Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

projekt miksera strumieniowego lpg do skody fabi

chrobot 02 Aug 2006 16:08 6179 3
  • #1
    chrobot
    Level 15  
    ogladajac szczególowo instalacje lpg w swojej fabiedzie doszedłem do wniosku ze istniejacy oryginalny mikser zminiejsza przekroj dolotu powietrza z Φ59 mm na Φ32 mm daje to ok. 30 % strat na przepływie .
    zaprojektowany i wykonany przez siebie mikser daje straty ok. 13 %.
    całaos wykonałem z kształtek Cu (miedz) do rurek wodociagowych . łaczenia wykonane sa technika lutowania palnikiem gazowym .
    dane samochodu:
    fabi 1,4 MPI AZE r.2001 sterownik silnika Simos 3 , 8 zaworów 44 kw , elektronika - bingo S4 ,
    wyniki - osiagi samochodu po przeróbce:
    0-100km na gazie w 18 sek - na dystansie ok 500 m
    0-100km na lpg w 18 sek - na dystansie ok 500 m
    dane fabryczne:
    0-100km na benzynie ok 15 sek. dystans - ??
    ja nie jestem kierowca rajdowymi nie potrafie zmieniac "bez sprzegła"biegów , a moze nie chcialem przeciazac silnika .
    spalanie :
    trasa - przy predkosci 90-100 km ok 7 litrów.
    miasto - ???
    srednie miedzy tankowaniami 8 - 9 litrów.
    dynamika :
    samochód jednakowo przyspiesza na 3 i 4 bigu w przedziale 70 -100 km
    (wyprzedzanie na drodze) zarówno na lpg i benzynie.
    bez problemów samochód "wykreca" 5000 obr/min.
    "cut-off" ustawine na 1100 obr. - 18% , daje do predkosc w miescie ok 50 km/h na 4 biegu.



    atturator po autoadaptacji ok. 104 kroki.
    atturator dla biegu jalowego ok. 85 kroków.
    autoadaptacja przebiegała na 2500 obr/min.
    mikser został wykonany w/g zalaczonego rysunku .
    koszt przeróbki ok. 20 pln.

    projekt miksera strumieniowego lpg do skody fabi

    UWAGA !
    Code:

    w przypadku wykorzystania projektu do celów komercyjnych wymagany jest kontakt z autorem.
    do celów domowych , indywidualnych , nie zarobkowych , wszyscy majsterkowicze moga modyfikowac , budowac , testowac itp... bez jakichkolwiek  ograniczen.

    prosze tylko o opublikowanie wyników swoich prac lub wniosków .
  • #2
    gondoljerzy
    Level 23  
    W typowej, seryjnej strumienówce Rybackiego jest mimo wszystko wyraźne przewężenie przelotu, a u Ciebie dużo mniejsze.
    Ciekawe jak jest z liniowością Twojego miksera? Nie ma żadnych zamuleń silnika? Płynnie rozwija moc w całym zakresie obrotów? Krokowiec nie szaleje przy niskich obciążeniach? Czy przydała się widoczna na rysubku śrubka do regulacji wydajności?
  • #3
    chrobot
    Level 15  
    srubke wykrecilem - wolny przeplyw .
    co do liniwosci musisz jeszcze troche poczekac , bawie sie tym dopiero 2 i 1/2 zbiornika lpg ( niecałe trzy tankowania ) .
    przewezenia celowo nie dałem - straty na przeplywie , ale wewnetrzny trojnik lekko przyklepalem na krawedziach na wylocie powietrza - ok . 0,7 - 0,9 mm na srednicy. domowym sposobem wykonac stozek jest b. trudno,a zwezke venturiego praktycznie nie mozliwe .
    obliczeniowo , teoretycznie , jak dobrze pamietam z wykladów z przeplywów cieczy i gazów w przewodach i nie skopalem czegos w obliczeniach zmina srednicy (przewezanie) powinna wynosic ok 1,2 mm , aby uzyskac przepływ laminarny, ale teoria z praktyka sie mocno rozni . tak naprawde tu jest potrzebny przepływ turbuletny , a nie laminarny .
    nie zauwazylem aby dynamika samochodu byla jakas nienormalna , no moze w zakresie 1100 -1200 obr , ale to cut- off ustawiony na 1100 obr, który zmienilem na 14 % , obroty troche skacza .
    podczas autoadaptacji podalem nieco wieksza dawke gazu i aktuator ustawil mi sie na 98 kroków . regulujac wolne obrotu skrecilem nieco srube na parowniku.ustawilem nastepnie styl jazdy ekonomiczny.
    aktuator na 800 obr skacze 78 - 92 kroki , czasami 104.
    maksymalne otwarcie przy duzym obciazeniu ustawilem na +55 kroków.
    skok att do zadanej pozycji po przekroczeniu 3,7 V na + 40 %.
    pod czunik podcisnienia ssania podłaczylem voltonierz i na zatresie 800 obr wskazywał 1,3 V +/- 0,25 .
    nastepnie na PIC12F675 - on ma wejscia analowowe - dorobilem sobie wskaznik sygnalu podcisnienia ssania w/g nastepujacych kryteriów :
    Led 1 do 85 kresek
    Led 2 od 85 do 125 kresek
    Led 3 od 125 do 175 kresek
    Led 4 ponad 175 kresek
    0,1V = 5 kresek >> przelicz sobie napiecia 5V to 256 kresek

