Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć silnik od wiatraka

ginro 02 Lip 2006 10:16 1582 10
  • #1 02 Lip 2006 10:16
    ginro
    Poziom 16  

    Jak podłączyć silnik od wiatraka sufitowego, z silnika wychodzą dwie pary przewodów, jedna para ma większą rezystancje, druga mniejszą. Silnik pracował w trybie trzy biegowym ze zmianą kierunku obrotów, w komplecie jest podwujny kondensator.

  • #2 02 Lip 2006 23:02
    konti
    Poziom 27  

    zapewne jest tak ze jest jedno zero i reszta to sa fazy

  • #3 03 Lip 2006 00:25
    ginro
    Poziom 16  

    To by było za proste
    Silnik ma dwa uzwojenia, jedna para kabli to jedno uzwojenie. Gdy podłanczam zasilanie pod jedną pare kabli, silnik zaczyna burczeć, nie obraca. Dopiero po złączeniu dwóch par kabli równolegle, wchodzi obroty tyle że kręci słabiej niż powinien.

  • #5 03 Lip 2006 09:34
    konti
    Poziom 27  

    dlatego sie nie kreci bo kondensator musi go wzbudzic

  • #6 03 Lip 2006 12:47
    ginro
    Poziom 16  

    Schemat opisuje wyprowadzenia z zerandola a ja się borykam z podłączeniem samego silnika, ale dzięki za chęci

    konti napisał:
    dlatego sie nie kreci bo kondensator musi go wzbudzic

    To ja wiem, ale jak podłączyć ten kondensator i jak to ma pracować w trybie trzy biegowym?

  • #7 03 Lip 2006 14:32
    cinko
    Poziom 22  

    A mam pytanie jak podłączysz jedno uzwojenie i silnik zaczyna buczeć,
    gdybyś mu pomógł przekręcić się ręką to czy będzie sie później kręcił,
    jeżeli tak oznacza to że kondenstor ten służy do przesunięcia fazowego,
    ale równie dobrze ( nie wiem jaki to wiatrak ) może być jako przeciw zakłóceniowy.
    Pozdrawiam.

  • #8 03 Lip 2006 21:17
    XeonDziadek
    Poziom 11  

    Możemy założyć, że głównym uzwojeniem tego silnika jest uzwojenie robocze o mniejszej oporności-mierzonej omomierzem.Natomiast uzwojenie o większej oporności mierzonej jw.jest uzwojeniem rozruchowym i na to uzwojenie nie należy podawać napięcia bez przesunięcia fazowego w stosunku do podawanego napięcia na uzwojenie główne-robocze.Dawniej uzwojenie rozruchowe włączano poprzez wyłącznik odśrodkowy co powodowało,że pracowało ono krótko na okres osiągnięcia pewnych obrotów silnika,jednak nie zadziałanie takiego wyłącznika powodowało nieosiągnięcie znamionowych obrotów silnika, co ma miejse w twoim przypadku,gdy podłączyłeś uzwojenie rónolegle z uzwojeniem głównym-roboczym, groziło to przegrzaniem i spaleniem silnika.Dzisiaj często uzwojenie rozruchowe włącza sie na stałe poprzez kondensator,ma ono wówczas mniejszy pobór prądu uwarunkowany pojemnością tego kondensatora, przyczym musi to być pojemność na tyle duża by mógł nastąpić rozruch silnika w danych warunkach i na tyle mała by zakłócenie wirującego pola (to zakłóceni powoduje rozruch w określonym kierunku) wytwarzanego przez uzwojenie główne nie powodowało możliwość nieosiągnięcia obrotów znamionowych.Wielkość tej pojemności czasami jest uwidoczniona w tabliczce znamionowej silnika.Określony kierunek obrotów, możesz uzyskac zmieniając końce uzwojenia rozruchowego.

  • #9 04 Lip 2006 16:03
    ginro
    Poziom 16  

    cinko napisał:
    A mam pytanie jak podłączysz jedno uzwojenie i silnik zaczyna buczeć,
    gdybyś mu pomógł przekręcić się ręką to czy będzie sie później kręcił,
    jeżeli tak oznacza to że kondenstor ten służy do przesunięcia fazowego,

    po rozkręceniu ręką, silnik zaczyna się kręcić, próbowałem podłączyć, jak napisał XeonDziadek, uzwojenie z większą opornością przez kondensator szeregowy, ale wtedy silnik wogóle nie chce pracować.

  • #10 04 Lip 2006 22:51
    ginro
    Poziom 16  

    Podłączyłem większy kondensator i już działa, co najważniejsze nie grzeje się jak wcześniej, tylko obroty są mniejsze niż powinny być.
    Jeśli ktoś wpadnie na pomysł, jak ten silnik pracował wcześniej w trybie trzy biegowym, czekam na podpowiedz. W komplecie był podwójny kondensator 0.6uf i 2,3uf złączone z jednej strony, przełącznik dwupozycyjny (do zmiany kierunku obrotów) i czteropozycyjny (do zmiany szybkości obrotów)

  • #11 08 Sie 2006 21:47
    ginro
    Poziom 16  

    z braku zainteresowania temat zamykam

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo