Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Whirlpool AWT 5088/4 - 800 - do naprawy, czy na złom?

15 Lip 2006 10:36 25498 30
  • Poziom 10  
    Witam,
    Posiadam pralkę, jak w temacie. Podczas prania: program bawełna, połowa wsadu, 40st, 800 obr., mniej więcej na płukaniu w pewnym momencie dostała wysokich obrotów (tak mi się „na słuch” wydawało), w pralce coś strzeliło i wywaliło mi bezpieczniki.

    Po włączeniu programator od miejsca, w którym się zatrzymał zaczął się kręcić. Obecnie w nieco ponad minutę robi pełen obrót zatrzymując się przy tym 6 razy – nawet z pozycji „STOP” rusza dalej. 7 miesięcy temu skończyła się 2-letnia gwarancja więc się dobrałem do programatora. Od spodu płytki przepalone były 3 ścieżki – nie jestem fachowcem, ale jakoś wlutowałem kabelki na ich miejsce, poskładałem wszystko razem – ale nadal jest to samo :cry: - pralka nic innego nie robi tylko obraca programatorem. Przy okazji sprawdziłem, że 2 z przepalonych ścieżek prowadzi wiązką kabli do silnika, przy wtyczce, przy silniku, są 2 osmolone gniazda kabelków.

    I teraz moje pytania: czy według Was coś jeszcze da się z tą pralką zrobić?, jak posprawdzać czy silnik jest sprawny, czy spalony? Pytam bo dzwoniłem do serwisu i zaśpiewali mi 30 pln za wizytę technika, aby sprawdził uszkodzenia +około 20 pln jego dojazd, a jeśli padł całkowicie programator (365pln) i silnik (518pln) + robocizna – to już bardziej się będzie opłacało kupić nową pralkę. :cry:

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 12  
    Przyjżyj się dokładnie połączeniom-czy na pewno są styki(przejścia),czy nie zaśniedziało,zawilgociło się.Przyjrzyj się uzwojeniom silnika,obwąchaj.Starsze pralki nie miały reg obrotów i silnik połączony z kondensatorem-jeśli u Ciebie tak jest,sprawdz jego wygląd.W nowej jest mniej więcej płynna regulacja obrotów poprzez triak czy tyrystor,lecz silnik jest innego typu.Programator masz mechaniczny? czy elektroniczny?Z silnika podłączenie jest przecież na konektory najpewniej.
    Trzeba ustalić przyczynę-przepięcie-brak połączenia by dobrze zdiagnozować jak doszło do tego to pomoże Ci w naprawie.
    Obejrzyj wszystko raz jeszcze i napisz.
    hej
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Moderator Elektrotechnika
    krzysiek1102 napisał:
    Przy okazji sprawdziłem, że 2 z przepalonych ścieżek prowadzi wiązką kabli do silnika, przy wtyczce, przy silniku, są 2 osmolone gniazda kabelków..

    Zacznij od sprawdzenia silnika:cewki stojana(czy mają obwód)czy jest przejście na szczotkach wirnika(w różnych położeniach)oraz prądniczkę tacho (obwód,czy jak zakręcisz wirnikiem to podaje napięcie-miernik na zakresie napiecia zmiennego).Jeśli masz z tym trudności,to możesz zanieśc go do zakładu gdzie przezwajają silniki i tam Ci sprawdzą.
  • Specjalista AGD
    zwarcie spowodowane zalaniem :?: mógł pęknąć zbiornik lub wyciek spod opaski fartucha(standart)zlokalizuj wyciek :!::!::!:
    mojm zdaniem sprawdź kostkę silnika i sam silnik czy nie ma zwarcia do masy jak uporasz się z tym to spróbój ją odpalić.
  • Poziom 10  
    Sprawdziłem wszystkie przejścia w wiązce kabli od programatora do silnika - są OK. Sam silnik "na węch" też jest ok - żadnej spalenizny nie czuć. Co do programatora to opiszę niefachowo: główna część jest mechaniczna obracać można tylko w prawo, natomiast cała reszta to elektronika - w tym, na płytce, jest prostopadle umieszczona kolejna o wiele mniejsza, jakby z "procesorem".

    Zalanie raczej wykluczam bo od razu obejrzałem pralkę od spodu i było sucho.

