Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

alternator zamiast prądnicy

05 Wrz 2006 21:45 6422 23
  • Poziom 10  
    Witam.Mam następujący problem.W kombajnie zbożowym który posiadam jest zamontowana prądnica.Ma zbyt małą wydajnosć i przy włączonym pełnym oświtleniu podczas pracy nocą akumulator rozładowuje się .Chcę wstawić alternator i nie wiem co jeszcze trzeba będzie wymienić wprowadzajac taką modyfikację.Jak duży alternator dobrać ? Dodam że akumulatory mają po 6 v i 165 Ah (są podłączone szeregowo) .Obciążenie przy pełnym oświetleniu i włączonych innych urządzeniach elektrycznych wynosi ok 80 A. Z góry dziękuję i liczę na pomoc.
  • Sklep HeluKabel
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 25  
    Witam.Nie znam dokladnie schematu elektrycznego kombajnu zbożowego,ale uklad ladowania przypuszczam,ze jest taki jak w naszym poczciwym maluszku.Na poczatek proponuje zamiast dwoch akumulatorkow 6 voltowych jeden 12 voltowy.Do tego zamiast pradnicy zastosowac alternator z elektronicznym regulatorem napiecia.
  • Poziom 15  
    Spokojnie możesz przerabiać na alternator . Sam kiedyś montowałem alternator w miejsce prądnicy ale było to w kombajnie niemieckim . Jak zastosujesz alternator z regulatorem napięcia to pracy masz mało . Ja montowałem alternator z POLONEZA i obok regulator elektroniczny . Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    całkowicie zgadzam się z albercikiem 321poprostu akumulator 12woltowy plus alternator z fiacika w miejsce prądnicy na pewno rozwiążą problem.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Wiemy, że kombajn ale jakiej wielkości. A szczególnie jakiej mocy silnik co da nieco wyobrażenia o maszynie. Te 80 A to jednak chyba zbyt wiele. Jakże zabawne w tej sytuacji są propozycje włożenia jednego akumulatora 12 V i zwykłego alternatora (w domyśle 40 - 50 A). Zastosowane rozwiązanie jest typowe dla większych maszyn. Podaj urządzenia elektryczne, które czerpią tak dużo energii. Ale skoro już tak musi być to należy znaleźć alternator o prądzie 80 lub 100 A i oczywiście napięciu 14 V. Jak wiadomo większość obecnych urządzeń posiada wbudowane regulatory a więc łatwy montaż, ale jeśli trzeba zastosować zewnętrzny regulator to też mały problem. Jednak dla ułatwienia sprawy myślałbym o stosowaniu alternatora rzędu 70 A.
  • Poziom 14  
    Skąd wziołeś te 80A ? Może masz pdgrzewacz elektryczny do rzepaku?
    Lepiej sprawdż instalacje i biegunowość aku przy podłaczaniu alternatora.
    W nrmalnych warunkach pobór prądu to max 30A :
    Mijania 10A
    Kogut 10A
    Pozycje + reszta -10A
    Jeśli akumulatory są sprawne to po co zmieniać.
    Przy pełnym naładowaniu aku. po całm dniu koszenia masz od3 do5 godzin jazdy na światłach.
    Narazie sprawdż prądnice bo sezon sie kończy.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    A ile lat mają te twoje akumulatory? Możliwe, że one same z racji wieku "gubią" sporo prądu i potem tak duży płynie w obwodzie.
    Jeśli jest to stara maszyna, to może miec plus na masie. Trzeba będzie zmienić bieguny podłączenia akumulatorów. Silnik pewnie diesel, więc w czasie pracy nie potrzebuje prądu. Alternatora szukaj od jakiegoś dużego diesla lub ciężarówki z 12V instalacją. Dobrze by było jakbyś jeszcze przejrzał instalację ze względu na ten prąd płynący w niej i założył sobie amperomierz, z pomoca którego będziesz mógł stale monitorować pracę alternatora.
    Nie piszesz ile punktów oświetleniowych i jakiej mocy masz założone. Może pora pomyśleć o jakimś wydajniejszym oświetleniu?
  • Poziom 10  
    akumulatory mają 2 lata. Pobór prądu jest tak wysoki dlatego że pracuje dość spory nawiew (ok 15A ) do tego podczas pracy nocą 6 szt. halogenów i elektryczna regulacja sit oraz klepiska.

