Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pytanie do praktyków- uziemienie

07 Lip 2006 16:55 4262 10
  • Poziom 23  
    Witam, mam taki problem. Podłączam nowy budynek do zasilania z sieci napowietrznej AsX 4x70. Zakład postawił swoją cześć złącza w ogrodzeniu, doprowadził ze słupa kabel YAKY 4x35 oraz wykonał uziemienie złącza.Ja postawiłem górną cześc złącza i doprowadziłem kabel odpływowy do domu YKY 5x10. Chciałem uziemienie podłączyc (z tego kabla) do uziemienia w Złączu. Zawsze tak robiłem i było ok. A teraz nagle Zakład orzekł ze ja mam skrzynke w domu uziemic sobie osobno a z ich uziemienia korzystac mi nie wolno bo nie odbiora. zazyczyli sobie jeszcze protokół z wykonania tego mojego uziemienia. A teraz pytania:
    1) na jakiej podstawie nie wolno korzystac z ich uziemienia?
    2) czy moje uziemienie moge podpiąć do bednarki od odgromu?
    3) jaka jest dop. wartosc dla takich uziemien?
    4) jak ma wygladac ten protokół? jak normalny z pomiaru uziemienia?
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 34  
    1. Ano nie wolno - gdyż Zakład Energetyczny odpowada za własną sieć do ich skrzynki przyłączeniowej (tzw. "zetki") . To co dalej to sprawa i własność Użytkownika - no ale żeby Użytkownik mógł użytkować to niestety wymagany jest odbior protokólarny sieci prywatnej przez ZE i założenie plomb tam gdzie trzeba (przyłącza i licznik) i podpisanie stosownej umowy.

    2. Zapomnij o takich pomysłach. Instalacja odgromowa jak sama nazwa wskazuje służy do ... a napewno nie do takiego celu. Chyba, że życie swoje i bliskich Ci nie miłe, chcesz sobie popalić wszystkie urządzenia w domu lub pioruny kuliste wyprowadzać poprzez kołki uziemiające w gnazdkach elektrycznych.

    3, 4 Wykonanie uziomu możesz zrealizować sam lub zlecić elektrykowi z uprawnieniami , który wystawi odpowiedni protokół zawierający wyniki pomiarów rezystancji uziomu (zazwyczaj jest to pętla z płaskownika (bednarki) stalowej ocynkowanej, opasująca budynek, zakopana na głębokości 1,5 metra i wyprowadzona na zewnątrz w 1 punkcie podłączona do Twojej skrzynki odbiorczej. Tak czy siak czy zrobisz to sam czy zlecisz - certyfikat (protokół z pomiarów rezystancji uziomu) musi wystawić osoba posiadająca odpowiedni przyrzad pomiarowy i uprawnienia (podobnie jest z przyłączeniem np. kuchenki /instalacji/ gazowej czy odbiorem instalacji wyciągowo-kominowej).
    Tak na dobrą sprawę to znajomy się podobnie "boksował" z ZE i co >? zlecił im wykonanie tych prac i zrobili, wystawili protokół (w końcu do własnej roboty nie mogą się czepiać) :)
  • Poziom 23  
    chodzi mi własnie o podłączenie sie do otoku w ziemi. tyle ze zostal on wykonany do odgromu.Czy ja w związku z tym musze położyc drugi otok??
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 34  
    W sumie do instalacji odgromowej nie musi być otok - wystarczą wkopane punktowo plyty metalowe z przyspawanym prętem. Jak masz już położony otok, to odkopać tam gdzie trzeba dołączyć równolegle kawałek bednarki i skręcić paroma śrubami na odcinku ok. 30-40 cm (dobrze zabezpieczyć (zalać jakimś lepikiem złącze) i wyprowadzić bednarką na zewnątrz przy murze budynku. Dalej do skrzynki już się prowadzi grubym przewodem miedzianym o kolorze żółtym z zielonym paskiem. Ale niestety pomiar rezystancji Cię nie ominie - jak otok ma dużą rezystancję to niestety - trzeba będzie zrobić drugi. Tylko zważ jedno - gdy rezystancja uziomu z jakiś powodów wzrośnie (a i tak ma oporność rzędu pojedynczych czy dziesiątek Ohmów - zależy to też m.in. od wilgotności gleby) i niekoniecznie musi "walnąć" piorun ale na przykład będzie duże natężenie pola elektrycznego to na kołkach uziemiających czyli zarazem na metalowych obudowach urządzeń (np. lodówka, pralka itp) może pojawić się potencjał elektryczny (spadek napiecia) niebezpieczny dla życia i/lub uszkodzić dodatkowo urządzenia elektryczne - z uwagi na fakt iż takie coś jest łatwe do wykrycia (oporność pomiędzy piorunochronem a uziomem elektrycznym będzie praktycznie zerowa) ten numer nie przejdzie i nikt z uprawnieniami przy zdrowych zmysłach nie podpisze się pod certyfikatem.
    Moim zdaniem lepiej ten otok albo wykorzystać jako uziom elektryczny , a instalację odgromową połączyć do zakopanych płyt metalowych. Lub tak jak piszesz zrobić niezależny 2 otok.
  • Poziom 27  
    a przy dwoch otokach to piorun nieprzeskoczy w ziemi jak beda zablisko? piorun to duza energia w ulamku sekundy, rozchodzac sie w ziemi moze 'dotknac' drugiej bednarki?
  • Spec od Falowników
    piter244 napisał:
    ...pytania:
    1) na jakiej podstawie nie wolno korzystac z ich uziemienia?