    A co do sprawdzania miernikiem silnika to wygląda to tak (będę pisał niefachowo):
    - sprawdziłem połączenia wszystkich kabli z kostki silnika z jego masą - zwarcia nie ma
    - miernik ustawiony na zakresie napięcia zmiennego - podłączony do czerwonych kabli (prądniczka tacho to chyba to?) po zakręceniu wirnikiem wytwarza napięcia 0,5V (chyba, że nie tak miałem sprawdzić) - po ustawieniu miernika na opór: podaje 69,7 ohma,

    Na zdjęciu we wtyczce:
    - ciemo-szary i obok niego jasny-szary - tworzą uzwojenie zewnętrzne (opór 2,6 ohma)
    - drugi jaso-szary i niebieski prowadzą do szczotek (niebieski bezpośrednio do drugiej szczotki z tyłu silnika), a jasno-szary, jak widać przez bezpiecznik??? 15AM213A 08P3SA (z drugiej strony napis TEXAS INSTRUMENTS) - przejście między szczotkami jest.

    Co jeszcze mogę posprawdzać? i czy to napięcie 0,5V przy zakręceniu silnikiem na prądniczce jest ok?
    Bardzo proszę o info co dalej robić?

    Załączam zdjęcie wymontowanego silnika (łatwiej w ten sposób mogłem go sprawdzić)
  • Poziom 13  
    Silnik masz napewno sprawny wyciek wody spod fartucha poleciał na złącze silnika co spowodowało zwarcie. Uszkodził się programator. Jest szansa jego naprawy u panów elektroników.
  • Poziom 12  
    Czemu od razu programator?Elektronika prędzej szczeli niż to.Jeśli mechaniczny to jak masz cierpliwosc to możesz rozebrać i przejrzeć wszystkkie pary zestyków w jakim są stanie-choć gdyby miał się palić to i przy nim miałbyś okopcone.Ja stawiam na resztę.Szkoda że nie dołączyłeś foto poprawianej płytki,układu sterowania,programatora.
    Każda wskazówka cenna by Ci pomóc.
  • Poziom 10  
    Rozebrałem mechaniczną część programatora i jest OK. Okopcenie było ze spalonej ścieżki od spodu płytki, ale w mechanice nic takiego nie widziałem. Kabelki zamiast ścieżek wlutowałem najlepiej, jak tylko umiałem - rewelacja to to nie jest :|
    Na tej przy krawędzi też nadrobiłem kabelek, wprawdzie nie ma przerwy, ale widać, że jest mocno przegrzana.

    Zapytam jeszcze raz - czy to co opisałem o silniku pozwala, aby stwierdzić że jest on sprawny?

    Mam nadzieje że zdjęcia coś podpowiedzą.
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Prawdopodobnie masz uszkodzony triak od silnika TC1 (ma zwarcie lub przy zwarciu wypalił się wtedy będzie pokazywał przerwę)
    Sprawdź ponadto ogranicznik temperatury 15AM czy ma przejście.
    Powodzenia POLO2
  • Poziom 10  
    Zgodnie z radą sprawdziłem przy silniku ogranicznik temperatury 15AM - ma przejscie.

    Wylutowałem triaka i (oznaczenie na zdjęciu):

    0-1: połączenie
    0-2: połączenie
    0-3: opór 64,0 Ω

    1-2: jest połączenie
    1-3: opór 64,0 Ω
    2-3: opór 64,0 Ω


    Czy jest uszkodzony?
  • Poziom 10  
    miedzy 1-2 musi byc przerwa.Jezeli jest inaczej to jest uszkodzony.
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Masz uszkodzony triak.Zwarta anoda z katodą.
    To było powodem wypalenia ścieżek.
    Wymień i powinno być po kłopocie.
    Przyczyną uszkodzeń triaka sterującym silnikiem są przepięcia dlatego
    jeżeli będziesz mógł kupić triak na napięcie zaporowe jak największe 800,1000V lub jeszcze wyżej (prąd znamionowy oczywiście trzeba zachować).To układowi nie zaszkodzi a będzie pewniej.Sprawdź czy przypadkiem przy triaku nie uszkodził się warystor
    (wygląda jak pastylka).
    Powodzenia POLO2
  • Poziom 10  
    Warystor wylutowany i wygląda na to, że też jest uszkodzony :(

    Jeśli będzie to pomocne, to udało mi się na nim wyczytać:
    Δ07
    K275
    0337

    O ile dobrze wyczytałem z opisu , to warystor powinien pokazywać 275 kΩ, tak?. Warystor nie pokazuje oporu (z tego co zdążyłem w międzyczasie wyczytać, to chyba powinien mieć do kilkuset kΩ więc by się zgadzało) - a miernik mam do zakresu 2000kΩ.

