Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kto chce zrobic interface do Autronica Al700

Tinny1 26 Kwi 2006 09:25 219200 350
  • #91
    TomPi
    Poziom 20  
    Sonda tak ma oscylować. Połącz fejsik inntm kablem - może ekranowanym - bywa że wysokie napięcie zakłuca.
    Co do ilości cylindrów - ustaw: cewka na 2 cylindry (jakie obroty pokazuje Amon na biegu jałowym silnika?)
  • TermopastyTermopasty
  • #92
    mkos1
    Poziom 29  
    Ja osobiście spróbowałbym poszukać lepszej "masy" do sterownika.
    A skąd jest zasilanie główne centralki (+12V cały czas) ? Jeśli gdzieś z układu to nie zaszkodzi podłaczyć się bezpośrednio z accu.
    Faktycznie - musisz skądyś "łapać" zakłócenia, że zrywa komunikację. Jedyne chyba co może tak "siać" to instalacja zapłonowa.
  • #93
    master22221
    Poziom 11  
    TomPi: mam ustawione "4 cyl. - 4 cewka", czy trzeba to zmienić? Jesli sonda tak "szeroko oscyluje" to jak ustawić skład mieszanki? Napięcie od 0.000V do 0.700V pływa co ok. 5 sekund, to gdzie jest regulacja? Przecież układ powinien szybciej i dokładniej stabilizować skład mieszanki, przecież obroty są w miarę stałe na biegu jałowym: przy zimnym silniku ok. 1100, przy ciepłym chyba 700 (taką wartość pamiętam z Amona, na obrotomierzu auta ok. 750). Chyba, że atuator zbyt gwałtownie reguluje i "przedobrza", bo przecież jest opóżnienie reakcji całego układu.... co wy na to?

    Z tym kablem ekranowanym to dobry pomysł, spróbuję.

    Mkos1: zasilanie autronic ma + i masę bezpośrednimi przewodami z klem akumulatora, więc najlepiej jak można.

    Do wszystkich: dziwne jest, że komunikacja jest zrywana zawsze po ok. 2-3 minutach, nigdy wcześniej, ani później. Tak, jakby się grzał jakiś element po takim właśnie czasie, ale ja dotykałem i Maxa i stabilizatora 7805 - oba zimne podczas pracy.... Ale ponieważ nie zrywa komunikacji przy wyłączonym silniku, to raczej grzeje się coś w centralce autronica...Poza tym, gdyby były zakłócenia od silnika to zrywałoby od razu po włączeniu silnika, albo przy zwiększeniu obrotów, a tu zawsze 2-3 min!!! Astra G ma moduł z cewkami i brak przewodów, więc skąd zakłócenia?

    Pozdrawiam i dziękuję za wypowiedzi oraz zachęcam do dalszych pomysłów.
  • #94
    TomPi
    Poziom 20  
    Jeżeli amon pokazuje takie obroty jakie masz na obrotomierzu - to nie zmieniaj ustawień cewki.
    Wskazania sondy mają tak oscylować - na tym polega regulacja.
    Jeżeli jest za mało gazu(paliwa) - sonda pokazuje ubogą mieszankę (0,1V) - układ regulacji (tu Autronic) zwiększa ilość gazu (otwiera bardziej silnik krokowy) - sonda zaczyna pokazywać zmiany i wzbogacanie mieszanki - jeżeli przekroczy wartość ok 0,45V - czyli idzie w stronę bogatej mieszanki - układ zaczyna ją zubażać - czyli zamykac silnik krokowy i tym samym zmniejszać ilość gazu. Na szybkość tych zmian ma wpływ - szybkość reakcji sondy (im starsza to zazwyczaj wolniej reaguje) i szybkość działania silniczka krokowego ( oczywiście tego od regulacji gazu)


    czy jak zwiększysz obroty silnika - powiedzmy do 2500 obr/min - szybkość zmian lambda jest większa ??
  • #95
    master22221
    Poziom 11  
    TomPi: Dzięki za wyjaśnienie, wiedziałem, że tak działa regulacja, ale nie sądziłem, że odbywa się to tak wolno i z takim "rozrzutem". Chyba "odpowiedzi" sondy przychodzą bardzo późno, dlatego tak się dzieje. Może na wyższych obrotach jest szybciej... Co do szybkości lambdy na wyższych obrotach, to sprawdze za tydzień, bo teraz wyjeżdżam na "długi weekend". Pozdrawiam.
  • #96
    master22221
    Poziom 11  
    Witam wszystkich!

