Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podtrzymanie cewki przekaźmika-pomoc

rafailo 12 Lip 2006 08:56 2369 14
  • Podtrzymanie cewki przekaźmika-pomoc

    #1
    Poziom 10  

    Witam wszystkich forumowiczów to mój pierwszy post na tym forum.
    Mam taki mały problem (oczywiście przeczytałem i szukalem na forum tego o czym bede pisał ale nie znalazłem).
    Zamontowałem dodatkowe zabezpieczenie do autka (przekaźnik + dioda + ukryty pstryczek elektryczek - taki jak wiele podobnych schematow na tym forum) na jakimś tam kabelku od zaplonu czy czegos ze nie odpala bez nacisniecia przycisku. I wszystko było by super ale jak wiadomo kiedy wylączam stacyjkę to jest koniec w doplywie zasilania i sie stycznik wylacza a co za tym idzie kolejne uruchomienie maszyny to kolejne szukanie "skrytego pstrykacza". I wpadłem na pomysł żeby zamontowac coś co pozwoli mi na to ze przez np. 30 sekund ten elektromagnes(chyba to elektromagnes) w przekaźniku bedzie jeszcze włączony. Myślałem o kondensatorze moze o kilku nawet ele jesli chodzi o elektroniczne zabawki nie mam o tym nawet bladego pojęcia. Bo podobno takie przekaźniki co będą sie same z siebie wylączały po takim czasi nie istnieja, tak mi powiedzieli w sklepie elektronicznym.I tu proszę szanownych forumowiczów o pomoc, ale bardzo prosze o bardzo dokladnie wytlumaczenia jak dle totalnego laika z zakresu elektroniki, no chyba ze takie przekaxniki istnieja i ktos wie gdzie takie mozna nabyc?(najlepiej w olsztynie).
    Ps. proszę kolegów o to zeby nie doradzali mi wyprawy do elektrcznego warsztatu , albo kupna immobilajzera z allegro.
    Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc R.:idea:

    0 14
  • Relpol
  • #2
    VIP Zasłużony dla elektroda

    można by to zrobić z pomocą przekaźnika czasowego tylko nie wiem czy są takie małe a co do sklepu w olsztynie no to niestety tylko interchip chyba że szukamy czegoś co ma 40 lat to można iść na polną.
    Pozdrawiam

    0
  • #3
    Poziom 10  

    Czyli kondensatory odpadaja??

    0
  • Relpol
  • #4
    VIP Zasłużony dla elektroda

    chyba raczej tak bo jaka musiała by być ich pojemność aby utrzymać napięcie na cewce przez 30 sek.

    0
  • #5
    Poziom 19  

    spokojnie można zrobi za pomocą kondensatora! tylko zakup malutki przekaznik w sklepie elektronicznym taki ok 1A. i załaduj kondensator ok 2200 i 16v. poproś o wytłumaczenie albo rozpiskę sprzedawce tego przekaźnika i pamiętej o polaryzacji kondensatora. jak bedziesz chciał zmienic czas podtrzymania to zmień pojemnośc kondensatora. wiem że przy takim małym przekaźniku kondensator 1000 trzyma ok 5-8 sekund.
    a i przekaźnik na 12 V!!

    0
  • #6
    Poziom 11  

    Witam,wydaje mi sie,ze najprostszym rozwiazaniem byloby zastosowanie przekaznika na podtrzymaniu,a wylaczanie go "masa"pojawiajaca sie na lampce sufitowej.Blikada nie uzbroi sie,dopoki nie otworzysz drzwi.Nalezaloby wyselekcjonowac dioda krancowke od drzwi kierowcy,aby silnik nie gasl w czasie np.zabierania pasazera.Pozdrawiam.

    0
  • #7
    Poziom 10  

    urka - twoj pomysl jest chyba zbyt skomplikowany jak dla mnie.
    ale czytajac wasze propozycje wymyslilem ze mozna do tego przekaźnika ktory jest (30/40A) dolaczyc jeszcze jakis maly np 1 lub 2A pod cewke tego duzego tulko jako sterowanie i do tego małego właśnie zastosować kondensator 1 , 2 lub 3 ktore wg. tego co piszecie powinien podtrzymac go na odpowiednio dlugi czs. CO O TYM MYśLICIE :?::?::?::idea:
    robilem probe z tym dyuzym przekaźnikiem i podlaczylem 3300µF kondensator , trzymał 1,5 sekundy tak okolo. chce jeszcze sprawdzic jak bym polaczył równolegle 3 lub 4 kondensatory kazdy po 10 000µF (to 25V), to moze wystarczy do podtrzymania tego 30A przekaźnika?

    0
  • #8
    Poziom 19  

    a po co przekaźnik 30A????
    co ty świece żarowe chcesz sterowac? przeciesz to ma byc pstryczek elektryczek.

