Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automat wyłączania świateł

05 Wrz 2006 21:06 11370 36
  • Poziom 10  
    Witam;
    Czy ktoś z Was wie coś na temat automatu do wyłączania świateł w samochodach,po wyjściu-a zapomnieniu ich wyłączyć-?
    Proszę o info. za co dzięki.Pozdrawiam wszystkich na Forum---Darek N.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 25  
    Jezeli po zgaszeniu silnika,swiatla swieca nadal,to proponuje poprostu przelaczyc zasilanie wlacznika swiatel na zacisk 15/54 stacyjki(odbiorniki sa zasilane po przekreceniu stacyjki i wylaczane po jej wylaczeniu).
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 21  
    tak,ale trzeba to zrobic z glowa,swiatla,dmuchawa sa przewaznie zasilane z obwodu rozlaczanego ( w stacyjce lub dodatkowy przekaznik) w momencie krecenia rozrusznikiem ,tak aby cala energia aku szla na rozruch
  • Poziom 18  
    Albercik 321 napisał:
    Jezeli po zgaszeniu silnika,swiatla swieca nadal,to proponuje po prostu przelaczyc zasilanie wlacznika swiatel na zacisk 15/54 stacyjki(odbiorniki sa zasilane po przekreceniu stacyjki i wylaczane po jej wylaczeniu).


    I następną rzeczą jaką robimy to zapłata mandaciku za brak świateł postojowych. To nie jest taki prosty myk jak się wydaje.
  • Poziom 25  
    Wooojtek - na tym forum obowiazuje minimium wiedzy o elektryce samochodowej.No chyba,że zapomniales,ze w wlacznik swiateł zewnetrznych ma podwojne styki - osobny styk na swiatla postojowe(zasilany z "+" akumulatora i drugi styk zasilany albo bezposrednio z "+" akumulatora(tak jak w tym przypadku) albo z 15/54 stacyjki.
    jkm73 - nie rozumiem o co ci chodzi z ta dmuchawa i swiatłami.Jaki normalnie rozsadny kierowca zapala samochod z wlaczonymi swiatlami,dmuchawa,czy wlaczona ogrzewana szyba lub lusterkami?Samochod zapala sie z wylaczonymi wszystkimi odbiornikami.Obojetnie jak sa one zasilane.Pozatym dla roztargnionych kierowcow wiele producentow samochodow juz wymyslilo na to bardzo prosty sposob - podczas przelaczenia stacyjki w pozycje 50(rozruch silnika) automatycznie wylaczaja sie wszystkie odbiorniki(gasna swiatla,radio,dmuchawa itd).Jak to jest zrobione,chyba nie musze pisac.:D
  • Poziom 20  
    Robiłem coś takiego do Corolli . Szeregowo z wyłącznikem świateł dałem tranzystor sterowany lampką ciśnienia oleju.Dodatkowo wyłącznik zwierający cały układ .Swiatła zapalały się dopiero po odpaleniu silnika gdy zgasła lmpka ciśnienia oleju.
  • Poziom 18  
    Albercik 321 napisał:
    Wooojtek - na tym forum obowiazuje minimium wiedzy o elektryce samochodowej.No chyba,że zapomniales,ze w wlacznik swiateł zewnetrznych ma podwojne styki - osobny styk na swiatla postojowe(zasilany z "+" akumulatora i drugi styk zasilany albo bezposrednio z "+" akumulatora(tak jak w tym przypadku) albo z 15/54 stacyjki.
    :idea:
    Albercik, mam prośbę. Posiadam DU Nubira. Co prawda założyłem sobie automat tzw. świateł jady dziennej, ale chętnie się coś douczę. Powiedz mi z łaski swojej jak podłączyć światła mijania tak żeby gasły po wyłączeniu zapłonu i jednocześnie samochód nie zostawał na pozycjach. Czyli prosty myk jaki mam w Maluchu. Mykam na światłach, gasze silnik i żadna lampka nie świeci. Ale po przełączeniu włącznika świateł na światała pozycyjne takowe się zapalają. Czekam na pomysły. Schematy są pewnie na forum.
    Pozdrawiam
    [i]PS. Poczytaj Szekspira: Są na tej ziemi cuda o jakich nie śniło się waszym filozofom.[/i]
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Panowie, a może tak trochę pomyśleć? Światła podpięte do kontrolki oleju? A terez wyobraźmy sobie, że tegoż oleju zabraknie w nocy na ostrym zakręcie - wiem, że to mało prawdopodobne, ale życie jest wredne.
    Sugeruje skorzystać z rozwiązań fabrycznych, często spotykany jest "brzęczyk" podpięty pomiędzy wyłącznik oświetlenia w drzwiach i zasilanie świateł - czyli bedzie piszczał, przy otwartych drzwiach i zapalonych światłach, czyli skutecznie poinformuje nas przy wysiadaniu, że o czyms zapomniliśmy. Nawet jak się taki wynalazek popsuje, to rozładujemy akumulator, ale nie wylądujemy 6 stóp pod ziemią.
  • Poziom 25  
    Woooojtek,ciutek nie rozumiem,o co ci w tym momencie chodzi z tym maluszkiem?Bo ja wlasnie zaproponowalem Gapiszonowi uklad jaki jest miedzy innymi zastosowany w poczciwym maluszku - po wylaczeniu stacyjki wszystkie swiatelka gasna.Oczywiscie normalne i bardzo rozsadne jest to,ze po przelaczeniu wlacznika swiatel zewnetrznych w poz.2,swiatla postojowe sie swieca,nawet przy wylaczonej stacyjce - w przeciwnym razie,takie autko nie ma prawa przejsc przegladu.W poscie Gapiszona oczywiscie zrozumialem,ze ma autko,w ktorym po wylaczeniu stacyjki,swieca sie nadal swiatla mijania(tak jak wlasnie w niektorych autkach,produkowanych przez Daewoo).Pozycyjne niestety musza sie swiecic w takim przypadku.
    Co do Nubiry,to jak sie nie myle,sterowanie cewek przekaznikow swiatel jest realizowane przez "-",a nie przez "+" jak w wiekszosci samochodow.W tym przypadku nalezy zastosowac przekazniki typu PS 561 lub jak ktos woli,zmienic sterowanie cewek przekaznikow z "-" na "+".Jak bede mial w niedziele ciutek czasu to postaram sie taki schemacik zamiescic.Pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    mozna tez wykozystac wzbudzenie alternatora do tych celow
    pozdrawiam
  • Poziom 26  
    PANOWIE! Dlaczego fachowcy od budowy pomysłowych ZABAWEK podpowiadają człowiekowi zrobienie zabawkowych światełek? Przecież to nie zabawka, może chodzić o czyjeś życie!!!

    Za podłączanie do kontrolki oleju czy przewodu wzbudzenia alternatora powinni (bez obrazy) wsadzać za kratki! ... a poza tym podobno jest Z A K A Z A M A T O R S Z C Z Y Z N Y na tym forum ! ! !


    Teraz odpowiedź - są dwa rozwiązania:

    1. Przerobienie włącznika świateł (dotyczy to przełącznika 2 stopniowego) tak, by przy jednym przełączeniu działały BEZ stacyjki światła postojowe, przy 2-gim przełączeniu działały światła postojowe i mijania ALE 2-gie przełączenie jest zasilane ze stacyjki. Dodam, że światła mijania zasilane są przez przekaźnik i to właśnie CEWKĘ przekaźnika należy podłączyć do przełącznika świateł, światła postojowe najczęściej są bez sterowania przekaźnikiem. (UWAGA: nie można podłączać świateł mijania bezpośrednio pod stacyjkę lub wyłącznik świateł z pominięciem przekaźnika! Grozi przepaleniem styków i brakiem światła w drodze!)

    2. P O L E C A N E ! ! ! Założyć buzzer szeregowo podłączony z diodą prostowniczą (np. 2N400) którego "+" będzie podłączony do przewodu świateł postojowych a "-" do styku stacyjki włączającego zasilanie cewki WN.

    Jeśli chcesz by ten buzzer przypominał również o WŁĄCZANIU świateł to zamiast diody podłącz buzzera przez mostek gretza.
  • Poziom 25  
    kk.2000 - podpowiedz,jak przerobic wlacznik swiatel zewnetrznych,w sposob jak opisujesz,np. w samochodach Daewoo(Nexia,Lanos)?
  • Poziom 26  
    Przepraszam Albercik, ale nie znam włączników świateł w tych samochodach. Czy są 2-stopniowe? Pytasz poważnie czy się droczysz?

    Na wszelkie tego typu proste zadania mogę znaleźć rozwiązanie, tylko czy na prawdę się komuś przyda? (bo dziś już 10 godzin główkowania nad programowaniem)
  • Poziom 25  
    Absolutnie sie nie drocze kk.2000.Sa to wlaczniki obrotowe,ktorych nie da sie raczej rozebrac.Montowane sa przy kierownicy wraz z przelacznikiem kierunkowskazow.Sa trzystopniowe,ale dochodza do nich tylko 3 przewody - głowny(w dodatku masa) i dwa wyjsciowe - na swiatla pozycyjne i swiatla mijania.Myslalem poprostu,ze znalazles sposob na rozmontowanie tych wlacznikow lub znalazles gdzies takie rozbieralne.
  • Poziom 26  
    Jeśli 3 przewody to nie ma rozłączania stacyjką świateł mijania. Proponuję więc przewód do zasilania świateł mijania przeciąć i wpiąć w niego styki NO przekaźnika 12V, którego cewka będzie podpięta między masę i "+" wychodzący ze stacyjki na cewkę.

    Nic dziwnego że masa jest rozłączana. Aby odseparować obwody pozycyjnych od mijania należało żarówki zasilić przez bezpieczniki a masę podać wspólną przez przełącznik.

    Ja jednak DALEJ proponuję buzzerka!!!
  • Poziom 25  
    Zastosowanie dodatkowego przekaznika w obwodzie swiatel mijania nic nie da,poniewaz w pozycji 3 wlacznika swiatel jak sie przerwie obwod sterowania swiatel mijania,swiatla pozycyjne nadal swieca.Wiec mija sie to z celem.W tym przypadku zeby uzyskac to co chce autor postu nalezy zrobic tak jak opisalem w poscie powyzej.
    Pozatym Gapiszon nie napisal w jakim autku chce zrobic taka przerobke,wiec nie ma sie nad czym rozwodzic.Tym bardziej,ze autor od dluzszego czasu nie wykazuje zainteresowania swoim postem.
  • Poziom 18  
    Brawo Albercik321. Wreszcie chłopie skumałeś o co mi biegało z tymi światłami. Nie jest tak pięknie jak by się wydawało. W tym momencie w Nubirze mam założony "przekaźnik świateł jazdy dziennej" i od października problem niewłączenia i niewyłączenia świateł w dzień mnie nie dotyczy (w nocy widać że samochód stoi na światłach) Z takiego prostego główkowania wychodzi, że można w zastosować układ wyłączający światła po wyłączeniu zapłonu, ale trzaby dołożyć do autka kilka przekaźników. W swoim czasie może wrócę do tematu, bo mam pare małych przekaźników z centralek alarmowych. Na razie cieszę się tym co mam:D.
    Do kolegi KK2000: brzęczyk fajna rzecz. Mam i w Nubirze i w Maluchu. Ale nie zawsze jak człowiek wysiada i coś mu piszczy to czasem nawet uwagi nie zwróci, szczególnie jak jest hałas dookoła.:cry:
  • Poziom 37  
    kk2000. Nie ma w przyrodzie diody 2N400.
  • Poziom 26  
    Elek - nie mówię że jest w przyrodzie ale jest u mnie w pudełku... o, a teraz jest na biurku... o, i znów w pudełku...

    Masz rację Albercik. Tą sprawę pominąłem i tu się faktycznie skomplikowało. Dzięki za poprawkę. Przesyłam zatem schemat.


    UWAGA: 50 punktów dla osoby, która wymyśli prostszą aplikację na przekaźnikach!


    MODERATOR - dlaczego plik nie wyświetla się bezpośrednio jako obraz?
  • Poziom 25  
    Hmmmm,cos mi tu nie pasuje w tym schaemaciku.Rozumiem,ze styki przekaznikow sa rysowane podczas wylaczonej stacyjki.Czyli w poz.2 wlacznika,styk 2 przekaznika(licze od gory),jest zamkniety i swieca swiatelka pozycyjne.W poz. 3 wlacznika styk 1 przekaznika jest rozlaczony,czyli nadal swieca tylko swiatla pozycyjne.Po zalaczeniu stacyjki,otwieraja sie styki przekaznika 2 i 3,a 1 sie zamykaja.W tej sytuacji swieca sie swiatla mijania,ale nie ma swiatel pozycyjnych.A powinny byc...Tak nie rozumiem wiec o co ci dokladnie chodzi z tym schemacikiem,bo oryginalny z samochodu to chyba nie jest.No i pozostaje sprawa,ze przez styki przekaznikow 1 i 2 leci masa prosto z wlacznika.A to raczej styki wlacznika powinny sterowac cewka przekaznika.Wedlug mnie ten schemacik jest zupelnie bez sensu...No chyba ze moje stare oczy cos przeoczyly,wiec prosze mnie poprawic.
    No i o co ci chodzi z ta prostsza aplikacja na przekaznikach - przeciez ten schemacik jest na przekaznikach?
  • Poziom 26  
    Albercik! No co ty?! Myślałem, że Ty właśnie zauważysz, że zamiast przekaźnika 1 i 3 dało się zastosować jeden przekaźnik przełączny i za to było te 50 punktów.

