Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

projekt miksera strumieniowego lpg do skody fabi

chrobot 02 Sie 2006 16:08 5672 3
  • #1
    chrobot
    Poziom 15  
    ogladajac szczególowo instalacje lpg w swojej fabiedzie doszedłem do wniosku ze istniejacy oryginalny mikser zminiejsza przekroj dolotu powietrza z Φ59 mm na Φ32 mm daje to ok. 30 % strat na przepływie .
    zaprojektowany i wykonany przez siebie mikser daje straty ok. 13 %.
    całaos wykonałem z kształtek Cu (miedz) do rurek wodociagowych . łaczenia wykonane sa technika lutowania palnikiem gazowym .
    dane samochodu:
    fabi 1,4 MPI AZE r.2001 sterownik silnika Simos 3 , 8 zaworów 44 kw , elektronika - bingo S4 ,
    wyniki - osiagi samochodu po przeróbce:
    0-100km na gazie w 18 sek - na dystansie ok 500 m
    0-100km na lpg w 18 sek - na dystansie ok 500 m
    dane fabryczne:
    0-100km na benzynie ok 15 sek. dystans - ??
    ja nie jestem kierowca rajdowymi nie potrafie zmieniac "bez sprzegła"biegów , a moze nie chcialem przeciazac silnika .
    spalanie :
    trasa - przy predkosci 90-100 km ok 7 litrów.
    miasto - ???
    srednie miedzy tankowaniami 8 - 9 litrów.
    dynamika :
    samochód jednakowo przyspiesza na 3 i 4 bigu w przedziale 70 -100 km
    (wyprzedzanie na drodze) zarówno na lpg i benzynie.
    bez problemów samochód "wykreca" 5000 obr/min.
    "cut-off" ustawine na 1100 obr. - 18% , daje do predkosc w miescie ok 50 km/h na 4 biegu.

    atturator po autoadaptacji ok. 104 kroki.
    atturator dla biegu jalowego ok. 85 kroków.
    autoadaptacja przebiegała na 2500 obr/min.
    mikser został wykonany w/g zalaczonego rysunku .
    koszt przeróbki ok. 20 pln.

    projekt miksera strumieniowego lpg do skody fabi

    UWAGA !
    Code:

    w przypadku wykorzystania projektu do celów komercyjnych wymagany jest kontakt z autorem.
    do celów domowych , indywidualnych , nie zarobkowych , wszyscy majsterkowicze moga modyfikowac , budowac , testowac itp... bez jakichkolwiek  ograniczen.

    prosze tylko o opublikowanie wyników swoich prac lub wniosków .
  • #2
    gondoljerzy
    Poziom 23  
    W typowej, seryjnej strumienówce Rybackiego jest mimo wszystko wyraźne przewężenie przelotu, a u Ciebie dużo mniejsze.
    Ciekawe jak jest z liniowością Twojego miksera? Nie ma żadnych zamuleń silnika? Płynnie rozwija moc w całym zakresie obrotów? Krokowiec nie szaleje przy niskich obciążeniach? Czy przydała się widoczna na rysubku śrubka do regulacji wydajności?
  • #3
    chrobot
    Poziom 15  
    srubke wykrecilem - wolny przeplyw .
    co do liniwosci musisz jeszcze troche poczekac , bawie sie tym dopiero 2 i 1/2 zbiornika lpg ( niecałe trzy tankowania ) .
    przewezenia celowo nie dałem - straty na przeplywie , ale wewnetrzny trojnik lekko przyklepalem na krawedziach na wylocie powietrza - ok . 0,7 - 0,9 mm na srednicy. domowym sposobem wykonac stozek jest b. trudno,a zwezke venturiego praktycznie nie mozliwe .
    obliczeniowo , teoretycznie , jak dobrze pamietam z wykladów z przeplywów cieczy i gazów w przewodach i nie skopalem czegos w obliczeniach zmina srednicy (przewezanie) powinna wynosic ok 1,2 mm , aby uzyskac przepływ laminarny, ale teoria z praktyka sie mocno rozni . tak naprawde tu jest potrzebny przepływ turbuletny , a nie laminarny .
    nie zauwazylem aby dynamika samochodu byla jakas nienormalna , no moze w zakresie 1100 -1200 obr , ale to cut- off ustawiony na 1100 obr, który zmienilem na 14 % , obroty troche skacza .
    podczas autoadaptacji podalem nieco wieksza dawke gazu i aktuator ustawil mi sie na 98 kroków . regulujac wolne obrotu skrecilem nieco srube na parowniku.ustawilem nastepnie styl jazdy ekonomiczny.
    aktuator na 800 obr skacze 78 - 92 kroki , czasami 104.
    maksymalne otwarcie przy duzym obciazeniu ustawilem na +55 kroków.
    skok att do zadanej pozycji po przekroczeniu 3,7 V na + 40 %.
    pod czunik podcisnienia ssania podłaczylem voltonierz i na zatresie 800 obr wskazywał 1,3 V +/- 0,25 .
    nastepnie na PIC12F675 - on ma wejscia analowowe - dorobilem sobie wskaznik sygnalu podcisnienia ssania w/g nastepujacych kryteriów :
    Led 1 do 85 kresek
    Led 2 od 85 do 125 kresek
    Led 3 od 125 do 175 kresek
    Led 4 ponad 175 kresek
    0,1V = 5 kresek >> przelicz sobie napiecia 5V to 256 kresek

