Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat

Tranquilizer 29 Aug 2006 15:11 108532 28
  • #1
    Tranquilizer
    Level 2  
    Witam.
    Robię piłę tarczową do cięcia metalu (tzw. "gumówkę"). Mam silnik, w którym nie pasuje mi kierunek obrotów. Jak dokonać zmiany tych obrotów?
    Przeglądnąłem już forum i znalazłem kilka tematów, jednak nie dały mi one jednoznacznej odpowiedzi jak to zrobić.
    Załączam więc wykonany przeze mnie schemat połączeń pod pokrywą "dekla" silnika. Proszę o szczegółowe wyjaśnienie, gdyż nie jestem elektrykiem ;)

    Schemat:
    Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat

    Pozdrawiam.
  • #2
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Przepnij kondensator z punktu B do punktu A.
  • #4
    marbac
    Level 15  
    forestx wrote:
    Przepnij kondensator z punktu B do punktu A.

    To nic nie da. Oba końce uzwojenia rozruchowego będą wtedy przyłączone do tego samego potencjału i prąd nie popłynie przez kondensator i połączone z nim szeregowo uzwojenie. Pole magnetyczne w silniku zamiast wirować będzie pulsowało i brak będzie momentu rozruchowego.
    Samym manipulowaniem w puszce zaciskowej silnika nie zmienisz kierunku obrotów. Musisz rozłączyć połączenie uzwojeń głównego i rozruchowego wewnątrz silnika, zamienić końce uzwojenia rozruchowego i ponownie wszystko połączyć.
  • #5
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Fakt mogłem dopisać, że można spróbować i albo ruszy, albo nic to nie da.
    Otórz mam u siebie silniczek - nie wiem co to jest prawdopodobnie jakaś pralka (na pewno nie polar) i wyłażą z niego trzy przewody. Pomiary omomierem wskazują na coś typu gwiazda, ale niesymetryczna (nie wykluczam zwarcia ale nie grzeje się). Zamiana podłączania kondensatora w ten sposób odwraca mu obroty.
  • #6
    Tranquilizer
    Level 2  
    Dziękuję za odpowiedzi.
    Jutro spróbuję rozebrać silnik. Chyba najlepiej będzie jak wyprowadzę sobie drugi koniec przewodu pomocniczego i później pozmieniam połączenia przewodów już w samej puszcze.
    Jak będe miał jakieś problemy albo wątpliwości to się jeszcze odezwę ;]
    Pozdrawiam.
  • #7
    Tranquilizer
    Level 2  
    Silnik zrobiony :). Kręci teraz w drugą stronę.
    Zrobiłem tak jak sugerowaliście. Wyprowadziłem sobie do puszki czwarty przewód. Był faktycznie połączony wewnątrz silnika, z przewodem na moim rysunku oznaczonym jako s2 (tak jak mówił Zbyszek_64). Zamieniłem końce przewodów uzwojenia pomocniczego. c2 podłaczyłem do A, a ten "wyciągnięty" przewód do B. Mogę teraz zmieniać sobie obroty jak chce ;)
    Dzięki i pozdrawiam.
  • #8
    Kepler
    Level 9  
    W Wikipedii znalazłem coś takiego: "W przypadku silnika jednofazowego, zmianę kierunku obrotów silnika uzyskuje się poprzez przełączenie kondensatora rozruchowego z jednego uzwojenia na drugie. Wówczas uzwojenie pracujące jako główne zamienia się w pomocnicze (rozruchowe), a pracujące wcześniej jako pomocnicze, staje się uzwojeniem głównym dając w rezultacie zmianę kierunku obrotów silnika." Wygląda na to że można zmienić w ten sposób obroty, ale uzwojenia powinny być takie same. W takim przypadku teoretycznie można zmienić kierunek obrotów przy trzech przewodach wyprowadzonych z uzwojeń. Poprawcie mnie jeśli się mylę.
  • #9
    masonry
    Level 30  
    Wiki kłamie. Najczęściej uzwojenie rozruchowe jest nawijane cieńszym drutem i nie jest przystosowane do pracy ciągłej.
    Robiąc tak jak to opisałeś silnik po kilku minutach będzie nadawał się tylko do przezwojenia.
  • #10
    Kepler
    Level 9  
    Dlatego napisałem że musiałby to być silnik z takimi samymi uzwojeniami, ale zazwyczaj chyba takich nie robią.
  • #11
    jacur
    Level 32  
    Kepler wrote:
    musiałby to być silnik z takimi samymi uzwojeniami, ale zazwyczaj chyba takich nie robią.


