Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat

Tranquilizer 29 Aug 2006 15:11 108532 28
    Tranquilizer
    Level 2  
    Witam.
    Robię piłę tarczową do cięcia metalu (tzw. "gumówkę"). Mam silnik, w którym nie pasuje mi kierunek obrotów. Jak dokonać zmiany tych obrotów?
    Przeglądnąłem już forum i znalazłem kilka tematów, jednak nie dały mi one jednoznacznej odpowiedzi jak to zrobić.
    Załączam więc wykonany przeze mnie schemat połączeń pod pokrywą "dekla" silnika. Proszę o szczegółowe wyjaśnienie, gdyż nie jestem elektrykiem ;)

Schemat:

Pozdrawiam.
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Przepnij kondensator z punktu B do punktu A.
    marbac
    Level 15  
    forestx wrote:
    Przepnij kondensator z punktu B do punktu A.

To nic nie da. Oba końce uzwojenia rozruchowego będą wtedy przyłączone do tego samego potencjału i prąd nie popłynie przez kondensator i połączone z nim szeregowo uzwojenie. Pole magnetyczne w silniku zamiast wirować będzie pulsowało i brak będzie momentu rozruchowego.
    Samym manipulowaniem w puszce zaciskowej silnika nie zmienisz kierunku obrotów. Musisz rozłączyć połączenie uzwojeń głównego i rozruchowego wewnątrz silnika, zamienić końce uzwojenia rozruchowego i ponownie wszystko połączyć.
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Fakt mogłem dopisać, że można spróbować i albo ruszy, albo nic to nie da.
    Otórz mam u siebie silniczek - nie wiem co to jest prawdopodobnie jakaś pralka (na pewno nie polar) i wyłażą z niego trzy przewody. Pomiary omomierem wskazują na coś typu gwiazda, ale niesymetryczna (nie wykluczam zwarcia ale nie grzeje się). Zamiana podłączania kondensatora w ten sposób odwraca mu obroty.
    Tranquilizer
    Level 2