Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LiteOn model: PS-6251-8CG - naprawa

tzok 14 Lip 2006 16:44 6246 22
  • #1 14 Lip 2006 16:44
    tzok
    Moderator Samochody

    LiteOn model: PS-6251-8CG - naprawa
    Przymierzam się do naprawy zasilacza jak w temacie, a jest to zasilacz pochodzący z komputera Compaq serii Evo (~Celeron 2,4GHz).

    Nie mogę nic powiedzieć o uszkodzeniach po stronie komputera, w zasilaczu nie ma śladów przegrzania. Zasilacz nie startuje ale nie ma zwarcia, brak jakichkolwiek napięć na wyjściu.

    Zasilacz oparty jest o układy TSM111 (przetwornica główna) oraz UC3843 (przetwornica pomocnicza).

    Temat otworzyłem bardziej z myślą o relacji z naprawy, ale jakby ktoś miał jakieś wskazówki - są mile widziane (poza "kup sobie nowy" i "nie warto naprawiać").

    LiteOn model: PS-6251-8CG - naprawa

  • #2 14 Lip 2006 17:24
    tflis
    Poziom 12  

    Szczerze powiedziawszy to ja bym naprawianego zasilacza do kompa nie wkladal. On juz nigdy nie bedzie mial takich parametrow jak fabrycznie. A konsekwencje tego moga byc kosztowne.

    Moderowany przez jankolo:

    1. Temat nie brzmi "czy naprawić" lecz "jak naprawić"
    2. Na jakiej podstawie kolega stwierdza, że nie będzie miał takich parametrów jak fabryczne? Jakich to parametrów nie osiągnie?
    3. Proszę nie "nabijać sobie punktów" nic nie wnoszącymi do tematu postami.
    4. Za powyższe kolega otrzymuje ostrzeżenie

  • #3 14 Lip 2006 17:50
    tzok
    Moderator Samochody

    Szczerze powiedziawszy to prosiłem o darowanie sobie takich akurat rad. I w jaki to niby sposób miały by się zmienić parametry na skutek naprawy ;) to nie wzmacniacz klasy A z indywidualnie dobieranymi komponentami.

    Ten zasilacz nawet z odzysku, będzie 100x lepszy od nowego Tracera czy innego Megabajta. Przeczytałeś sobie noty układów? Ten zasilacz ma niezależną stabilizację lini 3,3V, 5V i 12V, do tego stabilizowaną przetwornicę pomocniczą i separację sprzężenia na optotranzystorach.

    Wyjątkowo (mam na półce 2 inne naprawione zasilacze, ich bym nie wkładał, a zwłaszcza jednego z nich) chcę go włożyć do komputera, ale cały ten komputer jest mniej warty niż nowy zasilacz, więc ten argument mnie nie przekonuje.

    Generalnie - chcę po prostu naprawić ten zasilacz, dla samej satysfakcji.

    ****

    Wstępne oględziny:
    Na kondensatorach 160V +/-5V
    Brak zasilania głównej przetwornicy
    Na płytkę pomocniczej przetwornicy wchodzi tylko 10V, nic nie wychodzi
    Brak zasilania układu UC3843

  • Pomocny post
    #4 15 Lip 2006 14:48
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    tzok napisał:
    Zasilacz oparty jest o układy TSM111 (przetwornica główna) oraz UC3843 (przetwornica pomocnicza).


    Czegoś tu zabrakło;
    TSM111 jest monitorem napięć/prądów (Triple: 3V3 | 5V | 12V voltage and current supervisor) zapewne steruje on z 6 nogi 'PWM Main converter Control' poprzez transoptor, układem PWM np. UC3843
    Gdzie układ od drugiej przetwornicy (to może być wysokonapięciowy tranzystor + transoptor + pare dodatkowych elementów)?

    Zakładając że UC3843 jest PWM-em przetwornicy głównej to może on być on zasilany dopiero po zwarciu przewodów: zielony - czarny, ale wnioskując z przedostatniego zdania pewnie po włożeniu wtyczki do kontaktu na przewodzie +5Vsb nie ma napięcia ?

  • #5 15 Lip 2006 21:48
    tzok
    Moderator Samochody

    Faktycznie trochę na szybko to pisałem, tak jest moduł kontroli napięć na osobnej płytce i jest połączony 3 transoptorami z płytką z UC3843.

