Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?

rekja 06 Sie 2006 13:42 44132 13
  • #1 06 Sie 2006 13:42
    rekja
    Poziom 10  

    Witam. Chcę zamontować taki przekaźnik w Fiacie Panda ale nigdzie nie mogę znaleźć wyprowadzeń ani schematu układu elektrycznego wycieraczek.

    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?
    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?

    Przekaźnik ponoć pasuje do następujących modeli:

    1. Volkswagen: Golf 1, Golf 2, Golf 3, Jetta, Vento, Corrado, Scirocco, Polo, Passat
    2. Audi: 80, 90, 100,
    3. Seat: Toledo, Cordoba, Ibiza
    4. Skoda: Felicja

    Posiadając schemat instalacji elektrycznej wycieraczek któregoś z wymienionych pojazdów lub opis wyprowadzeń jestem wstanie dostosować instalację w Pandzie tak aby wszystko funkcjonowało poprawnie.

    Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

    P.S. Jak by ktoś potrzebował instalację do Pandy albu Seicento to służe pomocą. Niestety instalacja jest podzielona na poszczególne układu np. podłączenie wycieraczek, kierunkowskazów itd.

    2 13
  • Pomocny post
    #2 06 Sie 2006 15:18
    Usunięty
  • #3 06 Sie 2006 23:02
    rekja
    Poziom 10  

    Wielkie dzięku dużo mi to już rozjaśniło. Tylko teraz na przekaźniku są dwa wyjścia 53 (S, M), które jest do czego? Od czego jest ta ostatnia 6 nóżka, której nie znam oznaczenia? Ostatnia sprawa skoro "I" jest impulsem od spryskiwaczy to w takim razie czym ustawia się interwał czasowy, włączeniem (na 1 sekundę) i wyłączeniem cyklicznego ruchy wycieraczek a następnie po rządanym czasie znów włączenie wycieraczek cyklicznych? Czy może ustawia się to przez przycisk spryskiwaczy?

    0
  • #4 13 Lis 2006 22:09
    filip_mar
    Poziom 11  

    Czy ktoś może podpowiedzieć resztę wyprowadzeń tego przekaźnika

    0
  • Pomocny post
    #5 14 Lis 2006 09:57
    viper555
    spec od auto-elektro

    To samo tylko oznaczenia oryginalne.
    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?

    7
  • #6 14 Lis 2006 14:20
    mars1
    Poziom 16  

    Praca takiego przekaźnika wyglądz następująco:
    Po podaniu napięcia na przekaźnik, uruchamia on silnik wycieraczki (jeden cykl) i jednocześnie startuje pomiar czasu do pobudzenia następnego cyklu przez kierownika auta. Impuls pobudzający powinien pojawić się na wejściu "I" i najwygodniej wziąć go ze spryskiwaczy szyb. Zapamiętany czas od włączenia do pobudzenia będzie odtąd powtarzany do czasu ponownego podania impulsu pobudzenia który ustali inny, dogodniejszy dla kierownika czas przerwy. Gdy kierownik nie poda impulsu pobudzajacego, uklad odliczy zaprogramowany przez producenta czas i wykona jedno oczyszczenie szyb.

    PS.
    Opis na podstawie innego producenta regulatora, ale myślę że logika jest taka sama.

    3
  • #7 14 Lis 2006 20:01
    Mihó
    Poziom 27  

    A wiecie czy on jest wymienny ze sterownikiem stosowanym w Astrze F/Corsie A/B ?

    1
  • #8 17 Lis 2006 20:55
    gregoorr
    Poziom 17  

    Kiedyś przerabiałem ten temat, na elektrodzie nie uzyskałem odpowiedz, więc musiałem poświęcić godzinkę więcej, a więc po kolei:
    31 to minus
    15 to plus
    "X" to psikacz
    I(1) plus włączający (raz wajcha w dół, czyli włączenie czasówek)
    Teraz działanie, 53m razem z plusem to praca wycieraczek, 53M i 53S razem to powrót wycieraczek do postoju (robi to przekaźnik). teraz jak działa. Raz wajcha w dół i do góry, to start odliczania czasu, np: po 10 sekundach wajcha znowu na dół na stałe, to zapamiętany czas 10 sekund. To tłumaczy, dlaczego nie można sterować psikaczem. Raz pskiacz to 1 ruch wycieraczek, gdy psikacz na dłużej wciśnięty to 3 wachnięcia wycieraczek.(tak było u mnie. Przekaźnik na pierwszy rzut oka ciekawy (bo programowalny) Problem, gdy chcemy zmienić czas pracy, trzeba wajchować włącznikiem, nie zawsze jest to wygodne. Potem włożyłem zestaw chyba NE521, potęciometr dużo lepiej się sprawdzał, śmieszna regulacja i dostępna od ręki. Teraz zbudowałem na ATmedze8 i to dopiero jest wypas, po włączeniu słychać 3 sygnały dźwiękowe przed rozpoczęciem pracy. W zimie jest jeszcze czas na wyłączenie zamarzniętych wycieraczek przed ich zerwaniem lub spaleniem silnika. Ma jeszcze parę innych innowacji, ale to sprawa na inny temat. Ogólnie nie polecam tego przekaźnika, głównie z powodu kiepskiego nastawiania czasu. Np: gdy chcemy zmienicz czas na dłuższy to musimy wyłączyć (wajcha w pozycję neutralną), potem wajcha na dół i do góry, i po oczekiwanym czasie znowu na dół. W przypadku np: NE521 jest to delikatny obrót potęciometru. Chyba widać różnicę. Przy okazji przekaźnik nr. 72 to sterownik tylnej wycieraczki 15 to plus, 31 to minus, L to sygnał z tylnego psikacza (załącza ), 53 to wyjście. Też go wyrzuciłem, i też steruje nim ATmega. Czas tylnej wycieraczki to 10 czasów przedniej.

    0
  • #9 17 Lis 2006 21:46
    zyga04.40
    Poziom 10  

    Gregoorr, zgadzam się całkowicie z Tobą co do niedogodności obsługi wycieraczek czasowych w VW. Przerabiam to podczas każdej jazdy w deszczu Passatem (rok 96).
    Wydaje mi się że temat zainteresuje szersze grono forumowiczów.
    Gdybyś zechciał odpowiedziec:
    - czy wspomniany przez Ciebie zestaw NE521 współpracuje z przek.
    wycieraczek przednich, czy go zastępuje?
    -a ATmed8, nic o nim nie słyszałem i nic nie wiem?
    Pozdrowienia.

    0
  • #10 18 Lis 2006 12:08
    mars1
    Poziom 16  

    gregoorr napisał:
    ........ Np: gdy chcemy zmienicz czas na dłuższy to musimy wyłączyć (wajcha w pozycję neutralną), potem wajcha na dół i do góry, i po oczekiwanym czasie znowu na dół. .........


    Rzeczywiście wygląda to mocno skomplikowanie, ale może przyczyna tkwi w sposobie podłączenia samego włącznika wycieraczek (dzwignia do dołu i do góry rozumiem że do podłogi i do kierownicy). Wydłużenie czasu przerwy następuje po podaniu impulsu "plusa" na wejście (I) w chwili gdy wycieraczki wykonują oczyszczanie szyby. I wówczas sterowanie pracą wygląda następująco: przełączenie dzwigni wycieraczek z pozycji neutralnej na zasilanie przekażnika i wycieraczki wykonują pierwszy rucho czyszczający. Pociągnięcie dzwigni do kierownicy ustala czas przerwy ewentualnie go skraca, pociągnięcie dzwigni do kierownicy w czasie oczyszczania szyb wydłuża czas przerwy na maksymalny ustawiony w programie i kierownik jeszcze raz musi ustawić czas, aby nie była powtarzana maksymalna przerwa jeżeli taka nie jest wymagana. I przy takim sterowaniu mamy tylko jeden ruch: pociągnięcia dzwigni do siebie (do siebie zawsze łatwiej się ciągnie :D ) I tu pole do popisu autora posta w przeróbce lub dostosawaniu swojej instalacji do takiego sterowania, moim zdaniem wygodnego.

    0
  • #11 18 Lis 2006 17:18
    gregoorr
    Poziom 17  

    zyga04.40 napisał:
    Gregoorr, zgadzam się całkowicie z Tobą co do niedogodności obsługi wycieraczek czasowych w VW. Przerabiam to podczas każdej jazdy w deszczu Passatem (rok 96).
    Wydaje mi się że temat zainteresuje szersze grono forumowiczów.
    Gdybyś zechciał odpowiedziec:
    - czy wspomniany przez Ciebie zestaw NE521 współpracuje z przek.
    wycieraczek przednich, czy go zastępuje?
    -a ATmed8, nic o nim nie słyszałem i nic nie wiem?
    Pozdrowienia.


    Ja zrobiłem w ten sposób że przekaźnik wykorzystałem jako "wtyczkę", pozostawiając na płytce tylko sam przekaźnik w środku, wyrzucając całą elektronikę. . Zrobiłem tak ponieważ są tam wszystkie potrzebne wyjścia (+,-,itd). Zestaw NE 521 sterował mi właśnie tym przekaźnikiem.
    ATmega8 to mikroprocesor:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/forum12.html
    Niestety trzeba to zbudować, napisać program i zaprogramować.

    0
  • #12 18 Lis 2006 21:21
    zyga04.40
    Poziom 10  

    Dzięki gregoorr. Postaram się pójść Twoim pierwszym tropem, czyli NE521.
    ATmega8 - ponad moje umiejętności.
    Pozdrowienia.

    0
  • #13 06 Gru 2006 22:14
    Mihó
    Poziom 27  

    No a czy możecie mi powiedzieć, które zaciski należy z którymi spiąć w takim silniku jak ten ?

    Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?


    Który to 53M, a który to 53S ? Czy można je jakoś przechwycić omomierzem/woltomierzem, tj. "na jesnym z nich coś się ma pojawić w chwili osiągnięcia jakiejś pozycji" ?

    0
  • #14 25 Sty 2014 20:35
    HUBI123456
    Poziom 10  

    Ja podłączałem ten przekaźnik w traktorze. po kilku próbach udało się. Postaram się to jak najprościej opisać, dla uproszczenia dodam prosty schemat.
    Najpierw wyprowadzenia na przekaźniku jest ich 6:
    31 - masa (z akumulatora)
    15 - plus stały (np ze stacyjki)
    I - impuls do uruchomienia czasowego (uruchomienie, przerwa...) jednym słowem podłączamy pod pierwszy bieg manetki.
    T - impuls do uruchomienia wycieraczek wraz z spryskiwaniem (podłączamy pod włącznik spryskiwacza.
    53M - wyjście uruchamiające wycieraczkę (podłączamy pod stały plus wycieraczki)
    53S - ten pin odpowiada za weryfikację położna wycieraczki w momencie gdy wycieraczka powraca do miejsca spoczynku na jednym z wyprowadzeń wycieraczki pojawia masa. w tym momencie przekaźnik wie, że wycieraczki są "na bazie" i rozpoczyna odliczanie. Należy go podłączyć właśnie pod to wyprowadzenie. Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów? Programowalny przekaźnik wycieraczek VW-wyprowadzenia pinów?

    3
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo