Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sonda szwankuje - możliwe że od braku katalizatora?...

michcio997 07 Aug 2006 16:48 19660 91
  • Helpful post
    #61
    Krzysi0
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Albercik 321 Nie dam sobie głowy uciąć ale emulator lambdy jest chyba w I generacji LPG. U mnie w 2 generacji LPG z kompem odczyty lambdy są brane pod uwage i na jej podstawie jest dobierany skład mieszanki. Kiedyś jak mi się urwał przewód od lambdy to na pb95 i na LPG nie szło praktycznie jechać bo ECU był w trybie awaryjnym.
    Pozatym z rozmów z luk1980 wiem że ma IV generacje LPG tzw sekwencje a tam to na 100% są brane odczyty z lambdy do ustalania składu mieszanki.
  • Helpful post
    #62
    luk1980
    Level 22  
    Witam
    Właśnie mam instalacje tak jak mówi Krzyś IV generacji sekwęcyjną Omegas Landirenzo.
  • #63
    michcio997
    Level 19  
    luk1980 wrote:
    próbkować czyli inaczej pracowac od 0,1V-1v :-)na biegu jałowym stoi raz jest to 0,2V i nic się nie dzieje a z innym razem 0,3Vi to samo stoi



    moja sonada na postoju ma 0,78 do 0.8V jak pogazuje to skacze os 0,2 do kolo 1V

    czy ta sonda działa oki?
  • Helpful post
    #64
    Albercik 321
    Level 25  
    Michcio997 - prubkowanie sondy jest nastepujace:
    - 0 do 0,1V - zawartosc procentowa tlenu wynosi okolo 4 - 5%,co wskazuje na mieszanke
    0,7 - 0,8 V - zawartosc procentowa tlenu wynosi okolo 0 - 0,5% co wskazuje na mieszanke bogata
    0,5V - Lambda=1,czyli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny.
    Musisz tez wiedziec,jaka masz sonde - z grzalka czy bez.Jest to wazne,poniewaz sonda lambda zaczyna wytwarzac napiece dopiero przy temperaturze 300 stopni.Aby skrocic czas oczekiwania na prace sondy,stosuje sie w nich grzalki,dzieki czemu sonda zaczyna pracowac juz po okolo 20,30 sekund po uruchomieniu silnika(zalezyto pod temperatury zewnetrznej otoczenia).Natomiast najwyzsza wydajnosc sonda osiaga przy temperaturze okolo 600 stopni.Nowa sonda podczas pracy wykonuje wiecej niz 5 cykli zmian napiecia.
    Pomiary sondy lambda powinno sie wykonywac na wolnych obrotach silnika,nie powodujac zbyt szybko nastepujacych po sobie zwiekszen obrotow silnika,poniewaz wowczas wokol sondy pojawia si zbyt duzo spalin,co moze sfalszowac odczyty sondy.

    Dodano po 29 [minuty]:

    Krzysio0 - juz ci pisze co wiem na temat generacji instalacji gazowych(dodam,ze jest to wiedza teoretyczna,poniewaz w praktyce nie zajmuje sie zakladaniem tych instalacji).
    Emulatory sondy lambda sluza do odciecia 1V sondy lambda i lampki kontrolnej silnika przy pracy silnika na gazie,w samochodach z instalacja gazowa bez komputera gazowego.Wymagany jest on tez w niektorych samochodach z komputerkiem gazowym,zaleznie od rodzaju ECM(miedzy innymi wszystkie modele Fiata).
    Natomiast instalacji gazowych jest az 5 generacji:
    1 generacja to instalacje zakladane do silnikow gaznikowych i z wtryskiem benzyny bez katalizatora i bez sondy lambda(tutaj nie stosuje sie emulatora sondy z wiadomego powodu)
    2 generacja to instalacje z wtryskiem jedno- i wielopunktowym z kolektorem metalowym,z katalizatorem,sonda lambda i silniczkiem krokowym gazowym
    3 generacja to instalacje do silnikow z wielopunktem z kolektorem plastikowym,gdzie gaz jest wtryskiwany za pomoca silniczka krokowego bezposrednio do kolektora ssacego.Niestety ten rodzaj instalacji jest nieco zawodny
    4 generacja to instalacje do silnikow z wielopunktowym wtryskiem i kolektorem plastikowym.Tutaj wtrysk gazu odbywa sie przez jeden wtryskiwacz do jednego cylindra i dzieki temu nie ma zadnej roznicy miedzy jazda na benzynie a na gazie
    5 generacja to instalacje wtrysku gazu w stanie cieklym.Niestety ze wzgledu na wysokie koszty takiej instalacji sa one rzadko stosowane w Polsce.
    No i co ciekawe,wbrew temu co mowia niektorzy,podobno bzdura jest twierdzenie,ze zasilanie silnika gazem,skraca jego zywot.Wrecz odwrotnie - wydluza jego trwalosc ,co jest spowodowane glownie skladem chemicznym paliwa,co widoczne jest podczas spalania - czystosc spalin - mniej zanieczyszczen.No i podstawa jest prawidlowy dobor instalacji do silnika i oczywiscie jego pozniejsza eksploatacja(bardzo wazny w instalacji gazowej jest czysty filtr powietrza oraz czyste i porzadne przewody wysokiego napiecia.Najlepsze do instalacji gazowych sa ferrytowe,ktore maja najmniej zaklucen i strat).
    Wiedze na ten temat mam ze szkolenia(niestety tylko teoretycznego),ktore przeprowadzil niegdys w fabryce Fiata w Bielsku profesor Mroczek - znawca diagnostyki silnika zasilanego przez uklady benzynowe oraz gazowe typu LPG i CNG.
  • #65
    michcio997
    Level 19  
    to jelsi mam 0,7 alno 0.8 v to mam za bogata mieszanke? co zrobić?

