Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sygnalizator przepalonych bezpiecznikow samochodowych

25 Lip 2006 22:35 8308 23
  • Poziom 27  
    Witam ostatnio jadąc sobie z Tata autem zatrzymuje nas policja :/ i Pan policjant mowi ze nie swiecą nam przednie swiatla(...gadka szmatka..) i po sprawdzeniu zarowek okazalo sie ze od tak sobie poszedl bezpiecznik i o maly wlos nie dostalismy mandatu wiec sobie pomyślałem o jakimś prostym układzie który by informował o przepalonym bezpieczniku bo w tych autkach ktore nie maja komputerka pokładowego nie dowiemy sie ze poszedł nam jakis bezpiecznik wiec tak jak na rysunkach jest to bardzo proste ale jest minus poniewaz gdy bezpiecznik sie przepalni np. gdy instalacja np. z lamp nam sie chajczy to bezpiecznik sie przepali ale przez diode bedzie plynął prądzik dioda bedzie swiecić ale dalej bedzie przejscie pradu i instalacja dalej sie bedzie chajczyc wiec moze ktos ma pomysł jak by ulepszyc moj pomysł aby takie ostrzeganie było bardzo bezpieczne i zeby dzialalo na wszystkie bezpieczniki moim zdaniem to by byla przydatna rzecz tylk otrzeba by to jakoś ulepszyc tylko ja juz nie wiem jak moze ktos z was bedzie wiedzial jak mozna ulepszyc ten pomysł i chetnie sie tym zemna podzieli dlatego czekam na odp i pozdrawiam
  • Poziom 39  
    gdy podepniesz diodę z rezystorem równolegle z bezpiecznikiem - instalacja raczej nie będzie się paliła, gdyż przez diodę popłynie prąd około 20mA (co jest nieporównywalne z prądem jaki płynie podczas "palenia się" instalacji). Problem może być w innym przypadku - przy silnie zmiennym obciążeniu. To jednak też da się rozwiązać
    Gdybyś jednak nie chciał stosować diod - można zbudować układ w oparciu np o wzmacniacz operacyjny. Wtedy prąd byłby jeszcze mniejszy. Jednak urządzenie zaczyna nam się komplikować, a więc rośnie jego zawodność.
  • Poziom 20  
    Taki sygnalizator ze wzmacniaczem operacyjnym to przesada, chyba że chcesz aby informował też o zaśniedziałych stykach:P Dioda i rezystor 1 kΩ i wszystko gra:)
    Pozdrawiam!
  • Poziom 27  
    ja bym wolał zeby to było jak najbardziej proste i jak najbardziej niezawodne, ma kolega racje jak by ta diode dac rownolegle to nie bedzie przejscia prądowego :) czyli tak by to wyglądało?? jak na rysunku dioda 12V mrugająca to wystarczy :)
  • Poziom 27  
    ale to bedzie tak ze jak wszystkie bezpiecznikio beda dobre to bedzie swiecic ale jak beda przepalone to nie bedzie swiecic? czy koledze chodzilo o inne podłączenie?? bo ja bywm wolał aby ona mrugała o przepalonych beziecznikach a nie na dobrych
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    nie no przecież nie puścisz prądu z bezpiecznika przez tą diodę
  • Poziom 27  
    własnie to jedynie moze swiecic gdy bezpiecznik bedzie dobry
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    przy takim połączeniu prąd bezpiecznika jest prądem diody, a przez bezpiecznik do świateł trochę tego prądu płynie weźmy takie 5A.
    jak dla diody to trochę za dużo
  • Poziom 27  
    a czy jezeli bezie jakies zwarcie to nie bedzie tak ze bedzie sie dioda palic zamiast bezpiecznika??
  • Poziom 42  
    Oba pomysły z diodą LED równolegle z bezpiecznikiem oraz szeregowo z diodą są do niczego.

    Układ sygnalizacji ma być niezależny czy odbiornik za bezpiecznikiem jest włączony czy nie.

    Aby pomysł zrealizować potrzebne jest:

    1. Dioda LED migająca lub nie (do wyboru)
    2. Dowolna dioda prostownicza lub przełączająca np. 1N4001, 1N4148
    3. Rezystor 1kΩ.

