Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ile kosztuje instalacja szkolnego radiowęzła?

mroczek15 27 Aug 2006 21:33 15587 28
  • #1
    mroczek15
    Level 2  
    Witam,

    od tego roku w naszej szkole jest szansa na wystartowanie radiowęzła :). Ale szkoła to nie bank wiec na duże fundusze nie ma co liczyć :( Czy orientuje sie ktoś ile może kosztować najtańsza możliwa instalacja? Oczywiście wchodzi w gre wykonanie samodzielnie prostych elementów. Muzyka w założeniach ma być puszczana z komputera... Jeśli taka instalacja jest bardzo droga to czy podłoczenie kilku(nastu) szerokopasmowych głosników TVM do szkolnego powermiksera da dobry efekt? Aha chciałbym dodać, że obszar do nagłośnienia jest dosyć mały (jedna 200W kolumna YAMAHA) ustawiona nawet nie na maksimum potrafiła zrobić tam taki łomot, że nie było słychać własnych myśli :)

    bardzo prosze o pomoc i pozdrawiam
    mroczek15 :)
  • #2
    KrzysztofK
    Level 21  
    Radiowęzeł to nie domowe Hi-FI. W najprostrzym tłumaczeniu potrzebna jest końcówka mocy, która na wyjściu ma transformator, do którego można podłączyć n- głośników i w każdym poprzez przekładnie transformatora indywidualnie można ustalać głośność. Więc musicie się określić czy robicie radiowęzeł czy dyskotekę na "jednej kolumnie Yamahy".
  • #3
    md
    Level 40  
    W instalacji radiowęzłowej nie ma prostych elementów do samodzielnego wykonania. Potrzebny jest wzmacniacz radiowęzłowy i takie same głośniki. O szerokopasmowych zapomnij, bo instalacja radiowęzłowa jest przeważnie 120-to woltowa, czasem mniej. Do tego przewód do połączenia głośników i ewentualnie tablica rozdzielcza umożliwiająca włączanie/wyłączanie dowolnego głośnika lub grupy głośników.
  • #4
    mroczek15
    Level 2  
    ale mówiąc o szerokopasmowcach miałem na myśl raczej instalacje radiowęzło-podobną. Według tego co wiem (przy zwiekszeniu ilości głośników efektywność rośnie o 3 dB) to chyba 6/8 takich TVM nie powinno miec zadnej trudności z przebiciem sie przez rozwrzeszczaną zgraje :) czy takie rozwiązanie nie ma szansy sprawdzić sie do puszczania muzyki na przerwach i od czasu do czasu przeczytania czegoś do mikrofonu? Jakość nie musi być super
  • #6
    mroczek15
    Level 2  
    dziekuje za pomoc i odpowiednie ukierunkowanie mnie :)
  • #7
    micho a
    Level 35  
    jest jeszcze elektronika legionowo też świetna firnma http://www.elektronika-legionowo.com.pl/ wieloletnia tradycja i jakośc fakt drodzy są no ale za jakośc sie płaci

    kable i rozdzielnie stref można zrobić samemu ..

    generalnie jeżeli dałoby sie objśc bez faktur paragonów to robić na używanym soprzęcie.........wyjdzie grosze ............

    forte 101 czy jakiś akord (wzmacniacz) ok 100 zł
    kolumny......można by sie uprzeć robić samemu samemu nawijać trafka zasada jest taka że przy 100v czy 120v w lini napięcie na głośniku nie może być większe jak przy jego mocy znamionowej czyli nawijasz np trafo 3waty 100v/3v ..........

    kable i rozdzielnie stref nie problem(rozdzielnia to kilka-naście przełaczników i bezpieczników)

    do tegho jakiś komputer do puszczania muzyki i nmamy wszystko :D
  • #8
    md
    Level 40  
    Szkoła jest instytucją, która wymaga faktur :( Jest też kwestia bezpieczeństwa i zgodności z normami CE. Nie zapominaj, że czasem przy radiowęźle usiądzie uczeń i wystarczy jakaś niedoróbka, porażenie prądem i afera na całą Polskę. To samo może dotyczyć odpowiedzialności za źle zamontowany (skonstruowany) głośnik, który spadł uczniowi na głowę.
    Czas nauczyć się rozsądnego myślenia, a nie tylko szukania minimalizacji kosztów za wszelką cenę, bo często się okazuje, że "co tanie, to drogie" - jak mawiali nasi przodkowie.
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    micho a
    Level 35  
    ano niestety w naszym kraju panuje chore przekonanie że samoróbka jest bleeeeeeeeeeeeeeeee .........nieważne jaka jest nie ma pudełka instrukcji obsługi jest bleeeeeeee.......i ta biurokracja śmierdząca obleśna...........

    potem szkoła zamiast kupić 200watową elektronike za 200 zł kupuje hollywooda 2x100 za 500 zł ..............

    a potem grają powermixery handboxa na dyskotekach i po 100 je naprawiają z kieszeni uczniów.......

    ale to taki mały offtopic nic nie poradzimy na tym wszyscy cierpią szkoła też bo tak za 500 zł by miąła radiowęzeł a tak 5000 na fabryczny nie ma ............

    nie ma co sie żalić ten kraj był i będzie chory........
  • #11
    William Bonawentura
    Level 33  
    To nagłośnienie ma być we wszystkich klasach (to rozumiem jako radiowęzeł), czy tylko na korytarzu ?
  • #12
    Jon-X
    Level 28  
    Quote:
    ano niestety w naszym kraju panuje chore przekonanie że samoróbka jest bleeeeeeeeeeeeeeeee .........nieważne jaka jest nie ma pudełka instrukcji obsługi jest bleeeeeeee.......i ta biurokracja śmierdząca obleśna...........


    Gorzej jak nieudolnie zrobiona przez nastolatków samoróbka kogoś zabije. Jest to instalacja w budynku szkolnym - budynku użyteczności publicznej i musi być wykonana przez firmę specjalistyczną. W przypadku jeśli taka instalacja istnieje (nawet na papierze) można sobie ją nakładem własnych sił zrobić, tyle że z urządzeń posiadających odpowiednie znaczki bezpieczeństwa. Stare forciaki itp. posiadają takie znaczki, więc nie jest to żaden problem ;) a głośniki można pozyskać z likwidowanych radiowęzłów w zakładach pracy na przykład. Jeden głośnik radiowęzłowy - nowy, taki "w miarę" - kosztuje około stówki.
  • #13
    md
    Level 40  
    Nie musi nikogo zabić, wystarczy, że ktoś się wystraszy przebiciem do obudowy itp. efektem ubocznym działalności amatora zapaleńca. Czasy są takie, że nie znajdzie się dyrektor ryzykujący karierę, a nawet utratę wolności i kłopoty po tym, jak zestresowany uczeń poskarży się w domu, że poraził go prąd. Jak taki młodzian znajdzie dobrego adwokata, to ma zapewnioną rentę ;)
    Wszyscy amatorzy wykonywania wszelkich prac własnoręcznie nie szanują swojej pracy i nie mają pojęcia o obowiązujących przepisach, zagrożeniach związanych z niefachową instalacją itp. Wystarczy poczytać forum, ilu naiwniaków montuje w kuchni subwoofery w oparciu o głośniki STX za kwotę wyższą od tej, którą musieliby wydać na nowy sub STX-a z gwarancją i solidnie wykończony. Powstają więc koszmarnie wyglądające i źle grające konstrukcje podobne do pierwowzorów, ale droższe od nich, nawet nie licząc czasu spędzonego nad konstrukcją, bo tego akurat młodzież nie umie wycenić i nie szanuje.
  • #14
    micho a
    Level 35  
    jon-x ale na starego forciaka nikt ci nie wystawi faktury z tego co wiem...............a sam mówisz że bez faktury to nic nie zdziałasz ........


