Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Auto z silnikiem elektrycznym, Prosze o POMOC

Kakalia 24 Jan 2007 05:30 33092 82
IGE-XAO
  • #31
    marcino2000
    Level 24  
    kupiłem kiedyś ogniwka na allegro, najtańsze. pisało ze mają sprawność coś koło 14%. w rzeczywistości w bardzo słoneczny dzień osiągnęły one około 30% większe parametry (U, I ,P, ...)niz podawał producent. byłem zaskoczony, ponieważ sporo się naczytałem o tym jak ogniwa nie nadają się do naszej strefy klimatycznej. coprawda słonecznych dni u nas nie wiele, ale można z tego skożystać w ten sposob, ze podczas jazdy ogniwo wspomaga akumulator, a na postoju ładuje go. np idziemy z babą do marketu/przeważnie na pół dnia/ i autko samo sie tankuje:D
  • IGE-XAO
  • #32
    j23xyz
    Level 13  
    leszek_w wrote:
    Spros podał wam mnóstwo prędkość max 35km/godz
    Nie jest potrzebna rejestracja takiego samochodu (pojazd wolnobieżny)
    Leszek

    Pojazd wolnobieżny ma predkosc maksymalna 25 km/h. Pojazd o predkosci 35 km/h trzeba rejestrowac.
  • #33
    WoŹnY
    Level 28  
    marcino a skąd masz pewność ile wynosiło podczas prób prawdziwa / rzeczywista moc promieniowania słonecznego podczas pomiarów? Moze słońce świeciło z mocą jednostkową 3kw/m2 co przy sprawności 15% jaką podał producent dało Tobie taki a nie inny pomiar ogniwa?
  • #34
    iciesiel
    Level 11  
    leszek_w
    miał byś większy zasięg gdybyś zamontował przednie lampy na czymś subtelniejszym niż przedni pas z opla corsy:) ale tak serio to zastanawia mnie pewna rzecz. widziałem oryginalne EV na ulicach londynu i zaskakuje mnie fakt ze wszystkie lampy sa na żarówkach. przednie rozumiem ale żeby stopów, migaczy i pozycyjnych nie zrobić na LED to mnie zastanawia chyba każdy wacik sie liczy do zasięgu.
  • #35
    twardyboro
    Level 16  
    Witam.

    Przymierzam się d budowy pojazdu na prad coś w stylu melexa. Mam pradnicę od czołgu T55 o mocy 6,5kW która będzie spełniać rolę silnika. Przeniesienie napedu na koła tylne przez most od malucha ( przekładnia główna po obcieciu skrzyni biegów). Zasilanie ma być z 6 akumulatorów 12V 180Ah połączonych tak aby uzyskac napicie 24V i pojemność 540Ah.
    Jestem na etapie zbierania materiałów, jak cos wykombinuje to dam znać.

    Pozdrawiam.
  • #37
    janekpc
    Level 16  
    to pewnie pomoże wam to co zbudowano u mnie na wydziale:
    http://atol.am.gdynia.pl/ev/
    tam jak ktoś umie czytać i szukać znajdzie dużo pożytecznych informacji jak zbudować samochód elektryczny a nie melex'a
  • #38
    anbon
    Level 13  
    W zeszłym roku skończyłem Pol. Lub. samochodówkę. w planach na wakacje była mowa o budowie samochodu z napędem hybrydowym. Nie wiem jak to się skończyło.Tworcą tego był dr Filipek. skontaktujcie się z nim moze wam pomoże. Wydział Elektrotechniki i informatyki, katedra napędów.

    ps. używa się silników szeregowych ze wzgl. na duży moment rozruchowy,
    10kW to chyba za mało
  • IGE-XAO
  • #39
    napioo
    Level 14  
    siniki krokowe i sterowniki silników krokowych bo o takich pisze kolega leszek_w są najkorzystniejszym rozwiązaniem chociaż drogim. proponuje poczytać http://www.ekonapedy.com/okno.htm dotyczy rowerów i wózków golfowych i szukać w Google
  • #40
    janekpc
    Level 16  
    10 kW produkcji bugaskiej do samochodu który waży tonę wystarczy ale nie jest najlepsze rozwiązanie lepiej zastosować silnik LEMCO LEM-200-D135 na 84V, 200A ciągłe, mocy 13kW ciągłe oraz 18,5kW szczytowe; waży 11kg, dzisaj miałem okazje jechać takim samochodem elektrycznym i wrażenia na prawdę super. A ten CHARADE którym miałem okazje jechać z tego co pamiętam ważył około 1100 kg.
  • #41
    spros
    Level 17  
    witam panie leszku.
    ciesze sie ze udalo sie panu zbudowac fajna zabawke. naprawde fajnie wyszla.
    pojazd ten w praktyce potwierdza moje doswiadczenia (biurkowe ale zawsze jakies).
    zbudowales pojazd o prawie rowerowych osiagach. dokladnie tak jak napisalem wyzej, nic wiecej.
    jakby dalo sie zlamac prawa zachowania energii i pedu to wiele nobli nalezalo by cofnac. chyba.
    btw. zagiel to calkiem fajny pomysl. ale chyba tylko w postaci jak na "rainbow" greenpeace'u.

