Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

dmuchawa mercedes 404 97r (autobus)

mazda323c 11 Jul 2006 21:39 4315 18
  • #1
    mazda323c
    Level 19  
    witam wszystkich mam pytanko czy ktos morze rozpracowywal jak w temacie dmuchawa 9 140 010 046 sa tam spalone koncowki mocy i chcialbym je wymienic ale nieznam zamiennikow , czy moze mi ktos pomoc? dzieki pozdrawiam
  • #2
    wojtek12345
    Level 23  
    Numer nic mi nie mówi, ale znam te autobusy. Napisz gdzie siedzi ten wentylator - z przodu, na dachu czy z boku przy parowniku?
  • #3
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    podaj oznaczenie końcówek mocy może znajde jakieś mam w dumu kilka takich dmuchaw ale numery mam inne.
  • #4
    wienio
    Level 14  
    dmuchawa do nawiewu dla kierowcy w 404 tam jest plytka z ukladem regulacyjnym na 4 tranzystorach typu BUZ 71A i te tranzystory najczęsciej ulegają spaleniu ( dostaje zwarcia - jak drut :) ) i dmuchawa chodzi pelną parą - zalezy o ktorą dmuchawe Ci chodzi , jeśli to nawiew dla kierowcy lub nawiew dla pasażerow to jest ta przyczyna a jesli dmuchawy od klimy to inna sprawa - ale dmuchawa chodzi na pelnych obrotach czy wogule nie kręci sie ??

    Naprawiam te autobusy i znam je od podszewki jak byś potrzebowal więcej wiedzieć to pisz

    wienio
  • #5
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    Ja też naprawiam autobusy he he fajna robota szczególnie jaktrzeba po dachu łazić.

    Mam kilka autobusów z polskiej części firmy ,,polka service" w stałym servisie.
  • #6
    mazda323c
    Level 19  
    dmuchawa jest od klimy (na dachu)i chodzi na pelnych obrotach juz po wlaczeniu zasilania (tranzystory maja zwrcie) (zaplace za dobra informacje)dzieki za zainteresowanie, tranzystory to BUZ 11
  • #7
    wojtek12345
    Level 23  
    Tak jak napisal Ci wienio wymień te tranzystory i będzie regulacja. Na tej płytce jest jeszcze ośmionóżkowy układ scalony (podwójny wzmacniacz operacyjny), ale nie spotkałem jeszcze żeby się uszkodził.

    Kiedyś dorabiałem płytkę regulatora do takiego wentylatora, bo zniknęła po wizycie w serwisie. Zrobiłem prostszą na jednym tranzystorze i regulatorze PWM, ale chodzi bez problemu do dzisiaj.

    A tak na marginesie jak kiedyś pytałem o układy scalone od sterownika klimatyzacji i ogrzewania od właśnie mercedesa 404 nikt się nie odezwał. A teraz widzę, że jest kilku fachowców od autobusów na forum. Mam nadzieję, że ujawni się nas więcej...
  • #8
    mazda323c
    Level 19  
    wojtek12345 wrote:
    Tak jak napisal Ci wienio wymień te tranzystory i będzie regulacja. Na tej płytce jest jeszcze ośmionóżkowy układ scalony (podwójny wzmacniacz operacyjny), ale nie spotkałem jeszcze żeby się uszkodził.

    Kiedyś dorabiałem płytkę regulatora do takiego wentylatora, bo zniknęła po wizycie w serwisie. Zrobiłem prostszą na jednym tranzystorze i regulatorze PWM, ale chodzi bez problemu do dzisiaj.

    A tak na marginesie jak kiedyś pytałem o układy scalone od sterownika klimatyzacji i ogrzewania od właśnie mercedesa 404 nikt się nie odezwał. A teraz widzę, że jest kilku fachowców od autobusów na forum. Mam nadzieję, że ujawni się nas więcej...
    ale jak zajade do sklepu elektronicznego to po tych moich oznaczeniach tak mi nic nie znajdzie poniewaz kiedys juz szukalem i dlatego pytam czy ktos zna moze jakis zamiennik
  • #9
    wojtek12345
    Level 23  
    Coś słaby ten Twój sklep jak nie mogą dobrać zamienników. Możesz wstawić jakikolwiek Mosfet z kanałem n ,który będzia miał min. 50V i 13A tak jak ma oryginał. Możesz wstawić BUZ11, IRFZ44, IRF530, IRF531 itd.
  • #10
    mazda323c
    Level 19  
    wojtek12345 wrote:
    Tak jak napisal Ci wienio wymień te tranzystory i będzie regulacja. Na tej płytce jest jeszcze ośmionóżkowy układ scalony (podwójny wzmacniacz operacyjny), ale nie spotkałem jeszcze żeby się uszkodził.

    Kiedyś dorabiałem płytkę regulatora do takiego wentylatora, bo zniknęła po wizycie w serwisie. Zrobiłem prostszą na jednym tranzystorze i regulatorze PWM, ale chodzi bez problemu do dzisiaj.

