Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

model samochodu RC z silnikiem spalinowym od kosy

vepo 03 Cze 2008 15:15 128670 143
  • #91
    Brosper
    Poziom 14  
    Ha ha ha casatorama. To było dobre :P
    To są koła modelarskie z tego co mi sie wydaje to HPI.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #92
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Koła kupiłem na aukcjach internetowych ale podobne widziałem w marketach budowlanych. Konieczna jest wymiana łożysk by móc ich używać - te co są oryginalnie to straszny szajs.

    Zlutowałem układ wg schematu i nie działa :(
    Jeden z tranzystorów 9540 niemiłosiernie się grzeje, pozostałe zimne a podłączony silnik ani drgnie.
    Przyjąłem układ nóżek wg kart katalogowych, czyli od lewej: G, D, S.
    Macie jakieś pomysły o co chodzi? Zlutowałem raczej dobrze.
    W wolnej chwili kupię kolejny komplet tranzystorów i spróbuję raz jeszcze. Może za drugim razem się uda :/

    To fotka niedziałającego układu:
    model samochodu RC z silnikiem spalinowym od kosy

    Pozdrawiam!
  • #93
    kondzio98
    Poziom 13  
    Brosper napisał:
    Ha ha ha casatorama. To było dobre :P
    To są koła modelarskie z tego co mi sie wydaje to HPI.


    Jak te koła są przeznaczenia modelarskiego to ja jestem Jarosław Kret.Przecież sam kolega suzukisamurai mówi ,że niby można je dostac w budowlanym.Przyjrzałem się temu wózkowi dzisiaj w szkole i te koła są identyczne ,tyle ,że mają inny kolor felgi.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #94
    CMS
    Administator HydePark
    suzukisamurai napisał:
    Koła kupiłem na aukcjach internetowych ale podobne widziałem w marketach budowlanych. Konieczna jest wymiana łożysk by móc ich używać - te co są oryginalnie to straszny szajs.

    Zlutowałem układ wg schematu i nie działa :(
    Jeden z tranzystorów 9540 niemiłosiernie się grzeje, pozostałe zimne a podłączony silnik ani drgnie.
    Przyjąłem układ nóżek wg kart katalogowych, czyli od lewej: G, D, S.
    Macie jakieś pomysły o co chodzi? Zlutowałem raczej dobrze.
    W wolnej chwili kupię kolejny komplet tranzystorów i spróbuję raz jeszcze. Może za drugim razem się uda :/

    To fotka niedziałającego układu:
    model samochodu RC z silnikiem spalinowym od kosy

    Pozdrawiam!


    Nie widziałem schematu i nie wiem jakich mosfetów użyłeś ale pamiętaj o tym że na blaszczce którą przykręciłeś do radiatora zawsze jest któreś z wyprowadzeń tranzystora, prawdopodobnie masz zwarcie, sprawdź w datasheecie.
  • #95
    vepo
    Poziom 11  
    spróbuj na początek nie podłączać mostka H bezpośrednio do akku, wstaw w szereg żarówkę 12v 20w. W razie czego zaświeci się żarówka, a nie mosfet ;)

    A faktycznie zastosuj izolatory(mike albo silikonowe podkładki wraz z plastikowymi kołnierzami pod śróbki). chyba irf9540 ma wspólną blaszkę tylną i wyjście.

    pozdrawiam
  • #96
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Po odkręceniu od radiatora faktycznie zaczęło tak jakby działać – silniczek obraca się zgodnie z rozkazami aparatury, ale tylko bez podanego zasilania na mostek!!! Gdy podam napięcie na mostek silniczek kręci się tylko w jedną stronę, ale tak jakby słabiej, niektóre tranzystory grzeją się jak cholera, inne ani trochę. Na razie podłączyłem ruski silniczek z zabawki. Czeka mnie raczej ponowny zakup tranzystorów, bo te już się chyba sfajczyły i wariują...
  • #97
    vepo
    Poziom 11  
    Do mostka H podłącz tez GND czyli minus z płytki serwa
  • #98
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Wymieniłem tranzystory, podłączyłem jak radziliście - działa!!! Dzięki!

    Dodano 19.13

    Po podłączeniu do dużego silnika od samochodowych wycieraczek jeden z tranzystorów zapalił się!

    Po wymianie spalonego tranzystora na inny, z wyglądu dobry spaliła się elektronika serwa.

    Czy silnik od wycieraczek nie jest "za mocny" do tego układu?

    Po weekendzie spróbuję ostatni, trzeci raz zakupić nowe tranzystory. Jak tym razem nie będzie działać zrobię sterowanie silnikiem na stykach.