    Rozwiązanie spotykane w wentylatorach jednofazowych rzadziej w silnikach ( siłowniki do bram na 230VAC)
  • #12
    Michał Mikołajczak
    Level 9  
    Witam

    mam dziwną sytuację i zdecydowałem się tu napisać.
    Mam szlifierkę cylindryczną produkcji chinskiej.
    Kupiłem używaną i po kilku użyciach padł silnik.
    Stracił zupełnie moc obracał się tak jakby rozpędzał się do pewnych obrotów.

    Oddałem do naprawy, wymienili kondensator i silnik działa.
    Ale w między czasie zmienił obroty. Tzn. bęben kręci się w przeciwnym kierunku i to uniemożliwia pracę. Zadzwoniłem do serwisu i mnie wyśmiali.


    Z obudowy silnika do puszki elektrycznej wychodzą 4 przewody, do dwóch podłączony jest kondensator a dwa pozostałem bezpośrednio do 230V. Tzn. fazowy przez bezpiecznik.

    Nie ma mowy o żadnym mostku czy czymkolwiek,gdyż do są 2 przewody, faza i zero.


    Moje pytanie: czy jest to możliwe, że silnik podczas awarii coś "zgłupiał" i zmienił kierunek, czy coś???? Sytuacja niby nie wytłumaczalna ale silnik obraca się w złą stronę.

    Proszę o pomoc


    Michał
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Michał Mikołajczak wrote:
    Witam

    Oddałem do naprawy, wymienili kondensator i silnik działa.
    Ale w między czasie zmienił obroty. Tzn. bęben kręci się w przeciwnym kierunku i to uniemożliwia pracę. Zadzwoniłem do serwisu i mnie wyśmiali.

    Z obudowy silnika do puszki elektrycznej wychodzą 4 przewody, do dwóch podłączony jest kondensator a dwa pozostałem bezpośrednio do 230V. Tzn. fazowy przez bezpiecznik.

    Nie ma mowy o żadnym mostku czy czymkolwiek,gdyż do są 2 przewody, faza i zero.

    Moje pytanie: czy jest to możliwe, że silnik podczas awarii coś "zgłupiał" i zmienił kierunek, czy coś???? Sytuacja niby nie wytłumaczalna ale silnik obraca się w złą stronę.

    Michał


    Jedyne co mogli w "serwisie" zrobić oprócz wymiany kondensatora to odwrotnie zmontować silnik ( jeśli go rozkręcali ? ) oś pędna być może jest odwrotnie włożona w stojan, jeśli to jest w ogóle możliwe.
    Sprawdź czy sinik był rozkręcany, pokaż zdjęcia.

    Pozdrawiam. Stefan

    A przedmówcę proszę o niewklejanie wszędzie gdzie popadnie popadnie tego samego schematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13778052&highlight=#13778052

    Kiedy z silnika wychodzą cztery przewody nie oznacza to zawsze że są to osobno wyprowadzone początki i końce uzwojeń jak w tym przypadku.
    Konstruktor połączył tak uzwojenia aby w monter na etapie produkcji szybko a co za tym idzie tanio wpiął kondensator i kabel od włącznika ( zasilania ).
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    sp3ots
    Level 38  
    Fizycznie wyprowadzone są cztery przewody:
    Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    sp3ots
    Level 38  
    Nie umiesz czytać ?
    Aby we fabryce skrócić do minimum czas operacji podłączania zasilanie i kondensatora, a to obniża koszty produkcji.

    Dodano po 6 [minuty]:

    szelton wrote:
    Michał Mikołajczak wrote:
    Z obudowy silnika do puszki elektrycznej wychodzą 4 przewody, do dwóch podłączony jest kondensator a dwa pozostałem bezpośrednio do 230V

    Jak są połączone przewody w puszce, jakaś kostka, lutowanie plus "termokurcze".
    Jeżeli z silnika wychodzą 4 przewody zawsze jest możliwość zmiany kierunku wirowania.
    sp3ots wrote:
    Kiedy z silnika wychodzą cztery przewody nie oznacza to zawsze że są to osobno wyprowadzone początki i końce uzwojeń jak w tym przypadku.
    Konstruktor połączył tak uzwojenia aby w monter na etapie produkcji szybko a co za tym idzie tanio wpiął kondensator i kabel od włącznika ( zasilania ).

