Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odlewanie aluminium - możliwe ? Jeśli tak to w jaki sposób ?

kwierzyk 02 Sie 2006 09:11 29892 16
  • #1 02 Sie 2006 09:11
    kwierzyk
    Poziom 15  

    Witam wszystkich. Mysle ze wybrałem dobry dział do tego tematu. Jakby co to prosze moderatora o zmiane działu;)

    Przegladając ostatnio oferty radiatorów aluminiowych na allegro przeraziłem się wręcz ich ceną. Drobny radiator 0,1 kg kosztował często ponad 6 - 7 PLN! To mnie totalnie zatkało.

    Więc dziś rano naszedł mnie pewien pomysł i wspomnienie z dawnych lat kiedy to opalałem stare graty z przyklejonych plastików. No i jeden taki grat z aluminium się wręcz stopił w 70%. Te 70% leżało w ziemi pod beką która robiła za wielki piec. A grat opalany był na zwyczajnym palenisku z paru klocków drzewa i papieru więc to wydało mi sie tymbardziej dziwne, że uzyskałem z tego temerature że ALU się stopiło.

    Niektórym może wydac się z lekka szalony ten pomysł :D a mianowicie żeby samemu odlać radiatory wedle swoich potrzeb.

    I teraz rodzi sie kolejnych parę pytań. Tak więc zeby nie przeciągac i nie zanudzać oto pytania i problemy (miejmy nadzieję, że do rozwiązania) :):

    • Temperatura topnienia aluminium to według wikipedi coś powyżej 600 stopni celsjusza. W jaki sposób otrzymac temeraturę nieco wyższą (700*), żeby móc spokojnie "lać aluminium" ?
      :arrow: Domysł: palnik acetylenowy ? Według WIKI: "acetylen w dużej ilości tlenu spala się w temperaturze 2700°C" , więc powinno ze spokojem starczyć ?:D Do palnika acetylenowego mam dostęp, znajomy spawacz:)
    • W jaki sposób wykonać forme do odlania radiatora?
      :arrow: Domysł: z gipsu lub materiału mu podobnego?Innego pomysłu nie mam niestety. Może jakieś wasze propozycje?
    • Jakiego aluminium uzyć do wykonanaia radiatora?
      :arrow: Pomysł: Niedaleko mam skup złomu i dostęp do aluminium, często widuję tam małe radiatorki z takiego czarnego
      aluminium(anodyzowanego?dobrze piszę?jakby co to poprawcie) Czy takie alu nada się na odlew radiatora, tzn czy dobre przewodnictwo będzie itd itd. Kilogram ALU moge kupić już za 5zł/kg w zależności jak stoją ceny na giełdach. Czy takie ALU ze skupu pocięte w drobne elementy nada sie na przetopienie i czy bedzie dobre jakościowo?
    • Czy można dodać bonusa do radiatora?
      :arrow: Bonus w sensie jakichs miedizanych płaskowników w sam środek radiatora, oczywiście oszlifowanej do połysku miedzi żeby chwyciło itd
    • Gdzie można znaleźć wzory jakichś radiatorów do których moznaby wykonac formy chociażby z tego gipsu? Czy gips mozna ciąć szlifierką kontową(boszką:D ) w sensie, że odlewamy sobie kloc gipsowy dowolnych wymiarów i tniemy w nim otwory to co zostaje wkładamy w jakąs ramke z drzewa lub czegos podobnego (a możnaby też z samego gipsu wykleić?) i zalewamy płynnym aluminium.
      :arrow: czy to dobra koncepcja jest i coś z tego wyjdzie?
    • Czy pod wpływem gorącego aluminium gipsowa foremka nie popeka przy wlewaniu do formy ciekłego metalu?