    Udało mi się wreszcie naprawić interfejs. Przypominam, że rozłączał się z autem po ok. 2-3 minutach od włączenia silnika. Przyczyną tego były złe wartości kondensatorów przy maxie.

    Otóż, posiadam maxa o oznaczeniu MAX 232N i sądząc, że jest to "zwykły" max użyłem elektrolitów o wartości 1µF zgodnie z notą aplikacyjną tego układu. Następnie spróbowałem większych wartości - 10µF, ale to nie przyniosło poprawy. Natomiast po wstawieniu kondensatorów o wartości 100nF układ działa stabilnie i nie rozłącza się. Zgodnie z nota aplikacyjną, takie wartości stosuje się dla układu MAX 232A!!! Czyżby MAX232N był jego odpowiednikiem??? O ile pamiętam literka "N" oznacza obudowę dwurzędową, tzw. DIP, czyli powinienem mieć zwykłego maxa. Tak wygląda więc różnica pomiędzy teorią, a praktyką!!!

    A teraz pytania do znających program Amon i instalację Autronic:

    1. Atuator działa w zakresie 0-200 kroków. Czy krok np. 180. oznacza, że jest on otwarty (przepływ gazu maksymalny), czy prawie zamknięty (brak przepływu gazu). I jak to się ma do tych rysuneczków: otwór więcej zaciemniony to jest mniejszy przepływ gazu, czy większe zaciemnienie oznacza większy przepływ gazu. U mnie wartości na monitorze tak szybko się zmieniają, że nie mogę się zorientować...

    2. Średnia wartość lambda na biegu jałowym jest na poziomie 0.333V, mieszanka uboga, atuator pływa w zakresie ok. 88-100. Jak wzbogacić mieszankę na biegu jałowym? Śrubką na parowniku, czy programowo? Pytam z czystej ciekawości, ponieważ i tak będę przeprowadzał kalibrację układu i stąd pytanie:

    3. Czy kalibrujemy układ na silniku rozgrzanym, czy na zimnym, czy nie ma to znaczenia? Osobiście uważam, że silnik powinien być gorący, ale pytam fachowców, w instrukcja nic o tym nie jest napisane.

    Pozdrawiam.[/b]
  • TermopastyTermopasty
  • #97
    TomPi
    Poziom 20  
    większa ilość kroków - to większe otwarcie silnika krokowego i więcej gazu. Na wolnych obrotach skład mieszanki reguluj na reduktorze. Kalibracje zrób na ciepłym silniku.
  • #98
    skalin
    Poziom 12  
    Witam - czytam o interfacach i tak sobie myślę - mam problem z centralką - dławi sie po zmianie obrotów pow 2500 do niskich, na parowniku nie mogę nic wskurać - czy ingerencja programowa coś pomoże czy szukać błędu gdzie indziej? przy powolnym zmniejszaniu obrotów jest OK.
    Mam gotowego interfaca i Al700 zastanawiam sie nad softem...
  • #99
    master22221
    Poziom 11  
    Witajcie! No i nie bardzo jestem zadowolony z kalibracji instalacji (Autronic AL-700, program A-Mon). Przy regulacji na benzynie dałem sobie radę. Przy regulacji na LPG miałem następujące problemy:

    1. Trudno mi było wyregulować na wolnych obrotach w I etapie regulacji - z opisu wynika, że należy ustawić prędkość obrotową biegu jałowego na reduktorze i kierując się wskazaniami okna mieszanki (bogata-uboga) ustawić mieszankę jak najbliższą idealnej. Mam 2 śrubki na reduktorze (Lov-Tec). Górna od wolnych obrotów - jej regulacja nie zmieniała płynnie składu mieszanki, tylko skokowo: mimo wkręcania śruby cały czas bogata, a pod koniec nagle uboga - 0V i wtedy często zrywała się komunikacja ze sterownikiem!!! Dolna śruba od czułości miała również wpływ na skład mieszanki, ale też "skokowy": albo bogata, albo uboga. Jak prawidłowo wyregulować mając dwie, a nie jedną śrubkę???? A może za szybko spodziewałem się zmian - może po każdym poruszeniu śrubką należało odczekać kilkanaście sekund, aż mieszanka o "nowym" składzie się spali i zmieni wskazanie sondy? A może fakt, że regulacja przeprowadzana była przy otwartej masce samochodu powodował, że podmuchy wiatru wtłaczały dodatkowe powietrze do dolotu i wskazania sondy nie były wynikiem tylko regulacji śrubą, ale również przypadkowych podmuchów wiatru (mam bardzo wrażliwy dolot - jeśli na wolnych obrotach lekko w niego dmuchnąć ustami z odległości nawet 10 cm, silnik potrafi zgasnąć, nie wiem, czy to normalne? Na benzynie tego zjawiska nie ma...). W końcu kręcąc obiema śrubkami jakoś ustawiłem obroty na 700 i mieszankę na "nieco ubogą" (przed regulacją miała tendencje odwrotne - bogata).