    nie dogadamy sie koledzy :D:D wy macie zakodowane że samoróbka zawsze jest partactwem nieważne kto ją robi, ja myśle odwrotnie :D:D

    tak więc koniec tego off topic :D
  • #15
    md
    Level 40  
    Proponuję uważnie poczytać teksty, z którymi się polemizuje.
    Twoje zdanie na temat samoróbki - śmieszne, a kogo to obchodzi w sytuacji, kiedy szkołę obowiązuje surowe przepisy. Postaraj się zrozumieć, że żyjemy w cywilizowanym kraju, gdzie obowiązuje prawo i cała masa przepisów (nie twierdzę, że najmądrzejszych). Każdy dyrektor w szkole odpowiada za przestrzeganie pewnych norm, zasad i przepisów i trzeba być idiotą, by ryzykować dla kilkuset złotych. Jeżeli nic się nie dzieje, to luz. Gorzej, jak stanie się cokolwiek, wtedy jak sępy zlatują się media, prokuratura i wszelkie służby nadzorujące szkoły i szukają dziury w całym
  • #16
    mlody_elektronik
    Level 27  
    Ale glupoty piszecie... U mnie w szkole jest radiowezel i nie taki maly bo sa dwie strefy. KOrytarze hole itp oraz parcownie i klasy. Sa 3 budynki po kilkadziesiat sal. Łacznie wykozystano ok 150glosników. Wszystko jest polacozne na kable home made czyli skrecone dwa druciki w izolacji po 0,5mm. POlozene tego jest pare km w tej szkole... Glosniki rowniez home made. W srodku 4W glosnik tonsila i trafo z jedna pozycja. Wszystko zasilane jest Przez dwie koncówki mocy rowniez home made. o mocy 400W kazda. POdiete pod komputer i cd-diora. Dodatkowo jest powermixer z kolumnami estradowymi co gra na dziedziniec szkoly 2x200W mocy.

    Wykozystywane jest to do puszczania muzyki na korytarzach w skole podczas przerw. A w czsie lekcji sa oglaszane komunikaty dyrektora w pracowaniach i korytarzach.

    Wszystko wykonane bylo samodzielnie przez uczniow jako praca dyplomowa. Bylo podzielone ze kilka osob robi instalacje, kilka osob wzmacniacze, kilka osob kolumienki. Wszyscy jako praca dyplomowa praktyczna.

    W ten sposob sie zalatwia takei zeczy...
  • #17
    marniu
    Level 25  
    ok przeczytałem wszystko , ale ja mam inny problem tez związany z radiowęzłem szkolnym

    potrzebuje jakies programu który by nagrywał / archiwizował nadana audycje przez radiowęzeł ,
    niestety jest tam stary komp cel 466 128 ram , hdd 40 GB , dżwiek Vibra 128 , system WIN 98 SE
    czy na tym sprzęcie da się zainstalowac jakis programik na którym mógłbym nagrywac przez Line In audycje
    do dyspozycji elektronika W 200 i 56 głośników z trafem , oraz mixer 8 kanałów mono , 2 x technics sl pg 590

    pozdrawiam marniu
  • #18
    micho a
    Level 35  
    opcja najprostsza-nagrywać przez liniowe zwykłym rejestratorem audio potem archiwizować do mp3 :D przy dysku 40gb to że 10 min audycji zajmie 100mb nie jest problemem potem do mp3 i zajmie 10mb

    z tym że jakość kiepska ale raczej wystarczającą do audycji i nie trzeba programu

    przez audycje rozumiem np przemówienie na dzień kobiet dzień nauczyciela itd..........

    jest masa cool edit sound forge zakładając że komputer będzie tylko nagrywał ( muzyka będzie puszczana np z CD) to każdy z nich powinien działać bez problemu :D
  • #19
    marniu
    Level 25  
    na kompie jesty tylko i wyłącznie zainstalowany WIN98 SE i winamp , więc system nie jest jakoś przesadnie przeciążony , problem w tym czy nie jest zbyt skomplikowany w obsłudze ... ten cool edit i czy jak sciągne go to nie będzie jakas wersja 30 dniowa okrojona w opcje ....

    jeśli mowa o rejestratorze to nie opłaca się kupowac decka wole juzna HDD nagrywać , wogóle wprowadził bym małe zmiany w tym szkolnym systemie ale $$$ nie ma a szkoła nie bardzo się garnie heheh więc zostaje to co jest tylko ten prog chciałbym odpalic i zobacyzc jak to działa w domowym zaciszu
  • #20
    micho a
    Level 35  
    generalnie chodzi o to że jeżeli np robisz jakiś apel o np dniu nauczyciela i w ten sposób że z winampa leci tło muzyczne i jednocześnie gadasz do mikrofonu to nie wiuem czy cool edit da rade ..........

    wtedy potrzebujesz karte full duplex(jednocześnie odtwarza i nagrywa ) i musisz to spiąc w ten sposób że wyjście na nagrywanie miksera do kompa

    wtedy komputer jednocześbie odtwarza i nagrywa więc jest dosyć obciązony .........

    natomiast jeżeli tło muzyczne leci z CD czy 2 kompa to komputer tylko nagrywa i wtedy na pewno da rade..........

    cool edit są niestety tylko 30-dniówki orginał kosztuje tam z deczka zielonych ale jest kazaa bearshare itd :D

    ja kiedyś nagrywałem nawet nero wave editorem ma sporo funkcji z tym że nagrywa w wave czyli 10min=100mb jakieś :/

    a skomplikowanie jest średnie jak ci sie uda trafić PL i chcesz tylko nagrywać i zapisywać to żaden problem ten program ma jeszcze mase funkcji (odszumianie wxzmacnianie echo itd itp..)ale jeżeli nie chcesz korzystać z nich to szybko załapiesz
  • #21
    marniu
    Level 25  
    nie sytacja wygladała by tak komp jest słaby , sa dwa cd technicsa więc z nich będzie podkład a mi chodzi w tylko i wyłącznie nagrywanie audycji tylko nic innego nie będzie robionego na kompie ten winamp jest zainstalowany tylko po to że czasem leciała jakaś sobie mp3 i tyle , sciagłem już cooedit`a i zaraz się pobawie

    dzieki micho a
  • #22
    Jon-X
    Level 28  
    Starsze wersje Sound Forge są spoko, Sound Forge 5 bez problemów pracuje na komputerze 90MHz (przerabiałem w radiowęźle) - siedziała karta SB128PCI i było idealnie.
  • #23
    marniu
    Level 25  
    witam
    mam juz ten cool edit ale niby coś się nagrywa tylko nie wiem gdzie się to zapisało , gdzie w ustawieniach moge zmienic folder , wiem zadałem banalne pytanie ale nie czaje tego proga ehhh


    pozdr marniu
  • #24
    SzokalML
    Level 36  
    W moim przypadku w cool edicie przechowuje w pamieci tymczasowej, aby zapisac na dysku musisz po prostu machnac save as...
  • #25
    marniu
    Level 25  
    no tak save as , ale gdzie mi sie to zapisze , kurde nie moge znależc ehhh i jak zapisywac jaki format
  • #26
    Jon-X
    Level 28  
    zapisze sie tam gdzie zapiszesz, zapisuj jako wav i bedzie dobrze - orass dam ci patent jak nagrywac: poustawiaj wszystko tak zeby jeden kanal dostawal 3dB cichszy sygnal od drugiego - masz zapas przy przesterze, bo drugi slad jest dobry : )
  • #27
    Skator
    Level 18  
    a licencje w zaiks wykupiona bedziesz mial? ;>
  • #28
    Jon-X
    Level 28  
    nie dotyczy ona radiowęzłów szkolnych, radiowęzeł szkolny nie czerpie zysków z odtwarzania publicznego muzyki.