    OK i to by było na tyle pytan:D Piszcie co myslicie o tym odlewaniu, czy to w ogóle mozliwe, jakich efektów można sie spodziewać itp itd a może zrobimy sobie mini patent ODLEWNIA ALUMINIUM ELEKTRODA.pl :D

    P.S
    Prosze mi nie pisać, że skoro mam skup met. kolorowych to i radiatory duze pewnei tam maja, bo pytalem wiele razy i nic nie znaleźli sensownego, jedynie własnie takie małe pierdoły :( ale można je za to przetopić:D

    Odlewanie aluminium - możliwe ? Jeśli tak to w jaki sposób ?
    Taką odlewnie miec w domu to hoho wypas :D

    0 16
  • #2 02 Sie 2006 09:57
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Wszystko fajnie, ale pomyśl jakie parametry będą miały wykonane przez Ciebie radiatory. W trakcie takiego odlewania czy topienia wprowadzisz do aluminium sporo zanieczyszczeń, coś się pewnie utleni... Nigdy nie uzyskasz parametrów "gotowców".

    Cytat:

    Czy można dodać bonusa do radiatora?
    Bonus w sensie jakichs miedizanych płaskowników w sam środek radiatora, oczywiście oszlifowanej do połysku miedzi żeby chwyciło itd

    To raczej nie przejdzie bez problemów

    Cytat:

    często widuję tam małe radiatorki z takiego czarnego
    aluminium(anodyzowanego?dobrze piszę?jakby co to poprawcie) Czy takie alu nada się na odlew radiatora, tzn czy dobre przewodnictwo będzie itd itd. Kilogram ALU moge kupić już za 5zł/kg w zależności jak stoją ceny na giełdach. Czy takie ALU ze skupu pocięte w drobne elementy nada sie na przetopienie i czy bedzie dobre jakościowo?

    Proponuje wziąść do ręki taki radiator, ostry szpikulec / nóż i przejechać po nim robiąc wgłębienie.

    Zajrzyj tu: http://anodowanie.of.pl/


    Cytat:

    Wytworzenie cienkiej porowatej warstwy tlenku na powierzchni aluminium

    0
  • #3 02 Sie 2006 15:04
    kwierzyk
    Poziom 15  

    Może nie będzie to łatwe, ale spróbować zawsze można :D Jak zdobędę możliwość odlania jakiegoś radiatora to wrzuce fotki, narazie muszę zdobyć wszytsko co potrzebne :)

    0
  • #4 02 Sie 2006 16:44
    geough
    Poziom 15  

    Zanim zabierzesz się do tego typu eksperymentów radzę Ci znaleźć więcej informacji na ten temat. Jeśli dobrze pamiętam, to aluminium odlewa się w formach metalowych pod ciśnieniem. Dużym problemem mogą być pęcherzyki gazu tworzące się w płynnym metalu. Sam spotkałem się z dziwnymi wypowiedziami, że aluminium jest metalem łatwym w obróbce, nic bardziej mylnego.

    0
  • #5 02 Sie 2006 17:21
    Matizz
    Poziom 18  

    ale pomyśl czy nie przekroczy to ceny gotowego radiatora?

    0
  • #6 02 Sie 2006 20:13
    madart
    Poziom 25  

    Matizz w 1 poście jest napisane jakie sa ceny :)
    Co do odlewu to moj kolega topil alu w metalowym garnku na ognisku a potem to wlal do formy z betownu. Efekty byly ciekawe ale jest wlasnie problem z wykonaniem tej formy do odlewu. Z jego doswiadczen wynika ze gips raczej odpada, jest zbyt kruchy. Dobra bylaby forma zelazna ale problem bylby znowu z wyjeciem tego alu, no i za wytoczenie takiej formy facet krzyknął sobie cene przekraczajaca z 15kg tego alu wiec dalismy sobie spokoj :)

    0
  • #7 03 Sie 2006 00:59
    elektrochemik
    Poziom 13  

    Na radiatory stosuje się czyste aluminium, bo takie ma wysoką przewodność cieplną. Niestety ten metal bardzo źle wypełnia formy, konieczne jest tutaj odlewanie pod ciśnieniem albo pod działaniem siły odśrodkowej na wirówce. Masę do wykonywania form można kupić w sklepie ze sprzętem dentystycznym (odlewają w tym protezy metalowe), więc niema sensu stosowanie gipsu. W sumie małe są szanse że coś użytecznego z tego wyjdzie, ale spróbować można.

