Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uklad pomiaru AFR i EGT z funkcja logowania

tplewa 19 Aug 2006 18:09 5686 18
Texa Poland
  • #1
    tplewa
    Level 39  
    Witam

    Mam pytanko czy znalezli by sie chetni do popracowania nad zaprojektowaniem takiego ukladu.

    Zalozenia wstepne:

    1. 4 kanaly pomiarowe EGT dla termopar K
    2. Obsluga szerokopasmowej sondy Boscha LSU 4
    3. Liniowe wyjscia dla innego ukladu
    4. Cyfowe wyjscie dla innego ukladu np. magistrala CAN
    5. Logowanie parametrow EGT i AFR oraz obrotow
    6. Funkcja ustawienia alarmu na kzady czujnik

    Co do zastosowanych mikroprocesorow jestem dosc elastyczny, preferowane jezyki programowania ASM lub C.

    Sam akurat siedze nad innym projektem (przerobka oryginalnego ECU) i brakuje troche czasu na ten projekt aby samemu ukonczyc go w rozsadnym terminie.

    Jak ktos jest chetny zapraszam do dyskusji, przydadza sie tez osoby majace czas na zrobienie ewentualnych tlumaczen z angielskiego dla ludzi
    ktorzy niezbyt dobrze radza sobie z tym jezykiem.
  • Texa Poland
  • #2
    DOHC
    Level 19  
    pomysl przedni , niestety moge was wspierac tylko duchowo :((
  • Texa Poland
  • #3
    Dee Jay Gucio
    Level 20  
    Ile stron do tłumaczenia, bo nie wiem czy wyrobię się z czasem. pozdro
  • #4
    tplewa
    Level 39  
    Narazie tlumaczenie nie jest az tak konieczne, wszystko zalezy od tego czy znajda sie ludzie ktorzy chca to robic (a nie radza sobie zbyt dobrze z angielskim). Oprzec sie mozna na gotowym rozwiazaniu - do tego parametry i zasada dzialania LSU4 (w sumie troche teorii) bylo by do przetlumaczenia.

    Zarys projektu mam mniejwiecej w glowie - jak i pare pomyslow na realizacje. Jednak dalem temat tutaj aby to przedyskutowac - wiadomo co kilka glow to nie jedna i moze ktos bedzie mial jakies fajniejsze rozwiazania (np. na latwiej dostepnych gnatach itp.)
  • #5
    tplewa
    Level 39  
    hmm widze ze projekt raczej malo osbo interesuje. A szkoda bo wiele kasy mozna by zaoszczedzic. Problem EGT na chwile obecna zostal roziwzany, choc na kosciach Maxima (wada lekki problem z ich zakupem - jednak mozna dostac)
  • #6
    DOHC
    Level 19  
    mozesz zdradzic sposob na rozwiazanie tego problemu bo czeka mnie strojenie turbo benzyny i raczej warto zainwestowac w takie cos .
  • #7
    tplewa
    Level 39  
    Odnosnie EGT to robie to na MAX6675 (mi interfejs SPI wiec latwy do zastosowania z prockiem)

    dokumentacja do niego tutaj: http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX6675.pdf

    Do tego termopara typu "K" biore z dodatkowym plaszczem ochronnym
    (temperatura pracy ciaglej do 1250C i krotkotrwalej do 1350).
    Dostepna np. tutaj:
    http://www.termoaparatura.com.pl/

    Odnosnie AFR to hmm mam pare pomyslow, chce aby uklad byl wmiare prosty w wykonaniu.

    Narazie troche mnie blokuje jedna sprawa czy robic EGT+AFR jako osobny uklad tak jak tu planowalem. Jak nie bedzie zainteresowania to robie to w oparciu o moja przerobke ECU w aucie i wszystkim bedzie sterowac Xilinx Spartan 3...
    Narazie to jest temat troche poboczny bo mam do rozwiazania troche problemow jeszcze z ECU. Jednak zarys projektu wole miec juz zrobiony.
  • #9
    tplewa
    Level 39  
    tez spoko rozwiazanie na mikrokontrolerku PSoC Cypress-a (CY8C26233).
    Pomiar zimnego zlacza termopary zrobiony na LM335 (powinno to dzialac).

    W sumie przy EGT nie potrzebujesz jakiejs super dokladnosci co do 0.1C :)
    Ma ten uklad jednak pewna wade - w zastosowaniach jako EGT. Maly wyswietlacz :). Najlepiej bylo by zmodyfikowac soft, dodac jakis buzzer co by alarmowal w chwili przekroczenia ustalonej temperaturki.
    W sumie wiekszosc waznych wskaznikow powinno sie montowac z alarmem, inaczej to robia one za choinke w aucie ;) bo raczej trudno je ogarnac przy ostrej jezdzie...

    P.S.

    Myslalem tez nad zastosowaniem kosci Cypress-a jednak nie udalo mi sie kupic w Polsce troche "wiekszych" prockow, sampli tez nie dostalem.
    A jak juz mialem dawac procka to chcialem by mi obsluzyl 4xEGT i AFR.

    Pozatym jest jeszcze problem z programatorem, do wiekszych cypress-ow nie ma jakiejsc taniej wersji...
  • #10
    gondoljerzy
    Level 23  
    tplewa wrote:
    Odnosnie EGT to robie to na MAX6675 (mi interfejs SPI wiec latwy do zastosowania z prockiem)
    Do tego termopara typu "K" biore z dodatkowym plaszczem ochronnym
    (temperatura pracy ciaglej do 1250C i krotkotrwalej do 1350).
    Dostepna np. tutaj:
    http://www.termoaparatura.com.pl/

    Zainteresowanie takim projektem na pewno by się znalazło, ale na forach czysto tuningowo-sportowych.
    Termoparę masz do 1250 stopni, a ten MAX ma w dokumentacji tylko do 1024. Chociaż w sumie to i tak wystarczy. Mam pytanie: ile kosztowała termopara z tej firmy Termoaparatura. Jakoś nie można znaleźć cennika na ich stronce.
  • #11
    tplewa
    Level 39  
    Na forach tuningowych - owszem bylo by zainteresowanie. Jednak obecnie nie planuje produkcji ;) Poprostu na forum tuningowym (bardziej elektronicznym) dalem temat do przemyslenia. Jednak wiekszosc woli chyba robic neony ;) i jezdzic na oleju roslinnym hi hi

    Fakt jest troche znajacych sie osob Roli,DOHC jednak nie wszyscy sa specjalistami odnosnie elektroniki.
    Jednak moze ktos sie znajdzie i bedzie chcial nad czyms popracowac. Osobiscie i tak ten uklad zrobie tylko ze wydluzy sie to znacznie w czasie i nie wiem czy wtedy nie bedzie to juz projekt komercyjny :)

    Odnosnie termopar to musisz dzwonic, nie wiem jakie bedziesz potrzebowal (dlugosc, srednica, rodzaj przewodu kompensacyjnego, dodatkowy plaszcz ochronny itp.)

    Powiem ze taka podstawa zaczyna sie od 100zl netto.
  • #12
    gondoljerzy
    Level 23  
    Przyszło mi do głowy, że jeśli planujesz komercyjne przeznaczenie to chyba lepiej rozdzielić funkcje i zrobić oddzielne urządzenia do pomiaru EGT i AFR. Po prostu nasz rynek jest biedny i łatwiej będzie sprzedać pojedyńczy, ale tańszy wskaźnik. Poza tym coraz więcej jest ,,uturbionych" samochodów, w których coś tam steruje składem mieszanki i wtryskiem, a brakuje właśnie EGT.
    Ja sam chętnie popróbowałbym możliwości szerokopasmowej sondy, w dalszej przyszłości pewnie będę potrzebował też EGT, a z elektroniki jestem jeszcze za cienki (choć powoli sie doszkalam) żeby coś takiego zmontować.
  • #13
    DOHC
    Level 19  
    a jak bardzo skomplikowane jest zmodyfikowanie tego kitu ktory podalem ?? , ja niestety znam sie na elektronice jak na lakierach do paznokci wiec z tym u mnie cienko :(
  • #14
    Roli
    Level 26  
    Quote:
    Fakt jest troche znajacych sie osob Roli,DOHC jednak nie wszyscy sa specjalistami odnosnie elektroniki.


    Niestety tak jakoś wyszło że do elektroniki mam dwie lewe łapki, natomiast jeżeli chodzi o info i wykonanie modów mechanicznych to służe pomocą :)
  • #15
    tplewa
    Level 39  
    DOHC wrote:
    a jak bardzo skomplikowane jest zmodyfikowanie tego kitu ktory podalem ?? , ja niestety znam sie na elektronice jak na lakierach do paznokci wiec z tym u mnie cienko :(


    W sumie przerobka polegala by na dodaniu 1 tranzystorka, jakiegos buzzera i zmian w sofcie. O ile dodanie tranzystora jak i zmiany sofcie to nie problem (z softem moge ci pomoc) to niestety trzeba by zbudowac programator do tych gnatow. Ja je sobie narazie odpuscilem z powodow wymienionych wczesnie.

    Odnosnie rozdzielania ukladu to nie ma sensu, jak ktos ma na utrzymanie turbodoladowanej maszynki to i znajdzie na to pare groszy. Zwlaszcza ze chodzi mi o zminimalizowanie kosztow do minimum. Na komercyjnym projekcie mi az tak nie zalezy, wolal bym by byl to projekt dostepny za free. Mozna wtedy zebrac pare osob zamowic taniej profesjonalnie wykonane plytki itp.

    Odnosnie sterowania silnika to uklad ma wspolpracowac z przerobionym ECU Nissana. Zalezy mi troche z tego powodu aby uklad byl jako oddziele urzadzenie z dodatkowym wyjsciem cyfrowym...
    Wiecej o projekcie przerobki ECU tutaj:
    http://forum.turbokillers.com/tematy11/2547.htm
  • #16
    gondoljerzy
    Level 23  
    tplewa wrote:

    W sumie przerobka polegala by na dodaniu 1 tranzystorka, jakiegos buzzera i zmian w sofcie. O ile dodanie tranzystora jak i zmiany sofcie to nie problem (z softem moge ci pomoc) to niestety trzeba by zbudowac programator do tych gnatow.

    Dlaczego chcesz ruszać soft? Czy nie prościej dodać równolegle jakiś układzik włączający brzęczyk i lampeczkę ostrzegawczą z regulacją progu załączania. Termopara generuje napięcie więc może jakiś komparator tu dodać?

    Quote:
    Odnosnie rozdzielania ukladu to nie ma sensu, jak ktos ma na utrzymanie turbodoladowanej maszynki to i znajdzie na to pare groszy. Zwlaszcza ze chodzi mi o zminimalizowanie kosztow do minimum. Na komercyjnym projekcie mi az tak nie zalezy, wolal bym by byl to projekt dostepny za free. Mozna wtedy zebrac pare osob zamowic taniej profesjonalnie wykonane plytki itp.

    No, szrokopasmowa sonda + termopara + elektronika + zysk wykonawcy + montaż to już nie są takie grosze. Ostatnio zdarzają się tacy, którzy uturbiają gazowe auta na mikserach, dodając poza sprężarką tylko parownik do turbo. To jest dopiero tani tuning.
  • #17
    tplewa
    Level 39  
    Quote:
    Dlaczego chcesz ruszać soft? Czy nie prościej dodać równolegle jakiś układzik włączający brzęczyk i lampeczkę ostrzegawczą z regulacją progu załączania. Termopara generuje napięcie więc może jakiś komparator tu dodać?


    Poprostu w tym kicie masz uzyty mikrokontroler Cypress-a zawiera on w sobie cos w stylu matrycy PLD lub FPGA z tym ze analogowej.
    I wlsanie caly tor analogowy zostal na niej zrealizoany (wzamacniacze operacyjne itp.) dlatego latwiej zrobic zmiany w software...


    Quote:

    którzy uturbiają gazowe auta na mikserach, dodając poza sprężarką tylko parownik do turbo. To jest dopiero tani tuning.


    Dla mnie to jest profanacja, nie po to kupowalem auto turbo i podnosze moc by jezdzic na jakims gazie pierdno-kapustnym ;)
    Niom ale jak ktos lubi niech kombinuje
  • #18
    gondoljerzy
    Level 23  
    tplewa wrote:

    po prostu w tym kicie masz uzyty mikrokontroler Cypress-a zawiera on w sobie cos w stylu matrycy PLD lub FPGA z tym ze analogowej.
    I wlsanie caly tor analogowy zostal na niej zrealizoany (wzamacniacze operacyjne itp.) dlatego latwiej zrobic zmiany w software...

    Jesli ktoś sie na tym zna to zdecydowanie jest łatwiej. Jesli nie to prościej zlutować coś analogowego niż przegryzać się od zera przez programowanie tego Cyprysa. Zwłaszcza że chodzi o 1 szt.


    Quote:

    Dla mnie to jest profanacja, nie po to kupowalem auto turbo i podnosze moc by jezdzic na jakims gazie pierdno-kapustnym ;)
    Niom ale jak ktos lubi niech kombinuje

    Przemyśl dobrze ten temat i to co piszesz. Do silników doładowanych potrzeba paliwa o wysokiej LO. LPG ma więcej oktanów niż dostępne na rynku benzynki, a do mocniejszych wydumek bezproblemowo można się przesiąść na czysty propan (jest dostępny w butlach).
    W wyścigach na 1/4mili rok temu śmigał czerwony Civic na LPG (ja obstawiam raczej propan) z bardzo dobrymi wynikami. W tym roku nie śledziłem wyników więc nie wiem czy nadal jeździ.
  • #19
    tplewa
    Level 39  
    gondoljerzy wrote:

    Jesli ktoś sie na tym zna to zdecydowanie jest łatwiej. Jesli nie to prościej zlutować coś analogowego niż przegryzać się od zera przez programowanie tego Cyprysa. Zwłaszcza że chodzi o 1 szt.


    Calosc na analogowce to niezla zadyma, pamietaj ze musisz jeszcze zrobic pomiar zimnego zlacza. Wiec na dzien dobry jakis czujnik temperatury potem
    wzmacniacz operacyjny o wzmocnieniu 1. Natepnie sygnal z termopary (bardzo male napiecie) na wzmacniacz o wzmocnieniu 16.
    Dalej trzeba uwzglednic nieliniowosc termopary jak i temperature zimnego zlacza. Robi sie ladna zadyma i najlepiej to wprowadzic na jakis
    A/C i reszte obliczen niech robi mikroprocesor. Na analogowce projektowalem i wyszla sterta wzmacniaczy operacyjnych jak i duze problemy z kalibracja.


    Quote:

    przemyśl dobrze ten temat i to co piszesz. Do silników doładowanych potrzeba paliwa o wysokiej LO. LPG ma więcej oktanów niż dostępne na rynku benzynki, a do mocniejszych wydumek bezproblemowo można się przesiąść na czysty propan (jest dostępny w butlach).
    W wyścigach na 1/4mili rok temu śmigał czerwony Civic na LPG (ja obstawiam raczej propan) z bardzo dobrymi wynikami. W tym roku nie śledziłem wyników więc nie wiem czy nadal jeździ.


    Niom wcale nie jest tak pieknie, owszem duza liczba oktanow zapobiegnie spalaniu stukowemu. Jednak sa dwie dosc istotne wady:

    1. Mala kalorycznosc gazu (mniejesza od benzyny)
    2. Znacznie wyzsza temperatura spalania

    Z doswiadczenia wiem ze PB98 spokojnie wystarcza do niezlych mocy wiec nie mam zamiaru bawic sie w cos takiego. Jak narazie wystarcza do 300KM, a kumple maja i po 400KM na PB98 wiec po co kombinowac.
    Osobiscie planuje moc w okolicach +500KM, do tego benzyna wystarczy wiec po co mi kombinowac z gazem. Kolejna sprawa to mial bym niezle problemy wystroic auto z gazem, na benzynie tego problemu nie mam i w dodatku robie to tanim kosztem na oryginalnym ECU.