Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radio blaupunkt freiburg cr43

kakiszon18 12 Jul 2006 14:49 2761 22
  • #1
    kakiszon18
    Level 16  
    witam! chodzi mi wlasnie o to radio a dokladniej problem polega na tym ze radio po właczeniu silnika badz nacisnieciu pedalu hamulca zaczyna dosyc powaznie gubić sygnal radiowy ...na postoju gra okey radio jest podłaczone w maluchu :) co tu robić ? potrzeba jakies filtry na zasilanie ?czy radio powinno to samo wyfiltrowac ?
  • #2
    SlaweK
    Level 43  
    Zacznij od poprawnego podłączenia zasilania i anteny bo maluch nie samochów i oryginalnej instalacji radiowej nie posiada a domorośli fachowcy mają niezłe poczucie humory i nieraz horroru co obserwuję w niektórych autach. Dwa plusy podłącz poprawnie przez bezpiecznik do akumulatora, z tym że styki mają być poprawne elektrycznie a nie owinięte byle jak i bezpiecznik rzędu 10A ma być przy akumulatorze bo gdy przetrze się przewód to ochroni Cię przed pożarem. Potem wymień antenę na nową. Nie dość że masz zakłócenia od silnika których radio pomimo dobrego filtra wewnątrz nie jest w stanie odfiltrować to jeszcze napewno masz coś z instajacją bo hamulec nie ma nic wspólnego z radiem. Podejrzewam tu "wiejski tjuning" lub "wiejską elektrykę" którą zrobił kowal który się na wszystkim zna... A kondensatory przeciwzakłóceniowego na cewce zapłonowej i alternatorze (ew.prądnicy)
    nie zaszkodzą ale komplesowo nie rozwiążą sprawy. Przewody wysokiego napięcia do świec też.

    SławeK
  • #3
    djlj24
    Car audio specialist
    Masa, masa i jeszcze raz masa - na mój gust zamyka się przez antenę i dlatego radio się tak zachowuje. Bo w kostce zasilania ma dość dobry filtr.
  • #4
    kakiszon18
    Level 16  
    A więc drodzy panowie .... sprawdziłem wszystko.Wszystkie przwody sa dobrze odizolowane ..nie ma żadnego przebicia ... radio było sprawdzane na nowej antenie z astry I więc anteny nie ma się co czepiać. wszystkie przejścia w radiu zostały też sprawdzone ..masa na złączu była przyzelona ..ale ta usterka została naprawiona ..i nie ma żadnej poprawy...
  • #5
    SlaweK
    Level 43  
    Widać maluch ma większe zakłócenia niż filtr w Blaupunkcie jest w stanie przełknąć. Nie zaszkodzi połączyć grubym przewodem masę z radia odśruby mocującej z tyłu do najbliższem masy w aucie. Następnie zacząć odkłócać "auto", kondesantory przeciwzakłóceniowe na alternator, na cewkę zapłonową to niewielki wydatek. Potem w wieczorem włącz zimny silnik i popatrz czy po przewodach nie "biegają' iskry, do je dyskwalifikuje od razu a nie zaszkodzi wymienić. Swiece, fajki do świec, kopułka rozdzielacza też może być przyczyną. Napewno przemycie ich nie zaszkodzi a i wymiana nie jest droga, poprawi to napewno pracę silnika przy okazji. W sumie o zakłóceniach można by książkę napisać.