    Układ jest jak najbardziej prawidłowy a styki nie są narysowane "podczas włączonej stacyjki" tylko są to typowe oznaczenia styków NC i NO. Przkaźnik 1 - styk NO, przekaźniki 2,3 - styki NC.


    A teraz wyjaśnienie:

    Przekaźnik 1 służy tylko do rozłączenia świateł mijania podczas wyłącznia stacyjki bez względu na to w jakiej pozycji jest włącznik świateł.

    Przekaźnik 3 rozłączy obwód przekaźnika 2 jeśli tylko włączy się stacyjka.

    Przekaźnik 2 rozłączy obwód świateł pozycyjnych w przypadku gdy: stacyjka będzie wyłączona i do tego włącznik świateł będzie w pozycji "światła mijania".

    A zatem:
    ... jeśli włączymy stacyjkę to przekaźnik 3 rozłączy obwód przekaźnika 2 i światła mijania się zapalą,
    ... jeśli włącznik świateł zostanie ustawiony na "pozycyjne" to obwód przekażnika 2 zostanie rozwarty i znów zapalą się światła pozycyjne.



    Czy ktoś jeszcze ma jakieś zastrzeżenia?????
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    A ja bym to zrobił na jednym przekaźniku ze stykiem NO. I dał go na zasilanie główne świateł lub zasilanie obwodu świateł mijania/drogowych (wtedy postojowe zostawałyby mimo wyciągnięcia kluczyka - czasem może się przydać). I dodatkowo zrealizowałbym wyłączanie świateł na czas rozruchu. Zrobiłbym, to prosto: podłączyłbym masę przekaźnika (złącze 85) do uzwojenia rozrusznika. Prąd płynący przez przekaźnik (kilkadziesiąt mA) nic nie zrobi rozrusznikowi, a w momencie rozruchu, obie jego strony znajdą się na zasilaniu, czyli na jednym napięciu i przekaźnik się rozłączy.
    Ktoś da radę prościej???
  • Poziom 26  
    Prawie tak Błażej, ALE...

    Jeśli 1xNO będziesz rozłączał zasilanie główne, to podczas postoju nie będziesz mógł zapalić postojowych przy wyłączonej stacyjce.

    Jeśli 1xNO dasz na mijania/drogowe, to po wyłaczeniu stacyjki nie będą gasły światła postojowe!

    Ani jedno ani drugie rozwiązanie nie przyda się pytającemu!
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tylko w nowych autach, gdzie jest pojedynczy wyłącznik, to ciężko będzie zrobić to jakoś prosto. Można oczywiście dać kombinację przekaźników, czy nawet jakąś elektronikę. W starych fiatach jednak było prościej: pozycyjne świeciły cały czas, jak były włączone tylko pozycyjne, a gasło wszystko jak włączone były światła główne. Ale tam był wyłącznik podwójny... Jeszcze lepiej to było w starszych autach, w których wyłącznik odłączał przednie pozycyjne w momencie włączenia świateł głównych.
    A do mojego rozwiązania można dodać jakiś dodatkowy wyłącznik jako obejście przekaźnika i nim załączać pozycyjne bez kluczyka.
  • Poziom 25  
    Hmmmm,gratulacje kk.2000.Zrobiles ten sam schemacik co ja,z ta tylko roznica,ze styki wlacznika swiatel steruja dodatkowymi przekaznikami,zeby nie wypalilo stykow w wlaczniku.Ale to i tak nie zdaje egzaminu,poniewaz podczas wlaczonej stacyjki,styki przekaznikow 2 i 3 sa rozlaczone,a wiec nie ma mozliwosci wlaczenia swiatel pozycyjnych.I co teraz ze swiatlami do jazdy dziennej?Widze,ze bardzo sie zainteresowales ta sprawa i lubisz takie zagadki.Wiec sprubuj narysowac schemacik,na ktorym bedzie mozliwosc wlaczenia swiatel pozycyjnych i dziennych podczas wlaczonej stacyjki.:D
  • Poziom 26  
    Alberciku, drogi kolego.