    samemu moge cos pokombinować? bo gazownicy zajmujący sie tymi instalacjami sa 100km odemnie:(

    ale sprawdzałem napiecie na pracy silnika na gazie może mma emulator i tak pokazywało:(


    sprawdze jeszcze ras na benzynie
  • Helpful post
    #66
    pilot_hsc
    Level 14  
    Albercik 321 wrote:
    Na gazie odczyty sondy bedziesz mial caly czas prawidlowe,nawet wtedy,jak sonda ci nawali,poniewaz podczas pracy na gazie sonda nie pracuje.Pracuje za nia emulator,ktory "oszukuje" ECM,zeby nie zapalala sie lampka silnika.To samo dotyczy wtryskiwaczy.

    Albercik tutaj nie masz racji. Na gazie sonda lambda oczywiscie PRACUJE. Sygnal z emulatora podawany jest do komputerka samochodowego, natomiast komputerek gazowy na podstawie odczytow z sondy lambda steruje dawka gazu...
  • Helpful post
    #67
    Krzysi0
    VIP Meritorious for electroda.pl
    pilot_hsc wrote:

    Albercik tutaj nie masz racji. Na gazie sonda lambda oczywiscie PRACUJE. Sygnal z emulatora podawany jest do komputerka samochodowego, natomiast komputerek gazowy na podstawie odczytow z sondy lambda steruje dawka gazu...