    A tak na marginesie jak kiedyś pytałem o układy scalone od sterownika klimatyzacji i ogrzewania od właśnie mercedesa 404 nikt się nie odezwał. A teraz widzę, że jest kilku fachowców od autobusów na forum. Mam nadzieję, że ujawni się nas więcej...
    przyjacielu wymienilem tranzystory wszystkie jeden z nich mial zwarcie ale dmuchawa dalej chodzi po wlaczeniu zasilania i podejrzewam ten uklad scalony o ktorym wspominales ale czy w nim jakas pamiec nie jest wpisana ?( nie jestem elektronikiem tylko dopiero sie ucze jej )gdy zaloze nowy to nie trzeba go zaprogramowac?
  • #11
    wojtek12345
    Level 23  
    W pierwszej kolejności pomierz wszystkie rezystory i diody. Następnie sprawdź płytkę regulatora na stole, włączając w miejsce silnika np. żarówkę małej mocy na 24V. Podłącz zasilanie do sześciopinowej kostki. Masz tam połączone po dwa piny równolegle dla masy i +24V. Oprócz tego jeden pin służy do regulacji obrotów, a następnym wraca informacja do sterownika o napięciu na silniku. Ten ostatni pin może Cię nie interesować. Do pinu regulacji podłącz potencjometr, którym będziesz symulował napięcie ze sterownika. Z tego co pamiętam, na pierwszym biegu wentylatora, napięcie wejściowe na moduł wynosi około 4V. Wyższe napięcie -wyższe obroty. Regulując napięcie wejściowe potencjometrem sprawdzasz czy reguluje się jasność świecenia żarówki. Jak uruchomisz moduł regulatora na stole z obciążeniem zastępczym to powinien działać z wentylatorem w autobusie.
  • #12
    mazda323c
    Level 19  
    wojtek12345 wrote:
    W pierwszej kolejności pomierz wszystkie rezystory i diody. Następnie sprawdź płytkę regulatora na stole, włączając w miejsce silnika np. żarówkę małej mocy na 24V. Podłącz zasilanie do sześciopinowej kostki. Masz tam połączone po dwa piny równolegle dla masy i +24V. Oprócz tego jeden pin służy do regulacji obrotów, a następnym wraca informacja do sterownika o napięciu na silniku. Ten ostatni pin może Cię nie interesować. Do pinu regulacji podłącz potencjometr, którym będziesz symulował napięcie ze sterownika. Z tego co pamiętam, na pierwszym biegu wentylatora, napięcie wejściowe na moduł wynosi około 4V. Wyższe napięcie -wyższe obroty. Regulując napięcie wejściowe potencjometrem sprawdzasz czy reguluje się jasność świecenia żarówki. Jak uruchomisz moduł regulatora na stole z obciążeniem zastępczym to powinien działać z wentylatorem w autobusie.
    posprawdzalem wszystko i wszlo ze ten scalak jest apt jutro rano kupie nowy i zobaczymy (scalak klek poniewaz ktos rzezbil w nim , ja jestem drugi lub trzeci tak podejrzewam)DZIEKI WIELKIE ZA ZAINTERESOWANIE Pozdrawiam
  • #13
    mazda323c
    Level 19  
    jest problem z tym scalakiem 5bcjvft b57497 zna ktos moze jego zaminnik w sklepie pytalem i nic
  • #14
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    to jest wzmacniacz operacyjny powinieneś coś dobrać nie wiem jak z wyprowadzeniami ale...
  • #15
    wojtek12345
    Level 23  
    O ile dobrze pamiętam to jest LM393.
  • #16
    mazda323c
    Level 19  
    wojtek12345 wrote:
    O ile dobrze pamiętam to jest LM393.
    kupilem LM393N i nie dziala no chyba ze to N ma jakies znaczenie , ale tak mi sprzedawca dal
  • #17
    wojtek12345
    Level 23  
    Jeśli próbujesz naprawiać metodą podstawiania "w ciemno" to raczej nic z tego nie będzie. Musisz zrobić tak jak pisałem wcześniej - uruchomić płytkę regulatora na stole. Zacząłbym od sprawdzenia napięcia zasilającego ten układ scalony oraz pozostałych napięć. Sprawdź też ponownie tranzystory, czy któryś nie dostał zwarcia.
  • #18
    mazda323c
    Level 19  
    wojtek12345 wrote:
    Jeśli próbujesz naprawiać metodą podstawiania "w ciemno" to raczej nic z tego nie będzie. Musisz zrobić tak jak pisałem wcześniej - uruchomić płytkę regulatora na stole. Zacząłbym od sprawdzenia napięcia zasilającego ten układ scalony oraz pozostałych napięć. Sprawdź też ponownie tranzystory, czy któryś nie dostał zwarcia.
    po zalozeniu scalaka zmienilo sie to ze wentylator wcale sie nie zalacza , a propo tranzystorow wszystkie nowe
  • #19
    mazda323c
    Level 19  
    witam wszystkich zrobilem ten opornik winne byly tranzystory i dwa rezystorki jeden 100k ohm i drugi 50k ohm i okazalo sie ze scalak jest ok dzieki wszystkim za zainteresowania postaram sie odwdzieczyc pozdrawiam dominik