    Powyższa aplikacja wykonuje zadania TAK SAMO jak w starych fiatach, które tu przytaczasz.

    Jeśli stacyjka jest WŁĄCZONA, to przekaźnik 3 jest załączony, czyli ROZWIERA styk NC (Normal Close), więc przekaźnik 2 nie dostaje napięcia, więc pozycyjne ŚWIECĄ jakby nie było przekaźnika.

    Podobnie z WYŁĄCZONĄ stacyjką - jeśli włącznik świateł jest w pozycji "pozycyjne", to na przekaźniku 2 nie ma masy, więc przekaźnik jest w stanie spoczynku, więc styk jest zwarty, więc światła świecą!


    Myślę, że z powodu wielkości obrazka nie dostrzegasz, że styki przekaźnika 2 i 3 są typu NC.

    Dla niewtajemniczonych:

    NO (Normal Open) Normalnie Otwarty - gdy cewka dostanie napięcie styki się zewrą

    NC (Normal Close) Normalnie Zamknięty - gdy cewka dostanie napięcie styki zostaną ROZWARTE, a gdy cewka NIE dostaje napięcia styki są ZWARTE.



    Poniżej schemat najprostrzy jak tylko się da i NA PEWNO działający tak jak manetki Fiatowskie. Jeśli ktoś uprości schemat jeszcze bardziej to w nagdrodę 100 punktów.
  • Poziom 25  
    kk.2000.Sory,ale czegos nie rozumiem(mozliwe,ze sie myle,a jezeli tak,to mnie popraw prosze - stare lata robia swoje :|).Patrzac na ten drugi schemacik rozumiem ze :
    - przy WYLACZONEJ stacyjce styki 1-2 przekaznika 1 sa rozwarte,a styki 3-4 sa zwarte,oraz styki 1-2 przekaznika 2 sa zwarte.Po przelaczenia wlacznika swiatel w poz.2(wlaczone swiatla pozycyjne),swiatelka te sie zaswiecaja,poprzez zamkniete styki 1-2 przekaznika 2.Po przelozeniu wlacznika swiatel w pozycje 3(swiatla mijania),cewka przekaznika 1 dostaje mase przez stykiwlacznika swiatel,co powoduje rozwarcie stykow 1-2 tegoz przekaznika i zgasniecie tych swiatel.Swiatla mijania rowniez sie nie swieca,poniewaz styki 1-2 przekaznika 1 nadal sa rozwarte.
    - Po WLACZENIU stacyjki,cewka przekaznika 1 dostaje napiecie,wiec styki 1-2 sie zamykaja,a styki 3-4 otwieraja,co powoduje przerwanie obwodu cewki przekaznika 2,a tym samym otwarcie stykow 1-2 tego przekaznika.Czyli po przelaczeniu wlacznika swiatel w poz.2,swiatla pozycyjne nie swiaeca sie,poniewaz styki 1-2 przekaznika 2 sa rozwarte.Po przelaczeniu wlacznika w poz.3,zaswiecaja sie swiatla mijania,poprzez zamkniete styki 1-2 przekaznika 1.Na cewke przekaznika doplywa masa przez wlaczony wlacznik swiatel,ale jego pozycja nadal pozostaje taka sama(styki 1-2 sa zwarte,a 3-4 rozwarte i tym samym styki 1-2 przekaz.2 tez sa rozwarte,poniewaz jest otwarty obwod cewki przez styki 3-4.
    Tak wiec sumujac - przy wylaczonej stacyjce w poz.2 wlacznika swiatel swieca sie swiatelka pozycyjne,a po przelaczeniu go w poz.3 gasna pozycyjne i nie swieca tez mijania.Po wlaczeniu stacyjki obojetnie w jakiej pozycji jest wlacznika swiatel,swiatla pozycyjne sie nie oswieca,poniewaz jest rozwarty ich obwod przez styki 1-2 przekaznika 2,poniewaz cewka tegoz przekaznika nie ma napiecia,przez rozwarte styki 3-4 przekaznika 1.
    Tak to zrozumialem,czytajac ten schemacik.W ktorym miejscu mojego myslenia popelniam blad?Prosze o pomoc w wyjasnieniu.Pozdrawiam.
  • Poziom 26  
    Wszystko jest OK w pierwszej serii, błąd jest w drugiej o nazwie: "- Po WLACZENIU".

