Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kontroler PWM obrotów silnika DC

Eryk1000 20 Lip 2006 19:29 8668 10
  • #1 20 Lip 2006 19:29
    Eryk1000
    Poziom 17  

    Witam

    Chciałbym poruszyć problem prostego kontrolera PWM do silnika DC. Nie jestem biegły w tym temacie i pojawił się mi mały problem. Zrobiłem sobie takie cudo na NE555 sam generator potem odizolowałem go od reszty układu transoptorkiem, następnie podałem z transoptora sterowanie na BC547B a reszta leci na 3 mosfety W60NE10. Wszystko było OK jeśli podpinałem obciążenie złożone z kilku żarówek i rezystorów dużej mocy układ pobierał 15A z akumulatora 12V i w miare regulacji tranzystory się zbytnio nie nagrzewają, niestety gdy układ popiołem do silnika 750W jest na 24V, jak narazie dawałem tylko 12V na układ to zauważyłem że tranzystory się strasznie smażą (pobór prądu w granicach 3-4A) jeśli układ ma podać pełną moc jest OK tranzystory są zimne natomiast jeśli układ daje połowę mocy i mniej tranzystory się bardzo nagrzewają. Czym to może być spowodowane? Bo tak chyba nie powinien pracować ten układ... Ewentualnie proszę o jakieś informacje gdzie można znaleźć jakieś sprawdzone schematy takiego kontrolera na napięcie 24V.

    0 10
  • #2 20 Lip 2006 22:48
    irek2
    Poziom 40  

    Po pierwsze nie pokazales schematu wiec nie wiadomo co zrobiles zle. Nie podales tez czestotliwsoci pracy ukladu a to dosc wazne bo transoptory sa bardzo wolne. I pewnie sa problemy z szybkim wlaczaniem mosfetow.
    Dodatkowo na silniku powinna byc dioda zabezpieczajaca mosfety.

    0
  • #3 28 Lip 2006 16:52
    Eryk1000
    Poziom 17  

    Ok uporałem się z tym układem. Transoptor wyrabiał bo on teoretycznie według dokumentacji do 500kHz miał pracować. Jednak już go nie ma w układzie, popalic dawało sterowanie na traznzystory mocy. Chciałbym się jeszcze zapytać jakie tranzystory zastosować na samym wyjściu. Chciałbym żeby to napędzało silnik o dość dużej mocy 750W ~ 24V. Mam kilka tranzystorów typu IRFP250 połączył bym je równolegle kilka sztuk ok 6 czy wytrzymią ? Może jakieś inne tranzystory polecicie w rozsądnej cenie?

    0
  • #4 28 Lip 2006 19:36
    irek2
    Poziom 40  

    IRFP150 sa duzo lepsze do tego zastosowania.
    Czym wyzsze napiecie mosfeta tym ma on wyzsza rezystancje wlaczenia. Przy takim napieciu musisz juz uzyc tranzystorow na 100V bo te na 60V moga co jakis czas padac od przepiec.

    0
  • #5 28 Lip 2006 21:00
    Eryk1000
    Poziom 17  

    Te irfp250 sa na 200V i mają rezystancje rDS zbliżoną do tcyh irfp150 z innymi parametrami też jest bardzo blisko. Sprubuje to poskładać do kupy i zobacze co z tego będzie....

    0
  • #6 28 Lip 2006 23:37
    irek2
    Poziom 40  

    zblizona??
    IRFP250N (IR) ma 0,075oma a IRFP150N (IR) ma 0,036oma! To przeciez dwa razy mniej! co wymaga ich dwa razy mniejszej liczby tranzystorow a to juz spora oszczednosc.

    0
  • #7 29 Lip 2006 01:44
    Eryk1000
    Poziom 17  

    Widze że masz sporą wiedze na ten temat. Tak więc chciałbym spytać co sądzisz o tranzystorach VNP20N. Dużo dobrego o nich słyszałem. Czy nadały by się do tego. Są bardzo odporne mają różne zabezpieczenia. Jak myślisz ile by ich trzeba było tak żeby wszystko działało jak należy. Co do silnika to chce coś takiego napędzić.

    http://www.technobots.co.uk/en-gb/dept_366.html

    Piszesz jeszcze o przepięciach. Czy szybka dioda wpięta pomiędzy silnik a zasilanie nie załatwia tego problemu?. Znalazłem schemat sterownika do silnika mniejszej mocy coś koło 300W z jakiejś hulajnogi elektrycznej zastosowali tam tranzystor IRF3205 o Vds = 55V, ten tranzystor ma świetne parametry oraz cene. Niestety nie wiem jak się to przełoży w praktyce bo sugerujesz tranzystory o Vds>=100V



    Z góry dzieki za wszelkie sugestie.

    0
  • #8 29 Lip 2006 15:51
    irek2
    Poziom 40  

    Jaki kupisz tranzystor to nie ma znaczenia. Wazne zeby wytrzymal napieciowo a czym bedzie mial nizsza wartosc Rdson tym mniej bedzie sie grzal co zapewni wyzsza sprawnosc ukladu sterowania i mniejsza awaryjnosc.
    Mozliwe ze tranzystor na 55-60V wytrzyma te 24V. Trzeba by zobaczyc oscyloskopem czy nie pojawiaja sie na drenie jakies niepokojace szpilki od przepiec.
    Sterownik wybitnie mi sie nie podoba. Zmienilbym wszystko!
    Mosfet na bramke nie powinien dostawac napiecia wiekszego niz 12V (absolutne max to 20 lub 30V zaleznie od typu mosfeta) ale ze wzgledu na parametry przelaczania dobiera sie je w zakresie 8-12V. Budowa sterownika na komparatorach jest bez sensu bo jest wiele tanich specjalizowanych ukladow do tego celu. Szybkosc narastania i opadania napiecia na wyjsciu takiego komparatora jest dosc kiepska w dodatku niski stab bedzie na poziomie 2V co spowoduje trudnosci w skutecznym wylaczeniu mosfeta. Zabezpieczenie pradowe to dobry pomysl, przy rozruchu maga przeplywac duze prady i warto zabezpieczyc mosfeta.

    0
  • #9 30 Lip 2006 22:55
    Eryk1000
    Poziom 17  

    Racja schemat nie jest rewelacyjny. Możesz polecić jakieś wyspecjalizowane układy które sygerujesz. Byłbym wdzięczny bo wydaje się mi że nie chodzi Ci np o SG3525 lub TL494 które często można spotkać w przetowrnicach...

    0
  • #10 23 Wrz 2008 15:21
    elektryk50
    Poziom 1  

    Mam prośbę, czy mógłby ktoś na podstawie powyższego schematu wyjaśnić zasadę działania takiego regulatora?.
    W moim skuterku na 24V 250W przestał działać już trzeci regulator chiński, to może lepiej go zastąpić innym własnej roboty? Skuter jedzie jakieś 200 m i traci moc, tak jak by się przegrzał i za chwilę znowu ujedzie 100 m i tak ciągle. Regulator i silnik zimne, baterie naładowane. Jaki schemat musiałby być na 500 W 36V? Postaram się poskładać, choć nie jestem elektronikiem.

    0
  • #11 24 Wrz 2008 20:50
    irek2
    Poziom 40  

    sam regulator to tylko modulator szeregu impulsow o regulowanym wspolczynniku wypelnienia. Najwazniejszy jest element kluczujacy czyli zazwyczaj mosfet plus dodatkowa dioda.
    Dlaczego Tak Ci sie zachowuje skuter to nie mam pojecia, trzebaby wykonac kilka pomiarow oscyloskopem.

    0