    A może tam jest TT - uziemianie? Wtedy ze stacji trαfo do złącza nie przychodzi "uziemienie", ale "neutralny" (zero robocze) - nie wolno go wykorzystywać jako uziemienie ochronne - które trzeba wykonać we własnym zakresie. Przy TNC/TNS można - neutralny zapewnia ochronę, i powinien być u odbiorcy dodatkowo uziemiony.
  • Poziom 23  
    Do Złącża owszem przychodzi zero robocze N ze słupa, aczkolwiek przychodzi również bednarka zwykłe uziemienie. Mam podejrzenia, że zakład nie pozwala podłą czyc sie do swojego uziemienia poniewaz w przypadku gdy zostało ono żle wykonane to ktoś mółby potem miec do zakładu jakies roszczenia.Wydaje mi sie jednak ze powinno to byc wykonane dobrze a zakład nie powinien zabraniac.Skoro za słoną opłatą udostępnia fazy i zero robocze to logicznym jest ze powinien udostępniac tez uziemienie.PROsze o dalsze wypowiedzi.Moze ktos z ZAkładu sie wypowie na ten temat
  • Poziom 27  
    a jaki masz typ sieci?
  • Poziom 23  
    Po słupach idzie sobie sieć izolowana AsX 4x50mm. Natomiast jak chodzi o to czy jest to siec IT czy TT to niestety nie wiem.Od tej sieci do złącza doprowadzone jest wszystko kablem YAKY 4x35 plus bednarka FeZn 3x40mm uziemienie.
  • Poziom 34  
    Robilem uziomy w telekom. Uziom w tym przypadku stanowi urzadzenie ochronne ,podlega pomiarom i konserwacji .
    Posiadanie wlasnego uziomu to tez wymog posiadania wlasnego urzadzenia ochronnego -o ktore musi dbac wlasciciel.
    Podlaczenie sie do cudzego uziomu grozi duzym ryzykiem szkod i interesy musza tu byc rozgraniczone -prawem i praktyka.
    Nawet wlasny uziom -jego umiejscowienie musi byc przemyslane -
    bo w razie wyladowania cala "gleba "-jakis obszar stanowi obszar zagrozony w codziennym zyciu -zakaz chodzenia kolo takiego obiektu.
    Potrzebny bedzie projektant ..
  • Poziom 23  
    dzieki zamykam temat