    jadac spokojnie , nie naciskajac zbytnio gazy mam zapalona jedna diode , czasami dwie , jak przydusze na maksa to oczywiscie wszyskie 4 sie pala i samochód skacze do przodu jak wystrzelony kamien z procy na 4 biegu (70 - 90 / 100 km/h) , ale to tylko przy wyprzedzaniu . na piatym bigu wyprzedzanie idzie opornie .
    na drugim biegu - na skrzyzowaniach , ciasnych zakretach nie zauwazylem , aby trzeba bylo robic "przygazówke" samochód ciagnie ladnie przy ok. 1200 - 1300 obr.

    na zakonczenie ciekawostka - sonda lambda na benzynie w zakresie 800-1000 obr stoi na ubogiej mieszance.
    na lpg lambde ustawilem prace uboga-bogata , zminy stanów na 800 obr .

    zanim zaczalem prace nad nad tym mikserem , w drugim , innym , klasycznym palnikowym o Φ 32 (albo 33 nie pamietam ) , otwory dostarczajace gaz w mieszalniku rozwircilem na Φ 4 mm - bylo tam 15 otw , oryginalna srednica ok 2,7 mm . dalo to istotna poprawe w pracy samochodu .

    kolejnym etapem bylo wlozenie rury cu Φ 18 do dolotu , tak 1:1 , jakie spalanie lpg było , to niewiem , ale opony piszczały .

    poprzednio mailem elektronike AL-604 - stara jak swiat i zminilem ja na bingo s4 , wiecej mozliwosci do "mieszania" :) , teraz nie bardzo wiem co z tym starym altronikiem zrobic.

    przegladałem duzo rysunków w ofertach na stronach internetowych z mikserami do samochodów i wszedzie było przewezenie srednicy , poprostu zaryzykowałem .

    ale cos wiecej to dopiero za kilka dni , chwilowo bawie sie nowymi nastawami i testuje moja fabiede i sam jestem zaskoczony wynikami .

    poczytaj na autokaciku http://autokacik.pl/ post "Zamiast BLOSA do Lanosa - manual" to było inspiracja do mojej pracy
  • #4
    gondoljerzy
    Poziom 23  
    Na gazowe wątki w autokaciku zaglądam regularnie. Sam strugałem różne rozwiązania mikserów, z 5 różnych wariacji palników robiłem. Ale że mam I generację to zawsze czegoś brakowało. W pewnym momencie miałem już robić konwersję na II generację, ale wtedy też zaczął się szum o Blosie. Wydatek podobny więc kupiłem Blosa i jestem prawie zadowolony.
    Co do twojego rozwiązania to zrobienie przewężenia domowymi metodami jest proste. Potrzebny jest dobry klej epoksydowy i nieco cierpliwości przy jego opiłowywaniu i wygładzaniu. Można też wkleić kawałek cieńszej rurki w grubszą, miedziane rurki można polutować, miedź i aluminium łatwo jest opiłowywać.
    Zastanawie mnie że zrobiłeś zwężenie na wylocie rurki. Czy nie lepiej by było zrobić zwężenie na wlocie? W gaźnikach benzynowych, gazowych palnikach czy oryginalnych strumieniowych podawanie gazu (emulsji benzynowej) jest zrobione za maksymalnym przewężeniem , a nie przed nim.
    Czy robiłeś porównania osiągów na LPG nowego miksera ze starym?
    Co do AL604 to Allegro twoim przyjacielem.:-)