    Pozdrawiam!
  • #99
    AZWE
    Poziom 16  
    Widzę w twojej konstrukcji dwa błedy-jeden estetyczny,drugi wręcz zasadniczy ;).Co do estetyki i osiągów to radziłbym zamiast domowej roboty rury rezonansowej,rure z silnika modelarksiego typu webra lub ewentualnie raduga o pojemnosciach 10-15ccm.Mimo że są to stare silniki rury są wykonane bardzo dobrze i kosztują grosze(allegro).Myślę że jheśli chodzi o wymiary to większa rura z silniczka żarowego 15ccm powinna spokojnie wystarczyć.Drugi bład jaki zauważyłem to zbieżnośc przednich kół przy maksymalnym wychyleniu,chodzi mi dokładniej o koło wewnetrzne.Rozrysuj sobie na kartce cały pojazd,z kołem zewnerznym wychylonym na max.Przedłuż oś tylnych kół,jak i oś zwrotnicy zewnetrznego koła tak aby obie linie przedłuzajace osie przeciely sie.Teraz poprowadź linię od punktu przecięcia przedłużonej osi tylniej z przedłużoną osią zewnętrznego koła,do zwrotnicy koła wewnętrznego.W ten sposób uzyskasz idealną zbierzność na zakrętach..Jeśli nie wiesz o co mi chodzi to napisz,a rozrysuję to w paincie lub zeskanuję książkę.Można wtedy bez problemu zmierzyć otrzymany kąt na kartce i przenieśc go na układ kierowniczy modelu regulujac długość popychaczy układu kierowniczego.
  • #100
    AZWE
    Poziom 16  
    Aha,do Suzukisamurai-wejdź na www.elenota.pl i zobacz w nocie katalogowej jaki max prąd mogą wytrzymać w/w tranzystory.Podłącz silnik szeregowo z amperomierzem i zasilaniem,na wszelki wypadek przytrzymaj lekko silnik by uzyskac pobór prądu pod obciążeniem,no i bedziesz wiedzial czy do tego silnika jest sens budować mostek z takich czy innych tranzystorów.
  • #101
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Człowiek w sklepie doradził mi zamianę IRF 9540 na F9Z34N który ma ponoć obciążalność 19A. Kupiłem. Zlutowałem na nowo mostek, działał z małym silniczkiem z zabawki jak trzeba, tyle, że podobnie jak poprzednio z 9540 cholernie grzał się jeden górnych tranzystorów na schemacie, drugi był ledwo ciepły. To który się grzeje zależało od tego jak podałem sygnał z serwa (zmiana miesc - zmienia się grzejący tranzystor), jednak w jednym z ustawień tranzystor grzał się mniej. Postanowiłem zaryzykować i podłączyć duży silnik spodziewając się że tranzystor stanie w ogniu. Nic takiego jednak się nie stało, wszystko działa pięknie!!!

    Fotki i filmy na http://www.arbiter.pl/galeria/Terenowy.pojazd.spalinowy

    Pozdrawiam!
  • #102
    vepo
    Poziom 11  
    podejrzewam, że indukuje się w silniku wysokie napięcie i przebija tranzystory. Spróbuj dołączyć do kabelków silnika jakiś kondensator na zmienne napięcie(około 0,1uf - 1uf 400v). Takie jak są w odkurzaczach lub wiertarkach takie małe prostokątne. I nie podłączaj aku bezpośrednio na początek do mostka H. Daj żarówkę 50w 12v. Zobaczysz co będzie.
    Pozdrawiam
  • #103
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Poddaję się.
    Koniec z samodzielnym budowaniem serwa skrętu.

    Myślicie że 2 takie serwa połączone przez wiązkę Y i połączone orczykami uciągną zwrotnice mojego modelu?:
    http://www.allegro.pl/item372464951_tower_pro_serwo_gigant_9805bb_od_emodel_pl.html

    Czy odbiornik uciągnie tak duży pobór prądu na jednym kanale?
    A może można dać zewnętrzne zasilanie na czarny i czerwony kabelek idący do serwa?

    Pozdrawiam!
  • #104
    vepo
    Poziom 11  
    Tak mozna ale nie odłączaj od odbiornika minusa czyli czarnego i sygnałowego żółtego. Z wewnętrznego zasilania minus dołącz do czarnego a plus do odłączonego od odbiornika plusa. Szczerze mówiąc nie wiem czy te serwo bedzie na tyle mocne.
    Pozdrawiam

    Dodano po 11 [minuty]:

    Tam napisałem z wewnętrznego a powinno byc z zewnętrznego. Ot słownik T9
  • #105
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Zdesperowany kupiłem 2 serwa HS-805BB o uciągu 24,7 kg każde.
    Po jedno na każde skrętne koło.
    Założyłem je i niestety chyba są za słabe...
    Trzeba chyba będzie wrócić do przeróbek silnika z wycieraczek.
    Możecie mi polecić jakiś inny schemat mostka H?

    P.S. Film z jazd testowych:


    P.S. Wymyśliłem coś takiego:
    model samochodu RC z silnikiem spalinowym od kosy
    Nawet zacząłem lutować, gdyż znalazłem 2 przekaźniki MT-6.
    Myślicie, że to może zadziałać?
    Nie będzie za wolne do przełączania obrotów w silniku?
    Jakie diody zastosować?
    Pozdrawiam
    Zbyszek
  • #106
    vepo
    Poziom 11  
    Sygnał z serwa jest za szybki, przekaźniki nie dadzą rady.
    Pomysł z silnikiem od wycieraczek jest ok. To że się palą tranzystory prawdopodobnie jest spowodowane przebiciem ich przez wysokie napięcie indukowane w silniku.
    Występuje ono ponieważ prąd zasilający silnik jest przełączany i zamieniany i w czasie przerwy zasilania następuje wytworzenie się wysokiego napięcia. Zrób eksperyment z transformatorkiem takim około 100watowym i podłącz 12v stałego do transformatora na uzwojenie pierwotne 220v. W momencie odłączenia 12v trzymaj przewody transformatora właśnie te które zasilałeś. Gwiazdki w oczach murowane. I to jest to napięcie niebezpieczne dla tych tranzystorów. Po prostu silnik "odbija" wysokim napięciem i je przebija( a im większy silnik tym kop jest mocniejszy). Można by zastosować tranzystory na wyższe napięcie lub tłumić odbicie kondensatorem. Znalazłem takie rozwiązanie:

    IRF640NPBF N-MOSFET 200V 18A 150W TO220AB
    IRF9640PBF P-MOSFET 200V 18A 75W TO220AB

    po około 2 zł za sztuke.

    Dodatkowo proponuję założyć na silnik kondensator np "MKPX2-4U7R27 Kondensator serii MKP klasy X2 4,7uF 275V".

    Taki zestaw powinien hulać aż miło.
    Pozdrawiam
  • #107
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Vepo, podaj mi jeszcze jak możesz który z tranzystorów zastąpić którym i gdzie i jak podpiąć kondensator.
    Wielkie dzięki za zainteresowanie.
    Tranzystory już kupione, kondensatora nie było :(.
    Jakiś inny może być?
    Pozdrawiam!
  • #108
    vepo
    Poziom 11  
    Może być inny, bynajmniej MKT i około 4,7 uF może być 2,2uF lub 1uF i najwazniejsze na minimum 240v do 400v jest tego sporo na necie. Takie kondensatory są w telewizorach, wiertarkach, odkurzaczach. Takie kwadratowe przeciwzakłuceniowe. Podłączasz go bezpośrednio do silnika.

    IRF640NPBF ten jako irf540. Pamiętaj aby ściągnąć ich dokumentacje i zobacz jakie mają wyprowadzenia.


    Zdjęcie podobnego kondensatorka

    Moderowany przez CMS:

    Ludzie co z wami jest ? Zauważyłem, że co raz częściej użytkownicy stosują "bynajmniej" w sobie tylko znanym znaczeniu, najczęściej zamiast "przynajmniej" ale tak jak widzimy w wypowiedzi kolegi vepo można też inaczej :) To jakaś nowa moda ?

    Słownik języka polskiego napisał:
    *
    bynajmniej I «partykuła wzmacniająca przeczenie zawarte w wypowiedzi, np. Nie twierdzę bynajmniej, że jest to jedyne rozwiązanie.»
    *
    bynajmniej II «wykrzyknik będący przeczącą odpowiedzią na pytanie, np. Czy to wszystko? – Bynajmniej.»

  • #109
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Dzięki za informację.

    Dziś z ciekawości podłączyłem układ na przekaźnikach - działa, ale tak jak się spodziewałem i jak wróżył Vepo - jest za wolny i silnik wpada w drgania.

    Jutro jadę na Wolumen kupić kondensator, podłączę i dam znać co i jak.

    Czyli kondensator podłączyć pomiędzy kable idące do silnika?
  • #110
    Brosper
    Poziom 14  
    Pokaż filmik jak on naprawdę się sprawuje a nie kręci w miejscu bez sensu ??
  • #111
    vepo
    Poziom 11  
    Spróbuj pojeździć na asfalcie albo na polbruku. Powinien być stabilniejszy. Oczywiście dodaj filmiki na swojej stronce ;) Wszyscy czekają!
  • #112
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Obiecuję dobry filmik jak uda mi się ujarzmić silnik wycieraczek :)

