Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!-Mam pytanie

Botanix 10 Lip 2002 23:45 7765 86
  • #1 10 Lip 2002 23:45
    Botanix
    Poziom 13  

    Witam

    Zamierzam kupić głośnik tesli arn 226 4 ohm i podłączyć go pod wzmacniacz tda 1562q jaką obudowę zastosować aby z tego małego głośnika dać potężny bas.Słyszałem o obudowach band pass,czy są może jeszcze lepsze -zależy mi na tym przedewszystkim aby mieć dość głęboki bas i bardzo duże natężenie dźwięku

    Pomóżcie!!!!!!!!

    Dzięki!!!!!!!!!

  • #2 11 Lip 2002 13:53
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Fachowej :lol: porady udzieliłem Ci w innym poście...

  • #3 12 Lip 2002 19:30
    pawelek
    Poziom 10  

    Zastosuj obódowem drefnianom.

  • #4 12 Lip 2002 21:24
    Botanix
    Poziom 13  

    :sm15: Dzięki
    Ale raczej każdy wię że do subwooferów stosuję się obudowy drewniane

  • #5 13 Lip 2002 00:30
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie koniecznie. Ja subwoofery dsamochodowe robię z rur kanalizacyjnych PCV. Nawet w domu mam suba z rury o średnicy 30cm i długości 170 cm. Oczywiście usztywniłem konstrukcję paroma wklejonymi rozporami.... robi aż drzwi od windy jęczą na klatce:)

  • #6 13 Lip 2002 14:35
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    znowu sobie jaja robicie.....
    -typ obudowy zależny jest od przeznaczenia głośnika
    producent powinien umieścić informacje do jakiego typu obudowy
    przeznaczony jest jego głośnik
    -popatrz dokładnie w papiery głośnika -dobry producent podaje wymiary optymalnej obudowy
    -jeśli nie ma gotowca-musisz znać parametry T-S aby obliczyć optymalną obudowę
    -jak już będziesz wiedział jaki typ obudowy to do dzieła
    1.obudowa powinna być jak najgrubsza...(ale bez przesady-mdf 22mm wystarczy)
    2.odległość tunelu bass-reflex od ścianek powinna być większa niż jego średnica
    3.najlepiej aby wylot tunelu był obły (mniejsze będą zawirowania powietrza u wylotu(
    3sposób montażu obudowy-ścianki skleić ze sobą ,co 10 cm wkręt (dla wzmocnienia )
    -ścianki muszą być idealnie dopasowane do siebie (ewentualnie należy połączenia uszczelnić)
    4.w środkowej części obudowy można mieścić gąbkę czopkową (eliminacja fali stojącej i rezonansów)
    5........




    jest jeszcze wiele wytycznych co do budowy.... (odsyłam do sieci lub literatury)
    -ogólnie nie ma dobrej recepty-najlepiej próbować samemu i uczyć się na błędach-powodzenia!!! :lol: :lol: :lol:

  • #7 13 Lip 2002 18:28
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ojjj....rubens, rubens... z całym szacunkiem, ale widzę, że zdobyta przez Ciebie wiedza książkowa nie jest do końca dla Ciebie zrozumiała.
    O tym do jakiego typu obudowy nadaje się głośnik decyduje pewien specjalnie do tego wymyślony współczynnik. Jest to tzw. EBP głośnika, czyli Efficiency Bandwidth Product. Współczynnik ten wyznacza się ze stosunku częstotliwości rezonansowej głośnika swobodnie zawieszonego (fs) do dobroci elektrycznej (Qes).
    EBP=fs/Qes
    ...wtedy, gdy:
    EBP<50 - głośnik nadaje się dobrze do obudowy zamkniętej lub pasmowo przepustowej czwartego rzędu (band-pass 4th)
    EBP>50 - głośnik dobry do obudowy bass-reflex lub pasmowo przepustowej szóstego rzędu (band-pass 6th)
    ...to chyba wszystko wyjaśnia. Koledze Rubensowi też???

    Co do obudowy to normalną sprawą jest, że należy zapewnić jej dostateczną sztywność. Płyta dość gróba no i ewentualne listwy poprzeczne dla dodatkowego usztywnienia na ścianach o znacznej powierzchni. Krawędzie łączeń dobrze jest zasmarować BITEXem lub innym materiałem tłumiącym.
    Odnośnie wygłuszenia....w subwooferach stosowania gąbki z wypustkami mija się z celem. Już pisałem o tym, że długość fali jaka występuję w subwooferze (tzn. dla częstotoliwości ni większych niż 140Hz) jest nieporównywalnie większa z długością wypustki. Stąd ów wypustki nie mają większego znaczenia praktycznego. Najlepiej falę stojącą tłumi pochyła ściana przeciwległa a nie gąbka z wypustkami ( :) ) ....

  • #8 14 Lip 2002 13:49
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    mdcs-widzę że pozjadałeś wszystkie rozumy :lol: i na dodatek masz kłopoty z czytaniem i rozumieniem tekstu czytanego
    1. wyraźnie napisałem-poducent powinien zamieścić info do jakiej obudowy przeznaczony jest głośnik-jeśli nie zamieścił tej informacji to od policzenia do jakiej obudowy go zastosować służą parametry T-S (to też napisałem) logicznym jest z parametrów T-S można wyliczyć EBP (chyba twoja wiedza jest nie kompletna skoro nie wiesz co to są parametry T-S, )
    2.smarowanie krawędzi bitexem jest bez sensu! -napisałem o uszczelnieniu połączeń (trzeba -tylko chcieć zinterpretować to co kto/ś inny napisał)
    -czy wiesz jak zachowuje się bitex podczas upałów? (zapewniam cię żę ciekawie)
    3.co do wytłumiania subów-to też się z tobą nie zgodzę
    -wiesz że każda fala o pewnej częstotliwości ma określoną długość -daną długość fali będzie absorbowana nie tylko wtedy gdy wypustki będą równe długości fali ale też i wtedy gdy wypustka =1/2długości fali i nie tylko.....
    owszem nie będzie to tłumienie 100procent ale spełni swoją rolę
    tak więc stosowanie wypustek ma jakiś sens
    -oczywiście subwoofer przenosi pewien zakres częstotliwości i nie w całym zakresie wytłumienie będzie równie dobrze spełniało swoją rolę
    -jeśli myśleć twoim tokiem rozumowania-to subwoofer równie dobrze będzie przenosił całe pasmo przenoszenia, w całym paśmie będzie miał taką samą charakterystykę-płaską,odpowieź impulsowa też będzie taka sama w całym paśmie itp...
    -mimo wszystko odsyłam do literatury

    na koniec -botanix zadał pytanie na które chciałem w prosty sposób odpowiedzieć aby zrozumiał o co chodzi (przecież nie musi od razu wiedzieć co to jest EBP jeśli producent zamieścił typ, oraz rozmiary gotowej obudowy to wystarczy ją wykonać bez wnikania w parametry T-S -po co wyważać otwarte dżwi!!!)
    -mdcs z twoich odpowiedzi wali straszną zarozumiałością.... nawet jeśli ktoś nie ma takiej wiedzy jak ty.... to nie znaczy że masz prawo....

  • #9 14 Lip 2002 14:06
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ...właśnie... to nie znaczy, że masz prawo pisać - "znowu sobie jaja robicie". Debata na forum powinna być na jakimś poziomie kulturalnym. Kto sobie tu jaja robi? Ja?

    - skoro sądzisz, że 5 cm wypustka może tłumić falę stojącą o długości pół metra...... hmm..... no comment.... ja jesio w żadnym dobrym subie nie widziałem gąbki z wypustkami. Wogóle gąbka nie należy do dobrych materiałów tłumiących. Technika zna lepsze.
    - bitex w lato zachowuje się jak najbardziej ok. Sub to nie blacha samochodu, która rozgrzała się na słońcu do 70 stopni !!! Jest tani, łatwo dostępny i dobrze tłumi ewentualne rezonanse szczelin, a poza tym uszczelnia.
    - normalne jest, że żaden sub nie przenosi całego pasma tak samo. Masz rację. Dobrze zaprojektowany subwoofer powinien mieć jednak płaską charakterystykę w szerokim zakresie.... aż do jej spadku zakończonego f3.
    - nie kwestionuję wiedzy, którą posiadasz. Ja też jestem tylko człowiekiem. Chodzi mi o to, że nie robię sobie żadnych "jaj". Co chciałeś powiedzieć pisząc w ten sposób?

  • #10 14 Lip 2002 14:15
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    mdcs -rozumiem.....poczułeś się urażony sądząc iż mój tekst -robicie sobie jaja- nie odnosił się do ciebie -sory to było do innych (obudofa drefniana itp..)
    -co do obudowy z rury kanalizacyjnej to popieram!
    koledzy w pracy wykonali parę subów z 20-stki strojąc je na różne częstotliwości -efekt był bardzo ciekawy
    -sam nawet chciałem swojego tonsila wsadzić do 30-tki kanalizacyjnej ale koszt w hurtowni powalił mnie na kolana....
    pozdrawiam rafał

  • #11 15 Lip 2002 01:27
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ...ok... wdarło się pomiędzy nas nieporozumienie. :oops:

    Grają mi w domu 2 suby. Jeden to band-pass 6-th (Tonsil SUB-SAT 1.1), a drugi to... wspomagający (bardzo!) w kinie domowym wybuchy i grzmoty sub z 30cm rury kanalizacyjnej PCV. W środku rozpory usztywniające i wygłuszenie. Bass reflex z rury od kibla (nie mieli takiej średnicy w sklepie z tunelami do kolumn - 12cm). Wysokość rury 170cm, głośnik 30cm- Westra sw300-2804. Jest to EBS'ik przenoszący od 28Hz. Zamierzam jednak zmienić głośnik na Teslę ARN-312-00/x.
    Masz rację Rubens - koszt takiej rury jest powalający. Ja załatwiłem sobie 6m takiej 30cm rury z budowy.... za 1 butelkę wódki :idea: :lol: Zrobilem z niej 3 subwoofery do domu i 2 do samochodu. Wsio oczywiście na sprzedaż...

  • #12 15 Lip 2002 12:58
    Botanix
    Poziom 13  

    Witam
    podczas waszej człej rozmowy po kliku godzinach zabawy z winiso doszedłem do wniosku że sub na 2 głośnikach tesli arn 226 ma faktycznie niskie zejście ale kosztem bardzo dużej obudowy ponad 500 litrów.Dlatego chciałem zapytać was o suba na alphardzie sw 803a 20 cm
    w obudowie band pass 4th i na wzmacniaczu tda 1562q.
    oto parametry tego głośnika

    Wielkość 20 cm
    Moc max 200 watt
    fs 50 hz
    QTS 1,09
    QMS 6,01
    QES 1,34
    VAS 9 L
    SPL 84 db


    A może najlepiej bym zrobił jakbym ten wzmacniacz sprzedał a kupił sobie wzm.na tda 7294.(Chcę mieć tego suba w domu)
    a oto dane tego głośnika czy moglibyście jeszcze raz sprawdzić go w programie-czy wyszło by coś z tego dobrego na moim wzmacholku??? :(

    pozdrawiam Botanix

  • #13 15 Lip 2002 13:26
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po pierwsze - jeśli to subwoofer stacjonarny to stanowczo odradzam stosowanie TDA1562q. Przecież to wzmacniacz wyłącznie do zastosowań samochodowych! Po co podwajacz napięcia w domu... Na pewno o niebo lepszy będzie TDA7294 z solidnym zasilaczem!

    Po drugie - warto zainwestować w 30cm głośnik. Tesla ARN-312-00/x nie jest wcale droga! (140-180zł Wolumen)

    Po trzecie - na 2x ARN-226 można zrobić fajny subek - objętość 140dm3, f3-19Hz! Będzie miał nierónomierność charakterystyki nie przekraczającą 1dB ze szczytem na 24Hz. Pewnie liczyłeś 2 głośniki nie sprzężone akustycznie, zamiast tandem i dlatego wyszło CI 500dm3. To może bardzo łądnie i miekko grać :)

  • #14 15 Lip 2002 13:51
    Botanix
    Poziom 13  

    w takim razie ile kosztowało by mnie zrobienie gotowego wzmacniacza na tda 7294( filtr dolno przepustowy aktywny itd.) :P bez zasilacz bo już mam ponad 35A 8)

  • #15 15 Lip 2002 13:54
    Botanix
    Poziom 13  

    Czy wykonał byś dla mnie taki wzmacniacz który był by odrazu gotowy do podłączenia pod suba i za ile :?

