Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

przedwzmacniacz lampowy hi-fi

włuczykij 26 Lip 2006 10:08 15838 86
  • #61
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Driver- napisał:
    Charakterystyki statyczne w ogóle mało mówią o jakości pracy lampy, dopiero charakterystyki dynamiczne mogą dać pojęcie o pracy lampy.


    Wykreślone na charakterystykach siatkowych nie za bardzo. Dlatego używa się charakterystyk anodowych, z których nawet bez wrysowywania odpowiednich prostych obciążenia można naocznie wnioskować o liniowości lampy.



    Driver- napisał:

    Przeciętny śmiertelnik i tak nie słyszy zniekształceń do 10 a nawet 12% dopiero powyżej zaczyna je odczuwać.


    No bez przesady, przyjęte jest, że przeciętny słuchacz nie wychwyci zniekształceń mniejszych od 1% (oczywiście zależy to też od częstotliwości, poziomu głośności itp)
  • IGE-XAO
  • #62
    włuczykij
    Poziom 27  
    teraz to juz naprawde nie wiem o co chodzi. końcówka gra od 3 lat tak jak jest na schemacie i nikt nie narzekał bo gra ładnie. piszcie co zrobić z tym przedwzmacniaczem, żeby zagrał
  • #63
    Driver-
    Poziom 38  
    KaW napisał:
    TEN 0,22uF odniesiony do 1000 Ohm da czestotliwosc 1000 razy mniejsza t.j. 723Hz.
    Nie możesz liczyć tego w ten sposób wzmacniacz nie wzbudzi się jak będzie obciążony, ale może to nastąpić w przypadku braku obciążenia. 1 kΩ to minimalna rezystancja obciążenia przy której nie następuje wzbudzenie. Jak dasz 10 Ω to ze wzrostem częstotliwości Xc kondensatora będzie maleć i na oporniku zacznie się wydzielać coraz większa moc przerabiana na ciepło, a do właściwego obciążenia będzie równolegle przyłączana dodatkowa reaktancja √(Xc²+R²), w warunkach normalnej pracy nie jest przecież to wskazane. 1 KΩ w warunkach normalnej pracy praktycznie obciąża śladowo.

    Dodano po 19 [minuty]:

    OTLamp napisał:
    Driver- napisał:

    Przeciętny śmiertelnik i tak nie słyszy zniekształceń do 10 a nawet 12% dopiero powyżej zaczyna je odczuwać.


    No bez przesady, przyjęte jest, że przeciętny słuchacz nie wychwyci zniekształceń mniejszych od 1% (oczywiście zależy to też od częstotliwości, poziomu głośności itp)

    Prowadziłeś jakieś badania, czy opierasz się na tym co piszą goście od marketingu. Naukowcy też czasem piszą dziwne rzeczy, w zależności kto im badania zleca lub sponsoruje. Robiłem pomiary różnych urządzeń transmisyjnych, odbiorzych, nadawczych z wykorzystaniem mierników zniekształceń, psofometrów, analizatorów widm itp. na ucho wszystko było OK, dopiero przy pomiarach wyłaziło że coś nest ponad normę :P
  • #64
    jethrotull
    Specjalista - konstrukcje gitarowe
    Bez przesady. Swoją drogą może i przeprowadzę takie badania, ale dotychczasowe luźne obserwacje wskazują że nieparzyste harmoniczne słychać bardzo wcześnie (tzn już przy małej ich amplitudzie)
  • #65
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Driver- napisał:

    Prowadziłeś jakieś badania, czy opierasz się na tym co piszą goście od marketingu.


    Opieram się na wynikach badań przeprowadzonych w latach 70, a nie na tym, co piszą złotouści goście od marketingu w kolorowych pisemkach dla złotouchych kretynów.
  • #66
    Driver-
    Poziom 38  
    jethrotull nie mówię że tak nie jest, ja też mam wyrobione ucho, ale ilu ludziom to przeszkadza, większość nie ma pojęcia że coś jest nie tak, myśląc że tak ma być. Inaczej nikt by nie kupował marnego sprzętu na którym pan od marketingu napisał jaki to ten sprzęt jest cacy super i w ogóle ekstra :). Ilu jest takich, którzy chwalą się że mają w domu w szafy głosnikowe 250 W ze wzmacniaczem a słuchają muzyki wysterowując max 2-3W, resory takich głośników na małych mocach już wprowadzają kaszanę, a oni się cieszą bo mają.
  • #67
    Driver-
    Poziom 38  
    włuczykij napisał:
    oki, pomożecie mi?


