SITO79 wrote: pytanie było "gdzie ma mase antena samochodowa magnesowa"
odp. ma ją na magnesie..
Odpowiedz jest w prawidlowa, ale pod warunkiem, ze słowo "masa" zastapi sie slowem "przeciwwaga". Antena do prawidlowej pracy
nie potrzebuje zadnej "masy". Magnes poprzez pojemnosc zapewnia jej przeciwwage, ktora jest karoseria samochodu. Podobnie dziala kazda antena samochodowa na pasmo CB, bo nie moze byc polfalowa, poniewaz jej dlugosc bylaby za wielka. Dlatego stosuje sie anteny cwiercfalowe. Tzn one sa "cwiercfalowe" tylko z nazwy, bo dlugosc promiennika wynosi cwierc fali, a praktycznie zawsze mniej, bo antena na CB z promienikiem cwiercfalowym tez bylaby za wielka. Stosuje sie anteny z promiennikiem skroconym. Kazda antena samochodowa to antena ze skroconym promiennikiem cwiercfalowym. Tak wiec jest to tylko pol anteny, bo antena pracuje zawsze jak polfalowa, brak wiec drugiej cwiartki fali. Druga polowa anteny (czyli brakujaca cwiartka fali) to przeciwwaga, ktora
zawsze musi byc dolaczona do anteny
w miejscu jej zasilania. Przciwwaga jest karoseria samochodu dolaczona bezposrednio lub poprzez pojemnosc obudowy magnesu. Wszelkie kabelki doprowadzajace "mase" do anteny to
nieporozumienie. Antena nie potrzebuje zadnej masy, ona do prawidlowej pracy potrzebuje przeciwwagi tzn.
musi miec przeciwwage, bo inaczej nie ma prawa dobrze pracowac, a jej dostrojenie nie bedzie mozliwe. Oczywiscie od tej zasady sa wyjatki i czasem moze sie udac taka antene (z nieprawidlowa przeciwwaga) dostroic, ale tylko przypadkiem i przewaznie antena pracuje wtedy na innej opornosci falowej niz znamionowa, a wiec ma wysokie straty.
Ps. Nie nalezy mylic anteny na magnesie z antena magnetyczna. Antena magnetyczna to zupelnie cos innego.