanie podłączony do falownika i zasilony
    100Hz to jeżeli założymy, ze falownik ma stałe napięcie zasilania w funkcji
    częstotliwości , czy jego moc przy 100Hz będzie wynosić ok 5,6kW czyli
    2x2,8kW (50Hz)?

    Pozdrawiam

    Wiesiek

    PS. Pytanie dotyczy zastosowania takich dwóch silników do napędu pojazdu
    elektrycznego . Jeden silnik poprzez mech. różnicowy od malucha napędza koła
    przednie (z cinqocento 700) a drugi silnik poprzez taki sam mech. różn. koła
    tylne.
    Przy 6000rpm będzie ok 110 km/h , ale zakładam, ze pojazd będzie typowo
    rozwijał ok 70-80km/h wiec silniki będą pracować z f ok. 80Hz....może ok
    10kW wyciągną? Sprawa wysokiego napięcia zasilania...ok. 330V (27x12V/18Ah,
    ok. 1600zł) nie będzie mnie teraz niepokoiła...będę się martwił potem, jak
    może za 2-3 lata spróbuje zarejestrować:)
  • Poziom 19  
    Z tego co mi wiadomo max moc falownika jest przy 50Hz.A nie lepiej
    zastosować silnik DC i regulatory takie jak w wózkach itp
  • Poziom 10  
    Witam
    Moc na wale tego silnika po zwiekszeniu czestotliwosci Un napewno nie wzrosnie. Zasilajac go przez falownik wieksza częstotliwoscia napiecia mozesz zyskac wiekszy moment krytyczny ale mniejszy moment rozruchowy...
  • Poziom 18  
    Golem - przy wyzszej czestotliwosci zmaleje zarowno moment krytyczny, jak i rozruchowy. Zmieni sie rowniez predkosc synchroniczna (co jest oczywiste).
  • Poziom 15  
    Silnik osiąga moc maksymalną przy 50 Hz. Można zwiększać częstotliwość (oczywiście napięcie zasilające już nie wzrasta), co powoduje szybsze wirowanie wału. Okupione jest to niestety spadkiem momentu, a moc silnika jest stała.
  • Poziom 14  
    marbac napisał:
    Silnik osiąga moc maksymalną przy 50 Hz. Można zwiększać częstotliwość (oczywiście napięcie zasilające już nie wzrasta), co powoduje szybsze wirowanie wału. Okupione jest to niestety spadkiem momentu, a moc silnika jest stała.


    Czyli jednak muszę zastosowac dwa silniki o mocy znamionowej ok 6kW każdy...

    A gdybym zwiekszył ilosc akumulatorów, tak o 50%, moze izolacja by wytrzymała, ale tak teoretyzując jak by zachowal sie silnik przy zasilaniu napięciem o 50% wiekszym od znamionowego przy 50Hz i przy takim samym napieciu przy 100Hz?

    Wiesiek
  • Poziom 19  
    A jak wirniki tych silników? przecież typowe silniki mją wirnik wyważony do 1,2 prędkości znamionowej. Dwukrotne zwiększenie prędkości spowoduje uszkodzenie wirnika, w najlepszym przypadku rozsypią się tylko łożyska. Silniki z tak dużym zakresem regulacji prędkości są w wykonaniu specjalnym. Ponadto układ magnetyczny silnika musi być odpowiednio zaprojektowany do wyższej częstotliwości.
  • Poziom 10  
    Witam
    Jak zwiekszysz napiecie zasilajace przy tej samej czestotliwosci - to wzrosnie w kwadracie moment elektormagnetyczny (wzrosnie moment rozruchowy i krytyczny) ale tego sie nie stosuje bo rzeczywiscie izolacja moze nie wytrzymac. Regulacja napiecia to zwykle regulacja w dół napieciami mniejszymi od Un (tyle ze wtedy silnik znaczaco słabnie)
    A rozwazajac sytuacje (teoretycznie) gdy napiecie i czestotliwosc beda wieksze - napewno moment elektromagnetyczny wzrosnie szybciej bo w kwardarcie przy wroscie napiecia - niz bedzie sie zmniejszał przy wzroscie czestotliwosci.
    Czyli wyjdze tak ze w silniku zasilanym wiekszym napieciem przy wzroscie czestotlwosci moment bedzie sie zmniejszał - w stosunku do sytuacji gdy Un=1,5Un a f=50Hz - no i oczywiscie zmieni sie predkosc synchorniczna tak jak to napisał zwora
    Osobiscie radze nie przesadzac z praca na wieksze czestotliwosci - do dluzszej pracy musi poporstu byc do tego silnik przystosowany, tak samo jak z wiekszym napieciem (izolacja), wieksza predkoscia (sprawy mechaniczne)
  • Poziom 16  
    Nie mogę sobie wyobrazić ilości akumulatorów użytych do tego przedsięwzięcia. Zrób sobie bilans sprawności urządzenia. Falownik można przeciążyć max 2,5 raza prędkość nominalną ale w krótkim czasie. Tak jak podkreślił histeria najlepsze są do tego celu silniki na prąd stały.
  • Poziom 27  
    Mógłbyś teoretycznie silnik połączyć w trójkąt (230V) i zasilić go z falownika trójfazowego (400V), musiałbyś podać w parametrach falownika inne wartości aby nie spalić uzwojeń. Inną kwestią jest sprawa izolacji, nieprzystosowanej do takich napięć. No i oczywiście problem z nagrzewaniem uzwojeń. Osobiście, jako wieczny eksperymentator, zasiliłem silnik 0,55 kW/1400 obr/min częstotliwością 160 Hz. Niezły "odkurzacz" się z tego zrobił ;)