Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?

rekja 06 Aug 2006 13:42 61139 13
Wago
  • #1
    rekja
    Level 11  
    Witam. Chcę zamontować taki przekaźnik w Fiacie Panda ale nigdzie nie mogę znaleźć wyprowadzeń ani schematu układu elektrycznego wycieraczek.

    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?
    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?

    Przekaźnik ponoć pasuje do następujących modeli:

    1. Volkswagen: Golf 1, Golf 2, Golf 3, Jetta, Vento, Corrado, Scirocco, Polo, Passat
    2. Audi: 80, 90, 100,
    3. Seat: Toledo, Cordoba, Ibiza
    4. Skoda: Felicja

    Posiadając schemat instalacji elektrycznej wycieraczek któregoś z wymienionych pojazdów lub opis wyprowadzeń jestem wstanie dostosować instalację w Pandzie tak aby wszystko funkcjonowało poprawnie.

    Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

    P.S. Jak by ktoś potrzebował instalację do Pandy albu Seicento to służe pomocą. Niestety instalacja jest podzielona na poszczególne układu np. podłączenie wycieraczek, kierunkowskazów itd.
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    rekja
    Level 11  
    Wielkie dzięku dużo mi to już rozjaśniło. Tylko teraz na przekaźniku są dwa wyjścia 53 (S, M), które jest do czego? Od czego jest ta ostatnia 6 nóżka, której nie znam oznaczenia? Ostatnia sprawa skoro "I" jest impulsem od spryskiwaczy to w takim razie czym ustawia się interwał czasowy, włączeniem (na 1 sekundę) i wyłączeniem cyklicznego ruchy wycieraczek a następnie po rządanym czasie znów włączenie wycieraczek cyklicznych? Czy może ustawia się to przez przycisk spryskiwaczy?
  • #4
    filip_mar
    Level 11  
    Czy ktoś może podpowiedzieć resztę wyprowadzeń tego przekaźnika
  • Wago
  • Helpful post
    #5
    viper555
    Level 39  
    To samo tylko oznaczenia oryginalne.
    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?
  • #6
    mars1
    Level 16  
    Praca takiego przekaźnika wyglądz następująco:
    Po podaniu napięcia na przekaźnik, uruchamia on silnik wycieraczki (jeden cykl) i jednocześnie startuje pomiar czasu do pobudzenia następnego cyklu przez kierownika auta. Impuls pobudzający powinien pojawić się na wejściu "I" i najwygodniej wziąć go ze spryskiwaczy szyb. Zapamiętany czas od włączenia do pobudzenia będzie odtąd powtarzany do czasu ponownego podania impulsu pobudzenia który ustali inny, dogodniejszy dla kierownika czas przerwy. Gdy kierownik nie poda impulsu pobudzajacego, uklad odliczy zaprogramowany przez producenta czas i wykona jedno oczyszczenie szyb.

    PS.
    Opis na podstawie innego producenta regulatora, ale myślę że logika jest taka sama.
  • #7
    Mihó
    Level 27  
    A wiecie czy on jest wymienny ze sterownikiem stosowanym w Astrze F/Corsie A/B ?
  • #8
    gregoorr
    Level 17  
    Kiedyś przerabiałem ten temat, na elektrodzie nie uzyskałem odpowiedz, więc musiałem poświęcić godzinkę więcej, a więc po kolei:
    31 to minus
    15 to plus
    "X" to psikacz
    I(1) plus włączający (raz wajcha w dół, czyli włączenie czasówek)
    Teraz działanie, 53m razem z plusem to praca wycieraczek, 53M i 53S razem to powrót wycieraczek do postoju (robi to przekaźnik). teraz jak działa. Raz wajcha w dół i do góry, to start odliczania czasu, np: po 10 sekundach wajcha znowu na dół na stałe, to zapamiętany czas 10 sekund. To tłumaczy, dlaczego nie można sterować psikaczem. Raz pskiacz to 1 ruch wycieraczek, gdy psikacz na dłużej wciśnięty to 3 wachnięcia wycieraczek.(tak było u mnie. Przekaźnik na pierwszy rzut oka ciekawy (bo programowalny) Problem, gdy chcemy zmienić czas pracy, trzeba wajchować włącznikiem, nie zawsze jest to wygodne. Potem włożyłem zestaw chyba NE521, potęciometr dużo lepiej się sprawdzał, śmieszna regulacja i dostępna od ręki. Teraz zbudowałem na ATmedze8 i to dopiero jest wypas, po włączeniu słychać 3 sygnały dźwiękowe przed rozpoczęciem pracy. W zimie jest jeszcze czas na wyłączenie zamarzniętych wycieraczek przed ich zerwaniem lub spaleniem silnika. Ma jeszcze parę innych innowacji, ale to sprawa na inny temat. Ogólnie nie polecam tego przekaźnika, głównie z powodu kiepskiego nastawiania czasu. Np: gdy chcemy zmienicz czas na dłuższy to musimy wyłączyć (wajcha w pozycję neutralną), potem wajcha na dół i do góry, i po oczekiwanym czasie znowu na dół. W przypadku np: NE521 jest to delikatny obrót potęciometru. Chyba widać różnicę. Przy okazji przekaźnik nr. 72 to sterownik tylnej wycieraczki 15 to plus, 31 to minus, L to sygnał z tylnego psikacza (załącza ), 53 to wyjście. Też go wyrzuciłem, i też steruje nim ATmega. Czas tylnej wycieraczki to 10 czasów przedniej.
  • #9
    zyga04.40
    Level 11  
    Gregoorr, zgadzam się całkowicie z Tobą co do niedogodności obsługi wycieraczek czasowych w VW. Przerabiam to podczas każdej jazdy w deszczu Passatem (rok 96).
    Wydaje mi się że temat zainteresuje szersze grono forumowiczów.
    Gdybyś zechciał odpowiedziec:
    - czy wspomniany przez Ciebie zestaw NE521 współpracuje z przek.
    wycieraczek przednich, czy go zastępuje?
    -a ATmed8, nic o nim nie słyszałem i nic nie wiem?
    Pozdrowienia.
  • #10
    mars1
    Level 16  
    gregoorr wrote:
    ........ Np: gdy chcemy zmienicz czas na dłuższy to musimy wyłączyć (wajcha w pozycję neutralną), potem wajcha na dół i do góry, i po oczekiwanym czasie znowu na dół. .........


    Rzeczywiście wygląda to mocno skomplikowanie, ale może przyczyna tkwi w sposobie podłączenia samego włącznika wycieraczek (dzwignia do dołu i do góry rozumiem że do podłogi i do kierownicy). Wydłużenie czasu przerwy następuje po podaniu impulsu "plusa" na wejście (I) w chwili gdy wycieraczki wykonują oczyszczanie szyby. I wówczas sterowanie pracą wygląda następująco: przełączenie dzwigni wycieraczek z pozycji neutralnej na zasilanie przekażnika i wycieraczki wykonują pierwszy rucho czyszczający. Pociągnięcie dzwigni do kierownicy ustala czas przerwy ewentualnie go skraca, pociągnięcie dzwigni do kierownicy w czasie oczyszczania szyb wydłuża czas przerwy na maksymalny ustawiony w programie i kierownik jeszcze raz musi ustawić czas, aby nie była powtarzana maksymalna przerwa jeżeli taka nie jest wymagana. I przy takim sterowaniu mamy tylko jeden ruch: pociągnięcia dzwigni do siebie (do siebie zawsze łatwiej się ciągnie :D ) I tu pole do popisu autora posta w przeróbce lub dostosawaniu swojej instalacji do takiego sterowania, moim zdaniem wygodnego.
  • #11
    gregoorr
    Level 17  
    zyga04.40 wrote:
    Gregoorr, zgadzam się całkowicie z Tobą co do niedogodności obsługi wycieraczek czasowych w VW. Przerabiam to podczas każdej jazdy w deszczu Passatem (rok 96).
    Wydaje mi się że temat zainteresuje szersze grono forumowiczów.
    Gdybyś zechciał odpowiedziec:
    - czy wspomniany przez Ciebie zestaw NE521 współpracuje z przek.
    wycieraczek przednich, czy go zastępuje?
    -a ATmed8, nic o nim nie słyszałem i nic nie wiem?
    Pozdrowienia.


    Ja zrobiłem w ten sposób że przekaźnik wykorzystałem jako "wtyczkę", pozostawiając na płytce tylko sam przekaźnik w środku, wyrzucając całą elektronikę. . Zrobiłem tak ponieważ są tam wszystkie potrzebne wyjścia (+,-,itd). Zestaw NE 521 sterował mi właśnie tym przekaźnikiem.
    ATmega8 to mikroprocesor:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/forum12.html
    Niestety trzeba to zbudować, napisać program i zaprogramować.
  • #12
    zyga04.40
    Level 11  
    Dzięki gregoorr. Postaram się pójść Twoim pierwszym tropem, czyli NE521.
    ATmega8 - ponad moje umiejętności.
    Pozdrowienia.
  • #13
    Mihó
    Level 27  
    No a czy możecie mi powiedzieć, które zaciski należy z którymi spiąć w takim silniku jak ten ?

    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?


    Który to 53M, a który to 53S ? Czy można je jakoś przechwycić omomierzem/woltomierzem, tj. "na jesnym z nich coś się ma pojawić w chwili osiągnięcia jakiejś pozycji" ?
  • #14
    HUBI123456
    Level 11  
    Ja podłączałem ten przekaźnik w traktorze. po kilku próbach udało się. Postaram się to jak najprościej opisać, dla uproszczenia dodam prosty schemat.
    Najpierw wyprowadzenia na przekaźniku jest ich 6:
    31 - masa (z akumulatora)
    15 - plus stały (np ze stacyjki)
    I - impuls do uruchomienia czasowego (uruchomienie, przerwa...) jednym słowem podłączamy pod pierwszy bieg manetki.
    T - impuls do uruchomienia wycieraczek wraz z spryskiwaniem (podłączamy pod włącznik spryskiwacza.
    53M - wyjście uruchamiające wycieraczkę (podłączamy pod stały plus wycieraczki)
    53S - ten pin odpowiada za weryfikację położna wycieraczki w momencie gdy wycieraczka powraca do miejsca spoczynku na jednym z wyprowadzeń wycieraczki pojawia masa. w tym momencie przekaźnik wie, że wycieraczki są "na bazie" i rozpoczyna odliczanie. Należy go podłączyć właśnie pod to wyprowadzenie. Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów? Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?