    Dodano po 26 [minuty]:

    janekpc wrote:
    silnik LEMCO LEM-200-D135 na 84V, 200A ciągłe, mocy 13kW ciągłe oraz 18,5kW szczytowe; waży 11kg,

    1kW/kg. uff oby tak dalej.
    musi miec wysoka sprawnosc bo by cieplo nie zdazylo uciekac.
    zeby tak jeszcze zrodla energii elektrycznej mialy 1kWh/kg to juz by mozna bylo nawet na marsa poleciec.
  • #42
    janekpc
    Level 16  
    no silnik mam na prawdę dobre parametry samochód ma niezłe przyśpieszenie, ale silnik kosztuje 4999zł. a co to zasilania to fajnie by było zastosować akumulatory li-ion ale nikt z nas nie ma 100 000 zł na komplet takich do samochodu elektrycznego więc najlepiej zastosować 14 trojanów t-105 na 6V o pojemności 225 Ah każdy. A może nie długo będzie można tanio kupić małych rozmiarów kondensatory 2700 Faradów (bo kupić już można za granicą ale są drogie i mogły by być mniejsze) to będzie dopiero coś szybkie ładowanie i duża ilość cykli pracy czego chcieć więcej. a co do prawdziwych samochodów to poczytajcie sobie tu http://www.samochodyelektryczne.pl/ albo inny escort w linku w poprzednich moich postach to są prawdziwe samochody elektryczne a jazda nimi daje wiele radości wiem bo miałem okazje jechać i rozmawiać z konstruktorem a teraz sam się zabieram do konstrukcji podobnej cuda techniki.
  • #43
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    LEMCO jednak zdaje egzamin.
    Na moich stronach wspominam, że już przerobiłem następną TOYOTĘ.
  • #45
    Kakalia
    Level 18  
    Witam serdecznie przeprowadzilem kilka prob z silniekiem 10kW pradu stalego i wyglada to slabo ze tak powiem, mega mulato jak na poloneza. Moze dlatego ze silnik z demobilu ale coz nie poddaje sie.

    Teraz kolej na wersje z silnikiem 30kW ale 3-fazowego i tu pojawia sie problem. Mam pakiete akumulatorow, w sumie napiecie 85-100V DC, tylko ze ja potrzbuje AC do tego truffazowe. Czy ktos moze mi polecic jakis falownik ktory sie do tego nada.