    jadac spokojnie , nie naciskajac zbytnio gazy mam zapalona jedna diode , czasami dwie , jak przydusze na maksa to oczywiscie wszyskie 4 sie pala i samochód skacze do przodu jak wystrzelony kamien z procy na 4 biegu (70 - 90 / 100 km/h) , ale to tylko przy wyprzedzaniu . na piatym bigu wyprzedzanie idzie opornie .
    na drugim biegu - na skrzyzowaniach , ciasnych zakretach nie zauwazylem , aby trzeba bylo robic "przygazówke" samochód ciagnie ladnie przy ok. 1200 - 1300 obr.

    na zakonczenie ciekawostka - sonda lambda na benzynie w zakresie 800-1000 obr stoi na ubogiej mieszance.
    na lpg lambde ustawilem prace uboga-bogata , zminy stanów na 800 obr .

    zanim zaczalem prace nad nad tym mikserem , w drugim , innym , klasycznym palnikowym o Φ 32 (albo 33 nie pamietam ) , otwory dostarczajace gaz w mieszalniku rozwircilem na Φ 4 mm - bylo tam 15 otw , oryginalna srednica ok 2,7 mm . dalo to istotna poprawe w pracy samochodu .

    kolejnym etapem bylo wlozenie rury cu Φ 18 do dolotu , tak 1:1 , jakie spalanie lpg było , to niewiem , ale opony piszczały .

    poprzednio mailem elektronike AL-604 - stara jak swiat i zminilem ja na bingo s4 , wiecej mozliwosci do "mieszania" :) , teraz nie bardzo wiem co z tym starym altronikiem zrobic.

    przegladałem duzo rysunków w ofertach na stronach internetowych z mikserami do samochodów i wszedzie było przewezenie srednicy , poprostu zaryzykowałem .

    ale cos wiecej to dopiero za kilka dni , chwilowo bawie sie nowymi nastawami i testuje moja fabiede i sam jestem zaskoczony wynikami .

    poczytaj na autokaciku http://autokacik.pl/ post "Zamiast BLOSA do Lanosa - manual" to było inspiracja do mojej pracy
  • #4
    gondoljerzy
    Level 23  
    Na gazowe wątki w autokaciku zaglądam regularnie. Sam strugałem różne rozwiązania mikserów, z 5 różnych wariacji palników robiłem. Ale że mam I generację to zawsze czegoś brakowało. W pewnym momencie miałem już robić konwersję na II generację, ale wtedy też zaczął się szum o Blosie. Wydatek podobny więc kupiłem Blosa i jestem prawie zadowolony.
    Co do twojego rozwiązania to zrobienie przewężenia domowymi metodami jest proste. Potrzebny jest dobry klej epoksydowy i nieco cierpliwości przy jego opiłowywaniu i wygładzaniu. Można też wkleić kawałek cieńszej rurki w grubszą, miedziane rurki można polutować, miedź i aluminium łatwo jest opiłowywać.
    Zastanawie mnie że zrobiłeś zwężenie na wylocie rurki. Czy nie lepiej by było zrobić zwężenie na wlocie? W gaźnikach benzynowych, gazowych palnikach czy oryginalnych strumieniowych podawanie gazu (emulsji benzynowej) jest zrobione za maksymalnym przewężeniem , a nie przed nim.
    Czy robiłeś porównania osiągów na LPG nowego miksera ze starym?
    Co do AL604 to Allegro twoim przyjacielem.:-)