Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozdzielnia - dom jednorodzinny

02 Lip 2006 13:44 17436 15
  • Poziom 2  
    Witam ! Było kilka pokrewnych tematów, ale pozwolę sobie poprosić o kilka porad.
    Zamierzam przy zabezpieczeniu glównym 32 A ( ZK na granicy działki ) zastosować w rozdzielni :
    - wyłącznik główny C63 - działający jako wyłącznik ręczny w celu odłączenia wszystkiego ( trzy fazy )
    - różnicówkę 30mA - trójfazową
    - sygnalizatory świetlne - kontrola faz( trzy sztuki - każda faza inny kolor )
    - zabezpieczenia C10, C16 , C20 na kilkanaście różnych linii

    Pytanie brzmi jak wyżej :

    1. Mając przewód 3-fazowy , zero i ochronny czy trzy fazy podłączam pod C63, z zerem od razu idę na różnicówkę a ochronny czy mogę podłączyć do zbrojenia stropów - zbrojenie we wszystkich trzech stropach mam połączone ze zbrojeniem w ławach fundamentowych ?

    2. Gdzie podłączyć wkładki świetlne informujące mnie o tym czy prąd płynie przez wszystkie fazy ( może to głupie , ale podobają mi się takie kontrolki w tablicy )

    3. Jakie propozycje co do różnicówki - jedna to mało - ale nie chciałbym przesadzać finansowo - ile różnicówek zastosować i jakie trój- czy jednofazowe . Dodam ,że mam trzy łazienki - czy wszystkie można podłączyć pod tą samą różnicówkę jednofazową ?

    4. Wykonując instalację kablem 3-przewodowym w gniazdach przewód ochronny podłączam pod bolec, a co robię z przewodem ochronnym podłączanym przy oświetleniu ? Jak podłączyc go w tablicy, a jak przy włączniku ( żarówce ) ?

    5. Z tej rozdzielni chcę dać drugą małą w garażu - dzie podłączyć przewód wychodzący za C63, czy za różnicówką 30mA ? i w jaki sposób podłączyć go w garażu - od jakiego zabezpieczenia zacząć ( przewidywana spawarka , podłączenie oświetlenia zewnętrznego, brama wjazdowa )
  • Poziom 20  
    Zrezygnuj z C63-jako głównego.Całość odłączysz różnicówką przyciskiem kontrolnym.Kontrolki możesz włączyć przed różnicowym -będą wskazywały napięcie na dojściu do domu.Jedna różnicówka wystarczy na cały dom , chyba że chcesz dać bardziej czułą np do łazienki.Zero ochronne możesz podłączyć od biedy do zbrojenia , ale zdecydowanie lepsze byłoby typowe uziemienie .Styki drutu zbrojeniwego mają b.dużą oporność rzędu kiloomów i więcej.Przewód ochronny do oświetlenia prawidłowo to chyba powinien być podłączony do obudowy żyrandola.
    W garażu rób podobnie jak w domu .Pamiętaj tylko że spawarka zżera bardzo dużo prądu
  • Poziom 39  
    Po pierwsze
    -jako wyłącznik główny FR303 63A ( 100A). Ni e stosuj wyłacznika nadprądowego jako odłącznika.
    Rozumiem że te 32 to zabezpieczenie przedlicznikowe, zalecełabym rozdzielienie systemu na kilka mniejjszych ppodrozdzielni, abyś nie musiał biegać ze świeczką do RG, jak wyrzuci WR lub S.
    JA wykałbym to tak:
    Przykładowo:
    RG i w niej lokalna podrozdzielnia dla kondygnacji na której się znajduje, dwie podrozdzielnie na pozostałych kondygnacjach.
    WR trójfsazowy tylko dla ew. zainstalowanego w technicznym lub garażu gniazda trójfazowego, dla pozostałaych odbiorów jednofazowe WR.
    W każdej podrozdzielni użyłby po dwie fazy, z zachowaniem odpowiedniego rołożenia obciążeń. Fazy dobrać tak by nie byłao stref całkowicie ciemnych ( oświetlenie w sąsiednich pomieszczeniach na różnych fazach), przy zaniku fazy zawsze jeszcze coś gdzieś świeci.
    Przewód N w miejscu wydzielenia PE powinien być uziemiony do uziomu roboczego- może to być uziom fundamentowy, jeżeli jest prawidłowo wykonany.
    "wkładki świetlne" czyli jak rozumiem lampki neonowe np L311, służą do sygnalizacji obecności napięcia a nie płyniecia prądu, Podłącza sięje najlepiej za wyłącznkami rónicowo-prądowymi.
    Różnicówej jednofazowych zastosowałbym min. 6; na każdą z dwóch faz w każdej z 3 podrozdzielni.
    To na razie tyle ( żona mnie pogania :D
    Pozdr.J.
  • Poziom 21  
    Też mam do wykonania rozdzielnie w domu 3 kondygnacyjnym i to co napisał poprzednik popieram , że w domu musi byc kilka WR-ów
    ile zależy od inwestora na ile sobie pozwoli
    i ile jest wydzielonych obwodów
    jedna rozdzielnia w domu to zło konieczne ,jak nie można inaczej ,optymalnie byłoby na każdej kondygnacji i w garażu skąd blisko jest na odbiorniki zewnętrzne
    najrozsądniej byłoby dla kolegi Dakota by poprosił doświadczonego elektyka ,który na miejscu zobaczy co jest, aby rozrysował schemat połączeń
    a potem próbował wykonać montarz ,bo zapewne nie jest elektrykiem i prosze nie zapomniec o radach kosmonautów typu
    "Styki drutu zbrojeniwego mają b.dużą oporność rzędu kiloomów i więcej"