    SławeK
  • #6
    kakiszon18
    Level 16  
    koledzy ! ja nie mam problemow z maluchem tylko z radiem ... radio przeciz powinno normalnie grac w kazdych warunkach ! wszak to blaupunkt przeciez ! Dla potwierdzenia ze maluch jest ok ..to powiem ze podłączałem radio w seiczento i w astrze. cały czas radio zachowuje sie tak samo a nawet czasem jak mu całkiem odbije to nawet bez zapalania silnika zle odbiera .... :/
  • Helpful post
    #7
    janekg1112
    Level 13  
    Sądzę że idzie o zły odbiór na FM,sprawdzić głowicę FM czy nie ma zimnych lutów szczególnie na cewkach (oberwane),wzmacniacz w.cz.
    napięcia na tranzystorze w.cz. ,czy nie ma podejrzanych nacieków,
    jeszcze napięcie ARW.
  • #8
    djlj24
    Car audio specialist
    Na mój gust ubity jest tranzystor na wejściu toru FM. Jest to usterka powstająca w wyniku złego kontaktu masy (cała masa wtedy zamyka się przez antenę i ulega uszkodzeniu). Ja woziłem Blaupunkta z podobnym tunerem w Trabacie i nie było problemu z odbiorem mimo prostej anteny. Cewki nie dostają w tym modelu zimnych lutów to nie chińszczyna w rodzaju Daewoo. Czasem usterka jest prozaiczna - wygięta blaszka w złączu antenowym i przez to jest kiepski kontakt.
  • #9
    kakiszon18
    Level 16  
    a czy ktoś ma dobry link do schematu ? bo szukalem ale chyba słabo ..a bez schematu to szukanie igly w stogu siana :D i prosiłbym jeszce o rozwinięcie problemu masy ..bo jak wczesniej juz pisałem masa w złaczu była uwalona :/ przez to gosc podłaczył mase bezposrednio do obudowy ... aha ..dodam ze najlepsze jest to ze podłaczajac go w domu pod prostownik nie ma tego problemu natomiast w aucie zaczynaja sie jaja ..:/
  • #10
    SlaweK
    Level 43  
    Skoro podłączasz pod prostownik to nie ma się czemu dziwić. Pewnie wysadzone elektrolity bo prostownik daje zwykle więcej niż 12-14V a także można się spodziewać uszkodzonych stabilizatorów napięcia zasilających bloki radia.
    A z dokłądnym schematem może być krucho bo nie słyszałem żeby pokazał się w necie ale na szczęscie to radio jest podobne do wielu innych modeli Blaupunkta jak bogatsza wersja to Paris RCR41.

    SławeK
  • #11
    kakiszon18
    Level 16  
    wszystkie kondensatory były sprawdzone ..wszystkie okey dodam tylko ze prostownik przy sprawdzaniu radia był ustawiony na 14.2v bez obciażenia pod obciażeniem spadało do 12.4 napiecia napewno wieksze nie były pusczone na radio :/ aha dodam jeszce ze sprawdzałem w aucie to radio i kaseta grała okey ..zero szumow przy przełaczeniu na odbior radiowy zaczynały się szumy gubienie fal ..itp
  • Helpful post
    #12
    SlaweK
    Level 43  
    A wiesz wogóle czym się różni napięcie stałe, stabilizowane od zmiennego i przemiennego. Radio dostosowane jest do napięcia stałego a nie zmiennego (nie mylić z przemiennym w którym zmienia się faza i napięcie a w zmiennym tylko napięcie). Dla jasności, prostownik do ładowania akumulatorów to zwykle transformator z mostkiem Greatz'a a czasem jest to nawet jedna dioda czyli prostownik jednopołówkowy, mam nadzieję że wiesz jak wygląda przebieg takiego napięcia w wykresie czasowym, takie napięcie po prostu tętni.

    Zrób sobie prosty eksperyment i mierząc napięcie na takim prostowniku bez obciążenia dołóż kondensator 1000uF (który zasymuluje akumulator w aucie i wygładzi nieco napięcie) i zobacz jak to napięcie wzrośnie.

    Reasumując, do zasilania radia używa się zasilacza stabilizowanego o odpowiednim prądzie. A takim co podłączają radio do prostownika ręce bym obcinał przy samej d... bo widać że pojęcia o prądzie nie mają żadnego.

    SławeK
  • #13
    kakiszon18
    Level 16  
    powaga .... ktoś ze mnie głupka robi ... wiem doskonale jakie sa roznice w pradzie stałym i zmiennym poza tym gdybym wiedział ze z prostownika mojej roboty ( stabilizacja pradu + regulacja napięcia )nie wypłynie sprostowany prąd nie zdobylbym sie na podłaczenie jakiego kolwiek radia bo wiem czym by sie to skonczyło ...ale powrocmy do tematu ... bo z tym radiem sa powazne kłopoty....
  • Helpful post
    #14
    djlj24
    Car audio specialist
    Schemat do Freiburga CR42/Melbourne CR42 był kiedyś w Serwisie Elektroniki - z tego co widziałem to ktoś go zeskanował i wrzucił na to forum. Odnośnie głowicy masz tam tuner na bazie pomysłu Codem III i taka koncepcja tunera jest bardzo typowa w tym roczniku Blaupunkta. Czy to będzie Paris RCR41 czy Frankfurt RCM82 czy nawet Lubeck/Boston CC20 to wejście masz niemal identyczne. I jeżeli problem jest w samym wejściu to tam bym szukał.
    Odnośnie sprawdzania radia na prostowniku to jest jeden podstawowy problem - większość prostowników daje napięcie odrobinę za wysokie i w przypadku gdy podłączasz male obciążenie - a radio takim zwykle jest - to napięcie może być niebezpiecznie wysokie (nawet 16V). Akurat Blaupunktowi to obojętne (co najwyżej będziesz miał do wymiany żarówki) ale Kenwoody na BA3917 bardzo tego nie lubią (a niektóre radia nawet odmawiają współpracy lub grania). Też uważam, że "prostownik" (tak się to pospolicie urządzenie nazywa bo prawdziwy prostownik to przecież co innego) jest przeznaczony do ładowania akumulatorów i do tego należy go używać.
  • Helpful post
    #15
    Jan Leśniak
    Level 18  
    W zał. schemat CR43, może się komuś przyda/ co prawda od Verona, ale
    pasuje do wszystkich modeli , m.in. Essen
    Pozdrawiam
    Plik jest tylko do odczytu, niestety nie można go wydrukować, ale taki ściągnąłem z netu
  • #16
    kakiszon18
    Level 16  
    witam ponownie :) przez ostatni tydzień miałem troszke czasu i pobawiłem się z tym radiem... sprawdziłem głowice w innym radiu (blau sc202 do opla ) wg schematów głowice są identyczne .. w sc 202 chodziła idealnie więc kolejny punkt wyeliminowany ;/ pozostaje sprawa wzmacniacza ....
  • #17
    gorylfx
    Level 11  
    mam pytanie: może ktoś zna moc tego radia? Prosze o odpowiedzi. dzięki.
  • #18
    SlaweK
    Level 43  
    A tak trudno zobaczyć jaki układ jest w nim końcówką mocy i znaleść w necie jego aplikację z danymi ?
    www.elenota.pl

    SławeK
  • #19
    gorylfx
    Level 11  
    jestem lewy w te klocki, wiec pytam, nie wiem, jak to zobaczyć, a mozliwe, ze jeden egzemplaż ma inna moc niz inny np jeden 2X25 a drugi 4X25??
  • #20
    SlaweK
    Level 43  
    Nie, takie same modele miały takie same parametry. Pytanie o moc radia jest odbierane przez fachowcow tak jakby laik samochodowy nic nie wiedząc o danym samochodzi pytał ile to auto wyciąga i ile pali. Fachowiec będzie wiedział że zależy to od kierowcy i stanu technicznego niż od tego co podają w instrukcji.

    A co do mocy to był Freiburg CR42 i CR43, jeden z nich jak pamiętam miał wyjścia tylko na dwa głośniki i wyjście na wzmacniacz a drugi na 4 glośniki z pustym wyjściem na wzmacniacz. A co do końcówki mocy to siedział tam chyba TDA7350 lub podobny co wskazywało by na moc około 20W lub nieco poniżej. Ale i tak chińczyk to napisałby 40W albo 140W ;)

    SławeK
  • #21
    gorylfx
    Level 11  
    dzeki ci dobry czlowieku. wiem jakie glosniki kupic
  • #22
    SlaweK
    Level 43  
    Zasadą jest że 50-100% mocniejsze niż radio ale żeby moc była prawdziwa i podana według tej samej normy co moc radia. Ogólnie to prawie każde sensowne głośniki. Zobacz co proponuje Blaupunkt na swojej stronie do Twojego auta w dziale CarConfigurator a różnych linii, tańszych, średnich i lepszych. A mogę Ci zagwarantować że nawet najtańsze Blaupunkta które mechanicznie będą pasować do tego auta z tym radiem będą grały prawidłowo.

    SławeK
  • #23
    kakiszon18
    Level 16  
    ale ale ! możemy powrócić do tematu ???