Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Espace - komp pokładowy ?

hydrotechnik 31 Aug 2006 07:47 5180 7
  • #1
    hydrotechnik
    Level 10  
    Witam.
    Mam taki mały problemik a właściwie to ciekawość mnie zżera.
    A mianowicie Renault Espace 97 r. 2.0 8V czy u mnie jest mozliwe aby na wyswietlaczu było pokazywane np. chwilowe zuzycie paliwa albo np predkość średnia itp. Pytam bo komp jest na dowód tego jeżdząc na LPG po pewnym dystansie odpowiadajacym ilości benzyny w baku komp krzyczy że rezerwa, a jak wyłącze sinlik i uruchomie na nowo to znowu widzi że ma wache. Czyli chyba to powinna być też mozliwość wyświetlania takich danych jak pisałem powyżej. A ciekawostka - mogę sobie przestawić prędkościomież np na mile/h
  • #2
    Redgy
    Level 33  
    Powiem ci tak:
    Komputer pokładowy to nic innego jak mikrokontroler o odpowiednich parametrach. Dobrany jest on tak żeby działał na odpowiednim algorytmie. Dane szczytywane są z sond: ilość spalanej mieszaniki paliwowo powietrznej - LPG czy benzyna czy diesel (zależy od silnika)
    napięcie napinaczy poduszek powietrznych (ważne jak wymieniasz poduszki wymieniaj napinacze bo inaczej będzie boom i nie odpalą), zapięte pasy, przebieg, ilość km które możesz zrobić na paliwie zalanym w baku i jego stan i wiele przydatnych rzeczy. Na wszystko są napisane algorytmy (to jest na zasadzie wzoru matematycznego do którego podstawiasz dana zczytywane z sond łopatologicznie tłumacząc) no i pytasz się czy możesz ? Oczywiście że tak tylko że trzeba odpowiednio przeprogramować twój "komputer pokładowy" a do tego trzeba wiedzieć jak i co zrobić aby wskazania nie były przekłamane bo "o d*** pobic takie dane które sa nieprawdziwe.

    U ciebie przeklamanie jest bo musi byc wiesz ze LPG jest mniej energetyczny od benzyny. Algorytm jest na benzyne dobrany wiec jak sobie wyobrazasz ze bedzie ci pokazywal tak samo ? :P Jeszcze zalezy czy odparownik czy gaz na wtrysku tak jak benzyna. Tego nie napisales wiec jasnowidzem nie jestem. Ale na wtrysku i tak bedzie mniej energetyczny przez co ci wiecej spali jak mu bedziesz cisnol :P

    Jak jeszcze jakies pytania to dawaj koledzy albo ja pomoga :)

    Pozdrawiam
  • #3
    Yarek_Y2
    Level 11  
    W renuwce z tego co pamietam komputer pokazuje podstawowe dane m.in. chwilowe zużycie, dystans oraz zużycie średnie ale to zawsze jest w jednej opcji wiec jeśli ją masz to przełączysz się pomiedzy funkcjami komputera za pomocą przycisku przy kierownicy i znajdziesz te funkcję. A propos LPG to i tak zużycie bedzie przekłamane.
  • #4
    Redgy
    Level 33  
    Aha :D mile zapomnialem. A jaki to problem pewnie ze mozna tylko ze nie wiem czy masz zegary cyfrowe czy analogowe. Ale 1 mila jescze zależy jaka to:

    Niektóre inne:

    mila admiralska = 1855 metrów,
    mila morska = 1852 metry,
    mila angielska = 1609,34 metra, To jest ta z zegarów w przyblizeniu 1,6 :)
    mila fińska = 10670 metrów,
    mila geograficzna = 7421,6 metra,
    mila londyńska = 5000 stóp = 1524 metry,
    mila niemiecka (saksońska) = 7500 metrów,
    mila norweska = 11299 metrów,
    mila polska = 7 wiorst, czyli 7146 metrów, a od 1819 roku – 8534,31 metra,
    mila pruska = 7532,48 metra,
    mila rzymska = 1000 passus (kroków podwójnych) = 1481,5 metra,
    mila szwedzka = 10692 metry,
    mila wrocławska = 10282 metrów.

    kilo znaczy 1000 wieć sobie zera przesuń odpowiednio i będziesz miał w km

    Podsumowując - to nie problem sobie zrobić inna skalę albo inny algorytm przemiany mechanizmu ruchowego napedu na odpowiednie wyswietlanie w milach czy w innej jednostce to tylko przelicznik :)
  • #5
    hydrotechnik
    Level 10  
    WIELKIE DZIEKI.
    Co do LPG to zdaje sobie sprawe że odczyt bedzie blędny. Ale jesli moje autko zlicza te wszystkie dane to czemy nie mogę ich widziec na wyswietlaczu ? Wciskam przycisk przy prawej dzwigni przy kierownicy i tylko wskazania km dziennych mrugną, wciska drugi raz i to samo, jak przytrzymam jakieś 3 sekundy to biiiiiii i wskazanie się zeruje. Może ktos posiada schemat do tej kochanej "KRÓWKI"
  • #6
    Redgy
    Level 33  
    Błąd programu. Poprostu mikrokontroler się posypał.
    Zawsze masz 2 programy jeden główny i drugi awaryjny na wypadek gdyby poszedł główny. Widocznie leci sobie na awaryjnym. Po to to jest zrobione tak a nie inaczej żebyś jak padnie elektronika (to jest przecież częsta dolegliwość rzeczy martwych) włączył się awaryjny system który steruje pompką paliwową wtryskiem itp Wszystko niezbędne żeby auto ruszyło :) Ale że nie ma innych algorytmów to już ten ból. Tylko niezbędne. Drugą alternatywą jest to że sondy uległy destrukcji :P i nie pokazuje. Kto ci to zakładał ten LPG. Rzemieślnik znajomy czy autoryzowany servis samochodowy ?

    Bo łatwo coś uszkodzić gorzej wiedziec co się uszkodziło i zrobić tak aby było dobrze :)

    Hydraulikiem może być każdy ale dobrym hydraulikiem znającym się na technice obróbki metali i mającym w głowie pewne informacje na ten temat nie będzie każdy :). Pozatym aby coś zrobić trzeba wiedzieć jak to zrobić a nie robić byle robić :) Instalacja wodna zrobiona raz dobrze będzie służyła wieki :D
  • #7
    hydrotechnik
    Level 10  
    TZN że trza wybecelować 50 zeta i jechac na komp djagnostyczny.

    P.S. Brak wskazań chwilowych czyli prędkość średnia, zużycie wachy średnie i chwilowe itp był już przed instalacją LPG
  • #8
    tombog
    Level 10  
    Według instrukcji użytkownika, komputer pokładowy jest opcjonalny i nie występuje we wszystkich modelach. Może masz taką właśnie wersję ?