Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownie silnikiem - mostek H...

13 Sie 2006 23:10 5944 16
  • Poziom 10  
    Witam serdecznie!!!
    Jestem raczej początkujący i jest to mój pierwszy post na tym forum :).
    Otóż potrzebuję pomocy. Chcę sterować silnikiem DC za pomocą AVRa, ale że nie znam się za bardzo na elektronice, więc mam kilka problemów tak prostych, że wszyscy uważają je pewnie za oczywiste i nigdzie nie umieszczają rozwiązania :P.
    Na załączonym schemacie jest przedstawiony mostek H. Będzie on zasilany 12V DC. Chodzi mi teraz głównie o diody na tym schemacie.
    Jeśli podłączę powiedzmy silnik, który będzie pobierał prąd powiedzmy 1A, to czy prąd wsteczny diody, jaki ona wytrzyma też musi być równy ok. 1A?
    Czy raczej patrzy się na napięcie wsteczne jakie ta dioda musi wytrzymać?
    Wstępnie na schemacie zaznaczyłem, że te diody są to 1N4149, ale jeśli prąd wsteczny będzie musiał być równy 1A, to pewnie nie na wiele się zdadzą.

    Sterownie silnikiem - mostek H...

    PS. Sorki jeśli ten post jest napisany "niezrozumiałym" językiem, ale jak już wspomniałem jestem początkujący :P
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Dawno temu popełniłem taki mostek na 6V:
    Sterownie silnikiem - mostek H...
    Przystosowanie go do pracy przy 12V wymaga tylko zmiany rezystorów R5 i R6 na 330 om. Układ jest zabezpieczony przed przypadkowłym włączeniem obu gałęzi jednocześnie.
  • Poziom 10  
    Bardzo dziękuję za podesłanie mi tego schematu. Okazał się on bardzo przydatny, jednakże niechciałbym iść na łatwiznę i chciałem raczej poprosić o analizę moich wypocin i stwierdzenie, czy to będzie działać. A jeśli nie to prosiłbym mi o wtknięcie wszystkich błędów jakie popełniłem.
    Z góry wielkie dzięki za poświęcony czas :).

    Dodano po 36 [minuty]:

    Dobra... przeczytałem własnie jak zadawać mądrze pytania :P, więc żeby nie wyjść głupio to już zadaję je precyzyjnie.

    Pytanie, czy to będzie działać pozostaje jednak aktualne.

    1. Czy za kolektorem tranzystorów NPN BD139, których bazy podłączone są do złącza CONTROL muszę dać jakiś rezystor żeby układ zadziałał w momencie ich załączenia, czy może pozostać tak jak jest na schemcie (moim). A może muszę podłączyć rezystor przed emiterem?

    2. Prosił bym również o odpowiedź na pytanie z mojego pierwszego posta dotyczące diod.

    Te problemy jak na razie sprawiają mi najwięcej problemu i nie mogę znaleźć odpowiedzi na nie.

    Z góry wielkie dzięki!!!
  • Poziom 41  
    Witam
    Jesteś tak zielony że powinieneś korzystać z gotowych schematów i uczyć się podstaw elektroniki. Na konstruowanie własnych urządzeń jeszcze nie pora :D . Diody w mostku powinny być na co najmniej taki prąd jaki pobiera maksymalnie silnik. Diody nie mają prądu wstecznego tylko napięcie jakie są w stanie wytrzymać. Jeśli chodzi o te pytanie z tranzystorem BD139 to jest tak niezrozumiałe że dokładna analiza schematu umożliwiła mi zrozumienie czego chcesz. Tranzystor sterujący BD139 ma być podłączony do bazy BD140 przez rezystor a połączenie do plusa zasilania należy zlikwidować. Dodaj jeszcze rezystory między bazą a emiterem w BD140.
  • Poziom 10  
    Wielkie dzięki!!! :) Jak to się mówi człowiek się na błędach uczy, a ja zanim zacznę budować mostek zacznę po prostu jak na początek bawić się tranzystorami i zobaczę jak to ustrojstwo działa :).
    Pozdrowionka!!! :)
  • Poziom 16  
    -RoMan- napisał:
    Cytat:
    (...)Układ jest zabezpieczony przed przypadkowłym włączeniem obu gałęzi jednocześnie.

    Robiłem kiedyś układ Mostka H na 6 tranzystorach (schemat na elektrodzie) miał on taką wadę że jak zatrzymało się silniczek to spalał się jakiś tranzystor. Czy ten układ ma też zabezpieczenie przed tym? Jak nie, to jak to zrobić?
  • Poziom 42  
    Jak pisałem - jest zabezpieczony przed włączeniem obu gałęzi jednocześnie. Co do hamowania silnika - ten układ nie ma takiej możliwości - jest to tylko proste sterowanie lewo/prawo, bez hamowania silnika.
  • Poziom 16  
    Źle sformułowałem! Mi chodzi oto np. że jak zatrzymamy ręcznie silnik np. zatrzymamy ośkę silnika ręką (silnik zmniejszy swój opór) to wtedy spalał się jeden z tranzystorów. I mam pytanie czy ten układ ma zabezpieczenie przed tym? Jak nie, to jak to zrobić?
  • Poziom 42  
    Nie ma zabezpieczenie przeciążeniowego - używałem tego mostka przy silniczku, który był na tyle słaby, że nawet całkowite zahamowanie nie powodowało wjścia tranzystorów z pełnego otwarcia.
  • Poziom 35  
    Najprostszy sposób to użyć silniejszych tranzystorów i/lub połączyć kilka tranzystorów razem w każdej części mostka H. Dzięki takiemu rozwiązaniu tranzystory wytrzymają większy przepływ prądu który występuje przy zatrzymanym silniku.

    Inny sposób to sprawdzanie spadku napięcia na rezystorze szeregowo połączonym z bateriami przed mostkiem H. Z prawa ohma mamy R=U/I więc spadek napięcia na rezystorze zależy od prądu. Jeżeli spadek napięcia jest wyższy niż pewna graniczna wartość to znaczy, że silnik pobiera bardzo dużo prądu (więc prawdopodobnie jest zatrzymany) i należy odłączyć go od zasilania.

    Jeżeli chciałbyś mieć możliwość płynnej regulacji pracy silnika ( z uwzględnieniem prędkości, maksymalnego momentu itd.) to najprościej zrobić sterowanie na układzie mikroprocesorowym...
  • Poziom 16  
    Wykonałem drugi schemat z tego tematu, aby układ mógł działac pod napięcie 12V zamiast R5 i R6 zastosowałem rezystory 330om. Z powodu, że nie mogłem dostac tranzystorów BD135 zastosowałem BC547. Silniczek w czasie pracy pobiera 0,19 A, a podczas zatrzymanej osi 0,35 A, grzeją się tu tranzystory BC547. Jakie mogę mocniejsze zastosowac które by się niegrzały, oraz żeby układ działał poprawnie?
  • Poziom 20  
    Dar.El napisał:
    Diody w mostku powinny być na co najmniej taki prąd jaki pobiera maksymalnie silnik.



    Niekoniecznie, bo impuls prądu o wartości takiej jak płynie przez silnik w momencie włączenia jest stosunkowo krótki i mozna taka diode chwilowo przeciążyc.
    Wiadomo, w przypadku małego silniczka, lepiej dac z zapasem - koszt niewielki, ale przy wiekszych prądach juz jest problem z doborem diody.

    kristii
    tu masz katalog trazystorów, przejzyj sobie
    http://www.elektroda.net/download/pafiledb.php?action=search&search=do&string=katalog%20tranzystorów

    a tu oferta z tme:
    http://www.tme.pl/arts2/pl/tranzystory/trnz05.html
  • Poziom 41  
    Witam
    :arrow: krystii
    Zastosowałeś tranzystory o maksymalnym prądzie kolektora 100mA. Jak widać układ ci działa a to znaczy że technologia produkcji tych tranzystorów jest opanowana perfekcyjnie. Lepiej zastosuj BC337 i BC327 które mają już wystarczający prąd ale mogą grzać się za bardzo. Najlepszym rozwiązaniem są jednak BD.
  • Poziom 17  
    BC547 mają maksymalny ciągły prąd kolektora 500mA!! a nie 100
  • Poziom 41  
    marius.aesir w wyszukiwarce google wpisz bc547 +pdf i możesz przeczytać dane katalogowe. Niestety życie to nie bajka.
  • Poziom 17  
    Oryginalna nota Fairchild:

    Ale masz dużo racji, bo Philips(qa chyba najczęściej to jego tranzystory tego typu wykorzystujemy) pisze w swojej nocie 100mA, wniosek dwudrożny:

    -Fairchild wyżyłował je na 500mA (które niekoniecnzie muszą wyrztmać;)
    -Fairchild robi lepsze...
  • Poziom 41  
    Nie licz że uda ci się ich kupić, Fairchild popełnił błąd w dokumentacji albo w normie technicznej. Gdyby wszyscy producenci nie przestrzegali parametrów technicznych konkretnych elementów to bałagan by był okropny.