    No właśnie tak jak pisałem wyżej od II generacji wzwyż odczyty lambdy są brane pod uwage ale nie miałem 101% pewności. Wiem że jak mi odpadł przewód od lambdy to ani na benzynie ani na lpg nie szło jechać bo sterownik działał w trybie awaryjnym (silnik c16nz opla).
  • Helpful post
    #68
    Albercik 321
    Level 25  
    Wszystko sie panowie zgadza,z malym "ale".Z tego,co sie dowiedzialem na szkoleniu(przypominam,ze jest to tylko teoria,wiec nie wiem czy sie myle czy nie,bo nie wiem dokladnie jak to jest w praktyce),praca sondy jest oczywiscie brana pod uwage w czasie pracy silnika na gazie.Jezeli nie ma emulatora,odczyty sa brane pod uwage,tak jak w czasie pracy silnika na benzynie.Ale jezeli jest emulator,nie wazne sa odczyty tej sondy,poniewaz emulator wysyla do ECM "oszukany,prawidlowy" sygnal dzialania tej sondy.Dziala to tak,ze jezeli sonda lambda zaczyna dzialac,czyli wysylac do ECM sygnaly napieciowe(po uruchomieniu zimnego silnika ani sonda ani emulator nie dzialaja),po przelaczeniu na gaz sygnal tej sondy przesterowuje emulator(jedne emulatory sa montowane osobno,a jedne sa w komputerku gazowym),ktory odlacza sonde i sam zaczyna wysylac do ECM sygnal o wartosci LAMBDA=1.To,jaka jest generacja instalacji,nie ma zadnego znaczenia.Znaczenie ma w tym przypadku jaka elektronika jest sterowany silnik(jak pisalem wyzej emulatory maja wszystkie silniki Fiata),i jaka jest elektronika gazowa.W II i III generacji tez sa instalacje z emulatorami.Nie ma napewno emulatorow w IV i V generacji.Tak wiec jak pisze Krzysio0,jak urwal mu sie przewod z sondy,to komputer przeszedl w tryb awaryjny,poniewaz nie mial odczytu z sondy(a w przypadku,jezeli jest emulator,to tez nie bedzie dzialal).No i Krzysio0 tez ma racje,twierdzac,ze u niego sygnal sondy jest brany pod uwage,nawet wtedy,jak nie ma emulatora.
  • Helpful post
    #69
    Krzysi0
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No więc dorzuce swoje 3 grosze z życia wzięte tzn z dziś ;)
    Jakiś czas temu z powodu uszkodzenia katalizatora wyprułem jego zawartość i tak jeździłem do dziś z pustym katalizatorem i było OK aż do dziś kiedy mi pękło łączenie katalizatora z pierwszym tłumikiem (ah ta korozje :P) od tego momentu auto zaczeło palić sporo więcej LPG (ok 3 litry więcej niż zwykle).
    Więc jutro jade naprawić wydech i przetestuje na nowo jak po naprawie spalanie będzie wyglądało. Wszystko wychodzi na to jak elektrit mówił że jak jest za małe zagęszczenie spalin to sonda nie działa poprawnie i drugi wniosek sonda lambda w LPG podaje informacje do sterownika LPG i na tej podstawie jest ustalany skład mieszanki.
  • Helpful post
    #70
    Krzysi0
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No i po naprawie wydechu spalanie wróciło do normy. Więc jest niemal w 100% pewne że dziurawy wydech albo za bardzo przelotowy może być powodem dużego spalania.
  • Helpful post
    #72
    Krzysi0
    VIP Meritorious for electroda.pl
    michcio997
    A napisz jaki masz silnik. Cena nowego kata do silników >2L kształtuje okolo 200-250zł i wszystko będzie tak jak ma być.
  • #73
    michcio997
    Level 19  
    1,6 8v astra 1 typ silnika sz
  • Helpful post
    #74
    luk1980
    Level 22  
    Witam
    Dzisiejszego poranka wymieniłem strumienice na katalizaor.I co zaobserwowałem na vagu .Sada która nie pracowała na biegu jałowym ładnie teraz pracuje.Czyli jednym słowem strumienica nie w kazdym aucie się sprawdzi .Jeszcze tylko spradze jak będzie z paleniem.Mam takie pytanie jaki powinien byc czas wtrysku w polo classic 1,4L AEX?Czy jest możliwa taka rozbieznosc na biegu jałowym na benzynie mam 4,1ms a jak przełącze na gaz to mam 3,5ms?
  • Helpful post
    #75
    Albercik 321
    Level 25  
    Zawsze bedziesz mial mniejszy czas wtrysku gazu niz benzyny,a wynika to z tego,ze gaz ma lepsze spalanie od benzyny(lepsza wybuchowosc).
    A po zalozeniu katalizatora zamiast strumienicy sonda zawsze bedzie pracowac lepiej,poniewaz strumienica dziala jeszcze lepiej niz sama rurka zamiast katalizatora(spaliny jeszcze szybciej opuszczaja uklad wydechowy i nie zageszczaja sie wokol sondy.Zreszta to jest wlasnie cel stosowania strumienic.)Jednakze nie powinno sie ich montowac zamiast katalizatora,jezeli nie chce sie miec klopotow ze sterowaniem silnika,o czym sie wlasnie przekonales.Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #76
    gazer11
    Level 15  
    luk1980 poprostu strumienica "wyciaga" spaliny wiec normalne ze sonda przysypia;)
    jaka masz instalacje??
  • Helpful post
    #77
    luk1980
    Level 22  
    Albercik 321 wrote:
    Zawsze bedziesz mial mniejszy czas wtrysku gazu niz benzyny,a wynika to z tego,ze gaz ma lepsze spalanie od benzyny(lepsza wybuchowosc).
    A po zalozeniu katalizatora zamiast strumienicy sonda zawsze bedzie pracowac lepiej,poniewaz strumienica dziala jeszcze lepiej niz sama rurka zamiast katalizatora(spaliny jeszcze szybciej opuszczaja uklad wydechowy i nie zageszczaja sie wokol sondy.Zreszta to jest wlasnie cel stosowania strumienic.)Jednakze nie powinno sie ich montowac zamiast katalizatora,jezeli nie chce sie miec klopotow ze sterowaniem silnika,o czym sie wlasnie przekonales.Pozdrawiam.
    Człowiek sie uczy na własnych błedach niestety .Zobacze jeszcze jakie bedzie spalanie i musze jeszcze sprawdzic kąt wyprzedzenia zapłonu ale do tego potrzebna jest lampa.