    Jeśli te 2 elementy są padnięte - to postaram się je jak najszybciej kupić, wymienić i oczywiście opiszę efekt.
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Warystor jeżeli ma dużą oporność to pewnie jest dobry.Na razie nie wymieniaj go.
    Natomiast triak kup taki BTB16-800-CW lub inny o podanych parametrach.
    Parametry:
    - prąd znamionowy 16A
    - napięcie zaporowe 800V
    - prąd bramki 35mA
  • Poziom 10  
    Witam,
    Wlutowałem nowego triaka, podłączyłem silnik, poskładałem wszystko razem i ... niestety nadal nie działa :cry::cry::cry::cry::cry:

    Efekt jest taki sam, tzn. programator kręci się wokoło, z pozycji "STOP" rusza dalej. Słychać tylko, jak elektromagnes blokuje pokrywę pralki i żadnych reakcji poza tym.

    Macie jeszcze jakieś pomysły?
  • Poziom 11  
    witam
    na moj węch eprom uciekł biedny programator nie mozne znaleźć odpowiedniej pozycji i nie zatrzymuje sie szkoda ze mieszkasz we wrocku wgrałbym ci nowy epromik
  • Specjalista AGD
    może być skasowany eeprm lub poległ procek można go przeprogramować >>>>wsad eeprom
  • Poziom 11  
    jeszcze raz ja:)
    zabierz sprzęt(programator) do serwisu we wrocławiu poproś o wgranie epromu zabierz sobie kod pralki zaczynający sie na 85... 12 cyfr na podstawie tego kodu serwis wgra ci epromm maja takie moduły i spokojnie do awt ci wgrają jak nie to wyslij sprzęt do mnie sam ci wgram bo pracuje jako serwisant
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Za szybko chcesz naprawić ta pralkę powoli.
    Następny krok to przekaźnik,który przełącza obroty lewo - prawo KL1.
    Sprawdź jego styki prawdopodobnie upalone.Ścieżkę,którą połączyłeś biegnącą do M7-4 (jest to złącze silnik wirnika)drugie to M7-3.
    ponadto sprawdź czy rezystor bramki triaka przy R1.
    Zanim nie zostanie zrobione to co napisałem to nie ma sensu kombinować z wsadem pamięci.
    Na razie tyle.
    Sukcesu POLO2
  • Poziom 10  
    Przekaźniki KL1 (KL3 też) wylutowałem, otworzyłem i są dobre - styki nie są wypalone, a uzwojenia mają: 1446Ω KL1 i 1456Ω KL3, rezystor R1 przy triaku 100Ω.

    Jeśli to eeprom, to ile tak +/- może kosztować jego wgranie?

    Jeśli to faktycznie będzie eeprom, to czy można gdzieś znaleźć taki wsad i czy trudno się go wgrywa?
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Sprawdź jeszcze rezystancje na złączu od wiązki konkretnie na wymienionych stykach.(odpowiada to oznaczeniom na płytce programatora)
    - M7-1,M7-2 = prądnica tachometryczna
    - M7-3,M7-4 = wirnik
    - M7-4,M7-5 = uzwojenie wzbudzenia
    Podaj jakie są wartości tych rezystancji.
  • Poziom 10  
    No więc tak:

    - M7-1,M7-2 = prądnica tachometryczna = 70,6Ω
    - M7-3,M7-4 = wirnik = 4,4Ω

    i jeżeli miało być - M7-4,M7-5 to nie ma żadnego oporu ani połączenia, a jeśli miało być

