Michcio997 - prubkowanie sondy jest nastepujace:
- 0 do 0,1V - zawartosc procentowa tlenu wynosi okolo 4 - 5%,co wskazuje na mieszanke
0,7 - 0,8 V - zawartosc procentowa tlenu wynosi okolo 0 - 0,5% co wskazuje na mieszanke bogata
0,5V - Lambda=1,czyli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny.
Musisz tez wiedziec,jaka masz sonde - z grzalka czy bez.Jest to wazne,poniewaz sonda lambda zaczyna wytwarzac napiece dopiero przy temperaturze 300 stopni.Aby skrocic czas oczekiwania na prace sondy,stosuje sie w nich grzalki,dzieki czemu sonda zaczyna pracowac juz po okolo 20,30 sekund po uruchomieniu silnika(zalezyto pod temperatury zewnetrznej otoczenia).Natomiast najwyzsza wydajnosc sonda osiaga przy temperaturze okolo 600 stopni.Nowa sonda podczas pracy wykonuje wiecej niz 5 cykli zmian napiecia.
Pomiary sondy lambda powinno sie wykonywac na wolnych obrotach silnika,nie powodujac zbyt szybko nastepujacych po sobie zwiekszen obrotow silnika,poniewaz wowczas wokol sondy pojawia si zbyt duzo spalin,co moze sfalszowac odczyty sondy.
Dodano po 29 [minuty]:
Krzysio0 - juz ci pisze co wiem na temat generacji instalacji gazowych(dodam,ze jest to wiedza teoretyczna,poniewaz w praktyce nie zajmuje sie zakladaniem tych instalacji).
Emulatory sondy lambda sluza do odciecia 1V sondy lambda i lampki kontrolnej silnika przy pracy silnika na gazie,w samochodach z instalacja gazowa bez komputera gazowego.Wymagany jest on tez w niektorych samochodach z komputerkiem gazowym,zaleznie od rodzaju ECM(miedzy innymi wszystkie modele Fiata).
Natomiast instalacji gazowych jest az 5 generacji:
1 generacja to instalacje zakladane do silnikow gaznikowych i z wtryskiem benzyny bez katalizatora i bez sondy lambda(tutaj nie stosuje sie emulatora sondy z wiadomego powodu)
2 generacja to instalacje z wtryskiem jedno- i wielopunktowym z kolektorem metalowym,z katalizatorem,sonda lambda i silniczkiem krokowym gazowym
3 generacja to instalacje do silnikow z wielopunktem z kolektorem plastikowym,gdzie gaz jest wtryskiwany za pomoca silniczka krokowego bezposrednio do kolektora ssacego.Niestety ten rodzaj instalacji jest nieco zawodny
4 generacja to instalacje do silnikow z wielopunktowym wtryskiem i kolektorem plastikowym.Tutaj wtrysk gazu odbywa sie przez jeden wtryskiwacz do jednego cylindra i dzieki temu nie ma zadnej roznicy miedzy jazda na benzynie a na gazie
5 generacja to instalacje wtrysku gazu w stanie cieklym.Niestety ze wzgledu na wysokie koszty takiej instalacji sa one rzadko stosowane w Polsce.
No i co ciekawe,wbrew temu co mowia niektorzy,podobno bzdura jest twierdzenie,ze zasilanie silnika gazem,skraca jego zywot.Wrecz odwrotnie - wydluza jego trwalosc ,co jest spowodowane glownie skladem chemicznym paliwa,co widoczne jest podczas spalania - czystosc spalin - mniej zanieczyszczen.No i podstawa jest prawidlowy dobor instalacji do silnika i oczywiscie jego pozniejsza eksploatacja(bardzo wazny w instalacji gazowej jest czysty filtr powietrza oraz czyste i porzadne przewody wysokiego napiecia.Najlepsze do instalacji gazowych sa ferrytowe,ktore maja najmniej zaklucen i strat).
Wiedze na ten temat mam ze szkolenia(niestety tylko teoretycznego),ktore przeprowadzil niegdys w fabryce Fiata w Bielsku profesor Mroczek - znawca diagnostyki silnika zasilanego przez uklady benzynowe oraz gazowe typu LPG i CNG.