    Dodano po 1 [minuty]:

    gazer11 wrote:
    luk1980 po prostu strumienica "wyciaga" spaliny wiec normalne ze sonda przysypia;)
    jaka masz instalacje??
    IV generacji landirenzo omegas
  • #78
    michcio997
    Level 19  
    nie wiem czy to przes prak kata ale zapalił mi sie check na gazie

    zgasiłem odpaliłem na paliwku i dalej zaras na gaz i jazda i oki

    na kodzie wyskoczyło mi ze mam błąd czujnika spalania stukowego?

    ki pieron sie mógł zepsuć?
  • Helpful post
    #79
    NitroMCZ
    Level 15  
    to nie przez brak kat'a. Odkręcić czujnik, wyczyścić i dokręcić odpowiednim momentem i spr. dalej.
  • #80
    michcio997
    Level 19  
    kupie katalizarotek kolo 200zł na allegro ii sonde 70zł na allegro

    mysle że pomoże
  • Helpful post
    #81
    luk1980
    Level 22  
    Witam
    Ja normalnie zwariuje z tym autem
    dzis podłanczam miernik i echo sąda znów nie pracuje .Myślałem ze to przez strumienice ale to nie przez strumienice .Może wtryski sie zapchały jak sprawdzic wtryski czy sa dobre?Jest to mozliwe sprawdzenie na vagu?
  • Helpful post
    #82
    Albercik 321
    Level 25  
    "Nie pracuje" to co toznaczy?Ze na mierniku jest 0V?Moze masz gdzies luzny kabelek?A co na to ECM?Masz jakies błedy?
  • Helpful post
    #83
    luk1980
    Level 22  
    stoi w miejscu 0,2V odpiołem emulacje sprawdzałem miernikiem i na vagu na gazie próbkuje ok na benzynie czas wtrysku 5,5ms to dużo powinno być ok 3,5ms.Chyba że wtryski są zapchane i nie wtryskuje tyle paliwa co powinno?Wykazuje błąd sądy lambda błąd składu mieszanki kabelki sprawdzałem
  • Helpful post
    #84
    zibi70
    Level 18  
    Albercik napisał

    "Zawsze bedziesz mial mniejszy czas wtrysku gazu niz benzyny,a wynika to z tego,ze gaz ma lepsze spalanie od benzyny(lepsza wybuchowosc.."

    No ciekawa teoria ,jeszcze z taką się nie spotkałem.Mam troszkę inne zdanie na ten temat
  • Helpful post
    #85
    Albercik 321
    Level 25  
    A sprawdz cisnienie paliwa.
  • #86
    michcio997
    Level 19  
    jak sprawdzić ciśnienie paliwa????/
  • Helpful post
    #87
    Albercik 321
    Level 25  
    Najprosciej,to zdiac przewod z wtrysku(ten,ktory leci z pompki paliwa),jego koniec wlozyc do pustej przezroczystej buteliki,na styk 87 przekaznika pompki podac 12V z akumulatora i obserwowac jak leci paliwo.Powinno leciec z "jakims cisnieniem"-tzn. nie powinno sie saczyc ani leciec powoli.Butelke 0,5 litra powinienes napelnic w okolo 20-30 sekund.Zalezy od wydajnosci pompki.
  • Helpful post
    #88
    Krzysi0
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Najlepiej to specjalnym manometrem a jak nie to j/w na butelke tylko trzeba wiedzieć jaką wydajność ma pompa w danym silniku bo wiadomo że do monowtrysku jest mniejsze cisnienie niż do MPI.
  • Helpful post
    #89
    Kropelka-Bogdan
    Level 14  
    Jak to czytam , to mi się nóż w kieszeni otwiera. Czy Wy chcecie to auto spalić ?
  • #90
    tomek27bedzin
    Level 11  
    to ze sonda wysyla złe sygnały to prawdopodobnie wina gazu. Mam ten sam problem. Odkad zalozylem gaz przy stałych predkosciach obrotowych zaswieca sie kontrolka. Winny jest nieprzystosowany komputer. Przy stałych prędkosciach komputer maksymalnie zubaża mieszanke aby zmniejszyc spalanie. A nastepnie sam głupieje bo ma dziwne sygnały od sondy bo wiadomo, ze spaliny z gazu mają inny skład niz ze spalania benzyny. Zrobiłem tak juz 100 tys. i jeżdze dalej. Mozna by przeprogramowac kompa ale to kosztuje.