Cześć.
Mam do zaoferowania sposób sprawdzenia silnika komutatorowego w pralkach. Sprawa jest bardzo prosta, gdy w kostce silnika znajduje się 6 styków. Dwa styki, to prądniczka tachometryczna, które pomijamy. Kolejne dwa, to styki szczotek, a następne to początki stojana. Napięciem 230 V zasilamy: jednym stykiem jeden z początków stojana, drugim styk szczotki (obojętnie której). Pozostałe dwa styki tzn. stojan i szczotkę mostkujemy. Oczywiście silnik ruszy z pełną prędkością (o ile jest sprawny) ponieważ bez prądniczki tacho i bez modułu nie da się uzyskać wolnych obrotów. Chyba że mamy do dyspozycji autotransformator. Da się natomiast zmienić kierunek obrotów. Trzeba wówczas mostek przełożyć np.z jednego początku stojana na drugi, a w jego miejsce włożyć styk zasilania. Sprawa się trochę komplikuje, gdy w kostce silnika znajduje się 7 lub więcej przewodów. Na ogół trzeba rozebrać silnik aby sprawdzić jak zbudowany jest stojan. Zasada jednak jest zawsze taka sama. Siódmy styk jest przeważnie wpinany w miejsce łączenia końców stojana, ósmy lub dziewiąty, to bezpiecznik termiczny, który ma oddzielne przejście. W opisany sposób możemy sprawdzić czy silnik jest sprawny i czy w ogóle działa. Pozostaje jeszcze sprawa prądniczki tachometrycznej, ale ta jeżeli jest uszkodzona, to silnik na wolnych obrotach (w trakcie prania) startuje z dużą prędkością. Przy wymianie szczotek zaleca się dotarcie ich do komutatora. Sam komutator czyścimy naturalnym pumeksem. Nigdy papierem ściernym który zawiera związki krzemu, a to nic innego niż izolator.
Mam do zaoferowania sposób sprawdzenia silnika komutatorowego w pralkach. Sprawa jest bardzo prosta, gdy w kostce silnika znajduje się 6 styków. Dwa styki, to prądniczka tachometryczna, które pomijamy. Kolejne dwa, to styki szczotek, a następne to początki stojana. Napięciem 230 V zasilamy: jednym stykiem jeden z początków stojana, drugim styk szczotki (obojętnie której). Pozostałe dwa styki tzn. stojan i szczotkę mostkujemy. Oczywiście silnik ruszy z pełną prędkością (o ile jest sprawny) ponieważ bez prądniczki tacho i bez modułu nie da się uzyskać wolnych obrotów. Chyba że mamy do dyspozycji autotransformator. Da się natomiast zmienić kierunek obrotów. Trzeba wówczas mostek przełożyć np.z jednego początku stojana na drugi, a w jego miejsce włożyć styk zasilania. Sprawa się trochę komplikuje, gdy w kostce silnika znajduje się 7 lub więcej przewodów. Na ogół trzeba rozebrać silnik aby sprawdzić jak zbudowany jest stojan. Zasada jednak jest zawsze taka sama. Siódmy styk jest przeważnie wpinany w miejsce łączenia końców stojana, ósmy lub dziewiąty, to bezpiecznik termiczny, który ma oddzielne przejście. W opisany sposób możemy sprawdzić czy silnik jest sprawny i czy w ogóle działa. Pozostaje jeszcze sprawa prądniczki tachometrycznej, ale ta jeżeli jest uszkodzona, to silnik na wolnych obrotach (w trakcie prania) startuje z dużą prędkością. Przy wymianie szczotek zaleca się dotarcie ich do komutatora. Sam komutator czyścimy naturalnym pumeksem. Nigdy papierem ściernym który zawiera związki krzemu, a to nic innego niż izolator.