Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer samochodowy (2x LCD, MP3, radio?, spalanie...)

groovee 01 Sie 2006 09:57 6264 27
  • #1 01 Sie 2006 09:57
    groovee
    Poziom 20  

    Witam!

    Chce zbudowac komputer samochodowy do Astry (94r, 1,4 , monowtrysk).
    W dziedzinie mikrokontrolerow jedyne moje doswiadczenia to szkolny ASM na 8051 (DSMy hehe;) i troche BASCOMa, ale mam ogolne pojecie o programowaniu wiec mam nadzieje ze sobie jakos z Wasza pomoca poradze:)

    Czytalem podobne watki na forum i jesli chodzi o funkcje typowe dla komputera samochodowego (obrotomierz, predkosciomierz, spalanie itd) to wydaje mi sie ze sobie jakos poradze, przynajmniej w kwestii programu.

    Na razie wszystko jest na etapie pomyslu ale w miare zdobywania srodkow i umiejetnosci chce rozbudowywac uklad. Na poczatek planuje zbudowac 'baze' (2 wyswietlacze, klawiaturka, procesor, zegar) uruchomic na niej podstawowe funkcje (zegar, obroty, przypomnienie o swiatlach itp) a nastepnie rozbudowac o odtwarzacz mp3 (yampp-7?), pomiar temperatur, czujniki zamkniecia drzwi, sprawdzanie obwodow zarowek, moze radio jakies...

    1. Jaki wybrac 'glowny' mikrokontroler, uwzgledniajac planowany rozwoj projektu ale tez nie bardzo kosztowny zebym nie poddal sie ze wzgledow finansowych po spaleniu kilku uP na poczatku :P
    W jakim jezyku go programowac? (dobrze by bylo gdybym mogl robic to pod linuxem ale nie jest to arg krytyczny;)

    2. Mam wyswietlacz z N3210, 3310 i kilka z 6310i. Czy lcd sterowanie w 6310 wyglada analogicznie do starszych modeli?

    Bede wdzieczny za wszelkie sugestie uwagi i pomysly i postaram sie na bierzaco informowac o postepie prac :)

    Pozdrawiam!

    0 27
  • #2 01 Sie 2006 10:04
    diag
    Spec od samochodów

    Prawdę mówiąc w tym wszystki jestbardzo istotny hardware. najlepiej napisany program nie daje nic gdy procrk sie resetuje.

    0
  • #3 01 Sie 2006 10:26
    groovee
    Poziom 20  

    Wiem...

    Dlatego chce zaczac od najmniejszej mozliwej ilosci elementow.

    Co prawda jeszcze nie budowalem ukladow na mikroprockach ale robilem kilka rzeczy do PCtow wiec zalozmy, ze lutownica jakostam sie poslugiwac umiem.... ;)

    Z uwagi na brak doswiadczenia kazdy schemat oczywiscie planuje skonsultowac z Wami zanim zaczne go realizowac.

    0
  • #4 01 Sie 2006 13:16
    upanie
    Poziom 21  

    Witeczka panowie.
    Podłączę się do tematu z pytaniem o zasilanie układów mikroprocesorowych w samochodzie. Czy ktoś się na tym zna? Może jakieś linki do takich rozważań. Trochę ciężko się szuka takich rzeczy w google bo zazwyczaj wyskakują jakieś strony sklepów oferujących zasilacze do laptopów, komórek itp. Ale mimo wszystko kontynuuję poszukiwania.

    upanie

    0
  • #5 01 Sie 2006 17:00
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cały problem polega na spadku napięcia w trakcie uruchamiania silnika, dlatego układ musi być przygotowany na to że zasilanie mu spadnie w nieoczekiwanym momencie, należy stosować porządny reset (bywa że te w uC nie wystarczą) i musi być dobrze przemyślany program, który może czekać z uruchomieniem wszystkich funkcji na uruchomienie silnika, lub przeczeka czas uruchamiania silnika z odpalonym tylko uC w trybie obniżonego poboru prądu (niektóre samochody odcinają obwody zasilania niektórych urządzeń na czas rozruchu)

    Trzeba też pamiętać o możliwych zakłóceniach, jak włączanie świateł, wycieraczek, podgrzewania szyb itp. Dobrze sprawdza się duży kondensator (pojemność)

    0
  • #6 01 Sie 2006 17:09
    Sady
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ja dodam że w dziale Tuning Sam. jest kilka całych gotowych opracowań napisanych przez użytkowników elektrody :!: - sprawnych i działających wraz ze zdjęciami... polecam wyszukiwarke, to może sporo rozjaśnić.

    0
  • #7 01 Sie 2006 17:36
    PiotrLotnik
    Poziom 15  

    Ja też robie komputer pokładowy do Opla Vectra B.

    Oparty bedzie na ATmega 64, wyswietlaczu, nokii 3610i lub 3310, akcelerometr i co tam mi do głowy przyjdzie. Program napisany w BASCOM.
    Jestem na etapie estetyki, czyli zamontowania wyświetlacza w aucie w estetyczny sposób.

    pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #8 01 Sie 2006 19:15
    lbugiera
    Poziom 21  

    McRancor napisał:
    Cały problem polega na spadku napięcia w trakcie uruchamiania silnika ...


    Najprościej użyć czegoś takiego :
    Komputer samochodowy (2x LCD, MP3, radio?, spalanie...)

    D1 może tez być zwykła krzemowa np. 1N4007. Jeśli potrafimy określić jak długo trwa przerwa w prądzie (można np. zmierzyć mikrokontrolerem) to gdy układ pobiera tylko kilkadziesiąt mA wystarczą dwa duże "kubły". Np. 4700 uF wystarczy dla układu pobierającego 50mA i przerwy 50ms aby napięcie na wyjściu stabilizatora utrzymało się przez całą przerwę.

    Można też monitorowac napięcie na wejściu (tak jak na schemacie) i w przypadku zmiany stanu na INT0 przejść w stan uśpienia w ciągu kilku us i zmniejszyć pobór do kilku mA (sam stabilizator pobiera około 5mA). Dla 4700uF wystarczy to na 0,5s przerwe.

    Jeśli układ załącza jakieś cewki, przekaźniki, silniki lub inne "duże" obciążenia to powinne być one zasilane z "osobnego kabla". Mikrokontroler powinien mieć własny C1 i D1.

    Jeśli problemy powodują silne pola elektryczne, to może pomóc tylko umieszczenie układu gdzie indziej albo solidny ekran typu "metalowe pudełko".

    0
  • #9 01 Sie 2006 19:43
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    0,5s to za mało, trzeba układu który podtrzyma na 2-3 sekundy, zamiast kondensatora przed stabilizatorem, lepiej dać kondensator 1F 5V za nim, są one często wykorzystywane jako podtrzymanie pamięci SRAM.

    0
  • Pomocny post
    #10 01 Sie 2006 22:25
    adammruk
    Poziom 16  

    Witam :)

    Ja bym polecał użyć jakiegoś dobrego AVRa albo np. 89S8252(z rodziny 51)na początek.Potem może być atmega128.

    Zasilanie:
    Jak najbardziej pasuje schemat lbugiera, i jak pisał McRancor kondensatory 1F starczy.Ewentualnie można też zrobić podtrzymanie na akumulatorkach Ni-Cd, np. od telefonu bezprzewodowego.

    Jeśli jest dostęp to polecałbym 2 wyświetlacze od 3310,fajnie by to wyglądało, takie 2 LCD, na każdym co innego :) albo lepiej taki:
    http://www.allegro.pl/item117868541_nowe_lcd_128x64_biale_znaki_blekitne_tlo_led_.html
    albo podobne.Bajerancko wygląda i jest bardzo dobrze widoczny.

    Co do MP3 zobacz to:
    http://toxygen.net/tmp/
    Jedynie może być problem z dostaniem dekodera.

    A więc:
    Projekt ciekawy, może być z tego fajne urządzenie, można też pomyśleć o tym aby uC zapisywał dane w EEPROMie czas jazdy, o której godzine itp. Droższym, choć ciekawym rozwiązaniem jest zamontowanie w aucie jakiegoś starego laptopa, z cieńką baterią, byleby odpalić na nim win98 albo nawet win95 i sterować wszystkim przez RS485(odporniejsze na zakłócenia niż RS232 ).

