Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dźwiękowy sygnalizator włączenia kierunkowskazów i świateł a

Marian B 04 Sie 2006 14:55 15712 2
  • Dźwiękowy sygnalizator włączenia kierunkowskazów i świateł a

    Dźwiękowy sygnalizator włączenia kierunkowskazów i świateł awaryjnych.

    Do zrealizowania w ramach relaksu :D

    Pożytecznym urządzeniem jest dźwiękowa sygnalizacja pracy kierunkowskazów. Pozwala ona na uniknięcie błędów w postaci zapomnienia wyłączenia kierunkowskazów, oraz po pewnym po czasie powstają pozytywne nawyki podczas wykonywania manewrów na drodze. To wszystko w pewnym stopniu przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu.
    Można zastosować różne sygnalizatory w postaci gotowych urządzeń, jednak nie w każdym przypadku.
    Wykonanie układu z dyskretnych elementów, przede wszystkim zastosowanie małego głośniczka ma pewne zalety, a mianowicie pozwala na dobór barwy dźwięku, oraz regulację jego natężenia. Jest to bardzo ważne, gdyż rażący piskliwy dźwięk bardzo przeszkadza. Układ pokazany na rys.1 został zamontowany w samochodzie Skoda Oktawia i szczegółowy opis budowy i podłączenia dotyczy tego samochodu.
    W Octavii przekaźnik włączający żarówki kierunkowskazów jest umieszczony w module włącznika świateł awaryjnych, natomiast układ elektroniczny sterujący pracą przekaźnika jest umieszczony w innym module na panelu przekaźników. Gdy kierunkowskazy są wyłączone, na styku LP modułu świateł awaryjnych jest napięcie około 7,48V. Gdy jest włączony kierunkowskaz lewy lub prawy, albo światła awaryjne, napięcie na styku LP zmienia się skokowo od 0 do 12V. Wtedy to napięcie nie jest wrażliwe na dodatkowe obciążenie.
    Gdy układ jest w spoczynku (nie pracują kierunkowskazy) podłączenie nawet bardzo małego obciążenia do styku LP powoduje niekontrolowaną pracę przekaźnika. Z tego powodu konieczne było zastosowanie układu progowego, który nie obciąża styku LP, złożonego z tranzystorów T1, T2, diody D1 oraz rezystorów R1, R2, R3. Układ ten podaje napięcie zasilania na multiwibrator złożony z tranzystorów T3 i T4, oraz na stopień mocy T5.
    Tranzystor T1 zaczyna przewodzić, gdy napięcie na styku LP będzie większe niż 10V.
    Multiwibrator wytwarza przebieg o częstotliwości około 400 Hz. Częstotliwość i barwę można zmieniać dobierając kondensatory C1, C2. Natężenie dźwięku reguluje się potencjometrem R10. Dioda D2 zabezpiecza układ przed ewentualnymi przepięciami w instalacji samochodu, oraz przed błędnym podłączeniem.
    Układ zmontowano na płytce preszpanowej metodą pseudodruku, gdyż w wykonaniu jednostkowym nie warto robić płytki drukowanej. Orientacyjny rozkład elementów wymiary są podane na rys.2. Całość zamknięto w pudełku zlutowanym z ocynkowanej blachy grubości 0,3mm. Wymiary pudełka: 73x58x32mm.
    Wielkość obudowy i płytki zależy oczywiście od zastosowanego głośnika. Na jednej ze ścianek pudełka należy zamontować potencjometr z wyłącznikiem. Z drugiej strony należy wyprowadzić 2 krótkie (ok.10cm) przewody do podłączenia układu i zakończyć je wtyczką.
    W Octavii gotowy sygnalizator najlepiej po prostu położyć na półeczce na drobiazgi pod pulpitem po stronie kierowcy. Przewody połączeniowe do modułu świateł awaryjnych można przeciągnąć za pomocą sztywnego drutu bez potrzeby demontażu osłon.
    Układ można bez przeszkód montować w tych samochodach gdzie jest taki sam moduł włącznika świateł awaryjnych, awaryjnych więc we wszystkich samochodach grupy Volkswagena: Audi, Skoda Octavia i Fabia, Seat. Tam, gdzie kierunkowskazy są sterowane inaczej można pominąć układ progowy.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2 04 Sie 2006 18:30
    mmgryc
    Poziom 22  

    Witam podobny układ tyle że na bramkach logicznych był w Praktycznym Elektroniku (PE) parę lat temu i obsługiwał również informację czy mamy włączone światła drogowe czy też nie. Układ warrty spojrzenia działa u mnie w autku już pare latek. Proponuje jeszcze konstrukcje na ne 555 (baaardzo mało miejsca zajmuje).
    Powiem tak twój projekt jest bardzo ciekawy. Jak zwskanuję artykuł o którym piszę to podeślę choć wydaje mi się że to powinno być gdzieś na elektrodie. Ukad nazywał się "Układ dla zapominalskich kierowców" czy coś podobnego

  • #3 10 Paź 2006 20:42
    kloico
    Poziom 1  

    Właśnie wykonałem to urządzenie i zamontowałe w "maluchu" ponieważ przerywacz do kierunkowskazów montowany fabrycznie znajduje się z przodu pod maską,stąd niejednokrotnie przy zakręcie mniejszym niż 90 st. automat w kierownicy nie wyłączał kierunkowskazów, a ja nie słysząc "tykania" jeździłwm z włączonym kierunkowskazem. teraz tego już nie robię dzięki prostemu ale skutecznemu urządzeniu. Głęboki ukłon dla autora.