    Ok włuczykiju, napisz czym dysponujesz jakiś generator, mierniki. Jeśli masz to jakie. Na oko i ucho mało można zmierzyć. Nie wiesz czy ten przedwzmacniacz wysteruje Ci OPA, Trzeba najpierw zmierzyć jakie napięcie jest potrzebne do pełnego wysterowania OPA potem obliczyć wzmocnienie przedwzmacniacza. Wiedząc to będziesz miał pojęcie jaki poziom sygnału na wejściu po wzmocnieniu otrzymasz na wyjściu przedwzmacniacza. Porównując poziomy sygnału wyjściowego przedwzmacniacza i wejściowego OPA dowiesz się czy spełni wymagania. Można to zrobić też metodą prób i błędów ale stracisz czas na poprawki jak coś będzie nie tak.
  • IGE-XAO
  • #68
    włuczykij
    Poziom 27  
    generator mam w trakcie budowy, oscyloskop mam. wiem że przy dobrej karcie dzwiękowej prawie całkowicie da się wysterować końcówkę

    Dodano po 3 [minuty]:

    Driver- napisał:
    włuczykiju zapomnij o poprawnej pracy tego korektora z opornością w anodzie 1 lampy poniżej 45kΩ. Jak przyglądniesz się na obrazki które ci podesłałem zobaczysz że oporności źródła 1 jest 35kΩ (35kR) a obciążenia 2 1MΩ (1MR), wtedy charakterystyki regulacji będą jak przy symulacji.


    czyli co, mam wsadzić w anode pierwszego stopnia 35K i obliczyć rezystor katodowy do tego?

    Dodano po 2 [minuty]:

    a i sory, że tak truję, ale chcę się w końcu czegoś konkretnego nauczyć;]
  • #69
    Driver-
    Poziom 38  
    Spoko to już coś. Poszukaj w necie jakiegoś programu który robi za generator, zamiast go robić, karta dźwiękowa załatwi sprawę. Potem zrób pomiar napiecia wejściowego na OPA. dowiesz się ile będziesz potrzebował na wyjściu przedwzmacniacza. Na początek. Potem dopiero projektuj przedwzmacniacz. Ja skorzystał bym z jakiegoś sprawdzonego gotowca, oszczędzając czas na projektowaniu. Ale jak chcesz się poduczyć to praktyka wskazana :)
  • #70
    włuczykij
    Poziom 27  
    to zrobie tak. wyjście wzmacniacza obciąże jak trzeba, podłącze oscyloskop, do wejścia podłącze sygnał z generatora PC, przez wzmacniacz operacyjny z regulowanym wzmocnieniem i zmierze przy jakiej amplitudzie sygnał na wyjściu będzie przesterowany. tak styknie?
  • #71
    Driver-
    Poziom 38  
    W porządku, tylko z tym przesterowaniem nie przesadzaj :) i pomierz sygnal na wejściu.
  • #72
    włuczykij
    Poziom 27  
    ok dzisiaj wieczorem się pobawię. na jakiej częstotliwości najlepiej to sprawdzić?

    Dodano po 3 [minuty]:

    o kurde, ale chyba za dużo mi to nie da, ponieważ we wzmacniaczu będę montował mocniejsze trafo zasilające (to jest za słabe)...... będzie trzeba zmierzyc po wymianie trafa ;/;/
  • #73
    Driver-
    Poziom 38  
    Najlepiej na 1000 Hz. Jak byś chciał sprawdzać na innych to napiecie przy 1000 Hz będzie napięciem odniesienia do porównania pomiarów napiecia na innych częstotliwościach. Mam nadzieję że kumasz :)
  • #74
    włuczykij
    Poziom 27  
    no kumam. pewnie
  • #75
    Mark II
    Poziom 21  
    Driver- napisał:

    Lampa 6n2p-EW przeznaczona jest dla częstotliwości 5 - 2000 Hz, za to odporna na przeciążenia i udary mechaniczne. Nie zawracał bym sobie ną głowy. Zrób na ECC83 to najlepsze rozwiązanie.

    Jest równie dobra co ECC83. Według noty katalogowej jest odporna na wibracje o częstotliwościach z podanego powyżej zakresu. Natomiast pasmo przenoszenia wzmacniacza w układzie WK zbudowanego na tej lampie, będzie sięgało dziesiątek kHz i wystarczy do zastosowań audio.
  • #77
    Mark II
    Poziom 21  
    Tremolo napisał:
    na allegro można dostać jakieś wojskowe Ukrainskie czy inne klony E83CC czy E85CC czy nawet jeszcze inne cuda o brzmieniu wyrafinowanym.

    powiedzmy to: http://www.allegro.pl/item117078666_lampy_elektronowe_e180cc_dla_konesera_.html


    E83CC naprawdę warto zdobyć z uwagi na trwałość i mały rozrzut parametrów. Lampy z wymienionego linku bardziej pasowałyby jako stopnie sterujące do lamp mocy; głównie w przypadku sterowania z prądem siatki lub konieczności wysterowania większej ilości równolegle połączonych lamp. Jeżeli chodzi o audio, to lampy ECC82,83 są chyba najbardziej typowymi dla takich układów, ECC85 to lampa dla w.cz. o mniej linowych charakterystykach od wymienionych. Jeśli ktoś ma ECC85 to można ją stosować, jeśli nie to polecałbym rosyjską 6N1Π (wzm. ok. 35) ewentualnie z lamp o niższym Ua ECC88, 6N23Π, 6N3Π
  • #78
    włuczykij
    Poziom 27  
    dobra ludzie. zmiana planów. stosuje lampy 6n2p-EW
  • #79
    Amazon
    Poziom 13  
    Jak zauważyliście kolega szuka przedwzmacniacza HI-Fi:

    Pod koniec XX wieku wartość oznaczenia HI-FI nieco straciła na znaczeniu wobec faktu, że większość urządzeń elektroakustycznych średniej jakości spełniała normy jakościowe stawiane trzydzieści lat wcześniej najdroższym urządzeniom. Np. norma niemiecka dopuszczała dla urządzeń klasy hi-fi przy paśmie odtwarzania 20 Hz – 20 kHz i mocy 2×20 W do nierównomierności poziomu odtwarzania ±3 dB i jednoprocentowych zniekształceń nieliniowych (na częstotliwości 1 kHz) przy pracy ciągłej (pod tym pojęciem rozumiano co najmniej 10 minut) z sygnałem sinusoidalnym. Obecnie takie możliwości dają wzmacniacze, skonstruowane przy pomocy jednego układu scalonego i pojedynczych elementów biernych. Rozwój elektroniki pozwolił na skonstruowanie lepszych urządzeń, normy hi-fi nie zmieniły się i nastąpił spadek ich aktualności.

    A co niektórzy wciskają mu High-End:

    Wprowadzono natomiast umowne pojęcie high-end, określające sprzęt o parametrach znacząco przekraczających normy hi-fi, mając na względzie, że jakość odsłuchu to nie tylko kilka stosunkowo prostych obecnie do spełnienia parametrów.

    Definicja z:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/High_fidelity

    W takim razie nie wciskajmy mu czegoś czego nie chce. Trudno... niech zrobi sobie nawet 100-punktowy korektor. Jego sprawa.
  • #80
    jethrotull
    Specjalista - konstrukcje gitarowe
    Przy 100-punktowym korektorze nie ma szans na spełnienie chociażby warunku równomierności pasma 20Hz-20kHz +- 3dB
  • #81
    Mark II
    Poziom 21  
    :arrow: Amazon, jaki związek z tematem ma to, co napisałeś ?
  • #82
    Tremolo
    Poziom 43  
    Bo zapewne chce kolega zrobic dobry wzmacniacz; przez 3 kartki się dowiadujemy, a drugi kolega chce mu odradzić korekcje dźwięku bo to zawsze strata jakości...
  • #83
    Mark II
    Poziom 21  
    Tremolo napisał:
    Bo zapewne chce kolega zrobic dobry wzmacniacz; przez 3 kartki się dowiadujemy, a drugi kolega chce mu odradzić korekcje dźwięku bo to zawsze strata jakości...

    Dotarł do mnie sens :idea::D
    Ale z drugiej strony można ten przedwzmacniacz tak zbudować, że regulację barwy da się wyłączyć. Z trzeciej zaś strony, urządzeniom lampowym jakoś tak z natury bliżej wymaganiom dawnych norm Hi-Fi.
  • #84
    włuczykij
    Poziom 27  
    ekranowanie przedwzmaka moze byc aluminiowe?
  • #85
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  
    włuczykij napisał:
    Ekranowanie przedwzmaka może być aluminiowe?


    Ekranowanie przedwzmacniacza blachą aluminiową, zabezpiecza tylko przed polem elektrycznym, nie zabezpiecza zaś przed polem magnetycznym. Dlatego obwody elektryczne ekranuje się blachą stalową cynowaną.
  • #86
    włuczykij
    Poziom 27  
    a cienka miedź jak zaekranuje?

    stalową mam tylko blachę ale cynkowaną
  • #87
    Vic384
    Poziom 19  
    Czesc
    Chodzi o blache cynkowana nie cynowana. Nawiasem mowiac, to trudno zdobyc blache cynowana.
    Pozdrowienia