Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz AT(X) i popka rowerowa

02 Wrz 2006 00:07 1119 7
  • Poziom 26  
    Niedawno dokonalem zakupu pompki rowerowej. Zwykly silniczek na 12V i kompresorek. Calosc w zalozeniu podlaczana miala byc do gniazdka zapalniczki w samochodzie, co czyni pompke jednak dosc niewygodna w uzyciu. Postanowilem zasilac ja z jakiegos przenosnego zasilacza. Silnik pod obciazeniem pobiera nawet 10A a jako ze nie mam tak wydajnego transformatora uznalem, ze najlepszym rozwiazaniem bedzie zasilenie go zasilaczem AT lub ATX. Niestety oba typy zasilaczy po podlaczeniu pompki wylaczaly sie interpretujac silniczek jako zwarcie.
    I tu zaczyna sie moj problem/pytanie - co zrobic by zasilacze tego typu nie wylaczaly sie?
    Przeszukujac forum znalazlem kilka informacji na ten temat jednak jednoznacznej odpowiedzi nie uzyskalem. Wiem, ze napewno trzebaby obciazyc linie 5V - to jednak nie pomoze przy wykrywaniu silnika jako zwarcie. Przeszukujac kolejne postyznalazlem informacje by rownolegle z odbiornikiem (silnikiem w tym przypadku) podalczyc kondensator o dosc wysokiej pojemnosci. Znowu w innym poscie znalazlem odpowiedz, ze bez modyfikacji zasilacza nic nie wskuram.
    Jak w takim razie wyglada prawda? Czy wystarczy sam kondensator czy jednak trzeba bedzie jednak zaingerowac w budowe zasilacza? Jesli trzeba bedzie cos "pogrzebac" to czy zwykly elektronik-amator bez wyrafinowanej aparatury pomiarowej poradzi sobie z tym?
  • Poziom 40  
    a co niby mialby zmienic ten kondensator? Przeciez na wyjsciu kazdego napiecia juz taki jest!
    Podejzewam ze taki silnik w impulsie moze pobrac duzo wiekszy prad niz te 10A dlatego zasilacz sie wylacza. I tu raczej nie wiele da sie wymyslec. Przydalby sie zasilacz wiekszej mocy.
    Mozesz sprobowac jeszcze miekkiego startu silnika czyli jakis szeregowy rezystor zwierany po rozruchu przelacznikiem.
    Wszystko zalezy w ktorym momencie zasilacz sie wylacza?
  • Poziom 26  
    irek2 napisał:
    a co niby mialby zmienic ten kondensator?

    No wlasnie nie wiem czy moglby cos zmienic i dlatego sie o to pytam. Miedzy innymi taka rade znalazlem przeszukujac forum.

    irek2 napisał:
    Podejzewam ze taki silnik w impulsie moze pobrac duzo wiekszy prad niz te 10A

    Podejrzen nie jestem w stanie ani potwierdzic ani im zaprzeczyc. Jedyne co na ten temat moge powiedziec to to, ze na opakowaniu pompki napisane jest, ze wymaga zasilania 12V/10A.

    irek2 napisał:
    Wszystko zalezy w ktorym momencie zasilacz sie wylacza?

    A moglbys jasniej napisac o co pytasz? Jak to w ktorym momencie? Podlaczam pompke i od razu wylacza sie.

    Wybaczcie, ze poruszam tu tak banalny temat jednak meczy mnie to juz od jakiegos czasu i nie wiem jak sie w tym uporac. Pompka lezy nieuzywana a ja mecze sie pompujac moje wszystkie rowery w domu recznie. No i przy okazji moja mama - zapalona cyklistka - nie daje mi juz z tym spokoju. :)
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Ten kondensator dużej pojemności na wyjściu może jednak pomóc, bo przyjmie na siebie impuls prądowy przy starcie kompresora i napięcie nie spadnie aż tak, że zasilacz się wyłączy.
    A najlepiej to kup sobie jakiś mały 12V akumulator żelowy. Problemu z pracą kompresora nie będzie żadnego a dodatkowo uniezależnisz się od gniazdka 230V i plątaniny kabli z zasilacza komputerowego :D. Naładować taki akumulator to też żaden problem.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    arkolesz napisał:
    Wiem, ze napewno trzebaby obciazyc linie 5V - to jednak nie pomoze przy wykrywaniu silnika jako zwarcie.


    Ja zrobiłe sobie zasilacz tegulowany na AT i chodzi bez żadnego obciążenia. Ściągnij sobie note aplikacyjną LM317 (pierwsze z brzegu) http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/M/3/1/LM317.shtml . Na 7 stronie jest schemat powolnego startu.
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    LM317 i 10A - nie radzę próbować :D
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Kondensator od dużej pojemności powinien pomóc. Oczywiście musi się wpierw naładować. Dlatego trzeba było by w pierwszej kolejności włączyć zasilacz, odczekać chwilę na naładowanie kondensatora potem włączyć osobnym przełącznikiem silnik. :|
    Ładowanie kondensatora trzeba było by przeprowadzić przez rezystor.

    To też jest dobry pomysł:
    irek2 napisał:

    Mozesz sprobowac jeszcze miekkiego startu silnika czyli jakis szeregowy rezystor zwierany po rozruchu przelacznikiem.

    Mogło by się jednak tak okazać, że napięcie za rezystorem jest zbyt niskie, by dokonać rozruchu :|
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    zbig_wwl napisał:
    LM317 i 10A - nie radzę próbować :D

    Można rozszerzyć wydajność prądową LM-a za pomoca tranzystora np 2N3055 (15A, 135W), bez tranzystora nawet przy zwarciu nie popłynie prąd większy niż 1,5A bo takie ma zadanie.