Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz 9V-jak podłączyć w samochodzie?

13 Lip 2006 22:38 4267 21
  • Poziom 20  
    Witam. Posiadam mały wzmacniacz od głośników komputerowych. Jest on zasilany zasilaczem na 9V. Czy istnieje możliwość podłączenia takiego wzmacniacza w samochodzie? Myślałem o dodaniu na kablu zasilającym np: opornika. Czy można coś takiego wykonać, a jeśli tak to jakiego opornika mam użyć? Za pomoc dziękuję.
  • Sklep HeluKabel

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam
    A jaki jest pobób prądu przez ten wzmacniacz zasilany napięciem 9V?
    Schematów jest masa na forum, wystarczy poszukać zwykłego stabilizatora.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 20  
    Może to będzie pomocne:
    Na wzmacniaczu jest napisane "Max power consumption 12 Watts"
    A na zasilaczu 9V 600mA
  • Poziom 35  
    a na jakim ukladzie jest ten wzmacniacz bo mozliwe ze mozna go podlaczyc bezposrednio pod instalacje samochodu
  • Poziom 20  
    A jak ma sprawdzić jaki to układ?

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Podaj co jest napisane na takiej czarnej kostce, o ile na US jest zbudowany ten wzmacniacz.
    Zerknij też na tą aplikację LM317:
    http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/search.php?szuk=LM317&man=--wszyscy--&ile=50&start=0

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wchodzisz, pobierasz, czytasz i wiesz o co tam chodzi, są podane przykłady stabilizatorów opartych na tym układzie.
    Ściągnij blaszkę i będzie widać co to za układ scalony :P
  • Poziom 20  
    Blaszka jest przyklejona na stałe. Nie da rady oderwać. Boję się czegoś uszkodzić.
    Z tych plików pdf niestety nic nie rozumiem. Wszystko jest po angielsku, a na dodatek nie znam sie na elektronice.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Masz tam schemat na układzie LM317, kilka elementów, 1 potencjometr, taki właśnie stabilizator Ci bedzie dawał 9V z 12, po ustawieniu właśnie tym potencjometrem, reszta Ciebie nie obchodzi co tam pisze :P
  • Poziom 20  
    Możesz mi dokładnie napisać w którym pliku jest ten schemat o który ci chodzi? W każdym z tych plików jest jakiś układ a ja nie wiem który jest właściwy.
  • Poziom 20  
    Chodzi ci o układ pod nagłówkiem "Typical Application"?
  • Poziom 30  
    Witam ! !

    A nie lepiej LM 7809?? Do niego kawałek blachy alu i już. Albo nawet przykręcić do płaskiego, metalowego elementu karoserii stosując pod LM-a pastę termoprzewodzącą !!

    Poza tym wiekszość popularnych wzmacniaczy dobrze radzi sobie przy napięciach do 15V. Jeżeli Twój zasilacz nie jest stabilizowany nie zwracaj uwagi na to co na nim napisano, ponieważ bez obciążenia znamionowego napięcie na nim może być sporo wyższe. Poprostu trzeba zmierzyć...
  • Poziom 20  
    Sprawdziłem miernikiem zasilacz daje 12.8V. W samochodzie jest jednak więcej. Czy ten wzmacniacz się nie spali?

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    By na to odpowiedzieć w 100%, to trzeba znać jak tam jest układ scalony?
    Zastosuj, jak koledzy radzią US z rodziny 7809
  • Poziom 20  
    Sprawdziłem ten układ LM 7809 i chyba go wykorzystam. Jest tani i prosto go wykorzystać. Dzięki za wszelką pomoc. Pozdrawiam.

    Jeszcze małe pytanie. Mam dwa przewody + i - 12V.
    Według tego schematu wyżej wiem gdzie podłączyć +12V i skąd wezmę +9V. A co z kablem -12V? Mam go podłączyć do obu mas(tej na nóżce i tej na górze układu)? Skąd wezmę -9V?
  • Poziom 13  
    wahoo napisał:

    Jeszcze małe pytanie. Mam dwa przewody + i - 12V.
    Według tego schematu wyżej wiem gdzie podłączyć +12V i skąd wezmę +9V. A co z kablem -12V? Mam go podłączyć do obu mas(tej na nóżce i tej na górze układu)? Skąd wezmę -9V?


    Danthe narysował Ci wszystko. Wprawdzie przydałoby się tam ze dwa kondensatory ale tak też będzie działać.
    "-9V i -12V" jak to piszesz ;-) to jest masa "wspólna" dla obu napięć.
    Nie miałeś fizyki w szkole czy jak ? Skoro do samochodu to kładziesz
    to znaczy że jakieś szkoły musiałeś skończyć... ;-)
  • Poziom 34  
    bardzo prosto, nożke +12V podpinasz pod akumulator [+] nożke masa podpinasz pod akumulator [-] i ciągniesz do układu. to znaczy ze ma isc kabel od akumulatora [-] do [masa] i od tego miejsca do ukladu oczywiscie zachowując polaryzacje. potem od nozki +9V od stabilizatora ciągniesz do układu... to jest prostrze niz sama instalacja radia w samochodzie, nie mow ze nie podołasz podłaczyc 4 kabelkow
  • Poziom 20  
    Podłączyłem wszystko i działa bez zarzutu:)
    Mam teraz inny problem.
    Do tej pory w samochodzie mialem nastepujaca "instalacje":
    - zrodlem dzwieku byl odtwarzacz mp3
    - sygnal z niego wedrowal do zwrotnicy aktywnej, ktora rozdzielala sygnal na kanal przedni i tylni oraz subwoofer
    - na kazdym kanale jest wzmacniacz na tda1552
    Wszystko gralo dobrze poza tym ze troche cicho. Postanowilem wzmocnic sygnal na wejsciu do zwrotnicy i wlozylem pomiedzy odtwarzacz mp3 a zwrotnice maly wzmacniacz komputerowy.
    Teraz wszystko gra super i nawet glosno ale sygnal z odtwarzacza w jakis sposob dostaje sie od razu do wzmacniaczy. Jak na zwrotnicy scisze glosnosc potencjometrami na wszystkich kanalach,to muzyka dalej gra (troche ciszej). Kazdy glosnik dostaje to samo pasmo muzyki( sub gra tony srednie i wysokie). Moze ktos wie czemu tak sie dzieje?
  • Poziom 34  
    bo najprawdopodobniej zwrotnica nie ma tak mocnego tlumienia zeby totalnie wyciszyc, bedziesz musial dorobic sobie potencjometr 2x 47k B i dac go po wyjsciu z mp3 playera wtedy sygnal bedzie mogl byc przytlumiony do zera
  • Poziom 20  
    To nie jest wina słabego tłumienia. Napisałem że jak wyciszę kanały na zwrotnicy to subwoofer gra całe pasmo a jak podgłośnię na zwrotnicy to pasmo "niskotonowe" zagłusza ten nie porządany sygnał i sub zaczyna prawidłowo grać. Jednak nakładanie się na siebi pasma "niskotonowego" i normalnego powoduje że na głośnikach pojawiają się zniekształcenia. Jak wycisze na zwrotnicy to wszystkie głośniki grają całe pasmo a jak podgłośnie to zaczynają grać pasma przeznaczone tylko dla nich ale ten niepożądany sygnał też jest grany. Mam nadzieję że da się to zrozumieć:)