Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Antena samochodowa na magnesie gdzie ma mase, przez radio?

lvcas11 16 Aug 2006 00:20 7215 17
  • #1
    lvcas11
    Level 11  
    Gdze ma mase antena samochodowa magnesowa, przez radio?
  • Helpful post
    #2
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przez "-" przewód zasilający, czyli przez masę obudowy radia.
    Michał
  • Helpful post
    #3
    SITO79
    Level 27  
    ja to bym raczej powiedział,że na magnesie.
    magnes sprzęga się pojemnościowo z karoserią pojazdu,tworząc tym samym przeciwwagę dla anteny.
  • Helpful post
    #4
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    SITO79 wrote:
    ja to bym raczej powiedział,że na magnesie.
    magnes sprzęga się pojemnościowo z karoserią pojazdu,tworząc tym samym przeciwwagę dla anteny.

    Zwłaszcza w tych antenach, w których zmiana położenia przewodu antenowego lub radia powoduje rozstrojenie układu :D
    Michał
  • Helpful post
    #5
    SITO79
    Level 27  
    jakoś nigdy nie trafiłem na taki rozstrajający się model.
    miałem okazję zaglądnąc do kilku anten magnesowych i tam zawsze oplot kabla był połączony z metalową obudową magnesu.

    idąc tropem przewodu"-" układ powinien się rozstroić w momęcie podłączenia radia pod obce źródło zasilania,a tak chyba się nie dzieje?
  • #6
    lvcas11
    Level 11  
    Czy te krótkie tanie anteniki samochodowe z cewką po środku warto nabyć?
  • Helpful post
    #7
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nawet nie patrz w tamtą stronę.
    Jak antena musi być na magnesie, to czeka cię wydatek rzędu 80zł. za magnes plus antena.
    Michał
  • Helpful post
    #8
    bartoszkuzma
    Level 12  
    Miałem taką krótką antenę na magnesie. To był chyba midland 60 cm. Totalny badziew. Tylko, że Ci co ją mają tego nie wiedzą, a może im wystarcza, bo nigdy nie mieli anteny na stałe. Dopiero po założeniu anteny na stałe dowiedziałem sie co to znaczy dobra antena. Odbiór jest o niebo lepszy. Pewnie by było jeszcze lepiej jakby umieścić ją w dziurze w dachu ale mam w miarę nowy samochód i szkoda mi robić dziur. Nie jestem biegły w CB, ale takich krótkich anten zdecydowanie nie polecam!!!
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma
  • Helpful post
    #9
    jackantenna
    Level 15  
    SITO79 masz rację, masa jest na magnesie poprzez sprzężenie pojemnościowe. Dla prądów w.cz ekran kabla nie jest żadną masą.
    Stosowanie anteny magnetycznej, moim zdaniem, jest tylko dobre w przypadku, kiedy jest używana bardzo rzadko, lub gdy przenosi się radio na krótki czas do drugiego samochodu.
    Poza tym same wady:
    1. Niszczy lakier
    2. Łatwo ukraść
    3. Kabel się szybko wykańcza, poprzez zamykanie drzwi lub klapy bagażnika (zależy jak kto wprowadził kabel do wewnątrz.)
    Jack
  • Helpful post
    #10
    medicb
    Level 28  
    jackantenna wrote:
    SITO79 masz rację, masa jest na magnesie poprzez sprzężenie pojemnościowe. Dla prądów w.cz ekran kabla nie jest żadną masą.

    Skoro masa ciągnięta kablem ekranowym z radia jest nie potrzebna to ją odetnijcie ... :D
    Rezonans z dachem rezonansem, ale masa jest na przewodzie. Wystarczy omomierz aby sie o tym przekonać. Trzeba rozróżnić kiedy mówi się o w.cz a kiedy o połączeniu elektrycznym ...
  • Helpful post
    #11
    jackantenna
    Level 15  
    Pisząc o masie miałem na myśli masę jako przeciwwagę do promiennika. Antena jest niczym innym jak kondensatorem o rozsuniętych okładkach.
    Niektórzy mylą oplot kabla z masą (przeciwwagą) i montują anteny na "kogutach", plastikowych owiewkach, relingach, a potem piszą , że mają problem - antena nie stroi..... Brak drugiego elementu tego "nietypowego kondensatora".
    Jack
  • Helpful post
    #12
    SITO79
    Level 27  
    pytanie było "gdzie ma mase antena samochodowa magnesowa"
    odp. ma ją na magnesie.

