Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia 6V MZ TS250

15 Lip 2006 15:26 5230 3
  • Poziom 17  
    Witam,
    przymierzam się do zrobienia elektronicznego regulatora napięcia do motocykla MZ TS250. Z regulacją mechanicznego bywa różnie. Moja prośba w związku z tym jest następująca:
    Proszę o podesłanie jakiś schematów, gotowych rozwiązań takiego układu oraz o podzielenie się wiedzą i doświadczeniem w tym temacie.
    pozdrawiam

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam
    Może coś takiego;
    tranzystor T1 sterowany spadkiem napięcia na rezystancji R8 pracuje w układzie ogranicznika prądu, a dioda D3 - jako wyłącznik prądu zwrotnego.
    Dokładność regulacji napięcia w układzie zasilania tego regulatora jest bardzo duża. Regulator nie wytwarza przepięć, odpada więc dioda tłumiąca włączona równolegle do uzwojenia wzbudzenia. Niestety wskutek dużej mocy traconej na tranzystorach przy pracy ciągłej (25W) jest konieczny duży radiator.
  • Poziom 17  
    Witam,
    Czy na schemacie cewka oznaczona symbolem "W" to cewka wzbudzenia?
    Skąd wziąć opornik o takiej wartości jak R8?
    Co to za złącze oznaczone symbolem 31? Masa układu z blachą motocykla?
    Nie mogę znaleźć noty katalogowej żadnego z tranzystorów. Jakie mają parametry?
    Jak regulować układ?
    O diodach z układu też nic nie wiem.
    Czy przez diodę D3 akumulator nie będzie działął tylko jak bateria którą ciągle się ładuje? Co z podaniem napięcia wzbudzenia przy rozruchu silnika?
    pozdrawiam
    wazzie

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    wazzie napisał:
    Witam,
    Czy na schemacie cewka oznaczona symbolem "W" to cewka wzbudzenia?

    Tak.

    wazzie napisał:

    Skąd wziąć opornik o takiej wartości jak R8?

    Odwinąć z rezystora drutowego mocy niskoomowego, pomiar takiej rezystancji jest możliwy za pomocą mostka Thomsona, większość renomowanych warsztatów powinna taki mieć.

    wazzie napisał:
    Co to za złącze oznaczone symbolem 31? Masa układu z blachą motocykla?

    Tak.

    wazzie napisał:

    Nie mogę znaleźć noty katalogowej żadnego z tranzystorów. Jakie mają parametry?

    Na razie znalazłem te:
    SF126 krzemowy, n-p-n, bipolarny, U(CE)=20V, I(C)=1A, P(C)=2.5W, βmin=90, βmax=900, f(T)=100MHz
    4NU74 germanowy, p-n-p, bipolarny, U(CE)=48V, I(C)=15A, P(C)=50W, βmin=20, βmax=60, f(T)=150kHz.

    wazzie napisał:
    Jak regulować układ?

    Regulacja R3.

    wazzie napisał:
    O diodach z układu też nic nie wiem

    SY200=BYP660-50R lub dowolna inna krzemowa o takich samych parametrach jak BYP.

    wazzie napisał:
    Czy przez diodę D3 akumulator nie będzie działął tylko jak bateria którą ciągle się ładuje?

    Będzie działał, na schemacie nie pokazano, że od + akumulatora są podłączone inne odbiorniki prądu.

    wazzie napisał:
    Co z podaniem napięcia wzbudzenia przy rozruchu silnika?

    Nie wiem, jak Ci podpowiedzieć :cry:

    PS. Jak znajdę parametry pozostałych półprzewodników to kliknę posta :P