    Po połączeniu tych elementów, dioda LED nie świeci ( nie miga ) gdy bezpiecznik jest sprawny - po przepaleniu bezpiecznika LED świeci / miga.

    Czy ktoś już wie jak będzie wyglądać schemat?
  • Poziom 27  
    "oj" super mozesz dac schemat ??
  • Poziom 27  
    i co z tym schematem??
  • Poziom 35  
    hmmm czasmi wydaje mi sie ze poziom forum spada tak mocno w dol ze niebawem bedziemy odkrywac od nowa tranzystor i inne bardziej skaplikowane wynalazki

    nie wiem czy ktos z was jest swiadomy ze takie zabespieczenia nadpradowe z wbodwana diodka led ktora swieci jak zabespieczenie jest przepalone mozna zakupic w sklepie
    ot taki wynalazek :)

    a schemat heh jak ktos wie jak dziala rezystor i dioda sam "odkryje"
  • Poziom 37  
    Co do schematu, nie szkoda tego 0,15W w stanie kiedy bezpiecznik działa? Czy może ja źle myślę?
  • Poziom 25  
    Czytajac ten post,pomyslalem,ze moze i ja dozuce tu swoj komentarz.Zamiast kombinowac z diodami,ktore sygnalizuja przepalenie sie bezpiecznika,nie lepiej i nie prosciej byloby zamontowac w autku cos takiego jak kontroler swiatel?Dziala to na tej zasadzie,ze jak ktoras z zarowek oswietlenia zewnetrznego sie nie swieci,to jest to sygnalizowane lampka kontrolna na zestawie wskaznikow.Uklad prosty do zamontowania i posiada w sobie nawet przekazniki do swiatel.Kosztuje okolo 60 zl.
  • Poziom 20  
    Witam.
    Zgadzam się w tym ustępie.
    Co będzie jak bezpiecznik się nie spali, a spali się żarówka?.
    Moja" piękna" była zdziwiona że nie ma świateł mijania.
    Okazało się że spalone są żarówki, no i pytanie, jak mogły się obie spalić?.
    Napięcie ładowania 14,7V.
    Okazało się że jeżdziła na jednym świetle przez miesiąc, dopóki nie wysiadła druga żarówka.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 42  
    avatar napisał:
    hmmm czasmi wydaje mi sie ze poziom forum spada tak mocno w dol ze niebawem bedziemy odkrywac od nowa tranzystor i inne bardziej skaplikowane wynalazki

    nie wiem czy ktos z was jest swiadomy ze takie zabespieczenia nadpradowe z wbodwana diodka led ktora swieci jak zabespieczenie jest przepalone mozna zakupic w sklepie
    ot taki wynalazek :)

    a schemat heh jak ktos wie jak dziala rezystor i dioda sam "odkryje"


    Można kupić w sklepie ale może podnosząc poziom forum zaproponujesz ten schemat?
  • Poziom 25  
    Zeby podlaczyc taki kontroler swiatel,trzeba go najpierw miec,zeby wiedziec do jakiego on jest autka.A nastepnie wystarczy poszukac schematu tego autka na elektrodzie i juz jest wszystko jasne.Np. do Poloneza Plusa sa dwa kontrolery - do swiatel mijania,postojowych,drogowych,oswietlenia tablicy rejestracyjnej jest jeden,a do swiatel przeciwmgielnych przednich i tylnych drugi.Maja one w sobie przekazniki do tychswiatel.Wiec urzadzenie fajne i ciekawe a zarazem bardzo pomocne.Do Poloneza taki kontroler kosztuje okolo 60 zl,wiec nie wielkie pieniazki a dobry z tego uzytek.Jak kolega bedzie mial to urzadzonko to moge ewentualnie podac jak go podlaczyc.Ale cala frajda powinna polegac na tym,zeby samem to zrobic.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zeby podlaczyc taki kontroler swiatel,trzeba go najpierw miec,zeby wiedziec do jakiego on jest autka.A nastepnie wystarczy poszukac schematu tego autka na elektrodzie i juz jest wszystko jasne.Np. do Poloneza Plusa sa dwa kontrolery - do swiatel mijania,postojowych,drogowych,oswietlenia tablicy rejestracyjnej jest jeden,a do swiatel przeciwmgielnych przednich i tylnych drugi.Maja one w sobie przekazniki do tychswiatel.Wiec urzadzenie fajne i ciekawe a zarazem bardzo pomocne.Do Poloneza taki kontroler kosztuje okolo 60 zl,wiec nie wielkie pieniazki a dobry z tego uzytek.Jak kolega bedzie mial to urzadzonko to moge ewentualnie podac jak go podlaczyc.Ale cala frajda powinna polegac na tym,zeby samem to zrobic.:D:D:D
  • Poziom 27  
    dobra wiem juz jak to bedzie!! :D ale to co proponujecie jest do samych swiateł:/ a mamy jeszcze bezpiecznik na wiatraki i jeszcze pare innych ta diodka bedzie dobra:)
  • Poziom 37  
    Bądźmy dokładni, bo na jednej diodzie nic kolega nie zrobi. Zaproponowany przez kolegę oj schemat sprawdzi się dla każdego bezpiecznika w 12-voltowej instalacji.
  • Poziom 27  
    no i bede mial kilka takich mini ukladzikow i bede wiedział nawet ktory bezpiecznik poszed i czy mam sie zaraz zatrzymywac i wymienic bezpiecznik czy moge go później zmienic
  • Poziom 42  
    Jak by ktoś nie wiedział jak może wyglądać schemat:


    Oczywiście układ kontroluje tylko bezpiecznik i nie ma wpływu czy żarówki są sprawne czy nie. Trzeba pamiętać, że układ cały czas pobiera prąd czy dioda LED świeci czy nie; 11mA

    Po dodaniu jednego tranzystora nie będzie pobierał w cale; np. układ kontrolera działa tylko po przekręceniu kluczyków stacyjki.
  • Poziom 25  
    Wlasnie.Oj ma racje - uklad z dioda caly czas pobiera prad.Jest to prad stosunkowo nie duzy,ale jest pobierany.Dodatkowo sygnalizuje przepalenie TYLKO bezzpiecznika,a nie zarowki swiatel zewnetrznych.A autorowi,o ile dobrze doczytalem,chodzilo o to,by miec jakas kontrole nad swiatelkami zewnetrznymi,by na przyszlosc nie placic niepotrzebnie mandacikow...A reszta bezpiecznikow jak sie przepali,to i tak to zauwazymi - przy przepalonym bezpieczniku wentylatora - wentylator nie pracuje(niby prosta sprawa),z ogrzewania tylnej szyby - nie swieci kontrolka itd.A jak sie przepali zarowka swiatel zewnetrznych,nic nas o tym nie powiadomi(nawet jesli jest kontrolka danych swiatel,to przy przepalonej zarowce bedzie ona sygnalizowac wlaczenie danych swiatel.Dowiemy sie o tym,dopiero jak policja bedzie chciala wlepic mandacik(dodam,ze jest przepis w kodeksie ruchu drogowego,ze jezeli policjant zatrzyma samochod z niesprawnymi swiatlami zewnetrznymi,to kierowca ma prawo wymienic zarowke na miejscu i jezeli po wymianie zarowki oswietlenie jest sprawne,to moze ten kierowca kontynuowac dalsza jazde,a policjant nie ma prawa wypisac mandatu).Tak wiec wedlug mnie,taki uklad kontroli bezpiecznikow(jezeli chodzi o oswietlenie zewnetrzne) jest absolutnie zbedny i nieprzydatny.Pozatym bardzo prosto odpowiedziec sobie na pytanie jaka jest czestsza usterka - przepalenie sie bezpiecznika swiatel czy samej zarowki?
    A na koniec dodam,ze uklad kontrolera sygnalizuje niesprawnosc oswietlenia nawet wowczas,jak przepali sie bezpiecznik,jest przerwa w obwodzie(uszkodzony kabelek,przekaznik) oraz jak zarowka swieci "polowa" mocy(slaby styk,brak masy).