Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obniżenie napięcia na uzwojeniu wtórnym transformatora

wars76 28 Sie 2006 06:25 6714 15
  • #1 28 Sie 2006 06:25
    wars76
    Poziom 11  

    Posiadam dużej mocy transformator 230/2x8V, nadający się do rozruchu silników. Jednak po wyprostowaniu napięcia na wyjściu jest 18 VDC. Według mnie trochę za dużo. Jak w prosty sposób można obnizyć to napięcie do około 15V. Odwijanie wtórnego uzwojenia raczej jest nie możliwe jak i dowijanie pierwotnego. Czy napięcie zasilające 230 VAC można puścic przez układ z trakiem żeby dać niższe napięcie na pierwotnym ?

    0 15
  • #2 28 Sie 2006 07:43
    goscu
    Poziom 16  

    1. Możesz nawinąć kilka zwojów na uzwojenie wtórne. Tak aby na tym uzwojeniu było te 3 V ( oczywiście przekrój przewodu na te kilka zwojów musi być taki sam lub wiekszy w stosunku do orginału. Wtedy łaczysz to uzwojenie przeciwsobnie do pozostałych zwojów. wtedy masz 18V - 3V = 15 V.
    2. Słyszałeś o trafo dodawczym ? Stosuje sie je aby podnieśc napięcie Jak dołączsz uzwojenie wtórne takiego trafo w szereg z uzwojeniem pierwotnym Twojego trafo to:
    - zwiększysz napięcie zasilające dla Twojego trafo w przypadku zgodności faz;
    - zmniejszysz napięcie zasilające dla Twojego trafo w przypadku braku zgodności zgodności faz.

    1
  • #3 28 Sie 2006 08:52
    warbipower
    Poziom 17  

    Witam
    Te 18V o którym mówisz było mierzone w stanie jałowym, dlatego trafo zawsze pokazuje troche więsze napiecie. Jeśli go obciążysz to powinno spaść, ale nie wiem czy aż do 15V.

    0
  • #4 28 Sie 2006 09:40
    Zbyszek_64
    Poziom 21  

    Musisz jeszcze uwzględnić spadek napięcia po wyprostowaniu , przyjmuje się ok. 2V . Gdy budowałem prostowniki rozruchowe ustalałem napięcie na max. 17V na wyjściu prostownika.Pozdrawiam

    1
  • #5 28 Sie 2006 10:20
    wars76
    Poziom 11  

    Po wyprostowaniu jest już 18VDC. Po podłaczeniu akumulatora 170 Ah napięcie spada do około 17 V (prąd około 35A), także pod obciążeniem napięcie dużo nie spada i dlatego boję się czy takie wysokie napięcie nie uszkodzi elektroniki czy chociażby żarówek po odpaleniu silnika ? Czy można dać napięcie na uzwojenie pierwotne obniżone przez układ z triakiem ?

    0
  • #6 28 Sie 2006 11:04
    fryzbi
    Poziom 15  

    Oczywiście, że możesz obniżyć napięcie na uzwojeniu pierwotnym wykorzystując układ z triakiem. W twoim przypadku to pewnie najlepsze rozwiązanie.

    0
  • #7 28 Sie 2006 13:00
    goscu
    Poziom 16  

    Jeśli chcesz mieć ten układ w rozruszniku to musisz jeszcze oraniczyć prąd rozruchowy. Najlepiej jak będzie to jakiś tłusty ( dużej mocy) rezystor międzi + instalacji a + rpozrusznika. Zapewne używasz diod prostowniczych a nie mostaka selenowego. W przypadku zwarcia mostka z diod będziesz zwarty akumulator no i pożar. No i uwaga na ten triak którego się tak trzymasz. Może odparować przy prądzie rozruchowym. Poza tym kilka- kilkanaście dowinietych lub odwiniętych zwojów jest tańsze niż układ z trakiem. Ale to Twój wybór

    0
  • #8 28 Sie 2006 13:38
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jakiej mocy jest ten transformator?

    Sterowanie fazowe (triak) ma tą wadę że nie zachowuje symetrii napięcia - czyli na transformatorze pojawi się składowa stała, a tego transformatory bardzo nie lubią. Do tego dochodzą jeszcze harmoniczne (z cięcia sinusa) - większe prądy wirowe. Inna sprawa to czy ten triak wytrzyma obciążenie indukcyjne.
    Dodatkowo układ z triakiem obniży nam napięcie skuteczne - a co będzie ze szczytowym?
    Najprostszym wyjściem byłaby ingerencja w uzwojenie wtórne - zrobienie odczepów - ale skoro twierdzisz, że to niemożliwe...

    Gościu - jak sobie wyobrarzasz wstawienie rezystorka po stronie wtórnej? Kiedy nawet nie wiemy ile amperek (30 a może 130) bedzie nam tam płynąć. Takim rezystorem będą odpowiedni długie (i cienkie) kable. Jeśli próbowałeś kiedyś odpalać samochód z dodatkowego akumulatora kablami zakupionymi za 15zł na stacji, to wiesz o czym mówię.

    0
  • #9 28 Sie 2006 15:02
    goscu
    Poziom 16  

    forestx napisał:


    Gościu - jak sobie wyobrarzasz wstawienie rezystorka po stronie wtórnej? Kiedy nawet nie wiemy ile amperek (30 a może 130) bedzie nam tam płynąć. Takim rezystorem będą odpowiedni długie (i cienkie) kable. Jeśli próbowałeś kiedyś odpalać samochód z dodatkowego akumulatora kablami zakupionymi za 15zł na stacji, to wiesz o czym mówię.

    Odpowiednio długie i cienkie kable to będą zachowywały sie jak włókno żarówki w przypadku prądu zwarciowego akumulatora. mam takie sprężyny oporowe w pracy ( z pieca hartowniczego). Jeśli Wars76 takich nie ma to może wstawić tam bezpiecznik . Tak dla pewności, żeby strażacy dalej pili kawę, a prąd można ograniczyć wstawiając rezystancję w szereg z uzwojeniem pierwotnym. Mniejszy i chudszy rezystor.
    a te kable to chiński szajs przez który sie kiedyś oparzyłem, a auto dalej nie zapaliło. Tam jest przewód 4mm^2 tylko w grubszej izolacji. Ja odpalam auto na przewodach 16mm^2 ( osobowe) i 50mm^2 ciężarowe. Ale mam źródło prądu w postaci akumulatora z wózka widłowego
    Wars76- jaki masz ten transformator? I czy wiesz jaki prąd rozruchowy może być w twoim samochodzie. Pierwsze uderzenie to nawet 250-300 A.

    0
  • #10 28 Sie 2006 15:05
    mczapski
    Poziom 38  

    Regulację można zastosować po stronie wtórnej czyli przed prostownikiem. Skoro używa się takich regulatorów do spawania to można do zasilania instalacji. Ale przecież można tego dokonać stosując połączone w szereg trzy lub cztery diody o odpowiedniej obciążalności. Zapewnimy sobie także odporność na ewentualne zwarcia. Moim zdaniem 15 V jest raczej szczytowym napięciem dla współczesnych instalacji samochodowych. Nie bardzo wiem (na dzisiaj) jak kształtują s ię cenowo poszczególne rozwiązania, czyli stosowanie elementów na obciążenie ok 50 A.

    0
  • #11 28 Sie 2006 15:13
    wars76
    Poziom 11  

    Czyli najbezpieczniej bedzie odwinąć kilka zwoi z uzwojenia wtórnego ? Transformator ten po stronie wtórnej ma jeden wspólny przewód (uzywam go jako plus) i ma jeszcze dwa kable (2 razy 8 VAC), które puściłem przez dwie diody mostka prostowniczego i tak otrzymuje biegun minusowy. Żeby nie odpalic tego mostka połaczyłem równolegle trzy mostki 50 amperowe. Czy do obniżenia napięcia mogę odwinąć kilka zwoi ale tylko na jednej cewce uzwojenia wtórnego ?, czy musze równo odwinąć na obu cewkach ? Na jednej cewce jest to mozliwe ale na drugiej niebardzo.

    0
  • #12 28 Sie 2006 17:25
    wmalczewski
    Poziom 14  

    Jezeli to mozliwe to dowin ok. 10-15% uzwojenia pierwotnego,najlepiej 3#5% a odczepy uzwojen zasilic przez przelacznik 3-4 pozycyjny.
    Jest to najczesciej spotykany sposob regulacji w prostownikach z rozruchem.
    Mozna tez sprobowac wlaczyc w szereg z uzwojeniem pierwotnym drugie trafo np.230V/24V-200W. Uzwojenie wtorne [24V] w szereg z pierwotnym duzego trafa,natomiast uzwojenie pierwotne trafa 24V obciazyc zarowka lub oprnikiem,ktory by mogl przejac ta moc.[200W]
    Napiecie na wyjsciu prostownika powinno obnizyc sie ok.2V.
    Pozdrawiam.

    0
  • #13 28 Sie 2006 19:24
    SP8JUX
    Poziom 30  

    Zamiast diód tyrystory i prosty regulator
    Marek

    0
  • #14 29 Sie 2006 06:16
    wars76
    Poziom 11  

    Czy można kupic gotowy taki regulator tyrystorów ? Jeżeli nie to dysponujecie jego schematem ?

    1
  • #15 30 Sie 2006 07:34
    goscu
    Poziom 16  

    wars76 napisał:
    Czyli najbezpieczniej bedzie odwinąć kilka zwoi z uzwojenia wtórnego ? Transformator ten po stronie wtórnej ma jeden wspólny przewód (uzywam go jako plus) i ma jeszcze dwa kable (2 razy 8 VAC), które puściłem przez dwie diody mostka prostowniczego i tak otrzymuje biegun minusowy. Żeby nie odpalic tego mostka połaczyłem równolegle trzy mostki 50 amperowe. Czy do obniżenia napięcia mogę odwinąć kilka zwoi ale tylko na jednej cewce uzwojenia wtórnego ?, czy musze równo odwinąć na obu cewkach ? Na jednej cewce jest to mozliwe ale na drugiej niebardzo.

    Nie wiem czy dobrze to opisałeś ale masz chyba prostownik 2D Więc powinieneś mieć wyprostowane napięcie 8V. Ale może to źle opisałeś. Jedno jest pewne. Każdy specjalista od maszyn elektrycznych powie ci żebyś się wystrzegał prostownika 2D. W ten sposób podmagnesowywujesz rdzeń trafo bo prąd w uzwojeniach płynie w jednym kierunku.
    Skoro dalej sie upierasz nad tym triakiem ( taniej prościej i bezpieczniej dowinąć trochę drutu miedzianego), to proponuję
    http://katalogi.iele.polsl.gliwice.pl/d.php?id=63179&pdf=u2008b

    0
  • #16 30 Sie 2006 10:05
    neo_dc
    Poziom 32  

    Widzę że kazdy mówi co innego, więc może się wtrącę.

    Może zrobisz fotki tego trafa ? Jaką ma moc ?
    Najlepszym rozwiazanien jest odwinięcie kilku zwojów z jednej cewki. Łączysz potem te cewki tak jak masz, tylko że środkowy odczep zostawiasz w spokoju, ładujesz tam kilka mostków graetza i masz ładnie pięknie urządzenie rozruchowe. Bezpieczniki bym jeszcze jakieś dał dla bezpieczeństwa.i zadbał o dobre chłodzenie jesli będziesz używał tego czegoś jako prostownika.

    0