    Zasilacz jest "paskudny" w naprawie, bo płytka jest zalana jakąś żółtą masą, no i ostatnio miałem trochę mało czasu.

    Oczywiście nie ma napięcia 5Vsb.

    Mam prośbę, czy ktoś ma schemat zasilacza o podobnej konstrukcji, byłby bardzo pomocny.

    Testu, na żarówkę na razie nie robiłem, bo wiem że zwarcia nie ma, po włączeniu do sieci ładują się kondensatory na wejściu i tyle...

    :arrow: tflis:
    W pierwszym poście wyraźnie zaznaczyłem:

    Cytat:
    (...)jakby ktoś miał jakieś wskazówki - są mile widziane (poza "kup sobie nowy" i "nie warto naprawiać").

    a ty mi piszesz:
    Cytat:
    Szczerze powiedziawszy to ja bym naprawianego zasilacza do komputera nie wkladal.

    Więc jak tu nie przyznać racji moderatorowi...

  • Pomocny post
    #6 15 Lip 2006 22:22
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jakie elementy siedzą na krótszym radiatorze?
    Moduł kontroli napięć siedzi pewnie na większej pionowej płytce, a na mniejszej może być fragment przetwornicy pomocniczej...
    LiteOn model: PS-6251-8CG - naprawa

  • #7 15 Lip 2006 23:24
    tzok
    Moderator Samochody

    LiteOn model: PS-6251-8CG - naprawa
    *Dioda - pojedyncza dioda w obudowie TO220, nie udało mi się odczytać oznaczenia, Update: diada ma oznaczenie MBR1060

  • Pomocny post
    #8 15 Lip 2006 23:55
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Czyli myliłem się co do mniejszej płytki bo nie wziałem pod uwage, że przetwonica pomocnicza jest tutaj wykonana na TOPSwitchu - TOP223
    Sprawdź napięcie na jego drenie...
    Wejdź sobie na strone Power Integrations ( www.powerint.com ) i sciągnij PDF-a do TOP221...227 - będziesz już miał prawie komplet informacji.
    Tranzystor nMOSFET: 2SK2081 jest napędzany z UC3843, a ta dwunogowa dioda w TO220 mogłaby siedzieć po wtórnej stronie przetwornicy STBY, przynajmniej jej lokalizacja pasuje...

  • Pomocny post
    #9 16 Lip 2006 09:46
    TONI_2003
    Moderator

    Czyli tak jak Ci pisałem na GG zamiast pewno 7805 N5822=FR302 (o ile to dioda ma ksztalt walca )

  • #10 16 Lip 2006 16:05
    tzok
    Moderator Samochody

    WojtasJD napisał:
    nMOSFET: 2SK2081 jest napędzany z UC3843
    To jedyny PowerMOSFET na płytce, więc chyba tak ;) Poza TOP'em i pojedynczą diodą, pozostałe elementy to dwudiody Shottky'ego.

    Mam już komplet PDFek od elementów na radiatorach i trochę mi się rozjaśniła sprawa.


    Na drenie (Uds) TOP'a jest 320V, na sterowniu jest 2V, pomiar względem źródła (jest połączone z "gorącą" masą).

    ***

    Właśnie się spostrzegłem, że zamiast transoptor napisałem "optotranzystor" :oops:

  • Pomocny post
    #11 16 Lip 2006 23:44
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Aby wewnętrzny MOSFET w TOPSwitchu kluczował pierwotne uzwojenie transformatora, na nodze CONTROL (względem SOURCE) powinno być 5.7V ; między CONTROL i SOURCE powinien być kondensator (można go sprawdzić), a
    na czas eksperymentów warto podłączyć zasilacz szeregowo z żarówką ...

    Jeśli okaże się że uszkodzeniu uległ TOP to warto sprawdzić obwód zabezpieczający - podpięty równolegle do uzwojenia pierwotnego.

  • #12 17 Lip 2006 20:12
    tzok
    Moderator Samochody

    Kondensator jest w porządku, na mierniku ma ok 19µF (nominalnie 22µF/50V). Do TOP-a jest podłączony przez rezystor 4,7Ω i on też jest cały.
    -------------------------------
    18 Lip 2006 10:07
    Skąd by miało być, skoro przetwornica w ogóle nie startuje? Nie wiem na ile zgrubsza, ale mnie więcej tak to wygląda, choć chyba bardziej tak jak w PD-ie od TOPSwitcha.
    Nie widziałem tam TL431, ale jest coś w obudowie TO92 kompletnie zalane tym żółtym czymś.