    to jest tak samo oczywiste jak w typowej antenie z główką DV, masa jest na gwincie mocującym główkę do nadwozia.

    nikt przecież nie mówił ,że w ekranie kabla antenowego jej nie ma.
    ale ekran kabla antenowego to nie jest masa dla anteny.

    może niech kolega ivcas11 napisze dokładnie w jakim celu zadał to pytanie.
  • Helpful post
    #13
    sp8gsc
    Level 26  
    SITO79 wrote:
    pytanie było "gdzie ma mase antena samochodowa magnesowa"
    odp. ma ją na magnesie..

    Odpowiedz jest w prawidlowa, ale pod warunkiem, ze słowo "masa" zastapi sie slowem "przeciwwaga". Antena do prawidlowej pracy nie potrzebuje zadnej "masy". Magnes poprzez pojemnosc zapewnia jej przeciwwage, ktora jest karoseria samochodu. Podobnie dziala kazda antena samochodowa na pasmo CB, bo nie moze byc polfalowa, poniewaz jej dlugosc bylaby za wielka. Dlatego stosuje sie anteny cwiercfalowe. Tzn one sa "cwiercfalowe" tylko z nazwy, bo dlugosc promiennika wynosi cwierc fali, a praktycznie zawsze mniej, bo antena na CB z promienikiem cwiercfalowym tez bylaby za wielka. Stosuje sie anteny z promiennikiem skroconym. Kazda antena samochodowa to antena ze skroconym promiennikiem cwiercfalowym. Tak wiec jest to tylko pol anteny, bo antena pracuje zawsze jak polfalowa, brak wiec drugiej cwiartki fali. Druga polowa anteny (czyli brakujaca cwiartka fali) to przeciwwaga, ktora zawsze musi byc dolaczona do anteny w miejscu jej zasilania. Przciwwaga jest karoseria samochodu dolaczona bezposrednio lub poprzez pojemnosc obudowy magnesu. Wszelkie kabelki doprowadzajace "mase" do anteny to nieporozumienie. Antena nie potrzebuje zadnej masy, ona do prawidlowej pracy potrzebuje przeciwwagi tzn. musi miec przeciwwage, bo inaczej nie ma prawa dobrze pracowac, a jej dostrojenie nie bedzie mozliwe. Oczywiscie od tej zasady sa wyjatki i czasem moze sie udac taka antene (z nieprawidlowa przeciwwaga) dostroic, ale tylko przypadkiem i przewaznie antena pracuje wtedy na innej opornosci falowej niz znamionowa, a wiec ma wysokie straty.
    Ps. Nie nalezy mylic anteny na magnesie z antena magnetyczna. Antena magnetyczna to zupelnie cos innego.
  • Helpful post
    #14
    SITO79
    Level 27  
    oczywiście sp8gsc.
    pisząc masa mam na myśli elektryczne połaczenie wtyku antenowego poprzez ekran kabla z.....(w tym wypadku z magnesem)

    ale autor postu dokładnie nie określił w jakim celu zadał to pytanie.
    czy chciał sprawdzić omomierzem połączenie elektryczne ,czy też poznać zasadę pracy anteny która nie jest mechanicznie połączona z nadwoziem pojazdu.
    nieważne, teraz wie już jedno i drugie.
    pozdrawiam.
  • Helpful post
    #15
    SP3SWJ
    Level 18  
    Polecam dwa linki z wykresami pomiarów dwóch anten CB:

    http://www.sp2swj.sp-qrp.pl/IW3HEV/PLIKI/CB%20IC100%20Hustler%20-%20pomiar%20anteny.pdf

    http://www.sp2swj.sp-qrp.pl/IW3HEV/PLIKI/Antena%20CB%20%20SIRIO%20ML145.pdf

    robiłem też pomiary anteny IC-100 gdzie pod magnes podkładałem gazetę 2 - 4 - 8 warstw - już przy dwóch warstwach
    zauważalne było "pogorszenie dobroci obwodu" SWR rósł do 1.3 a wykres stawał się płaski - niestety nie zrobiłem zrzutów -(

    Wniosek jest taki że dokupowanie gumowej dodatkowej podkładki czy dodatkowa folia naklejana na dach pogarsza parametry anteny.

    Druga sprawa - ta sama antena IC-100 ( ta sam sztuka) różny SWR miała na środku dachu różnych samochodów !!!! ale stroiła na tej samej F

    Trafiła się też jedna antena co miała wadliwą cewkę i idealnie stroiła - ale 500 kHz wyżej- promiennik miał dokładnie ta samą długość co w drugiej antenie - trzeba było u sprzedawcy wymienic podstawkę.

    Wszystkie anteny z podstawą magnetyczą jakie do tej pory widziałem miały dielektryczne podstawy
    W antenach MAXRAD sprzedawanych przez Motorole były podklejki z cienkiej mocnej folii o kolorze metalicznum - ale tak naprawdę tez były izolacją - zresztą żaden lakier samochodowynie przewodzi prądu :D

    Pozdrawiam Jarek
  • Helpful post
    #16
    r2d2004
    Level 31  
    Witam!

    ...
    sp8gsc wrote:
    Wszelkie kabelki doprowadzajace "mase" do anteny to nieporozumienie. Antena nie potrzebuje zadnej masy...


    ... no tu chyba trochę przesadziłeś. Choć nie jestem fachowcem od anten, to wg mnie "przeciwwaga" musi mieć połączenie elektryczne z masą nadajnika/odbiornika lub przynajmniej mieć dobre sprzężenie (np. pojemnościowe) z masą elektryczną. Odłącz masę elektryczną (ekran koncentryka telewizyjnego) od dipola anteny na dachu. Przy małej przerwie będziesz miał jeszcze trochę zaśnieżonego obrazu (bo jest sprzężenie pojemnościowe), ale jak przerwa bedzie większa to "KLOPS" (marne sprzężenie z masą, bo pojemnośc żadna przy dużej przerwie). Podobnie jest z antenami prętowymi. Przecież taka antena to nic innego jak półdipol (dipol otwarty, ćwierć, czy półfalowy, to mało istotne w tej chwili). Pręt anteny - promiennik z cewką przedłużającą to jedna połówka tego półdipola - do niego dołączony jest przewód "gorący" (sygnałowy) koncentryka, a "przeciwwaga" (dla pojazdów jest to masa pojazdu "fizyczna" i "elektryczna") jest właśnie drugą połówką tego półdipola i wg mnie "przeciwwaga" powinna być połączona z ekranem kabla koncentrycznego (czyli z "masą" elektryczną urządzenia, bo inaczej ta "druga" połówka półdipola, tak jak w powyższej analogii z anteną TV, nie będzie podłączona do radia) i w związku z tym, stwierdzenie jak w cytacie jest wg mnie błędne. Dlaczego anteny prętowe stacjonarne (z dobrze dopracowanymi przeciwwagami) są skuteczniejsze od anten w przenosnych radiotelefonach, bo w przenośkach "przeciwwaga", czyli obudowa radiotelefonu, nasza ręka i ciało z oczywistych względów musi mieć tylko marne połączenie (sprzężęnie pojemnościowe) z masą elektryczną urządzenia. Niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę. Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #17
    SP3SWJ
    Level 18  
    Domyslam się że sp8gsc miał na myśli

    Wszelkie dodatkowe kabelki doprowadzajace "mase" do anteny magnetycznej to nieporozumienie



    i w takim wypadku miał by zdecydowanie rację

    /Jarek
  • #18
    lvcas11
    Level 11  
    Chodziło mi o mase jako przeciwwage.
    Po przeczytaniu odpowiedzi nasuwa mi się pytanie bo mam zamontowaną antene na boku dachu gdzie mam wytłoczenia i magnes nie idealnie dolega do dachu, mimo tego SWR mam 1,2
    Pozdrawiam lvcas11