Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilanie do dowolnych układów - początkujący.

Sw.Mikolaj 04 Jul 2006 18:37 2705 16
Computer Controls
    Sw.Mikolaj
    Level 15  
    Witam
    Chcę zacząć tworzyć jakieś układy elektroniczne, ale jak wiadomo, trzeba je jakoś zasilać oraz uziemiać. Jestem początkującym elektronikiem, a moja wiedza praktyczna jest niska, troszkę wiem teoretycznie bo jestem studentem 2 roku elektroniki. Chciałem tutaj się dowiedzieć w jaki sposób mogę zasilać układy. Proszę o jakieś linki lub inne pomoce. Przeglądałem wiele tematów na tym forum o przetwornicach i innych sposobach zasilania. Jednak w większości wypadków zagubiony byłem gdy dochodziło do tematu stabilizatorów impulsowych.

Dlatego proszę o jakieś wskazówki dla początkującego, jak sie za to zabrać. Przykładowo chciałbym zrobić jakiś prosty układ cyfrowy, kilka scalaków z nandami itp, i potrzebuje napięcia 5V do ich zasilania. Jak je osiągnąć? bateryjki, czy od razu polecacie zainteresowanie się budową jakiejś przetwornicy?( Oczywiście na przyszłość przyda się wiedza jak tworzyć dowolne zasilanie do wszelkich układów dlatego przydałyby się jakieś linki do konkretnych rozwiązań/teorii). Do dyspozycji mam 220V AC w gniazdku, no i typowy komputerowy zasilacz ATX. Chciałbym również otrzymać kilka wskazówek jak mogę taka przykładową przetwornicę 220V AC -> 5V DC przerobić aby otrzymywać inne napięcia wyjściowe.

Mam do dyspozycji również zasilacz podłączany do gniazdka 220V dający na wyjściu 4,5 V / 500 mA prądu stałego. Czy nadawałby się on do zasilania wyżej już wspomnianego układu cyfrowego ?
    Kolejna sprawa to pewnie banalna się wyda - ale w jaki sposób zrobić masę? Załóżmy, że mam w układzie punkcik do którego dołączam masy scalaków, a ten punkt z czym mam połączyć aby był on punktem uziemienia ? Mam nadzieję, że wystarczająco precyzyjnie określiłem o co mi chodzi :)