Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xara II HDI - komputer pokładowy - rozbudowa

Rafał Pisarek 01 Aug 2006 06:11 8548 12
  • #1
    Rafał Pisarek
    Level 11  
    Szukam informacji na temat rozbudowy komputera pokładowego w Xarze II - mam wyświetlacz typu A, a chciałbym przejść na typ B. Przejście tylko z pomiaru temperatury i wskazań otwartych drzwi na dodatkowe funkcje związane z pomiarem zużycia paliwa itp. Czy jest możliwe a jeżeli tak to jak.
  • #2
    palan
    Level 12  
    Jedynie serwis ASO i LEXIA tylko ci pomoże.
  • #3
    Rafał Pisarek
    Level 11  
    Witam, zamieniłem wyświetlacz i efekt jest taki, że na wyświetlaczu typu B pojawiają się te same informacje co na A tyle że wiecej informacji na raz. Niestety przy tej konfiguracji nie działa sterowanie radia z kierownicy ????
    Czy ma ktoś może schemat wyświetlacza lub rozkład pinów we wtyczce ?

    Pozdrawiam
  • #4
    ANDRZEJ R
    Level 17  
    tak jak pisal palan lexia albo proxia. trzeba zmienic konfiguracje bsi. pozdrawiam
  • #5
    Rafał Pisarek
    Level 11  
    Dwa pytania:
    Zakładam, że w odniesieniu do uaktywnienia funkcji komputera pokładowego typu zużycie poliwa dystans itp. potrzebne jest ingerencja w systemie - czy jest mi w stanie ktoś odpowiedzieć jaki to będzie koszt ?

    Niemniej zastanawia mnie inna sprawa, dlaczego po wymianie wyświeltacza na typ B wyświetlają się na nim wszytkie komunikaty, które były na A (drzwi informacje z radia, temperatura ), przestaje działać sterowanie radiem z kierownicy ???.
    Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że sterowanie to odbywa się cyfrowo ( multiplex ). Niemniej dotarłem do schematów instalacji (XARA I)i z nich wynika, że przyciski z kierownicy są wyprowadzone indywidualnymi liniami do radia ???
    Na chwilę obecną wydaje mi się, że brak sterowania z kierownicy to nie problem programowy ale elektryczny związany z tym, że nadal mam pod kierownicą przełącznik bez przycisku do komputera i być może tu leży przyczyna. (brak masy lub coś w tym rodzaju). Niestety nie mam jeszcze schematów do Xary II z multiplexem.
    Mam pytanie czy wie ktoś, gdzie przygotowywane są informacje wyświetlane przez komputer pokładowy - w jednostce centralnej i przekazywane do komputera w postaci gotowych wartości cyfrowych- czy w wyświetlaczu na podstawie informacji odczytanych z szyny.
    Jeszcze jedno - jeżeli pojawiają się w moim tekście głupoty spowodowane moją niewystarczającą wiedzą to nie będę się gniewał jak mnie ktoś wyprostuje. Tak naprawdę nie tak bardzo chodzi mi o to aby w autku wyświetlały się komunikaty tylko o to aby zrozumieć jak to się dzieje.

    Pozdrawiam
  • #6
    zi.ko
    Level 26  
    W instalacjach MUX sterowanie przy kierownicy może być podłączone na dwa sposoby. Pierwszy sposób to joystick z opornikami i dwa kable z niego wchodzą do wyświetlacza a stamtąd przesyłąny jest do radio przez multipleks. Drugi sposób to nowszy rodzaj przełącników świateł i wycieraczek posiada joystick z połączony do elektroniki przełączników i stamtąd rozsyłąny jest przez multipleks do radio i wyświetlacza. Trzeba zobaczyć który rodzaj połączenia ma Twój samochód i wybrać odpowiednią opcję w wyświetlaczu. A co do zużycia paliwa to informację o tym zbiera , przetwarza i rozsyła multipleksem moduł BSI. Tą funkcję też należ uaktywnić w BSI i wyświetlaczu. Ponieważ informacja zużyciu paliwa i inne parametry ekonomizera pokazywane są w miejscu daty, potrzebny jest też przycisk przełączający aktualnie wyświetlaną informację. Jest on podłączony do BSI
  • #7
    Rafał Pisarek
    Level 11  
    Witam ponownie aby zadać kolejne pytania:
    Czy są dostępne jakieś publikacje opisujące szczegóły interfejsu multiplex, ogólnie tematyki wspólnej szyny danych po której komunikują się poszczególne elementy elektroniki samochodowej, może ktoś poleci jakiś dobry artukuł, książkę itp.
    Czy interfejs jest unikatowy np. dla PSA czy raczej jest to jeden ze standardów znanych w elektronice typu 1 wire, I2C itp ? ( wiem że były próby z zastosowaniem I2C w samochodach - ale te informacje ma z czasów studiów a to już trochę czsu minęło :-) ).