    0
  • #9 03 Sie 2006 22:48
    veteran5
    Poziom 14  

    Ja bym proponował Ci odlewanie radiatorow z miedzi-dużo wdzięczniejszy metal od aluminium :) Albo jeśli lubisz się bawić, to mozesz zrobić stop miedziano-aluminiowy. Jako surowiec mogą być wszelkie oczyszczone, miedziane odpady i druciki. Forma... łatwa do zrobienia, jednorazowa, ale uzyteczna forma moze być zrobiona z twardego drewna(dąb, buk), albo z gliny(dobrze wysuszonej, lub lepiej - wypalonej). Jako opał wystarczy niepozorny wegiel drzewny i dmuchawa(daaawno temu w anglii wytapiano stal na węglu drzewnym), możesz użyć również węgla kamiennego, koksu, albo drewna(ale kalorycznego, bo chyba nie chcesz co pól minuty dokładać drzewa?) ale także używając dmuchawy. Dobre do tego celu dmuchawy znajdziesz w jakichś maluchach na złomie.
    Pozdrawiam.
    V5

    0
  • #10 04 Sie 2006 08:29
    kwierzyk
    Poziom 15  

    Miedź toi sie w temp powyżej 1080*C, jk chcesz uzyskać taką temperture na zwykłym plaenisku ? i czy nawet gdyby to miedź i aluminium sie dobrze wymeszaja ?

    1
  • #11 04 Sie 2006 09:39
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    kwierzyk napisał:
    Miedź toi sie w temp powyżej 1080*C, jk chcesz uzyskać taką temperture na zwykłym plaenisku ? i czy nawet gdyby to miedź i aluminium sie dobrze wymeszaja ?
    - wymieszają? To nie jest zupa kolego (aczkolwiek porównanie niezłe). Poczytaj o stopach aluminium np duraluminium (jak wszyscy wiemy dural. uzyskuje się poprzez odlewanie aluminium przy dźwiękach etiudy D-dur J.S.Bacha :D).
    Dawno temu, kiedy ciężko było dostać cokolwiek (niektórzy może pamiętają te czasy) potrzebowałem wykonać końcówki do halabard (moja OSP używa tego do dziś przy "szopkach " itd). Pierwsze próby kucia z żelaza trochę zniechęciły - brak praktyki. Zdecydowałem się na alu.
    Piec: cegła szamotowa + zwykła glina, ustawiona w "komin" z rusztem + rura do nadmuchu.
    Tygiel - zwykły kociołek (takie cuś co się wstawia w ognisko a potem delektuje spaloną kapustą). Kociołek oczywiście mieścił się do mojego komina.
    Nadmuch - odkurzacz (taki któremu da się rurę w XXXX wsadzić)
    Paliwo - koks
    Na formy użyłem sproszkowanej glinki - nie wiem co to było - stoi do dziś jeszcze worek - nic na nim nie pisze.
    Nie wiem ile stopni można było uzyskać w moim "tyglu" (termometru nie miałem :D). Trzy "litry" alu topiły się w 10-15 minut. podkowa wrzucona w koks robiła się bielutka.
    Za podpowiedzią znajomego do „zupy” dorzucałem węgla drzewnego (nie wiem czy tu redukcja zachodziła), przy grzaniu „tygiel” przykrywałem.
    Z rzeczy śmiesznych po stopieniu materiału śmieci pływające po wierzchu zbierałem chochelką – aluminiową :D

    Pomysł z grzanie palnikiem acetylenowym – spore koszty.
    W przypadku radiatorów obawiał bym się problemów z formą. No i dochodzi jeszcze późniejsza obróbką. I niestety nie sądzę aby to wyszło taniej niż w sklepie. Ale w hutnika pobawić się można.

    0
  • #12 04 Sie 2006 10:35
    grzegorz_r
    Poziom 15  

    veteran5 napisał:
    możesz użyć również węgla kamiennego,


    Co do węgla kamiennego miałbym wątpliwości. Z tego co pamiętam nie nadawał się do wytopu stali ze względu na zbyt dużą zawartość szkodliwych domieszek (np. siarka). Dlatego używano węgla drzewnego a później koksu.
    Nie wiem jaki wpływ miałyby te zanieczyszczenia na jakość innych odlewanych metali.