    - M7-5,M7-6 to wynosi ono = uzwojenie wzbudzenia = 2,7Ω
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    To chyba jeszcze trzeba uwzglednic błąd na moim mierniku, bo jak zwrę końcówki miernika na oporze (najniższy zakres do 200Ω), miernik pokazuje 0,7Ω. Tak więc opór wirnika się nie mięści w tolerancji błędu. Co to oznacza?
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Teraz należy wyjaśnić zagadnienie wirnika. Różnica jest znacząca.
    Przyłącz omomierz na wyprowadzenie wirnika M7-3,M7-4 i obracając wirnikiem, sprawdź jak zachowuje się omomierz. Jeżeli będą skoki rezystancji, to należy sprawdzić szczotki czy się nie wytarły. Jeżeli to będzie dobrze, to prawdopodobnie będzie uszkodzony wirnik silnika (przerwy w uzwojeniu).
    Przy obracaniu wirnika jeżeli wystąpiłyby przerwy obwodu, to wyjaśniłoby nam dlaczego po wymianie triaka silnik nie wystartował (wirnik mógł być ustawiony tam gdzie była przerwa).
  • Poziom 10  
    Przy "delikatnym" obracaniu wirnikiem silnika omomierz pokazuje pomiędzy 4 a 4,5 Ω , oczywiście chyba trzeba uwzględnić błąd mojego miernika 0,7Ω, a więc należy sądzić że jest to pomiędzy 3,3 a 3,8Ω. Co ciekawe przy obracaniu w lewo pokazuje wartość ujemną.

    Przekręcając wirnik bardzo powoli nie ma żadnego miejsca z przerwą.

    Jeżeli zaczynam energiczniej kręcić całym bębnem (silnik mam zamontowany) to skoki na omomierzu są nawet ponad 100Ω, i nawet momentami przekraczają wartość graniczną (zakres do 200Ω). Jeśli przestawię zakres do 2000Ω to też momentami go przekraczam, ale przy "spokojnym kręceniu bębnem miernik pokazuje w okolicach 1700Ω. Dokładnie tak samo się dzieje na każdym zakresie aż do 2000kΩ.

    Czy jest jakiś sposób żeby sprawdzić silnik, że tak powiem "na krótko"? czy nie ma takiej możliwości?
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Według tych pomiarów to silnik jest prawdopodobnie dobry.
    Zmiany rezystancji przy kręceniu silnika poprzez przekładnię pasową bębnem daje takie wyniki ponieważ w uzwojeniu indukuje sie napięcie (szczątkowy magnetyzm w stojanie).
    Podłącz prgramator i włącz pralkę następnie sprawdź napięcie na triaku na anodzie - katodzie (wg Twego oznaczenia to 1 - 2).
    Jeżeli napięcia brak to należy sprawdzić tor zasilania od programatora.
    Jeżeli napięcie jest to brak sterowania triaka (impulsy wychodzą z tranzystora chyba SMD na małej płytce).
    W którymkolwiek przypadku sprawdź jeszcze raz przejścia (ścieżki) związane z danym obwodem.
    Czy pralka przy wlączeniu na program pobiera wodę?
  • Poziom 10  
    Witam,
    Po włączeniu pralki napięcie na triaku pomiędzy anodą-katodą (1-2) wynosi 147V.

    Po włączeniu pralki, bez względu na jakim programie ją ustawię, programator sam startuje i w nieco ponad minutę (1m10s) robi pełen obrót, zatrzymując się przy tym 7 razy.

    Wody nie pobiera - nic nie robi poza obracaniem programatorem. Jeżeli zostawię ją tak włączoną (programator się obraca i zatrzymuje) to po około 3 minutach słychać chodzącą pompę od odpompowywania wody (chodzi jakoś dziwnie) - włącza się na parenaście sekund (15-20) i potem cisza - a programator dalej swoje. (na "węch też jest ok, nie wyczuwam z niej żadnej spalenizny)

    BTW: Nr Service to: 856150810481 (poniżej jest jeszcze jeden: 340342044606 i Test label: 100342044606)
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Masz wiadomość na PW zobacz.
  • Poziom 11  
    sorry ale to znow ja:)
    co ma wspolnego silnik z progiem???
    jesli silnik ma zwarcie albo przerwe pralka nie ruszy ale prog stoi w miejscu!!!!!!!!
    jesli tacho jest uszkodzone to zerwie 3 razy na pooczątku silnikiem na duzych obrotach i rowniez stanie:) te progi mają zakodowane błędy i to jest w tym przypadku w tym awt bład f06 ale nie rozczytacie go bo nie ma wyswietlacza trza miec moduł specjalny i podłączyc do wejscia PI5 to sie błąd wyświetli
    juz niedługo z usterki proga zrobimy expedycje NASA na Marsa:)

    wezwac serwis uprzedzic o uszkodzeniu proga
    serwis przywiezie swoj prog i zalozy na probe

    szybko sie okaze kto miał racje
    jesli sie nie zdecydujesz na naprawe zaplacisz koszt sprawdzenia i dojazdu ale bedziesz mial pewnosc czy wyrzucac sprzecik czy nie
    pozdrawiam