    Do mczapski : kombajn zbożowy John deere produkcji amerykańskiej .Podzespoły instalacji elekt. marki Bosh silnik 150 KM. Myśle że 70 A wystarczy, 80 A było troche przesadzone.

    do karol99: te 80 A to może troche przesadzona wartość ale lepiej mieć zapas. Z kad je wziąłem? Otóż 6 razy halogen 55 watt plus nawiew 180 watt plus 2 koguty ok 90 watt i do tego zespół regulujący ustawienia kombajnu na oko też ze 120 watt.Aha i jeszcze światła mijania:) .

    do Błażeja : na masie jest minus. Sinik diesla.Jesli wstawie alternator z regulatorem napięcia to będzie wszystko co jest potrzebne do tej modyfikacji??

    Do transoptora : Czy wstawiajac alternator od poloneza wstawiłeś regulator napięcia od tego samochodu??
  • Poziom 39  
    No to masz dość łatwą sprawę. Alternatorów jest całkiem sporo. Złomowiska i ich operatorzy coś zaproponują.Występują urządzenia typu DAEWOO do różnych produktów z których coś można wybrać z regulatorami wbudowanymi. Teraz problem, polega na dobraniu paska napędowego czyli koła pasowego i mocowania.
  • Poziom 10  
    Tu się zgodzę ponieważ w większości nowych alternatorów wystepuje pasek wielo rowkowy, a przy silniku w kombajnie jest zwykły klinowy.Ale to też da się zrobić :) myślę że jeśli się da to wstawie koło pasowe z oryginalnej prądnicy do alternatora po małych przeróbkach u tokarza:).Dzięki za pomoc.
  • spec od auto-elektro
    Koledzy, sprawa nie jest taka prosta jak się teoretycznie wydaje. Albo trzeba z czegoś zrezygnować albo żaden alternator nie wytrzyma na dłuższą metę.Z tego co naliczyłem jest to raptem ponad 800 W z czego nie doliczono jeszcze ładowania akumulatorów czyli jak kolega naliczył ponad 70 A. Sugerujecie alternatory 70 czy nawet 90Amper ale musicie wziąść pod uwagę że są to wartości maksymalne. Natomiast alternatory mają oznaczenia np 34/90 czy 29/80 .Czyli chodzi o to że producent sugeruje przy jakim natężeniu alternator powinen pracować stale aby nie ulegał szybkiemu przegrzaniu i szybkiemu uszkodzeniu. W miarę dobrym rozwiązaniem może być alternator 12V z Stara, obecnie trafiają się na wysprzedaży za tanie pieniadze a jednocześnie ich wartości to 12V 60/75 amper. Chociaż to też mało. Pozdr.
  • Poziom 16  
    Naprawiałem instalacje elektryczne w kombajnach różnej marki,więc te 80 A to coś nie tego tam!Instalacja to coś pośredniego między ciągnikiem a samochodem(marnym!)Każdy alternator zda egzamin,tylko trzeba z kablami zrobić porządek lub dołożyć gruby kabel(6 mm²)miedzy alternatorem i akumulatorem(często rozrusznik jest punktem łączeniowym).W niektórych typach regulator prądnicy jest z przodu,a prądnica z tyłu przy silniku.80 A-może zwarcie gdzieś w instalacji?lub błąd pomiaru innej możliwości nie ma.
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Należy też pamiętać o zapewnieniu odpowiedniego przełożenia silnik - alternator. Ten silnik nie osiąga zbyt dużych obrotów i należałoby zasosować jakieś przełożenie zwiększające obroty. Oryginalne koło pasowe z samochodu jako napęd się nie nada - bedzie za małe. Dlatego proponowałbym zastosowanie alternatora od ciężarówki. One pracują na niższych obrotach. I jak ktoś już wspomniał, należy zadbać o dobre połączenie alternator - akumulatory.
    A jeśli od osobówki, to od jakiegoś wysokiego modelu z pełną elektryką, klimą itd. One miały wzmacniane alternatory.
  • Poziom 39  
    Oczywiście, że problem należy rozwiązywać czujnie. Koła od prądnicy raczej nie użyjesz ale może się mylę. A średnica koła pasowego to potrzebna nie większa lecz mniejsza od tego stosowanego do prądnicy. Z grubsza prądnice osiągają maksymalne parametry przy 3 - 4 tys obr/min a alternatory 6 -10 tys obr/min. Poza tym okaże się, że inne są średnice osadzenia i stożki. Z racji iż w kombajnie silnik jest wyposażony w bogaty osprzęt może się okazać, że napęd alternatora jest możliwy z innego paska/koła niż obecnie prądnica (chociaż i tak najlepiej sięgnąć do koła na wale korbowym). I generalnie nie ma co dyskutować od czego będzie to urządzenie. Ważne są jego parametry i możliwości adaptacyjne. Prawdopodobnie faktycznie nie uzyskasz maksymalnej wydajności ale nominalna też wystarczy.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    mczapski napisał:
    osiągają maksymalne parametry przy 3 - 4 tys obr/min a alternatory 6 -10 tys obr/min
    - troszeczke nie rozumiem tych 10 tys obr/min , ale to już inna sprawa.