    Pozdrawiam i czekam na odpowiedz.
  • #46
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Pewnie ten silnik 10kW miał źle przełożone obroty.
    Ja na takim silniku (ważył 45kg) od sztaplarki jeździłem TOYOTĄ COROLLĄ (w niej 500 kg akumulatorów) i ciągnąłem przyczepę (w niej też 500 kg akumulatorów).
    Nominalne napięcie akumulatorów wynosiło 84V (7szt. * 12V).
    Moc nominalna 30kW wyładuje akumulatory w kilka minut, do tego silniki trojfazowe mają o wiele niższą sprawność w przedziale obrotów używanych w samochodzie.
  • #47
    azibik
    Level 32  
    pamiętam jak przerabiałem meleksa na silnik od wsk
    osiągi były podobne
    silnik od meleksa chyba 1,5 kW
    silnik od wsk 7kM
    biorąc proporcje 15kW -70kM,oczywiście w przybliżeniu
    elektryczne berlingo ma chyba silnik ok.20kW
    można kupić samochodziki 50ccm ,2l/100km
    na silnikach od skutera
    można by zrobić coś w stylu hybrydy,mały silnik
    spalinowy i elektryczny
  • #48
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Producenci silników elektrycznych różnie podają moc silnika: czasem nominalną, czasem szczytową, czasem obydwie i piszą nazwę mocy, a często moc pobraną, bez uwzględnienia sprawności (a moc pobrana od mocy na wale wyjściowym różnią się często o 50%, lub więcej).
  • #50
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    A co,nie czytałeś poprzedniego postu ?
  • #51
    WoŹnY
    Level 28  
    patryk=84a przeczytaj cały wątek!
    Zbyszek Kopeć to jest pionier w tej dziedzinie, na co dzień używa kilku przerobionych przez siebie pojazdów (możesz poczytać na prywatnej stronie Zbigniewa).
    Poza tym ja mogę pochwalić się kładem jaki wykonałem w ramach pracy inż. Co prawda moc nie jest nawet porównywalna 500W przy masie pojazdu ok 70kG + kierujący, ale zawsze to elektryk. Ludzie rowery przerabiali. Naprawdę jest tego mnóstwo w chwili obecnej.
  • #53
    patryk-84a
    Level 28  
    Możecie wrzucić tu parę fotek swoich pojazdów elektrycznych? Ale raczej takich od środka. Fotki z otworzoną maską, akumulatory, sposób zamocowania takiego silnika oraz sprzężenia go ze skrzynią? Może jakieś schematy macie takiego elektrycznego autka? Wiecie jak podłączony silnik do akumulatorów, jak odpalany itp. temat na pewno byłby ciekawszy, bo teraz to nie za bardzo.
  • #54
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Fotki są na stronach.
  • #55
    WoŹnY
    Level 28  
    Z przyjemnością pojawiłbym się na tym zlocie! Jednakże obecnie pracuję poza granicami kraju i jeszcze nie wiem czy w tym terminie będę obecny w 3-mieście. Aczkolwiek już zakochałem się w elektrycznych pojazdach. W planach zbudować mam coś o mocy dużo większej, ale na razie pieniądze odkładam na start w dorosłe życie niestety :(
  • #56
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Żeby być na zlocie wystarczy chcieć i pouzgadniać odpowiednio terminy.
    Nawet człowiek z TV "V-max" też chwalił tylko moc i kitę,a teraz cierpi, a drugi nie żyje.
    W samochodzie chodzi o przyjemność jazdy i to tak, żeby wszyscy dokładnie widzieli super kierowcę, chyba że ktoś wstydzi się swojego wizerunku, to przyciemnia szyby i szybko jeździ.
  • #57
    WoŹnY
    Level 28  
    No właśnie względem terminów grafik wolnego będę miał dopiero w połowie kwietnia, więc na razie planów nie będę snuć. A co do większej mocy to nie myślę o bolidzie, po prostu o pojedzie mającym dynamikę podobną do małego fiata, bo z moimi 500W przypadającymi średnio na 150kg (zależy jakie wagi kierowca) wypadam dość słabo i sama dynamika nie jest satysfakcjonująca, wzniesienia dość topornie się pokonuje :D To miałem na myśli pisząc o czymś większej mocy :D Jakbym chciał poszaleć, to bym sobie sprawił jakieś auto o mocnym silniku, a nie moje 1.4.
  • #58
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Można też zrobić autko szybkie i mocne (na wyścigi), ale akumulatory błyskawicznie się uszkadzają.
    Amerykanie jeżdżą powoli i dostojnie.

    Warto zgłosić swoje "arcydzieło sztuki" na "ZLOT 2008".
  • #59
    slawomir_z
    Level 12  
    Kakalia wrote:
    Witam serdecznie przeprowadzilem kilka prob z silniekiem 10kW pradu stalego i wyglada to slabo ze tak powiem, mega mulato jak na poloneza. Moze dlatego ze silnik z demobilu ale coz nie poddaje sie.

    Teraz kolej na wersje z silnikiem 30kW ale 3-fazowego i tu pojawia sie problem. Mam pakiete akumulatorow, w sumie napiecie 85-100V DC, tylko ze ja potrzbuje AC do tego truffazowe. Czy ktos moze mi polecic jakis falownik ktory sie do tego nada.

    Pozdrawiam i czekam na odpowiedz.


    Silnik asynchroniczny 30kW to trochę za dużo – ten o zwiększonej mocy waży 190kg.
    Dla większych mocy można dostać tylko falowniki na około 500 V napięcia stałego.

    Pozd. Sławek
  • #60
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    U mnie silnik waży 11 kg i ma moc szczytową (chwilową) 30 kW, zaś ciągłą 14 kW.