    2. Podczas II etapu regulacji na 3000 obr/min. często zrywała się komunikacja z centralką, tylko raz mi się udało dojść do końca. Ale po tej regulacji samochód jak był mułowaty po rozgrzaniu silnika, tak pozostał. Zaczął tylko więcej palić gazu na 100km (z 10 na 13,3!!!). Być może ten etap regulacji bazował na źle przeprowadzonej regulacji z poprzedniego punktu?

    Pytania:
    Mam wrażenie, że mam zestarzałą lub uszkodzoną sondę lambda, co wy na to?
    Albo kompletnie źle wykonałem regulację wolnych obrotów?
    Jak wyregulować czułość reduktora (dolna śrubka)? Bo czy wolne obroty podczas kalibracji ustawiam tak, żeby prędkość była stała i mieszanka idealna?
    Pozdrawiam i czekam na sugestie...
  • #100
    pawlo111
    Poziom 11  
    Witam
    Panowie czy jest ktoś w stanie podzielic sie ze mną softem do autronica, najlepiej po polsku dzieki wielkie.
    pawlo111(malpa)go2.pl
  • #101
    TomPi
    Poziom 20  
    jest na elektrodzie - wystarczy poszukać (jest wyszukiwarka)
  • #102
    aster
    Poziom 11  
    Śledziłem temat już od jakiegoś czasu i postanowiłem podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat interfejsu AL-700.Otuż nie jest prawdą że laptop wyposarzony w USB 2.0 i konwenter USB-RS 232 kompatybilny z USB 1.1 nie nawiąże połączenia bo takowe mam i swietnie się spisują ,musiałem tylko sciągnąć nowe sterowniki do konwentera USB-RS ze strony producenta.Natomiast jeżeli chodzi o kondenatory to z praktyki najlepiej spisują się 1µ.Jeżeli chodzi o regulaję to czasami teorja mija się z praktyką-popawne ustawienia nie przekładają się na optymalną ilość spalanego gazu.Dlatego jak jadę do znajomego gazownika to proszę go aby podczas regulacji dodatkowo kontrolnie korzystał z analizatora spalin ,i wtedy czaami trzeba kilkakrotnie ponawiac regulację ,ale wynik końcowy jest przeważnie dobry.Jak ktoś ma jakies twórcze spostrzeżenia co do sposobów ustawiania w domowych warunkach to niech się odezwie.Wspólnymi siłami zawsze można więcej.
  • #103
    pilot_hsc
    Poziom 14  
    A jakie sa napiecia na pinach Tx-masa oraz Rx-masa w standardowym interfejsie do LPG zbudowanym na ukladzie max232?
  • #104
    sliver1
    Poziom 22  
    wreszczie udalo mi sie polaczyc z kompem - okazalo sie, ze u mnie napiecie 12V pojawia sie dopiero po odpaleniu silnika.
    po dokonaniu zmian u ustawieniach w jaki sposob je zapisac w centralce lpg?? w programie nie ma nigdzie takiej opcji. jest tylko zapisz do pliku na dysku...
  • #105
    mkos1
    Poziom 29  
    sliver1 napisał:
    ... po dokonaniu zmian u ustawieniach w jaki sposob je zapisac w centralce lpg?? w programie nie ma nigdzie takiej opcji. jest tylko zapisz do pliku na dysku...


    Zapis parametrów jest on-line czyli jak cos zmieniasz to jest to od razu zapamietywane.

    Powodzonka !

    P.S. Warto przed własną regulacja zapisać pierwotne nastawy centralki aby ew. mozna było do nich powrócić.
  • #106
    spek
    Poziom 10  
    Witam, jaki kabel musze mieć żeby podłączyć się do Bingo M :?: i jeszcze jedno pytanie mam taki program Bingo M [4.02a] i są tam trzy możliwości do wyboru Normalny Ekonomiczny i
    Sportowy czy wystarczy wybrać któryś z nich bez żadnych innych ustawień a komputer zapisze nowe ustawienia pytam, bo nie chciałbym nic poprzestawiać tak żebym później nie mieć problemów
    :cry:
  • #107
    mali2
    Poziom 11  
    Ja kabelek do Bingo zrobiłem z kabla usb do samsunga x200. Działa super i taniej wychodzi niż kupno gotowego kabelka.
  • #108
    Witoldinho
    Poziom 14  
    zasilanie z rs-232 wymaga wlaczenia lini DTR I RTS a to nie zawsze jest wlaczone w programie .dlatego lepiej zastosowac schemat jak wczesniej byly podawane, kondenstory moga byc nawet 100nF a napiecie wtedy na wyjsciach od strony RS na max232 jest okolo -8,8 do 8,8 V i moze sie roznic od producenta ukladu,przy zastosowaniu wiekszych kondenstaorow moze byc wyzsze okolo +-10V,wazne zeby podczas transmisji bylo wyzsze od +-4V na koncach linii i to wlasnie dlugosc kabla (jego uplynnosc,pojemnosc,indukcyjnosc) decyduje czy zastosowac 100nF czy 10uF
  • #109
    master22221
    Poziom 11  
    @spek:

    Do BingoM jest instrukcja programowania sterownika LPG - zwróć uwagę na tryb "nauki" - adaptacji do konkretnego silnika.

    Co do interfejsu, prawdopodobnie pasuje ten sam co do Autronica AL-700, tylko inna jest zapewne wtyczka.

    PS. Spójrz na temat, czy wg ciebie Bingo to to samo co Autronic?
  • #110
    satmir
    Poziom 11  
    Jeśli mogę się wtrącić bo widzę, że temat nieco ucichł. Kupiłem AL-700, zrobiłem interfejs na max-ie (nawet działa), przeprowadziłem kalibrację na benzynie, potem na gazie (to wszystko dzięki Wam i temu wątkowi) i okazuje się, że dostaję komunikat TPS nie podłączony. Sprawdziłem opory na potencjometrze i okazuje się, że na pinach jest tylko albo zwarcie albo przerwa. Czy to możliwe, że to nie jest potencjometr a zwykły przełącznik zwierający piny gdy przepustnica zostanie otwarta? Jeśli tak czy podłączać go do AL-700?
    PS
    Miałem też kłopot z ustawieniem odpowiedniej mieszanki na parowniku, ale to może dlatego, że już czas na regenerację parownika.
    Auto: Mazda323f 1.6 16V 91r
  • #111
    master22221
    Poziom 11  
    Całkiem możliwe, najlepiej zapytać sie w autoryzowanym serwisie Mazdy, czy ten model ma przełącznik, czy potencjometr i jak jest połączony oraz jakie są na nim zakresy i przebiegi napięć.

    Jeśli to zwykły przełącznik, na którym jest albo masa, albo "nic", to raczej jest nie do wykorzystania. Chociaż to dziwne, przecież do czegoś chyba jest to podłączone... Zasada działania przy "rosnącym TPS" jest taka: na przewodzie TPS na wolnych obrotach powinno być napięcie bliskie 0V, przy zwiększaniu obrotów powinno rosnąć, u mnie rośnie do ok. +4,5V. Być może zadziała twój przełącznik, jeśli na wolnych obrotach będzie zwarcie do masy, a na wysokich skokowo od razu np. 5V. Aby to sprawdzić, musisz pomierzyć napięcia na tym "TPS" przy włączonej stacyjce, a nie opory, i podpiąć odpowiedni sygnał.

    Moje zdumienie budzi tylko lekkomyślność i też odwaga osoby podłączającej przewód z centralki AL-700 do czegoś, czego nie sprawdził, czy jest TPS-em i jakie tam panują poziomy napięć. Tak trudno podłączyć woltomierz? Przecież mógł usmażyć tę centralkę i zwalić winę na jej producenta. Tylko co by powiedział, jakby uszkodził np. ECU lub inne cenne urządzenie w samochodzie?

    Pozdr.
  • #112
    mkos1
    Poziom 29  
    satmir - a jak masz ustawioną w "centralce" opcje dotyczącą TPS ?
    Moze to tylko kwestia ostawienia właściwego poziomu napięcia przy przełączaniu TPS w samej centralce ?
    Swoją drogą to jednak przyjżałbym sie bliżej temu TPS'owi - w niektórych "japońcach" jest on zrobiony jako podwójny czyli przełacznik wraz z potencjometrem.

    master22221 - moim zdaniem raczej uszkodzenie centralki LPG nie jest takie "łatwe", gdyż i tak wejścia sa odporne na napięcia, które panuja w instalacji samochodowej (no może poza układem zapłonowym).

    Pozdrawiam !
    Marek
  • #113
    satmir
    Poziom 11  
    TPS mam ustawiony na rosnący. Sprawdziłem też, tak jak sugerował master22221, napięcia przy włączonym zapłonie. Wyniki:
    przepustnica zamknięta: 0V , 5V, 0V
    lekko otwarta: 0V, 5V , 12V
    prawie całkowicie otwarta: jw
    całkowicie otwarta: 0V, 0V, 12V
    Brak jest jakichkolwiek wartości pośrednich albo 12 albo 5V. To chyba jednak zwykły "pstryczek" albo uszkodzony TPS. Zabieram się za rozebranie tego, może w środku będzie widać czy jest tam potencjometr. Kurcze, a może sprawdzę jeszcze napięcia przy pracującym silniku?
  • #114
    przemek20
    Poziom 20  
    Tam nie ma żadnego potencjometru!!! Jest styk całkowicie zamkniętej przpustnicy i całkowicie otwartej. Najlepiej odłącz wogule kabel od tps. A jeżeli się uprzesz to do tego styku od zamkniętej i tps jako malejący.
    Pozdrawiam.
  • #115
    satmir
    Poziom 11  
    Tak zrobię, zobaczymy co z tego będzie, dzięki.
  • #116
    mkos1
    Poziom 29  
    Ja podłączyłbym przewód "do TPS" do punktu, gdzie masz 12V po uchyleniu przepustnicy.
    Wówczas możesz uruchomić bez chyba wiekszych problemów opcję hamowania silnikiem, kiedy sterownik zamyka całkowicie dopływ gazu.
  • #117
    przemek20
    Poziom 20  
    Mała poprawka do mojego poprzedniego postu: tps na rosnący.
    Pozdrawiam.
  • #118
    satmir
    Poziom 11  
    mkos1 napisał:
    Ja podłączyłbym przewód "do TPS" do punktu, gdzie masz 12V po uchyleniu przepustnicy.
    Wówczas możesz uruchomić bez chyba wiekszych problemów opcję hamowania silnikiem, kiedy sterownik zamyka całkowicie dopływ gazu.


    Myślę, że to może być dobre rozwiązanie, ale czy AL nie potraktuje tego sygnału jako max. otwarcie przepustnicy?
  • #119
    mkos1
    Poziom 29  
    Myślę, że raczej niekoniecznie.
    Informacja o pozycji przepustnicy jest głównie potrzebna przy hamowaniu silnikiem i samym momencie przyśpieszania aby wzbogacić mieszankę.
    Za wzbogacenie mieszanki odpowiadaja parametry w zakładce "Parametry", gdzie jest okreslany czas wzbogacenia i ilość kroków otwarcia attuatora.
    Więc czy przepustnica się tylko nieco uchyliła czy też nastąpiło jej pełne otwarcie to uważam, że AL700 tego nie rozróżnia.
  • #120
    satmir
    Poziom 11  
    No to super! Dzięki bardzo za pomoc, biorę się do roboty.

    Dodano po 5 [godziny] 14 [minuty]:

    No i jedno zrobiłem a drugie popsułem. AL pokazuje mi uparcie w okienku LPG komunikat: Zbyt duża ilość powietrza, w okienku Metan: Regulacja poprawna. Kręce w te i nazad parownikiem i nic. Ponowna kalibracja i nic. Ciągle ten komunikat. Wczesniej było w porządku. Nie mam już sił.