    To by wyprowadził tylko 3 przewody

    Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat


    Skąd bierzesz te bzdurne schematy ?
    Schemat jest nie prawidłowy, zły.
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    Michał Mikołajczak
    Level 9  
    Witam,

    dziękuję za podpowiedzi, ale puki co nic nie zdziałałem.
    Wirnika obrócić się nie da gdyż nie jest symetryczny.

    Wklejam zdjęcia, tabliczki, kostki, kondensatora, i kabli w silniku.

    Kostka:
    niebieski i czerwony przewód to zasilanie 230V, do dwóch czarnych podłączony jest kondensator.

    Stojan:
    cztery przewody niebieski czerwony i czarne są oryginalnie podłączone do uzwojeń.


    Przypominam silnik kręci się w złą stronę.
  • #22
    sp3ots
    Level 38  
    Wykonaj zdjęcie silnika tak aby było widać jak wychodzą przewody z uzwojenia.
    Omomierz w dłoń i wykonaj pomiary aby poznać jakie kolory przewodów dotyczą jakiego uzwojenia.
  • #23
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Michał Mikołajczak wrote:
    niebieski i czerwony przewód to zasilanie 230V, do dwóch czarnych podłączony jest kondensator.

    W tym silniku nie ma możliwości zmiany kierunku wirowania. podłączony jest prawidłowo.
  • #24
    Michał Mikołajczak
    Level 9  
    Nie ma możliwości zmiany obrotów, ale kręci się w drugą stronę.
    Jutro zmierzę te obwody omomierzem, dzisiaj nie mam możliwości.
  • #25
    sp3ots
    Level 38  
    Wykonaj zdjęcie silnika tak aby było widać jak wychodzą przewody z uzwojenia.
    Inne niż to co zamieściłeś.
  • #26
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Michał Mikołajczak wrote:
    Nie ma możliwości zmiany obrotów, ale kręci się w drugą stronę.

    Michał Mikołajczak wrote:
    Wirnika obrócić się nie da gdyż nie jest symetryczny.

    W takim razie nie widzę innej możliwości zmiany kierunku wirowania, jak przez obrócenie stojana w silniku.
    Stefan, do czerwonego przewodu są dołączone dwa wyprowadzenia uzwojeń silnika (roboczego i pomocniczego) i to właśnie połączenie ustala kierunek.
  • #27
    sp3ots
    Level 38  
    Krzysiek, moje oczy tego nie widziały, dlatego chciałem się upewnić.
    Każdy elektryk powinien sobie z tym poradzić, rozdzielając zmostkowane druty dochodzące do czerwonego przewodu.
  • #28
    Michał Mikołajczak
    Level 9  
    Teraz tak sobie pomyślałem, że faktycznie, chciałem obrócić wirnik i się nie dało, różne rozmiary łożysk, ale obudowę wraz ze stojanem może się da. Idę sprawdzić.

    Dodano po 40 [minuty]:

    obróciłem obudowę ze stojanem o 180 stopni, śruby pasowały, skręciłem i obraca się we właściwą stronę. :)
    jedyne co mnie zastanawia, że teraz puszę elektryczną mam z wejściem zasilania od strony maszyn i wydaje mi się, że jak pierwszy raz odkręcałem silnik, to zasilanie było po drugiej stronie. Ale tak mi się wydaje, a obroty mam teraz odpowiednie także tak zostawiam. Bardzo dziękuję za pomoc.
  • #29
    Arturo_77
    Level 2  
    Witam.
    -Mam pytanko do wszystkich czy w danym silniku od wentylatora jest możliwa zmiana obrotów, nie grzebiąc pod obudową? Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat

    Dodano po 1 [godziny] 57 [minuty]:

    Właśnie znalazłem zamknięty temat: Silnik UL-259B Silma - Jak zmienić kierunek obrotów? w nim jest foto takiego samego silnika jak mój tylko posiada schemat uzwojeń i ich podłączenia: Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat
    -A myśląc na logikę czy nie można podłączyć jak poniżej, miało by to sens pod warunkiem że uzwojenia są takie same! (czy za czasów PRL chciało by się im robić różne uzwojenia?) Zmiana kierunku obrotów w silniku jednofazowym + schemat