    dodam jeszcze że S-ki w mieszkaniu należałoby stosową o charakterystyce B 10 B16

    a jak będzie więcej informacji od zainteresowanego to któryś z kolegów
    coś podpowie
  • Poziom 2  
    mam elektryka - który mi zaproponował właśnie to co napisałem - C63 na wejsciu i różnicówke na całość - rozdzielnia na dom i mała na garaż i inne.
    Ale to co mi naopowiadał często ma się znacznie inaczej z tym co radzi literatura i wy. Dlatego zamierzam się odrobinę podszkolić i być może "doradzić " delikatnie oczywiście mojemu elektrykowi.
    adamur1 pisze o różnicówce jednofazowej do każdej łazienki . Zamierzam w łazienkach zamontować przepływowe podgrzewacze wody - trójfazowe - czy one też muszą mieć różnicówkę - czy wystarczy jedna główna 30mA .
    Nie kojarzę odpowiedzi marksrz odnośnie kosmonauty o tych drutach - to wolno mi tak podłączyć ochronny czy lepiej wbić pręt w ziemię - jeżeli wbić to gdzie - w piwnicy czy na wolnym powietrzu ?
    Proszę o dalsze porady
  • Poziom 21  
    na początek zmień elektryka
    podgrzewacze muszą miec W-R
    a niektórzy producenci wanien z hydromasarzem wymagaja osbnego obwodu zabezpiczonego W-R
    ale dziwie sie że wybrałes najdroższe rozwiązanie do podgrzewania c.w.u. ,takie podgrzewacze mają moc od kilku do kilknunastu kW , a ty masz przydział mocy 9kW (32A) jak bęa pracowac 2 równocześnie to może 32A będzie za mało a gdzie inne odbiorniki
    a troche do poczytania masz tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/2-ytt120992.html?start=30
    i jeszcze wyjaśnie że ten kosmonauta nie ma pojęcia o uziemieniach
    jak masz kabel od ZK to w wykop połóz kilka -kilkanascie m(zależy od gruntu ) bednarki
    i sprawe powinno rozwiązac a jeden pręt wbity w ziemie to chyba rada wspomnianego elektryka
  • Poziom 2  
    pobór mocy mam 11KW - za radą kumpla z elektrowni bo zabezpieczenie 32 A jest od 11 KW do 15 KW - ale płacę za 11. Myślę , że to wystarczy. Odnośnie bednarki w wykopie - czy ułożyć ją w rulonie czy na długość ? na jakiej głębokości ?
    Pytanie kolejne - kiedyś pytałem o przewód ochronny do żyrandola - odpowiedź padła że podłączyć go do obudowy żyrandola. A gdybym chciał włącznik zastosować dwustopniowy, to czy mogę zrezygnować z ochronnego pod żyrandol i podłączyć go pod drugi obwód czy zastosować kolejny kabel do żyrandola ?
    Jestem na etapie wykonywania prac instalacji eNN wewnątrz budynku - jeżeli macie jakieś pomysły odnośnie kabli, puszek lub innych rzeczy które byście poprawili w swoim domu - pomóżcie - po co mamy popełniać te same błędy.
    POZDRAWIAM
  • Poziom 26  
    Do domu dochodzi instalacja 5 przewodowa? czyli Tn-S, za bezpiecznikami zakladasz te 3 kolorowe swiatelka, potem roznicowka trzyfazowa 100(300)mA ( przeciw pozarowa), rozdzielasz poszczegoolne faze na poszegolne pomieszczenia, na kazda faze dajesz 1 lub wiecej roznicowek(30mA). dzilisz tak aby kazda faza mila rowne obciazenie

    Przeplywowy ogrzewacz musi byc pod roznicokwke 30mA. domyslam sie ze jest on na prad trojfazowy, wiec roznicowka tez taka musi byc.

    Przewod PE podlaczasz do stropu i uziemnienia, a takze do instalcji wodnej i c.o.(głowne polaczenie wyrownawcze)
    Do żyrandoli sa specjalne kable 4 zylowe - 2x faza,N,PE
  • Poziom 12  
    a gdzie projekt? wspólnie na forum?
  • Poziom 16  
    powodzenia z enea przy takich elektrykach. kontrolek nie stosuj świecących tylko papierki jak już. na dzień dobry uziom roboczy (pręt uziomowy) <10ohm. (bedziesz musial otworzyć złącze pe-n z wlz). w domu FR->przepieciowka 3L+N (do szyny żo linka 16mm2) ->kontrolka->roznicowka 100(300)mA ->(wymogi enei na dzien 10luty)zab RG 3xC25 + 3xC16 na garaz. zabezpieczenia S-B16A gniazda, S-B10A oświetlenie. uziom wody i stropu z szyny żo w RG. ew instalacja odgromowa nie jest podłączona do uziomu roboczego, musi ona mieć swój uziom (bednarka około 3-4m ułożona prostopadle do domu na głębokości około 1,5m). przewody podłogowe jak i rygipsowe w peszlach. gniazda 3x2.5 osw 3x1,5. W kuchni 2-3gniazda na obwodzie (ogromne pobory czajnika, opiekacza, itp.) pokoje gdzieś 5-6gn. RG ułożone od linijki i starannie polozona instalacja da ci pewność i niezawodność instalacji.

    pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Nie radziłbym dawać w RG C63A, przecież przy dużym spięciu wywali mu przy liczniku 32A.
  • Poziom 12  
    Nie ma sensu dawania w rozdzielni zabezpieczenia jako wyłącznika głównego, wystarczy rozłącznik FR 303 63A lub większy bo i tak zabezpieczenie nie będzie spełniało warunku selektywności. Co do różnicówek to dałbym przynajmniej dwie. Jedna na pomieszczenia wilgotne i obwody zewnętrzne ( garaż kotłownia, pralnia, łazienka itp.), druga na pozostałe suche pomieszczenia.
    Przewody ochronne w rozdzielni podłączamy do wspólnej szyny PE. Do tej szyny możemy podpiąć także zbrojenia i konstrukcje itp. Przewód ochronny podłączamy do oprawy oświetleniowej jeżeli ma zacisk ochronny, jeżeli nie ma to zostawiamy go luzem.
    Zasilanie garażu podłączyłbym za wyłącznikiem głównym ale odcinek kabla między rozdzielniami dobezpieczyłbym zabezpieczeniem C 25, a różnicówke dałbym już w samej podrozdzielni w garażu.
  • Poziom 33  
    barti1425 napisał:
    Nie radziłbym dawać w RG C63A, przecież przy dużym spięciu wywali mu przy liczniku 32A.

    A o czym jest napisane w drugim poście?
  • Poziom 10  
    "Zasilanie garażu podłączyłbym za wyłącznikiem głównym ale odcinek kabla między rozdzielniami dobezpieczyłbym zabezpieczeniem C 25"

    Kolego "bary1" dobezpieczenie bardzo dobry pomysł, ale czy nie powinno się dać B25? Przecież klasyfikacja "C" jest wolniej reagująca na spięcia, z kolei ''B'' reaguje szybciej.
  • Poziom 14  
    W garażu mogą być używane jakieś silniki, spawarki i inne elektronarzędzia, które mogą nie chcieć współpracować z B25. Później właściciel będzie się zastanawiał, dlaczego mu wybija zabezpieczenie przy rozruchu silnika.
    A przy zwarciu metalicznym, to raczej charakterystyka nie ma wpływu na czas wyłączenia.
    Poza tym dobezpieczenie kabla może zależy od jego przekroju - jeżeli będzie właściwie dobrany ze względu na impedancję pętli zwarcia, to dodatkowe zabezpieczenie może nie być konieczne.
  • Poziom 15  
    barti 1425 no ale dodaj że przed C25 najlepiej mieć B40 bo B32 będziesz załanczać razem z C25 wybije w tym samym czasie no chyba żę będzie obciążenie rezystancyjne ale silnik to zapomnij że jak wybije C25 to się utrzyma B32 ale mam na myśli rozruch nie lekki np wentylator spawarka wirowa śrótownik itp. pozdrawiam