  • Pomocny post
    #13 18 Lip 2006 13:06
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    można 'pomóc' TOPowi podłączając między jego CONTROL i SOURCE: bateryjke 9V + dzielnik potencjometryczny ...

    takie eksperymenty z wyczuciem, tylko przez żarówkę i po odłączeniu uzwojenia wtórnego transformatorka (pozwoli to uchronić przed niekontrolowanym wzrostem napięcia wyjściowego i możliwością uszkodzenia dalej zasilanych elementów)
    Można tam podłączyć obciążenie zastęcze, sprawdzić oscylacje oscyloskopem :wink:

    Jeśli mimo napięcia na CONTROL 5.7V nie ma oscylacji można sie zastanawiać nad wymianą TOPa :cry:

  • #14 18 Lip 2006 20:07
    tzok
    Moderator Samochody

    WojtasJD napisał:

    Można tam podłączyć obciążenie zastęcze, sprawdzić oscylacje oscyloskopem :wink:

    Do zrobienia, tylko "wydłubanie" tego trafa nie będzie takie proste... chyba prościej by mi było TOPSwitcha wyjąć.
    P.S.
    Czy sugerujesz, że TOP jest drogi? Sprawdziłem, można go kupić on-line za ~8zł, to pewnie w Nowym Elektroniku b ędzie za ~15zł, to jeszcze nie tragedia...
    TOP chyba działa, nie startuje za każdym razem ale z pdf'a wynika, że tak ma być...
    Jeśli wystartuje to jest przebieg PWM 100kHz o wypełnieniu zależnym od napięcia podawanego na pin Control.
    Oscylacje na nodze control wiszączej w powietrzu są też w normie.
    Ta dioda, której oznaczenia nie mogłem odczytać to MBR1060
    Sprawdziłem tranzystor KSP2907 w obwodzie Control, rezystory w okolicy TOPa, oraz oba kondensatory 22uF i 100nF oraz transoptor FOD817 - wszystko jest ok.

  • Pomocny post
    #15 19 Lip 2006 12:12
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Akurat cena TOP223 jest do przebolenia z drugiej strony trzeba wziąć pod uwage wartość tego zasilacza ...

    Obwód 'pierwotnej' strony sprzężenia można sprawdzić dołączając regulowane w niewielkim stopniu 5V do wyjścia przetwornicy pomocniczej (zasilacz odłączony od sieci) i patrząc co się dzieje na wyjściu transoptora (zakładając, że tam jest transoptor i steruje nim wspomniany 2N2907)


    MBR1060 - typowe oznaczenie Motoroli/ONsemi diody Schottky 10A/60V

    Jeśli wylutujesz TOP-a to jaki masz wynik testu diody między jego:
    - DREN -> SOURCE oraz
    - SOURCE -> DREN ?

  • #16 19 Lip 2006 13:05
    tzok
    Moderator Samochody

    2N2907 nie wiem czym steruje raczej na pewno nie transoptorem, on jest od strony TOPa, ale z czym dokładnie jest połączony to powiem jak "oddłubię" tą żółtą masę z jego okolic. To ten tranzystor widoczny na zdjęciu w pobliżu płytki sterownika przetwornicy.
    --------------------------------
    19 Lip 2006 22:25
    Podłączyłem tylko uzwojenie na wyjściu TOPa (jako obciążenie), uzwojenie sprzężenia i wtórne odłączyłem, podałem 5,5V na Control i coś zaczęło "tykać" z częstotliwością ok 1Hz... albo jednak TOP jest uszkodzony lub transformator ma przebicie :(

  • #17 20 Lip 2006 21:40
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Typową wartością parametru 'Auto-restart Frequency' jest 1.2Hz tyle, że przy otwartym S1; paczki impulsów na drenie (tykanie) możesz sprawdzić oscyloskopem;

    Jak mam 'upartego' pacjenta to sobie go rozrysowuje (oczywiście jak jest mało złożony, a obwód przetwornicy Stand-By napewno taki jest), troszke więcej pracy, a łatwiej :wink:

    Tam są trzy zgrupowane obok siebie transoptory - ciekawe czy jeden nie jest połączony z TOP-em - przecież TOP jest galwanicznie połączony z siecią i nie może mieć takiego połączenia ze stroną wtórną (+5Vsb)

    Jest jeszcze uzwojenie pomocnicze - sprawdzałeś tu małą diode prostowniczą?