    Znajomy kupił Boscha, i chciał "dołożyć" reflektorki do pracy w nocy - objaw podobny, znaczy się alternator "nie wyrabiał". Ponieważ sprzęt był jeszcze na gwarancji, żadne przeróbki/samoróbki nie wchodziły w grę - sprawę załatwił serwis. Chłopaki założyli dodatkowy alternator + dodatkowy akumulatorek (maleństwo 35Ah) i to na osobnej instalacji zasilało tylko oświetlenie. Może tą drogą będzie prościej/taniej.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    I co? Jak się okaże, że trzeba jeszcze cos dołożyć lub zmienić w osprzęcie, to kolejny alternator? Tą drogą nie dojdziemy do rozwiązania.
    I jeszcze jedna rzecz: Los Podolos napisz jakie parametry ma prądnica. Powinny być wybite lub naklejone na obudowie. Dowiemy się ile prądu do tej pory było generowane.
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tak. Tylko silnik samochodowy raczej nie pracuje poniżej 2000 - 3000 obrotów w czasie jazdy i przełożenie może mieć bliskie 1 do 1. Natomiast diesle, szczególnie te większe, krecą około 1500 obr/min. Toteż przełożenie już powinno być około 2 do 1.
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Trafiłeś, bo mało już kto pamieta ten program...
    na marginesie ci powiem, że mój rower niestety ukradli.
    A wracając do tematu, to w tego typu maszynach pasek obejmuje jeszcze jakąś pompę lub dwie i czasem jeszcze coś. Tak więc dochodzi jeszcze naciąg tego wszystkiego tak, by łożysk w altku nie ponaciągać. Albo paski są np. dwa obok siebie (miałem taki przypadek), a oryginalne podwójne koło za nic nie chciało pasować do alternatora. Sprzęt wyjechał ode mnie z jednym paskiem, ale drugi był zawsze w zapasie. Pas też może być dużo szerszy niż do altka w aucie, bo tak jak pisałem, napędza jeszcze kilka rzeczy.
    Poczekajmy na Los Podolosa...
  • Poziom 10  
    Postaram sie zobaczyć co na tej prądnicy jest napisane chociaż sprzęt ma już pare latek i nie wiem czy oznaczenia beda czytelne. Kół pasowych jest masa w kobajnie ale tylko te przy silniku ma największe obroty (ok 2500/min).Musze jeszcze sprawdzić regulator napiecia, tylko że jest go cięzko wyjać ze względu na trudne dojście, I sprawdzę trochę instalację ,ponieważ teoria ze zwarciem też może być realna.Aczkolwiek sąsiad ma w traktorze alternator i spisuje sie lepiej niż prądnica mimo tego że ciagnik chodzi na średnich obrotach rzedu ok 1200 maks 2000 obr/min więc mysle ze z obrotami nie powinno być problemu.