Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

R-611 Donata - strojenie - jak skrócić cewkę heterodyny?

07 Wrz 2006 18:51 1547 10
  • Poziom 31  
    zachcialo sie przestroic. wedlug przepisu z elektrody. z wyjatkiem niuansiku, C107 bylo fabrycznie nie 39pF, a po obu stronach plyty rownolegle dwa po 6,8pF. odjalem jeden, ale w trakcie strojenia zeby elegancko dzialalo z powrotem dolozylem. chodzi czysto i ladnie,ale trzyma zakres 93-107, rdzen wkrecony, zmiana pojemnosci powoduje przesuwanie sie zakresu w obie strony, ale nie zweza sie. wypadaloby chyba skrocic cewke heterodyny, ale...cala cewka to 2,5 zwoja odczepem po 3/4 zwoja od gory. zostaje 1 i 3/4 zwoja, jak zewre jeden to cewka bedzie miec 2 razy 3/4 zwoja, nie za malo troche?????
  • Poziom 37  
    Teoretycznie tak, ale jak zwykle każdy egzemplarz to osobna heca.
    Sprawdź, czy trymer w heterodynie masz ustawiony na max , czy minimum (prawdopodobnie min). Ostatnio próbuję zamieniać trymery
    z 3÷10 pF na import 1÷11 pF.
  • Poziom 31  
    niestety max. nawet dolutowywalem z zewnatrz dodatkowe piko, ale tylko sie uzyskuje przesuniecie zakresu bez zawezenia odbieranego zakresu
  • Poziom 23  
    A jaki masz rdzeń w cewce???? ferrtowy czy diamagnetyczny (aluminium mosiądz)?? wkrecanie ferytowego powoduje zwiekszanie indukcyjnosci a diamagnetycznego odwrotnie. Spróbuj (jak jestes na dole skali ) odjąc indukcyjności. Piszesz o zawężeniu a chyba chodzi ci o rozszerzenie pasma...97 - 107 MHz a powinno być szerzej 87.5 - 108 MHz
    Zasada jest taka zeby ustalic ządane pasmo na niskich czestotliwosciach (początek skali) reguluje sie indukcyjnoscią a na koncu skali (wysokie czestotliwosci) reguluje sie pojemnoscią.
    Pozdrawiam Michał.
  • Poziom 37  
    Masz rację "michas", ale my nie szewcy i też to wiemy. Wracając do
    problemu, okazuje się, że trzeba rozszerzyć zakres przestrajania.
    Czyli jednak skrócić cewkę. Zrób to śmiało, można potem nawet zmienić
    rdzeń. Pojemnościami niczego nie zdziałasz.
  • Poziom 23  
    Spoczko chciałem tylko pomóc :)
    Dodam tylko ,że przesadne zmniejszenie indukcyjnosci może zerwać drgania heterodyny.
    Moze lepiej spróbuj najpierw "rozciągnąć" tą cewkę
    Pozdrawiam
  • Poziom 31  
    czyli jutro startuje ze strepteasem cewki ;)
  • Poziom 23  
    A sorki z racji tego ze post był napisany późno i zasugerowałem sie postem pierwszym kolegi olaf x. Wkradł sie błąd niestety w moją wypowiedź napisze wiec jeszcze raz do czego należałoby w tym momencie dążyć. Mamy pasmo
    93-107 MHz wiec w tym przypadku należy zwiększyć indukcyjność cewki i zmniejszyc pojemnosc w obwodzie rezonansowym. Działanie to powinno "sciągnąć" w dół pasmo (zwiekszenie indukcyjnosci) oraz skorygowanie górnego zakresu czestotliwosci (zmniejszenie pojemności w obwodzie rezonansowym).
    Więc w twoim przypadku zakładając ze masz rdzeń w cewce diamagnetyczny (aluminium , mosiądz) należałoby wykrecać stopniowo rdzen (zwiekszać indukcyjność) no i skrecać trymer w kierunku minimum pojemnosci.
    Teraz nie powinno być błędu ,za zamieszanie przepraszam.
    Pozdrawiam Michał
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    z doświadczenia wiem zę łatwiej uzyskać przesunięcie w dół o 10mhz niż podnieść w górę o 1mhz dlatego też staram się zawsze uzyskać jak najwięcej do góry czyli nawet 110mhz a uzyskuję to tym zę trymer na być min a nie max pojemności czasami zmniejszam kondensator arcz nawet do 2.2pf i generalnie jak naj mniej pojemności w obwodzie oscylatora i jak uzyskam np.110mhz wtedy ciągnę w dół cewką czestotliwość
    i jeszce 1 czasami agregat jest podłączony przez kondensator czyli w obwodzie mamy pojemnośc agredatu + kondensator około 33pf połączone w szereg co powoduje zawężenie pasma czasami zwiększam wartośc tego kondensatora albo go zwieram ale uwada taka operacja poszeża pasmo ale ciągnie go w dół
  • Poziom 31  
    probowalem...ale zwarcie 1 zwoja z tak malej cewki powoduje wypadniecie w komos, nie da rady potem rdzeniem i trmerem wogole chwycic zakresu. w poniedzialek jeszcze raz powalcze z pojemnosciami na przywroconej do stanu pierwotnego cewce. nie ma to jak przestrajac np. asie :) kondensator obrotowy ma zakres 8,5 piko, a trymer do dostrojenia 5-20piko, z palcem w nosie ponad dwukrotnie mozna przestroic zakres,nie trzeba wcale skracac zadnych cewek :)
  • Poziom 31  
    a wiec stwierdzam, ze po wielu karkolomnych sztuczkach trymerowo-rdzeniowych udalo mi sie osiagnac 92,5-108 co na moim terenie w zupelnosci wystarcza, najnizsza stacja to rmf troche ponizej 94, a na gorze 107,5 zetka lekko chodzi :D