    Odnośnie transformatorka to zobacz w trakcie tykania czy pojawia się jakieś napięcie na wyjściu wtórnym oraz pomocniczym
    LiteOn model: PS-6251-8CG - naprawa

  • Pomocny post
    #18 21 Lip 2006 23:39
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Najbardziej prawdopodobne w tej sytuacji wydaje mi się uszkodzenie transformatora. Nie jest to jednak łatwe do stwierdzenia.
    W podobnych sytuacjach (niestety po uciążliwym czasem wylutowaniu) testuję trafo używając innego, przypadkowego sterownika od zasilacza od np faksu z własnym sterownikiem (np 3842).
    Potrzeba 2 zasilaczy. Jeden do zasilania obwodów sterownika, drugi (2÷20V) do zasilenia strony pierwotnej transformatora.
    Wystarczy wówczas zaobserwować kształt przebiegu na drenie tranzystora by nabrać poglądu nt przydatności transformatora.
    Zwarcia m-zwojowe zdarzają się czasem w transformatorach impulsowych, gdzie napięcia zwojowe dochodzą do kilkunastu (kilkudziesięciu) V/zwój.

  • #19 22 Lip 2006 13:57
    tzok
    Moderator Samochody

    WojtasJD napisał:
    jest jeszcze uzwojenie pomocnicze - sprawdzałeś tu małą diode prostowniczą ?
    Podczas testu uzwojenie pomocnicze było odłączone.

    Spróbuję wylutować transformator przetwornicy pomocniczej i TOPswitcha i zasilić z zewnątrz sterownik przetwornicy głównej i obwód +5Vsb, czy to dobry pomysł? Przetwornica pomocnicza z tego co widzę dostarcza właśnie tych dwóch napięć.

  • Pomocny post
    #20 22 Lip 2006 19:01
    WojtasJD
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ... możliwe, że nawet trzech:
    - +5Vsb
    - Vcc dla TSM111 - ze względu na monitorowanie '+12V' będzie to gdzieś min. ok. 16V
    - Vcc dla UC3843 - min. do jego wystartowania ~ 9V (to napięcie musi być odseparowane galwanicznie od tamtych)

  • #21 31 Lip 2006 18:41
    tzok
    Moderator Samochody

    Mam złe wieści :( wylutowałem TOPswitcha i transformatorek przetwornicy pomocniczej, poczym zasiliłem:
    TSM111 - 20V
    5V sb - 5V
    UC3843 - 38V (i mało nie wysadziłem kondensatora na 25V a w/g karty układ ma zasilanie 40V)
    i zasilacz działa.
    Wcześniej jeszcze podmieniłem TOP223 ale nic to nie zmieniło.
    Jakiego rzędu rezystancji powinienem się spodziewać na pierwotnym uzwojeniu transformatora przetwornicy pomocniczej?
    ***
    Obniżyłem zasilanie UC3843 do 12V i obciążyłem zasilacz dyskiem 3,5", podczas startu dysku żarówka się zaświeca (na 40W dysk nie startował a żarówka migała). 60W żarówka podczas pracy dysku się nie świeci, napięcia są 11,7V, 5,0V i 3,4V.

    Zaczynam mieć dość... w/w napięcia podaje w miejsce wylutowanego trafa, zasilacz działa, wlutowałem TOP i podłączyłem tylko pierwotne uzwojenie - wynik - jeden pik po włączeniu zasilania, dalej brak kluczowania. W miejsce oryginalnego trafa dałem sieciowe - wynik - to samo, brak kluczowania.
    Teraz dla odmiany na sterowaniu (Control) jest... 0V.
    ***
    Teraz już cały zasilacz jest złożony, napięcia podaje za diodami a na nodze Control TOP223 przy pracującym zasilaczu jest 0,2V...
    ***
    Przebieg sterujący 2SK2082 w załączniku (zasilacz obciążony dyskiem).

  • Pomocny post
    #22 31 Lip 2006 20:49
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Coraz bardziej upewniam się w przekonaniu, że to transformator.
    Jego oględziny będą trudne. W takich przypadkach pomiary omomierzem nie wykazują niczego nienormalnego.
    Co do rezystancji... W ten sposób niczego nie zauważysz. Uzwojenie składa się z kilkunastu zwojów cienkiego drutu. Nie masz jego danych katalogowych.
    Wystarczy 1-2 zwoje zwarte by znacznie zmniejszyć indukcyjność i transformator przestanie pracować w układach o podobnej konfiguracji (np u układzie generatora samodławnego).