    Jak jeszcze wpadne na jakiś pomysł to się chętnie podziele i postaram się pomóc w realizacji :)

    Pozdr MIT(Mumbler Institute of Technology)

    0
  • #11 01 Sie 2006 22:30
    upanie
    Poziom 21  

    W moim przypadku spadek napięcia podczas uruchamiania to nie problem. I tak muszę podtrzymać działający układ (część funkcji) przez 24h po odłączeniu zasilania. Do chwilowego zaniku/spadku zasilania użyję tych cudnych kondensatorków 0,22 - 1 F. Do dłuższego (powyżej kilka sekund) użyję baterii. Sam zasilacz oprę na przetwornicy DC/DC o zakresie napięć wejściowych 10 - 30V.
    Bardziej mnie zastanawiają zakłócenia w sieci zasilania samochodu. Prawdę mówiąc nie wiem jakiego ich charakteru mam się spodziewać. Muszę również przewidzieć odłączanie akumulatora. Tu się może dziać fajnie na zasilaniu.

    upanie

    0
  • #12 02 Sie 2006 09:06
    adammruk
    Poziom 16  

    W takiej sytuacji (po odłączeniu akumulatora) można zrobić stan niskiego poboru mocy. Wyłączy on wyświetlacze, podświetlenie, zniży napięcie.Niektóre mikrokontrolery mają w sobie wbudowane układy niskiego poboru mocy.Nie reagują wtedy ale pamiętają wszystkie dane(coś jak stan oczekiwania).Zresztą nawet jak zabraknie zasilania to wszystkie dane będą w EEPROMie więc nic się nie skasuje.

    Co do zakłóceń to nie wiem jakie występują w aucie, ale jak wcześniej mówiłem najlepszy będzie RS485, tzw. linia przemysłowa odporna na zakłócenia. Więcej o RS485:

    http://lodd.p.lodz.pl/kwbd/RS485.htm

    http://www.softel.pl/rs/

    i dużo innych. Sterowanie jest takie same jak RS232, potrzebny tylko odpowiedni konwerter :arrow: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic542715.html
    :D
    pzdr MIT(Mumbler Insitute of Technology)

    0
  • Pomocny post
    #13 02 Sie 2006 10:41
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A po co ten RS485? Przecież to ma być pojedyńcza jednostka, a nie sieć, sterowanie jak RS232 też nie jest do końca takie same.

    Zakłócenia na zasilaniu to nie jest duży problem, przetwornica dobrej jakości wyeliminuje go całkowicie i możesz o tym zapomnieć.

    A o co chodzi z tym "zniżeniem napięcia przez procesor" bo pierwszy raz słysze o takim wynalazku? Jeśli zastosujesz w miare nowoczesne komponenty, wszystkie będzie można uśpić programowo, wyłączyć podświetlanie (same wyświetlacze od nokii nie pobierają tyle prądu żeby się tym martwić) i ewentualnie uśpić mp3 i karte pamięci, procesor wpędzić w tryb powerdown uruchomi się sam po przerwaniu sprzętowym oznajmiającym pojawienie się zasilania. Poza tym nie potrzeba zasilania bateryjnego bo takie już jest w samochodzie, wystarczy wykorzystać zasilanie z akumulatora dostępne we wtyczce ISO do radia, które jest niezależne od włączenia zapłonu.

    0
  • #14 02 Sie 2006 11:35
    upanie
    Poziom 21  

    Nie nie. Nie chodzi mi o zakłócenia w transmisji danych a o zakłócenia w zasilaniu.

    Cytat:
    Zakłócenia na zasilaniu to nie jest duży problem, przetwornica dobrej jakości wyeliminuje go całkowicie i możesz o tym zapomnieć.

    To super ;) Potrzebuję przetwornicy "Wide Input" od 10 do 30V. Znalazłem przetwornicę od 9do36V "TEN12-2411". Dostępna jest w elfie za 182 zł. Muszę mieć szeroki zakres bo urządzenie ma działać w samochodach z 12 i 24 V instalacją.
    Zastanawiam się nad zjawiskiem odłączenia akumulatora od instalacja nie pod względem zaniku zasilania a zakłóceń/przepięć występujących w sieci zasilania. Co się będzie działo w zasilaniu podczas PODŁĄCZANIA akumulatora. Nie znam się na tym - dlatego pytam. Czy podczas odłączania/podłączania akumulatora nie trafi szlag przetwornicy?

    A tak apropopo ;) Przeszukałem Tunning Sam. i nic ciekawego tam nie ma. Najczęściej ludzie chcą podłączyć PCta w samochodzie ale to nie ta bajka. Jedyna ciekawa informacja, którą tam znalazłem to to że warto się rozejrzeć za schematem kasy fiskalnej do samochodu. Niestety jak do tej pory nic takiego nie znalazłem.

    upanie

    0
  • #15 02 Sie 2006 13:03
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Podczas podłączania akumulatora komputera samochodowego nie trafia szlag, więc przetwornicy za prawie 200zł też nie ruszy. Tylko ta cena nieco przerażająca, rozważ przetwornice z serii LM2575, cenowo koło 7zł ;) do tego ceweczka kondensator i w zero stresu przy uruchamianiu, wytrzymują 40V na wejściu, a leprze wersje nawet 60.

    Gotową przetwornicę pozostaw dla automatyki i dla tych którym się nie chce cewek szukać.

    Przy podłączaniu do akumulatora nie powinno być niespodzianek, mam w domu urządzonko na parze LM2575 i sprawdzałem co się dzieje jak dostają szpilki przy nerwowym podłączaniu do zasilania - nic.

    0
  • #16 02 Sie 2006 20:34
    upanie
    Poziom 21  

    Zależy mi na bezawaryjnym zasilaniu bo ustrojstwo, które zaczynam projektować będzie sprzedawane (to nie będzie zabawka tylko dla mnie). Dlatego też kwota 200zeta na przetwornicę mnie nie przeraża, ale jak da się to zrobić za 10 czy 20 zł. to jeszcze lepiej. Kiedyś używałem przetwornic Step-up serii LM i w diabły o niej zapomniałem. Dzięki.

    upanie

    0
  • #17 03 Sie 2006 15:23
    groovee
    Poziom 20  

    Hej!

    Moje urzadzenie nie bedzie sprzedawane wiec do zasilania zastosuje uklad ze schematu kolegi lbugiera (z kondensatorem, jak radzi McRancor). Myslalem o dodatkowej baterii ale to w sumie bez sensu bo taka role pelni akumulator:P

    Jesli chodzi o wyswietlacze to tamte ktore zaproponowal mumbler rzeczywiscie niezle sie prezentuja, ale z uwagi na moj ograniczony budzet, na razie zostane przy tym co mam (6310i lub zamienie sie z kims i zastosuje z 3310) w przyszlosci- czemu nie, chociaz pewnie jesli zmienie to na kolorowy:P

    Jako odtwarzacz raczej jednak zdecyduje sie na yamppa ze wzgledu na jego znacznie wieksza popularnosc, a co za tym idzie dostepnosc softu, uaktualnien i czesci ;)

    No i ciagle zastanawiam sie nad procesorem i jezykiem....


    Pozdrawiam!

    0
  • #18 03 Sie 2006 15:49
    upanie
    Poziom 21  

    Co do tego zasilania to jak wspomniałem to do urządzenia na zamówienie, ale na boku też chcę sobie zrobić coś podobnego do urządzenia kolegi groovee Z tym, że ja zastosuję wyświetlacz od SeonyEricson T630. Mam już dwie sztuki. Jeszcze nie odpaliłem ale to zrobię. Polecam go bo to jest wyświetlacz TFT kolor 128 x 160. Ale to na początek. Później wstawię większy wyświetlacz z touchscreen-em... a może jeden i drugi (tylko poco).
    Niestety złącze do lcd od T630 to jakaś zemsta krasnolódków. Nawet kupiłem gniazda bo przylutować się tego nie da. Poza tym nawet jak zrobię płytkę to lutowanie nie będzie proste. Na całe szczęście mam HotAir-a ;)

    upanie

    0
  • #19 07 Sie 2006 09:29
    adammruk
    Poziom 16  

    groove napisał:

    No i ciagle zastanawiam sie nad procesorem i jezykiem....


    Ja bym polecił ATMEGA8, ATMEGA16 lub ATMEGA32.Nie są specjalnie drogie(np. ATMEGA8 ok. 8zł a ATMEGA32 ok. 11zł) ale z tymi prockami można już sporo zrobić.

    Jako język polecałbym GCC. Na początek może się wydawać skomplikowany ale po czasie można się nauczyć :) Znalazłem kiedyś fajną stronkę o tym ale w tej chwili nie mogę znależć. Jak będę miał link to wrzucę.

    Mam jeszcze pytanie do upanie :) Jak chcesz wysterować ten wyświetlacz od SE?

    pozdr

    0
  • #20 07 Sie 2006 11:22
    upanie
    Poziom 21  

    mumbler:
    Mam schemat od SE T630 zatem i rozkład wyprowadzeń.
    Znalazłem gdzieś info o sterowniku wyświetlacza. Nie jestem pewien czy to ten co trzeba ale jest duże prawdopodobieństwo, że tak. Jak nie spróbuję to się nie dowiem ;) Później jak dotrę do odpowiedniego kompa to podam symbol sterownika.

    upanie

    0
  • #21 07 Sie 2006 13:10
    piotr_go
    Poziom 27  

    @mumbler
    Jeśli to ma być "2x LCD, MP3, radio?, spalanie..." to i ATMEGA32 dość szybko okaże sie za mała, ja bym radził minimum ATMEGA128 albo jakiegoś ARMa.
    Buduje coś podobnego od pewnego czasu(1xLCD B&W, bez spalania itp...., tylko multimedia) i 100kB przekroczyłem bez większego problemu a jeszcze nie skończyłem wielu rzeczy.

    0
  • #22 07 Sie 2006 13:44
    upanie
    Poziom 21  

    Podzielam opinię piotr_go.
    Już wielokrotnie na elektrodzie proponowałem przejście na ARMa. Tutaj też to zrobię. Cenowo nie odstrasza a daje duże możliwości. Polecam AT91SAM7S256 [38zł] bądź AT91SAMX256 [45zł] (ten ma CAN i ETHERNET - może sięprzydać). Odradzam serię LPC2xxx chociaż tam znajdzie się coś tańszego.

    upanie

    0
  • #23 07 Sie 2006 14:27
    piotr_go
    Poziom 27  

    Ach ten ETHERNET, ale widze że też trzeba do niego stosować dodatkowego scalaczka :(. Nie taniej/prościej użyć RTL8019AS ?
    Ja jak na razie używałem tylko LPC2xxx. W LPC213x i LPC214x jest ten 16bitowy port 2, jak znalazł do podłączenia dysku/CD, dla tego go wybrałem.

    @upanie
    Możesz napisać dla czego odradzasz lpc ?
    Co innego polecasz łatwego do dostania i dla czego?

    0
  • #24 07 Sie 2006 14:46
    upanie
    Poziom 21  

    Odradzam LPC ze względu na ściemnianie w dokumentacji i dziwaczny sposób programowania pamięci FLASH. Po kiego licha utajnili sposób programowania wewnętrznego FLASHa? Trzeba stosować ich IAPa lub ISP. Jednak bez przesady da się go używać, ale jak sobie kupiłem SAM7S256, zrobiłem płytkę odpaliłem (jak do tej pory wszystko działa bez zająknięcia) to już mi się nie chce wracać LPCów.
    Jako alternatywę polecam serię AT91SAM7 chociażby dlatego, że w LPC nie uświadczysz procka, który ma jednocześnie 64KB RAMu i co najmniej 256KB FLASHa.

    A co do dodatkowego scalaczka (PHY) to dzisiaj UPS dostarczył mi przesyłkę - 20 szt. układu STE100P (właśnie PHY) :) Musiałem tyle zamówić bo mniejszego zamówienia nie chcieli zrealizować. Ja tyle nie potrzebuję zatem jak ktoś jest zainteresowany to na priva.

    0
  • #25 07 Sie 2006 15:21
    adammruk
    Poziom 16  

    No ARM też może być.

    Mam prośbę troche poza tematem ale od dłuższego czasu nie mogę się nić dowiedzieć:czy może mi ktoś podać trochę info o tych ARMach?Wiem że są w palmtopach, ale chodzi mi bardziej o info jak programować, w czym, jakim programatorem, podobno można wrzucać jakieś systemy operacyjne itp.(takie jakieś podstawy). :D

    Więc też można dać sterowanie z palmtopa, po RS, dać jakiś mały uC żeby zbierał dane z czujników itp. skończyłaby się zabawa z brakiem pamięci i tylko pisać odpowiednie aplikacje.Może być jakiś palm, cena ok 60złociszy na allegro

    upanie:
    Czekam na efekty twoich prac :)
    pzdr MIT(Mumbler Institute of Technology) :idea:

    0
  • #26 07 Sie 2006 15:38
    upanie
    Poziom 21  

    Mikrokontrolery ARM programowanie użytkowanie doświadczenia
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=349402&highlight=
    Chwilowo tyle bo muszę jechać na rozmowę z klientem, dla którego nawiasem mówiąc robię projekt na ARMie ;)
    Tak swoją szosą to chyba wkrótce napiszę jakiś wstępniak po polsku jak używać tych cudeńków z darmowym środowiskiem jakim jest gcc, OpenOCD i wiggler. To wszystko czego trzeba.

    upanie

    0
  • #27 23 Sie 2006 10:34
    adammruk
    Poziom 16  

    I jak tam projekt? Co już masz?

    0
  • #28 23 Sie 2006 19:57
    upanie
    Poziom 21  

    :cry::cry: Nic :cry::cry:
    Tak się złożyło, że teraz nie mam absolutnie nic czasu na swoje własne zabawy. W dodatku kupuję dom :D i to również mnie absorbuje.
    Ale w nowym domu to sie będzie działo... :)

    upanie

    0