    0
  • #9
    VIP Zasłużony dla elektroda

    przecież nie da takiego na 1A bo pójdzie z dymem aż miło a co za problem dać dwa przekaźniki.
    wolę dać dwa niż grzebać się w instalacji gdzieś na trasie.
    30A dlaczego? Nie widziałem samochodowych przekaźników mniejszych niż 15A od forda takie małe zapewne trzymałby dłuzej ale jak nie ma takiego to niech robi na dwóch

    0
  • #10
    Poziom 10  

    oto co ja miałem kiedyś w maluszku zrobione

    Jest zrobione na trzech przekaźnikach.
    Jeden podwójny - dwa razy styki normalnie otwarte (2xNO) do przerywania obwodu np. zapłonu, oraz druga para do samopodtrzymania, oraz na dwu przekażnikach typu normalnie zamkniętych (NC) - jeden z nich odwraca stan stacyjki, znaczy podaje plus jak stacyjka jest wyłączona, a drugi zadziaływuje gdy drzwi są otwarte.

    Działa to tak:
    1. Trzeba wejść do auta, włączyć zapłon i wcisnąć ukryty przycisk.
    2. Układ będzie dotąd załączony dopóki mamy przekręcony kluczyk.
    3. Wyłączenie zapłonu i otwarcie drzwi kierowcy spowoduje rozłączenie układu i odcięcie zapłonu.
    Jeżeli podczas jazdy (załączonego zapłonu) otworzymy drzwi - nic się nie stanie.
    Jeżeli podczas zamkniętych drzwi na chwile wyłączymy zapłon - nic się nie stanie

    pozdrawiam i życzę powodzenia :)

    0
  • #11
    Poziom 19  

    goldwinger
    co ci pójdzie z dymem? on chce odciąc zapłon albo coś po stacyjce. jak byś wiedział o jakim ja mówie przekaźniku to byś bzdur nie wypisywał.
    nie jest to przekaźnik samochodowy tylko elektroniczny, taki jak np. w alarmach. delikatna to jest w nim tylko cewka a reszt poradzi sobie bez problemu nawet z załączeniem rozrusznika. ale przeciesz można to założyc przy stacyjce. przewody te w większości zasterowują przekaźniki więc dużego prądu tam nie ma. ale jak ktoś chce w samochodzie założyc wyłącznik główny od MANa na np. zasterowanie dowolnego przekaźnika to prosze bardzo. ja doradzam jak mam sam zrobione i jeżdze już kupe czasu.

    0
  • #12
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jeżeli ma odpowiednią obciążalność prądową to proszę bardzo nie widzę problemu
    Bzdur nie wypisuje następnym razem napisz o jaki chodzi przekaźnik nie będzie nieporozumień teraz już wiem o jaki chodzi i masz rację można go zastosować bez problemu

    Pozdrawiam

    0
  • #13
    Poziom 10  

    Witam.
    Wymyśliłem coś takiego , co wy na to Panowie??
    duzy przekaźmik to standardowy do auta 30/40A , ten mniejszy nie wiem dokladnie jaki ma napisane Coil:12VDC ,
    7A240VAC / 10A125VAC
    10A28VDC/ 10A28VDC
    JZC - 7F - 1CS.
    chciałem zainstalowac mniejszy miał napisane:
    Coil: 12VDC
    2,5A/125VAC
    1A / 24VDC
    JRC-21F - ale tan jak chcialem go sprawdzic i podlaczymem polecial do gory niczym Colambia.
    Kondensatory mają po 10.000µF i podtrzymuja przekaźnik perzez ok 16s.
    Moze jakis mniejszy przekaźnik jeszcze:?: a i czy moze ktos mi wyjaśnić te opisy na przekaźnikach co to jest AC i co to DC co to Coil?
    Gdzyby jeszcze jakies uwagi lub sugestie to bardzo chetnie poczytam.
    Model tego schematu juz zrobilem i dziala ale do auta jeszcze nie instalowalem na stałe.Poczekam moze jeszcze ktos cos wymysli , moze inny przekaźniczek ten mniejszy i wtedy tylko 1 kondensator sie przyda.
    Pozdrawiam.
    Podtrzymanie cewki przekaźmika-pomoc

    0
  • #14
    Poziom 19  

    przeciesz auto ma już taki przekaźnik do np. zapłonu! więc mówimy o przekaźniku sterującym przekaźnik. im mniejszy przekaźnik tym tańszy bedzie kondensator!

    0
  • #15
    Poziom 10  

    tak zgadza sie kondensator bedzie tańszy!
    ale czy taki maly przekaźnik o jakim pisalem ze mi sie spalil nie bedzie za maly wytrzyma taki prąd?? tamten sie spalił bo pan w jedynym sklepie elektronicznym nie wiedzial jak sie go podlacza i źle mi wytłumaczył ale znalazlem sobie schemacik jak on dziala.I moja jedyna obawa to czy taki maly przekaźniczek np. te 1 cz 2 A , nie spali sie po powiedzmy 6 godzinnej jeżdzie albo nie bedzie sie strasznie nagrzewał?? nie znam sie wiec pytam was dla tego. Tak zgadza sie taki duzy przekaźnik napewno jest tez gdzies po drodze ale chyba jeszcze jeden taki to nie jest blad ani wada prawda?? a poza tym jak oddaje do mechanika autko to wyjmuje poprostu ten duzy przekaźnik i zmostkowuje te 2 glowne kable i nikt nie wie o tym zabezpieczeniu. Więc jesli mogl bys mi powiedziec dokladnie jak jest z tymi mikro przekaznikami kolego camel09 to byl bym bardzo wdzieczny. mozesz napisac na maila ravwet(malpa)wp.pl , aha i co mowia te oznaczenia na przekaźnikach.
    Pozdrawiam

    0