Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zmiana kierunku obrotów wirowania

Dolce 01 Aug 2006 12:48 9568 20
e-mierniki
  • #1
    Dolce
    Level 22  
    Witam.
    Mam pytanie odnośnie zmiany kierunku obrotów wirowania silnika indukcyjnego. Po rozłączeniu cewek wyszło, że silnik ma podłaczenie takie jak na schemacie z rysunku 1 - tym z lewej strony : http://altnet.ru/~radiopro/Everday/3-Fase.htm
    Co zrobić, żeby zmienić kierunek wirowania z obrotów prawych na lewe ?
    I jezcze jedno pytanie - czy to normalne, że każda z cewek mojego silnika ma inną oporność. Cewka podłączona szeregowo z kondensatorem ma oporność 44 om, a pozostałe odpowiednio - 31 i 27 om.
    Pozdrawiam.[/url]
  • e-mierniki
  • #2
    Maly
    Level 31  
    Różna rezystancja cewek jest ok. To są uzwojenia rozruchowe, i kierunku obrotów (chyba dokładnie nie pamiętam) Zamień kierunek podłaczenia cewki tej co jest podłączona pomiędzy fazą i zerem, będzie się kręcił odwrotnie
  • #3
    jesta19
    Level 24  
    Nie zakładaj dwóch takich samych tematów,regulamin
  • #4
    cyruss
    Level 30  
    Kol. Maly - kol. Dolce pyta o silnik trójfazowy (przynajmniej o tym jest ten ruski opis) a nie jednofazowy kondensatorowy. Chyba że to silnik jednofazowy dwubiegowy, wtedy masz rację.

    Zmiana kierunku wirowania jest narysowana na tych schematach - służy do tego przełącznik przełączający kondensator do jednego lub drugiego przewodu zasilającego. Wyłącznik sluży do podłączania dodatkowej pojemności na czas rozruchu - zamyka się go na czas startu silnika, potem otwiera by nie przegrzać fazy służącej za rozruchową.
    To dla wszystkich którzy nie umieją czytać cyrylicy.

    Asymetria oporności jest stanowczo za duża jak na silnik 3-fazowy (10-15% to jeszcze w granicach normy, tu jest więcej), podejrzewam że silnik jest uszkodzony. Proponuję włączyć go do zasilania trójfazowego i zmierzyć prądy wszystkich faz oraz sprawdzić czy się nie grzeje. W przypadku zwarcia międzyzwojowego, o które jest podejrzany, dość szybko (max po kilku minutach) poczujesz smród przegrzanej izolacji.
    Asymetria jest normalna - jak pisze kol. Maly - tylko przy silniku jednofazowym z fazą kondensatorową, tam uzwojenie pracy zwykle ma mniej omów niż rozruchowe. No ale tam masz tylko dwa uzwojenia, nie trzy. Chyba że to silnik dwubiegowy (np z pralki automat.) - napisz co to za cudo. A najlepiej wrzuć zdjęcie tabliczki znamionowej.
  • #5
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    :arrow:cyruss
    Zgodnie z podaną rezystancją bardziej skłonny jestem powiedzieć że chodzi tu o silnik jednofazowy,a podane rezystancje odnoszą się do pomiaru:
    1)27Ω-uzwojenie pracy
    2)31Ω-uzwojenie rozruchowe
    3)44Ω-Up+Ur
    Nawet przy uszkodzonych silnikach trójfazowych nie spotkałem się z taką rozbieżnością w rezystancji uzwojeń.
    Jeśli chodzi o silnik pralki automatycznej,to wyprowadzeń byłoby przynajmniej 5,a gdyby wziąć pod uwagę uzwojenie prania(wolne obroty),to dwa uzwojenia miałyby tę samą rezystancję a jedno większą(nawinięty jako3-fazowy,a pracujący jako 1-fazowy z kondensatorem)gdyby rozpiąć gwiazdę( bez rozpinania rezystancja mniej więcej taka sama),natomiast szybkie obroty-uzwojenie nawinięte jako 1-fazowe z Up i Ur.
  • e-mierniki
  • #6
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    A może autor poda nam typ silnika. Nie będziemy wróżyć. Albo napisze z czego on jest.
  • #7
    jesta19
    Level 24  
    O ile mnie oczy nie mylą na schemacie jest silnik 3 fazy podłaczony do sieci 1 fazowej,mam omamy czy tak jest?
  • #8
    cyruss
    Level 30  
    Też mi się nie podobają te oporności, tylko ruski tekst sugeruje że chodzi o 3-fazowy. B. często spalony 3-fazowy ma oporności jak sprawny, dopiero pomiar indukcyjności coś tam mówi, a i to nie zawsze.


    Niestety bez wypowiedzi autora nie dojdziemy do niczego.
  • #9
    Maly
    Level 31  
    Dolce napisał, że podłączenie jest takie jak na rysunku, a nie że ma taki silnik, dlatego też, zgodnie z rezystancją uzwojeń obstawiałbym, że jest to silnik jednofazowy, zresztą po co kandensator rozruchowy w silniku trójfazowym, chyba że ktośgo próbował ruszyć z jednej fazy.
    Faktem jest że najlepsze byłoby zdjęcie tabliczki znamionowej, lub chociaż samego silnika.
  • #10
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    jesta19 wrote:
    O ile mnie oczy nie mylą na schemacie jest silnik 3 fazy podłaczony do sieci 1 fazowej,mam omamy czy tak jest?

    Niestety trzeba dokładnie przeczytać cały post i zwrócić uwagę na to co istotne-rezystancja uzwojeń silnika.Pozdrawiam
  • #11
    maverlick
    Level 16  
    Odsyłacz do rysunku nie działa.
  • #12
    jesta19
    Level 24  
    Topolski Mirosław wrote:
    jesta19 wrote:
    O ile mnie oczy nie mylą na schemacie jest silnik 3 fazy podłaczony do sieci 1 fazowej,mam omamy czy tak jest?

    Niestety trzeba dokładnie przeczytać cały post i zwrócić uwagę na to co istotne-rezystancja uzwojeń silnika.Pozdrawiam


    Owszem czytam dokładnie,a więc ,pierwsze pytanie z postu:do zmiany kierunku wirowania(obrotów)służy przełącznik B1 do rozruchu B2(może to być przycisk lub inne rozwiązanie)
    Drugie pytanie:rezystancja cewek w urządzeniach radzieckich(o ile to jest to)może znacząco odbiegać od norm przyjmowanych w cywilizowanym świecie,przykładem może być szlifierka sprzedawana na bazarach z urządzeniem rozruchowym takim jak w lodówce Mińsk

    W cytowanej wypowiedzi chodziło tylko o schemat

    W poście Dolce najistotniejsze było to w jaki sposób zmienić kierunek obrotów silnika,pytanie o oporność cewek było dodatkowe
  • #13
    Qbuś
    Level 38  
    maverlick Użyj funkcji:zaznacz->kopiuj->wklej,wtedy działa :D
  • #14
    Dolce
    Level 22  
    Witam raz jeszcze.
    Nie sądziłem, że ze zmianą obrotów silnika będą takie kłopoty. Prawdę mówiąc zakładałem, że mam silnik 1 fazowy a to dlatego, że jest to oryginalny silnik zakupiony na allegro z jakiegoś urządzenia - chyba xerokopiarki - i ma wyjście zasilające 220 V jednofazowe. Na tabliczce są dane : 45W YEF0G - KPP, AX02 0048B, 220/240 V 50 Hz, 8 mikrofaradów, 0,44-049 A, T.P.L., firma francuska Sintech. Dokładnie taki sam silnik gość ma jeszcze do sprzedania - podaję link : http://www.allegro.pl/item117333322_indukcyjny_silnik_ac_z_przekladnia_93w.html
    Tak to wygląda z zewnątrz. Natomiast w środku - po rozebraniu - musiałem przeciąć odczep, żeby móc zmierzyć oporności ponieważ nie ma żanej puszki na zewnątrz z wyprowadzonymi podłączeniami. Silnik raczej nie jet uszkodzony - chodzi normalnie, nie czuć przepalenizny itp. Teraz nawiąże do tego ruskiego schematu. Podałem go dla przykłądu dlatego, że mam dokłanie takie same połączenia w tym moim silniku (pomierzone po wspomnianym rozcięciu przewodów) - oprócz oczywiście wyłączników B1 i B2. patrząc na ten ruski schemat - ta cewka pierwsza od lewej strony ma w moim silniku 31 om, cewka środkowa (podłączona w szereg z konensatorem) ma 44 om natomiast ta trzecia cewka po prawej stronie, która idzie z drugiej strony do zasilania ma 27 om. Zresztą podaję link do schematu podłaczeń mojego ilnika : zmiana kierunku obrotów wirowania A tu kilka zjęć tego silnika od środka : zmiana kierunku obrotów wirowania zmiana kierunku obrotów wirowania
    zmiana kierunku obrotów wirowania
    Sęk w tym, że nadal nie wiem czy to silnik 1 czy 3 fazowy. Jeśli 3 fazowy to wystarczyoby zamontować wyłącznik B1 i po kłopocie. Natomiast jeśli to jest silnik 1 fazowy to na ciort jest to dodatkowe uzwojenie. Poza tym wątpię, żeby producent robił silnik 3 fazowy po to, żeby go zasilać i tak z 1 fazy. Tak gwoli wyjaśnienia - nie jestem zorientowany dobrze w elektronice. Silnik potrzebuję wykorzystać do napędu turbinki ciepłego powietrza w domu. Ale do tego są mi potrzebne lewe obroty. Dlatego proszę o poradę co tu zrobić, jak to podłączyć, żeby nie popsuć silnika i żeby było dobrze. Aha - próbowałem wczoraj zamienić końcówkami tą cewką, która jest zamontowana szeregowo z kondensatorem. Widziałem taki sposób zmiany obrotów dla silnika 1 fazowego na forum. Silnik zaczą pracować z lewymi obrotami ale przy starcie chwilę "bije". Dokładnie taki efekt bicia był, gdy założyłem wirnik odwrotnie (jest taka możliwość - ten silniczek jest zbuowany symetrycznie) - tylko, że wówczas cały czas biło i silnik się grzał. Próby robiłem pod obciążeniem, przy założonej łopatce turbiny.
    Dzięki z góry za wszelkie informacje.
    Pozdrawiam kolegów.[/url]
  • #15
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Ta szlifierka to szlifierka jednofazowa,a więc jest to normalne,że rezystancja uzwojeń jest różna(posiada uzwojenie rozruchowe i robocze-które sie różnią między sobą rezystancją),tak jak sprężarka lodówki,ale o tym chyba wiesz..Jeśli chodzi o silniki 3-fazowe,to rezystancja poszczególnych uzwojeń jest jednakowa,bardzo wiele ich miałem na warsztacie i różnic w rezystancji(3-fazowych)nie było.Owszem zdarzały się silniki kupione na bazarze bez uzwojeń lub spalone,alo to już inny temat.Różnice w rezystancji silnika 3-fazowego wskazują na jego uszkodzenie.Pozdrawiam.
    Z zamieszczonego zdjęcia wynika,że jest to silnik 1-fazowy,wypada zapytać jak była mierzona rezystancja(między którymi przewodami)
  • #16
    Dolce
    Level 22  
    Dzięki.
    Napisz jeszcze po co jest ta cewka L3 oraz jak podłączyć prawidłowo uzwojenia, żeby uzyskać lewe obroty. Na typowych schematach silników 1 fazowych nie widziałem takiej cewki (L3).
    Pozdrawiam.
  • #17
    darli
    Welding machines specialist
    Witam.
    Schematy te przedstawiają podłączenie silnika trójfazowego do instalacji jednofazowej. Przełącznik B1 na schemacie służy właśnie do zmiany kierunku obrotów.
    Silniki jednofazowe (dwufazowe) mają dwa uzwojenia: robocze oraz rozruchowe.
    Jeśli Twój silnik jest trójfazowy i ma takie oporności cewek to najprawdopodobniej są one uszkodzone.
  • #18
    cyruss
    Level 30  
    Dużo zależy od tego jak jest faktycznie silnik nawinięty, być może że tak jak w pralkach - jako 3 fazowy. Ale to trudne do sprawdzenia, trzebaby rozszyfrować który zezwój łączy się z którym. Jeśli tak to powinien zadziałać ten ruski pomysł, czyli podłączenie kondens. do drugiego przewodu zasilania, nie zamiana końcówek uzwojenia rozruchowego. Zamiana końcówek pomaga przy dwóch uzwojeniach, nie przy trzech.
    Co rozumiesz jako "bicie"? Dziwne że po obróceniu wirnika o 180 stopni działa jakoś nie tak. Powinien kręcić tak samo. Chyba że ma jakieś magnesy stałe albo inne wynachodki w wirniku.
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    meb
    Level 13  
    Najprościej, jeżeli to możliwe odwróć stojan o 180°.
  • #21
    Dolce
    Level 22  
    Dziękuję za pomoc, zamykam temat.