    W podobnym przypadku pogrzebałbym w złomie szukając podobnego sprawnego. Warunek - ilość uzwojeń.

    Nie miałem dotychczas takiego przypadku więc nie mogę podzielić się doświadczeniami. Szedłbym jednak w tym kierunku.

    Co do trafo sieciowego to nie nadaje się do pracy przy tak dużych częstotliwościach. Potężne straty na przemagnesowywanie rdzenia (f-cja częstotliwości) oraz wiroprądowe (f-cja kwadratu f).

  • #23 01 Sie 2006 20:30
    tzok
    Moderator Samochody

    Edit: 31 Lip 2006 21:20
    Swoją drogą to ciekawe zabezpieczenie tam było... na bramce 2SK2082 była dioda zenera 15V/1W, jak zasiliłem przetwornicę na 37V to się wzięła i spaliła ta dioda (dostała przerwy nie zwarcia), mosfetowi na szczęściie nic się (chyba) nie stało, choć ugs max=30V. A z zasilaniem to przesadziłem, bo scalak też ma Vi=30V (a nie 40V jak wcześniej napisałem) ale też przeżył (tak to jest brać prypadkowe trafo z szafki ;) ).
    No i ciekawe co jeszcze się spaliło, skoro zupełnie zniknęło napięcie na pinie Control :/
    Edit:
    No i się wyjaśniło... spalił się rezystor bezpiecznikowy na zasilaniu transformatorka (pewnie po tym jak podłączyłem trafo sieciowe.
    Melduję posłusznie, że zasilacz został naprawiony ;)
    Jedynym uszkodzonym elementem był przpalony (przerwa) rezystor 470K w pobliżu kondensatorów obwodu Control układu TOP223.

    Rezystor był 0,125W i nie nosił żadnych śladów uszkodzenia, obok był identyczny i nic nie było widać, żadnych przebarwień, odprysków... już drugi raz przewiozłem się na rezystorze, a dałbym sobie głowę uciąć, że go sprawdzałem, teraz sprawdzałem wszystko drugi raz po tym podłączeniu za dużego zasilania.
    LiteOn model: PS-6251-8CG - naprawa
    Jeszcze tylko tą zenerkę 15V muszę kupić (albo i nie...), bo narazie są szeregowo połączone 12V i 3V3 obie 3W.
    ----------------------------------------
    Edit: 02 Sie 2006 14:54
    Chciałem dorzucić jeszcze parę uwag (, a nie mogę edytować moderowanego postu):
    - warto wymienić pastę pod tranzystorem, bo tranzystor się grzał, a radiator był letni (mimo, że zasilacz stary nie był, to najwyraźniej oryginalna pasta straciła swoje właściwości).
    - radiator z TOP-em jest na poziomie gorącej masy, czyli +130V względem obudowy (dotknięcie obydwu jednocześnie boli przekonałem się przy pomiarze temperatury)

    Po naprawie zasilacz przyzwoicie trzyma napięcia, choć +12V jest na poziomie +11,7V, napięcie 5Vsb jest zawyżone (5,2V) i nie pomogła wymiana TOPswitcha (jak już kupiłem to wymieniłem).
    Napięcia dość wyraźnie zależą od obciążenia, ale z tendencją do zaniżania, a +5V jest wzorcowe, praktycznie niezależnie od obciążenia.
    Edit:
    Właśnie stwierdziłem, że mój pomiar temperatury był błędny... tylko dlaczego? Mierzyłem termoparą, podłączoną do multimetra, jednak okazało się, że łącząc galwanicznie termoparę z radiatorm klucza pokazuje on dużo wyższą temperaturę, miernik nie był w tym czasie połączony w inny sposób z zasilaczem, więc nie wiem skąd takie zjawisko. Dotykając termoparą do radiatora widać jakby iskrzenie, to rozumiem ale skąd przepływ prądu do "wiszącej w powietzu" termopary.

    Swoją drogą TOP jest bezpośrednio na radiatorze, a tranzystor kluczujący głównej przetwornicy, ma podkładkę izolacyjną... przecież to chyba on produkuje więcej ciepła niż TOP...

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME