Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Antena CB nie da się zestroić - uszkodzona??

24 Sie 2006 20:50 6527 12
  • Poziom 10  
    Witam,

    Mam antenkę SUNKER CB7 (magnesowa 77cm z cewką na środku).
    Kiepsko chodziła - okazało się, że urwany jest drut w dolnej cewce. Przylutowałem drucik i zmieniłem wtyczkę do radia (fabryczna od nowości miała zjechany gwint). Problem jest w tym, że nie mogę jej zestroić (wskazówka SWR miarki wychyla się do końca - odbicie = 1). SWR miarka jest OK, antena ma przejście od wtyczki do górnego bata, brak zwarć, kabel i wtyczka OK.

    Próbowałem bez połączenia z masą, z połączeniem, na parapecie, na samochodzie w szczerym polu i nic.

    Co w antenie prostej jak konstrukcja cepa może być jeszcze nie tak? Miał ktoś może podobny przypadek?

    Przed "awarią" jej nie stroiłem, więc nie wiem, czy tak miała od początku (max zasięg jaki uzyskałem to 2 km z samochodu i 10 km z balkonu - oba z samochodem)

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Spróbowałbym wydłużyć promiennik , doczepić choćby taśmą kawałek drutu miedzianego i zobaczyć czy jest różnica
    Marek
  • Poziom 25  
    powiem tak dla mnie to jest atrapa nie antena , włąsnie czytając twój post dowiaduje sie 4 raz ze wymieniona przez ciebie antena jest niezłym nie wypałem i reszta wynalazków na magnesie ehhh

    poprostu chinszczyzna zalewa rynek i tyle

    pozdr marniu
  • Moderator
    Problem jest w tym, że nie mogę jej zestroić (wskazówka SWR miarki wychyla się do końca - odbicie = 1).


    Możesz wytłumaczyć to zdanie? Jeśli odbita 1 to o co chodzi? Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Sprawdź lub wymień kabel.Kabel anteny magnesowej od wielokrotnego przycinania drzwiami lub klapą bagażnika często jest pognieciony, przecięty, naderwany... to może być jedna z przyczyn niedopasowania.
    Jack
  • Poziom 10  
    Cytat:
    Problem jest w tym, że nie mogę jej zestroić (wskazówka SWR miarki wychyla się do końca - odbicie = 1).


    Możesz wytłumaczyć to zdanie? Jeśli odbita 1 to o co chodzi? Pozdrawiam


    Śpieszę z wyjaśnieniami: chodziło mi o to, że przy pomiarze wskazówka pokazuje SWR = ∞, czyli współczynnik odbicia jest 1. Przy małej mocy nie mogę nawet ustawić SWR miarki (nie dochodzi do SET). Przepraszam za niejednoznaczność - nie chciałem się rozpisywać.

    Jutro spróbuję przedłużyć bacik - dzięki za uwagę.

    Rzeczywiście te anteny to straszny szajs :cry:
  • Poziom 26  
    3_Jan napisał:
    przy pomiarze wskazówka pokazuje SWR = ∞, czyli współczynnik odbicia jest 1.

    Wspolczynnik odbicia rowna sie jeden jesli przyfali padajacej (FWD) jest 100% na skali, a po przelaczeniu na swr wskazuje 1 lub nie wychyla sie wcale.
    Jesli na "padajacej" nie ma mozliwosci ustawienia 100% - pomiar swr (przy uzyciu takiego reflektometru) nie jest mozliwy.
    Pomalu z tym przedluzaniem bata. Wszelkie proby bez przeciwwagi nie maja sensu. Przeciwwaga dla anten samochodowych jest karoseria samochodu - antene na magnesie naley ustawic na srodku dachu.
    Sprawdz miernikiem (lub bateria z zaroweczka) czy nie ma zwarc i czy jest przejscie miedzy srodkowym bolcem wtyczki, a batem.
    Jesli anetna ma cewke z odczepem do masy to miernik bedzie pokazywal zwacie, ale mozna ten odczep na czas pomiaru odlutowac i sprawdzic czy jest przejscie i czy nie ma zwarcia i w antenie i w kablu zasilajacym i w obu wtyczkach.
    Jesli wszystko jest OK, a antena sie nie stroi, to albo od poczatku taka byla, albo jest uszkodzone cos czego nie jestes w stanie znalezc.
    Fabrycznej dlugosci anteny nigdy nie nalezy zmieniac jest nie wie sie dokladnie w jakim celu sie to robi. Jesli w celu "moze bedzie lepiej" to z gory wiadomo, ze nic z tego nie wyjdzie.
  • Poziom 10  
    Jestem przekonany, że moduł współczynnika odbicia = 1 gdy fala odbita = fali padającej, czyli gdy wskazówka wychyla się do końca na REF (SWR = ∞), ale nikt nie jest nieomylny.
    Zostawmy może teorię w spokoju.

    Kabel, zwarcia itp. były sprawdzone jeszcze przed zwróceniem się do Was o pomoc.

    Wychodzi chyba na to, że tak miała od początku - 40 dychy w plecy :cry:

    Jutro jeszcze pokombinuję - jak do czegoś dojdę to dam Wam znać.

    Cytat:
    Jesli wszystko jest OK, a antena sie nie stroi, to albo od poczatku taka byla, albo jest uszkodzone cos czego nie jestes w stanie znalezc.

    Cewka, 30 cm drutu, cewka i znowu 30 cm drutu, a rzeczywiście nie moża znaleźć uszkodzenia - tu się zgadzam.
  • Poziom 30  
    sp8gsc napisał:
    Fabrycznej dlugosci anteny nigdy nie nalezy zmieniac jest nie wie sie dokladnie w jakim celu sie to robi. Jesli w celu "moze bedzie lepiej" to z gory wiadomo, ze nic z tego nie wyjdzie.

    ...Tak naprawdę, to nie rozumię tej treści, a anteny "FABRYCZNE" SKRACA SIę I PRZEDłUżA, jeśli jest taka konieczność. Całe strojenie "FABRYCZNEJ ANTENY" polega właśnie na wydłużaniu i skracaniu promiennika, ale u kolegi to nie mieści się w fabrycznym wykonaniu.
    SP8GSC, kolega pisał, że sprawdzał na zwarcie i przejścia, nieuważnie czytasz!.

    Jest to typowy przypadek, gdzie antena nie jest w stanie wypromieniować energii, jedyny sposób to sprawdzić jak zachowa się po przedłużeniu promiennika. SWR-metr nie odpowie na wszystkie problemy, a kolega polega na jego wskazaniach i musi poeksperymentować.
    Jeśli jak piszesz:
    sp8gsc napisał:
    Fabrycznej dlugosci anteny nigdy nie nalezy zmieniac

    ...to po co ta cała zabawa w strojenie?
    PS. widziałem ogłoszenie na Allegro z Białegostoku: "..podaj markę samochodu a wyślemy ci antenę dostrojoną..."
  • Poziom 11  
    Witam w antenach SB z magnesem mocujacym wada jest brak kontaktu ekranu kabla z karoseria samochodu ekran jest laczony poprzez kondensator 1000pf z odczepem dolnej cewki niech kolega sprawdzi jak jest podlaczony kabel bo moze ekran wisi w powietrzu i dlatego sa problemy z dostrojeniem i malą skutecznoscią anteny pozdrawiam wacław17
  • Poziom 26  
    SP8JUX napisał:

    Całe strojenie "FABRYCZNEJ ANTENY" polega właśnie na wydłużaniu i skracaniu promiennika, ale u kolegi to nie mieści się w fabrycznym wykonaniu.

    Nie nalezy tego robic jesli sie nie wie po co. Chyba jasno napisalem. Przedluzanie w celu "moze bedzie lepiej" ma niewiele wspolnego ze strojeniem.
    SP8JUX napisał:

    kolega pisał, że sprawdzał na zwarcie i przejścia, nieuważnie czytasz!.

    Nie zaszkodzi sprawdzic jeszcze raz: antene, kabel i wtyczki.
    SP8JUX napisał:
    ... sprawdzić jak zachowa się po przedłużeniu promiennika.
    Zalezy jaka antena - ta o ktorej pisze niewatpliwie ulegnie rostrojeniu. (o ile kiedykolwiek byla wykonana tak zeby poprawnie pracowala).
    waclaw17 napisał:
    ...w antenach SB (CB) z magnesem mocujacym wada jest brak kontaktu ekranu kabla z karoseria samochodu ...
    Z magnesem, a nie z karoseria. Elektrycznego polaczenia z karoseria nie ma - tak wlasnie zbudowane sa anteny z podstawa na magnesie.
    waclaw17 napisał:
    ...ekran jest laczony poprzez kondensator 1000pf z odczepem dolnej cewki niech kolega sprawdzi jak jest podlaczony kabel bo moze ekran wisi w powietrzu
    To jest istotna wskazowka, bo kolega nie pisal ze tam w ogole jest jakis kondensator. Moze istotnie jest cos zle polaczone, bo moze byc roznie, dolny koniec cewki do magnesu, dolny koniec przez kondesator do magnesu, odczep na zyle srodkowa albo odczep przez kondensator na zyle srodkowa, albo oplot kabla na dolny koniec cewki, a kondensator do magnesu - moze byc roznie, trzeba po prostu wiedziec jaki byl schemat polaczen.
  • Poziom 28  
    3_Jan napisał:
    Witam,

    Mam antenkę SUNKER CB7 (magnesowa 77cm z cewką na środku).

    Pozwolę sobie wtrącić moje trzy grosze. Mi całą sytuację tłumaczy już pierwsze zdanie ... Rada na przyszłość ode mnie. Nie zawracaj sobie głowy anteną która cokolwiek wspólnego z pasmem CB ma tylko w nazwie.
  • Poziom 10  
    Witam!

    Po wstawieniu 20 cm kabla zamiast górnego fabrycznego bata ("na stałe" 35 cm) udało mi się zejść z SWR poniżej 2,5 w całym paśmie (ale nie mniej, niż 1,8-2).
    Rewelacji nie ma, ale radia nie spalę.
    Oczywiście tylko w jednym miejscu na dachu - po przesunięciu trzeba regulować od nowa.

    Jak będę miał chwilę to spróbuję odwinąć ze dwa zwoje z górnej cewki, to może uda się zestroić fabrycznym batem (szkoda go skracać aż o 15cm).

    Co ciekawe sama górna cewka i bat ma SWR 1,5 na kan. 1szym (ale na 40stym już 4-5).

    Pozdrawiam!