    Złożyłem mostek na nowych tranzystorach, z kondensatorem 2,2uF. Układ działa, ale oba tranzystory IRF9640 strasznie się grzeją (po 30-40 sekundach pracy nie da się dotknąć ręką radiatorów do których są przykręcone. Co ciekawe jest tak z i podłączonym silnikiem wycieraczek, i z malutkim silniczkiem z serwa. Po odłączeniu kondensatora nadal to samo. Co robić? Dać większy radiator i trzymać kciuki by półprzewodniki nie poszły z dymem, czy może wlutować jakieś inne? Liczę na Waszą radę, szczególnie Vepo :)

    Dla ciekawskich filmik jak działa silnik wycieraczek w roli napędu układu kierowniczego:


    Pozdrawiam!
  • #113
    vepo
    Poziom 11  
    Daj duże radiatory na nie i zrób dłuższy test. Grzać się będą, mają większą rezystancje Rds=0.5om, troche za duża ale nie udało mi się znaleźć lepszych mosfetów P-chn na to napięcie i prąd.
    Sygnały z serwa co idą do mostka H (dwa przewody, dawniej do silnika) daj przez rezystory około 100om/200om. Jakby padł mostek H to nie pójdzie prąd na elektronike serwa. Powinno w razie co ją uratować. Jeszcze co można by było zrobić to wpiąć między (+) co idzie na mostek H żarówke halogen 12v 50W lub 100W. Zabezpieczenie przed nadmiernym prądem na tranzystorach.
  • #114
    _milcek_
    Poziom 19  
    A co do samoindukcji w silniku od wycieraczek to wystarczy dać w szereg diodę i będzie po problemie. W coilgunach dawało to radę i to przy dużych prądach impulsowych. Sam może w niedługim czasie coś takiego zbuduje. Na zlomie widziałem silnik od wykaszarki ok. 1KM więc może być. Nie wiem tylko czy sprawny ale i tak kupie bo przyda się jako dawca części do silnika parowego. Co do tych prętów to posiadam dużo takich i one naprawde są bardzo odporne na trwałe wygięcia można je jedynie wygąć ale sie nie odkształcają a samo wygięcie nie jest łatwe.
    PS. Przepraszam za błędy, ale pracuje na angielskiej wersji Firefoxa i każdy wyraz pisze że ma błąd, więc nie wiem czy błędów aby napewno nie ma.
  • #115
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Dioda raczej na nic się nie zda, do silnik pracuje w dwie strony (+ i - zamieniają się miejscami w kablach). Tranzystorki umieściłem na jednym radiatorze z wiatraczkiem od procesora pentium (posmarowane pastą termoprzewodzącą i przykręcone przez mikowe podkładki). Układ działa, tranzystory są co prawda ciepłe a momentami gorące, ale się nie palą. Przed jazdą wstrzymuje mnie tylko wariujące po uruchomieniu silnika serwo gazu (jako, że zużyłem do mostka ostatnie posiadane standardowe serwo gaz obsługuje giga serwo hitec - z niewiadomych przyczyn cholernie czułe na zakłócenia rozsiewane przez spalinowy silnik). Jest jakiś sposób, by działało posłusznie?
  • #116
    _milcek_
    Poziom 19  
    To czy biegunowość się zmienia czy nie nie ma nic do rzeczy bo liczy się przepływ prądu do silnika. Napięcie samoindukcji idzie od silnika do tranzystorów a sama dioda je zablokuje.
  • #117
    CMS
    Administator HydePark
    _milcek_ napisał:
    To czy biegunowość się zmienia czy nie nie ma nic do rzeczy bo liczy się przepływ prądu do silnika. Napięcie samoindukcji idzie od silnika do tranzystorów a sama dioda je zablokuje.


    Nie można użyć diody ponieważ silnik kręcił by się tylko w jednym kierunku.
  • #118
    AZWE
    Poziom 16  
    CMS-nie masz racji,nie chodzi o wpięcie diod bezpośrednio pod silnik,nawet scalone mostki H są zabezpieczone diodami przeciwprzepieciowymi.
  • #119
    suzukisamurai
    Poziom 10  
    Witam po dłuższej przerwie.
    Prace trochę ruszyły do przodu, mostek H uruchomiony, wszystko działa super, ale dopóki nie uruchomię silnika. Powoduje on tak duże zakłócenia, że serwa zaczynają wariować. Oddzielenie silnika blachą aluminiową od części z elektroniką i owinięcie kabli folią aluminiową trochę zmniejszyło to zjawisko, ale jest ono jeszcze na tyle wyraźne, że uniemożliwia normalne sterowanie. Gaz potrafi sam z siebie otworzyć się na full, skręty działają, ale tylko w jedną stronę. Po zgaszeniu silnika wszystko wraca do normy. Jak się tego pozbyć? Czy jedynym ratunkiem jest zakup aparatury na 2,4 GHz?

    Pozdrawiam!

    model samochodu RC z silnikiem spalinowym od kosy
  • #120
    Matkas
    Poziom 15  
    Zrób wszystko w kablach ekranowych. Być może pomoże.