    Co do wykonywania radiatorów z aluminium. Rozmawiałem ze znajomym technologiem odlewnikiem (niestety odlewają głównie żeliwo i to duże kawałki). Jego zdaniem można próbować, ale przy takich wymiarach żeber jakie występują w radiatorach, jest bardzo duże prawdopodobieństwo wystąpienia wad związanych z zastyganiem metalu w formie (mimo podgrzania formy). Zwiększenie temperatury topienia może powodować zagazowanie odlewu (czyli zwiększenie rezystancji termicznej). Najlepsza jego zdaniem byłaby forma metalowa (oczywiście podgrzana). Standardowo aluminium dla tak małych przekrojów odlewane jest ciśnieniowo. Dla dużych kawałków odlewa się normalnie.
    Co do technologii wykonywania powszechnie stosowanych radiatorów aluminiowych, podejrzewa, że są wykonywane przez walcowanie profili aluminiowych.

    Pozdrawiam

    0
  • #13 04 Sie 2006 10:55
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    grzegorz_r napisał:
    Co do węgla kamiennego miałbym wątpliwości.
    - ale tutaj nie mówimy o piecu hutniczym, gdzie wągiel i metal są razem ale o metodzie tyglowej. Ale z tego co się orientuje koks daje wyższą temperaturę (i mniej popiołu)

    0
  • #14 04 Sie 2006 13:17
    grzegorz_r
    Poziom 15  

    Przepraszam. Faktycznie niepotrzebny komentarz. Coś mi się pomieszało. W metodzie tyglowej grzać można wszystkim ( byle tanio). Pieca oporowego, o którym wspomniał mój rozmówca proponował nie będę. :D

    0
  • #15 04 Sie 2006 16:41
    kwierzyk
    Poziom 15  

    Zgadza się, że koks ma wysoką temperaturę gdy się spala, ale kupowac koks specjalnie zeby zrobic se palenisko ?

    Jakoś u mnie deszczowo bardzo ostatnio i nie idzie n dwór wyjsc bo mokro i ciągle coś tam z nieba kapie, ale jak przestanie i znajde kilak godzin czasu wolnego to sobie zrobie taka fremkę z betonu lub czegos mu podobnemu. Jak cokolwiek wyjdzie to podzielę się tutaj efektmi ;) Narazie muszę czeka az mi pada cprzetsanie a deszcz zapowiedzieli na kilka dni :(

    1
  • #16 07 Sie 2006 00:32
    tofiel
    Poziom 12  

    do tematu dodam tylko tyle, że do podgrzewania aluminum w hutach używa się prądu i to nie dlatego że piec jest na prąd a nie na węgiel, lub też że można wyższe temperatury osiągnąć, ale chodzi o to by aluminium się nie utleniało, bo przy utlenianiu z tego co pamiętam traci elektron walencyjny i jest on uzupełniany właśnie prądem. To samo dzieje się przy łączeniu aluminium z miedzią. Na styku tych metali pojawia się erozja galwaniczna. Zupełnie nie wiem dlaczego producenci systemów chłodzących, gdzie pracują inżynierowie obliczający radiatory, decydują się na łączenie tych metali. Mam nawet przykład z życia. Fabryczna antena po paru miesiącach użytkowania zaczeła wykazywać coraz większy SWR. Wymiana przewodu nie pomogła i konieczny był demontaż anteny. Okazało się, że producent anteny tak zmontował antene że element miedziany stykał sie z aluminiowym i na styku wytworzyła się cieniutka warstewka czegoś. Po zpiłowaniu antena była jak nowa.

    1
  • #17 07 Sie 2006 09:13
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    tofiel napisał:
    ale chodzi o to by aluminium się nie utleniało, bo przy utlenianiu z tego co pamiętam traci elektron walencyjny i jest on uzupełniany właśnie prądem.
    - kolego takie rzeczy tylko w erze :D
    Poczytaj może najpierw co to jest utlenianie. A później o elektronach walencyjnych i piecach indukcyjnych.

    0