    W pewnym momencie piszesz:
    Styki 3-4 otwarte, "co powoduje PRZERWANIE obwodu cewki przekaźnika 2, a tym samym....." i tu jest BŁĄD. Poprawne dokończenie brzmi: "... a tym samym ZWARCIE styków 1-2 tego przekaźnika" (bo są to styki NC!).

    Dalej wszystko się wyjaśnia jeśli uwzględnisz ten drobny błąd.
  • Poziom 25  
    Ok,kk.2000.Zgadza sie.Jest tak jak piszesz.Piszac,ze przy wlaczonej stacyjce,jak styki 3-4 przekaznika 1 sa otworza,myslalem,ze styki 1-2 przekaznika 2 rowniez sie otworza i przerwia obwod swiatel postojowych,a jest odwrotnie,poniewaz mimo,ze styki 3-4 przekaznika 1 sie otworza to styki 1-2 przekaznika 2 sa nadal zwarte,poniewaz jest nadal przerwany obwod masy cewki tego przekaznika przez otwarty wlacznik swiatel.I tutaj wlasnie byl blad w moim rozumowaniu.A wychodzi na to,ze styki 1-2 przekaznika 2 otwieraja sie tylko w przypadku wylaczonej stacyjki i wlaczeniu wlacznika swiatel w pozycje 3.Wielkie przeprosiny dla Ciebie kk.2000 i dzieki za wyprowadzenie mnie ze zlago logikowania.
    Jezeli moge,to dodam jeszcze,ze warto zastosowac dodatkowe przekaznika w obwodzie wlacznika swiatel,tak,aby wlacznik swiatel nie wlaczal bezposrednio swiatel mijania,tylko sterowal cewka przekaznika tych swiatel.Tak samo warto zrobic w obwodzie swiatel pozycyjnych.Oczywiscie mozna tez zamiast przekaznika 1 czterostykowego,zastosowac przekaznik tego samego typu ale szeciostykowy a zamiast przekaznika 2 dwustykowego zastosowac przekaznik czterostykowy(unikniemy wowczas ryzyka wypalenia stykow wlacznika swiatel)
    Dodatkowo.w obwod swiatel mijania mozna zastosowac dodatkowy przekaznik,ktorego cewka bedzie wpieta w obwod 50 stacyjki(rozruch silnika),co bedzie powodowalo wylaczenie swiatel mijania podczas rozruchu silnika.Mozna rowniez doszukac sie w schemaciku danego samochodu,jak zrobic,aby podczas rozruchu,wylaczaly sie wszystkie niepotrzebne,a wlaczone wczesniej odbiorniki(dmuchawa,grzanie tylnej szybymradyjko i inne odbiorniki pobierajace duzo pradu).:D
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich!
    Miałem, do niedawna, ten sam problem co kolega GAPISZON !!! :>
    własnie na elektrodzie znalazłem super układzik do tego problemu ->>> http://www.elektroda.net/samochod/wlacznik_swiatel.html
    wytrawiłem sobie płytkę zmontowałem układzik i wszystko gra oprócz! :) włączania świateł postojowych stycznikiem S1. Działa to tylko wtedy kiedy rezystora R1 nie ma, jest zwarty i nie jest to stycznik tylko włącznik (na stałe).
    Jeżeli Pan GAPISZON zdecydowałby się na ten układzik to bardo zachęcam, ale powiem o czymś co poprawiałem 3 razy :)

    Faktycznie układ działa tak jak go ktoś opisał, ale nie ma tam mowy, o tym, że w momencie wyłączenia świateł tym układzikiem... deska rozdzielcza i podświetlenie tablicy rejestracyjnej dalej będzie świecić! Ja posiadam VW GOLFA II i przynajmneij w tym autku nie wiem jak w innych wszystkie przewody odpowiadające za właśnie w/w tablicę i deskę rozdzielczą, są przy włączniku świateł, wystraczy się nad nimi trochę poznęcać odciąć je lub odczepić od kostki podłączyc tez pod ten układzik w miejsce podpinania świateł i wszystko działa jak należy. Mam nadzieje, że wszystko napisałem zrozumiale. Pozdrawiam i mam nadzieje, że komuś się to przyda.

    btw. zapraszam na moje aukcje! allegro -> nervus997 :)[/url]