  • #17 15 Lip 2002 20:13
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ...heh...no właśnie. Kolega qbus podsunął Ci miły i tani pomysł... :)
    >>>mogę wykonać...

  • #18 15 Lip 2002 20:42
    qbus
    Poziom 21  

    a za ile bys zrobil wzmaka z tym filtrem :?: prawde mowiac wolalbym kupic to od kogos kompetentnego, kto sie na tym zna niz od jakiegos arkaaudio, ktory jak na razie olewa mnie i nie odpowiedzial na dwa moje meile :evil:

    _________________
    pozdrawiam qba

  • #19 15 Lip 2002 21:44
    Botanix
    Poziom 13  

    Witam
    ja także chciał bym się zapytać w jakiej cenie zrobił byś wzmacniacz na tda 7294 z filtrem itd.gotowy do podłączenia pod basik.Ciekaw jestem tylko o ile lepszy był by od mojego 1562q. :roll:

  • #20 15 Lip 2002 23:23
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    >>>Botanix - TDA1652q to wzmacniacz, który stosuje się TYLKO jeśli niskie napięcie zasialjące nie daje nam innego wyboru. Jest to wzmacniacz klasy AB z podwajaczem napięcia. Całość pracuje w tzw. klasie H. W danych katalogowych można nawet poczytać co się dzieje jeśli moc oddawana przez wzmacniacz przekroczy 22W.... uruchomiony zostaje podwajacz napięcia i.... zniekształcenia harmoniczne rosną do 10%.... wrrrr... to baaaardzo dużo. Poza tym TDA1562q wogóle nie nadaje się zbytnio do subwoofera. Przynajmniej nie w standardowej aplikacji!
    TDA7294 to nowoczesna końcóka. Stopień mocy D-MOS gwarantuje wysoki współczynnik tłumienia i konkretne "kopyto". Parametry też są "miłe"...
    >>>ABy zrobić solidny wzmacniacz na TDA7294 trzeba zadbać o parę drobiazgów.
    Zasilacz:
    - solidne trafo z dużym zapasem mocy (150W minimum)
    - podwójny równoległy mostek (w celu zmniejszenia rezystancji szeregowej)
    - zespół kilku dobrych kondensatorów elektrolitycznych o niskiej indukcyjności pasożytniczej (np.HFQ) połączonych równolegle (np. 6x 4700uF). Ma to na celu eliminację indukcyjności oraz poprawę odpowiedzi na krótkie impulsy prądowe o dużym natężeniu
    - odpowiednie dłąwiki i kondensatory ceramiczne dla dobrej filtracji HF.
    Wzmacniacz i filtry LPF:
    - rezystory metalizowane (niski poziom szumów, niskie tolerancje)
    - kondensatory styrofleksowe
    - elektrolity wysokiej jakości
    - przemyślany montaż i "polityka mas" (gwiazda)
    - odpowiednie przekroje przewodów, szczególnie masowych!
    Filtry należy wykonać dwa:
    - HPF 20Hz o nachyleniu minimum 18dB/okt (filtr subsoniczny-zabezpiecza przed przedostawaniem się częstotliwości niższych niż 20Hz, nie przenoszonych przez sam subwoofer a mogących ujemnie wpływać na pracę wzmacniacza i samego głośnika)
    - LPF 50-140Hz ( można zrobić parametryczny - częśtotliwość/nachylenie/wzmocnienie )
    Wskazówki odnośnie budowy filtrów:
    - dobre wzmacniacze operacyjne! Polecam w miarę dostępne NE5534A. Koniecznie z literą "A" (gęstość szumów na wejściu w wersji z literą 'A' wyni\osi tylko 3uV/Hz... w ersji bez literki 5uV/Hz).
    - pozamykać pętle sprzężenia zwrotnego każdego ze wzmacniaczy kondem wyliczonym na 1kHz/-3dB (poprawa S/N ratio i stabilności)
    - zadbać o indywidualną filtrację zasilania! (blok z OA musi mieć napięcie stabilizowane, każdy z OA musi mieć osobne kondy blokujące)
    - nie polecam potencjometrów TELPOD ! To największe źródło szumów jakie zna technika audio. Można kupić np. potencjometry ALPS'a...
    - unikać elektrolitów w torze sygnałowym!