    Pozdrawiam

    Rafał

    Dodano po 3 [godziny] 58 [minuty]:

    I jeszcze jedno pytanie, właśnie dzisiaj dostrzegłem pewną różnicę pomiędzy moją Xarą a innymi modelami spotykanymi na polskich ulicach. Otóż wszystkie auta, które widziałem sterowanie radiem mają w postaci przełącznika przy kierownicy, moja Xara sterowanie radia ma w kierownicy w postaci czterech przycisków ( 2 po prawej stronie i 2 po lewej). Dodatkowo nasuwa mi się pytanie czy magistrala multiplex jest czynna przy wyłączonym zapłonie - pytam, dlatego że sterowanie radia przyciskami w kierownicy działa również bez włączonego zapłonu.
    Obserwując auta wystawiane w ofertach, na 10 wystawionych aut tylko jedno ma wspomniany przeze mnie system sterowania w kierownicy i modele te są wyposażone w wyświetlacz A i B. Jedną z różnic, jaką zauważyłem to, że przełącznik świateł i wycieraczek w przypadku sterowania radia w kierownicy ma inną budowę.
    Czy to daje jakieś wskazówki odnośnie rodzaju instalacji elektrycznej?
    W ASO przy okazji pytania się o dorobienie zapasowego klucza dowiedziałem się, że w tych modelach są dwa rodzaje instalacji ( była nawet różnica w cenie klucza i to blisko 100 PLN) niestety nie dowiedziałem się, którą wersję posiadam.

    Coraz bardziej brakuje mi dobrej książki typu "sam naprawiam" a raczej "znam swój samochód i wiem jak wszystko w nim działa", dla mojej Xary.
    Poprzednio do Escorta miałem książeczkę i fajnie było poczytać o tym jak zbudowana jest skrzynia biegów lub pompa wtryskowa itp. zanim auto i tak trafiło do warsztatu.



    Pozdrawiam

    Rafał
  • Helpful post
    #8
    zi.ko
    Level 26  
    Jeśli masz przyciski do sterowania radio po bokach poduszki to oznacza że nie korzysta on z sieci MUX tylko połączony jest przedowami z wyświetlaczem i stamtąd dopiero sygnał przesyłany jest do radia. Prawopodobnie wyświetlacz B wyjęty został z samochodu, który miał ten drugi rodzaj sterowania i dlatego to nie działa.
  • #9
    Rafał Pisarek
    Level 11  
    Dzięki za informację. Czy to oznacza, że musiałbym mieć inny wyświetlacz czy raczej zmiana konfiguracji z poziomu programu.
    Z tego co sobie wydedukowałem z zebranych informacji w instalacjach z multipleksem z poziomu systemu diagnostycznego można modyfikować ustawienia poszczególnych elementów.
    Czy magistrala multiplex jest układem typu Master Slave - czy jest to szyna danych, na której nadaje ten kto ma ustawiony wyższy priorytet ?
    Ile fizycznych linii ma multiplex ? (in, out, clock itp.)

    Pozdrawiam

    Rafał
  • #10
    eembe
    Level 2  
    U mnie problem byl podobny.
    Xsara 2 2001 - byl wyswietlacz A i sterowanie 4 przyciskami w kierownicy.
    Zamienilem wyswietlacz na B i przestala "gadac" kierownica.
    Po wgraniu softu do obslugi kompa oraz zamianie sterowania w opcjach wyswietlacza na "polaczenie kablowe" - co powinno dac sterowanie w kierownicy, dzialaja mi tylko 2 z 4 przyciskow :).

    Nie mam jeszcze przelacznika do zmiany funkcji kompa, ale kupilem taki od xsary 1 co ma w miejscu guzika wlacznik od ogrzewania szyby i bede kombinowac.

    Wiem ze to stary watek ale moze ktos to jeszcze przejrzy :)

    Pozdrawiam
  • #11
    Rafał Pisarek
    Level 11  
    Witam,

    Niestety Xsary już nie mam, pozostał mi wyświetlacz "B" jeżeli jest ktoś zainteresowany proszę o kontakt na priv.

    Pozdrawiam

    Rafał P.
  • #13
    gn000
    Level 12  
    Witam,
    odkopuje ten stary temat bo poszukuję informacji czym jest magistrala multiplex ? Czy ktoś ma jakikolwiek opis ?