    To z gróbsza na tyle... może sami dacie radę???

  • #21 15 Lip 2002 23:28
    Botanix
    Poziom 13  

    Witam
    A ile by to wszystko kosztowało i gdzie to można dostać ( może jakieś schematy) czy jednak nie można było by tego zamówić u ciebie :P

  • #22 15 Lip 2002 23:31
    qbus
    Poziom 21  

    ja będę próbował, ale dopiero za jakiś czas :D od razu przestrzegam ze na forum znajdzie sie dużo dziwnych postów typu - czemu mi to wybuchło :wink: nie no zartuje of korz, w razie czego suba podłącze pod Eltrona, albo starą dobrą vermonę

    ________________
    pozdrawiam qba

  • #23 15 Lip 2002 23:36
    Botanix
    Poziom 13  

    Właściwie to ja też mógłbym spróbować samemu dopiero się ucze ale praktyka jest najlepsza będę jedynie potrzebował schematów i solidnego wyjaśnienia.Mam nadzieję ze mogę na was liczyć chłopcy :roll:

  • #24 15 Lip 2002 23:42
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Schematy podrzucę w przyszłym tygodniu...

    ...mogę zrobić taki wzmacniacz....ale koszt....hmm....za samą robiciznę policzę 150zł.... ale jęśli ktoś się uprze...

    Pozdrawiam i służę ewentualną pomocą w konstruowaniu i gaszeniu pożaróm :lol:

  • #25 15 Lip 2002 23:44
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ...aha...

    - wyjaśni mi ktoś co oznaczają punkty poniżej liczby postów? Za co je dostajemy? Po co jest opcja 'ofiarowanie' ? :oops:

  • #26 15 Lip 2002 23:49
    Osiem88
    Poziom 17  

    Wszystko jest w temacie ogólnie,ale swoje punkty możemy dowolnie ofiarowac komukolwiek a dostajemy je za posty i za nowy temat ale nie wiem za co ile punktów bo miało to być zmienione teraz chyba jest za odpowiedź 2 punkty a za nowy temat 1punkt.

  • #28 16 Lip 2002 00:56
    Botanix
    Poziom 13  

    :D W takim razie zacznijmy wszystko od początku.Chcę zrobić sam calutkiego suba( pudło wzmacniacz itd.) będę miał na wszystko ok. :lol: 350zł max :( 400 co mogę za to zrobić żeby fajnie grało :roll:

  • #29 16 Lip 2002 00:58
    Botanix
    Poziom 13  

    :oops: Moje pytanie może trochę głupio brzmi ale sam już niewiem ...

    Acha zapomniałem dodać że zasilacz też muszę jeszcze jakiś pożądny zrobić do wzmacniacza :?

  • #30 16 Lip 2002 15:23
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    >>>suba można podłączyć pod jakikolwiek wzmacniacza. Musi być tylko zastosowany odpowiedni filtr (przynajmnie pasywny LPF 2 rzędu). Wzmacniacz powienien mieć też wysoki współczynnik tłumienia

    >>>dzięki za odpowiedź na temat punktów

    >>>koszty...hmm...
    -zasilacz: solidne trafo 50-70zł, mostek, kondy, stabilizatory 30-50
    -wzmacniacz: TDA7294 25-40zł, reszta gratów 15-20
    -filtry: NE5534AN kosztuje coś koło 5zł... zależy jaki filtr chcecie budować...całkowity koszt bezie różny - 10-60zł

    To orientacyjne ceny dla wersji 'easy', bez żadnych wyskokowych rozwiązań. Uwaga: ceny w sklepach elektronicznych często różnią się znacznie od giełdowych...stąd takie rozbieżności

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME