Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Logika zapłonu - zrobić taki moduł ?

JacekCz 10 Sep 2006 21:57 7549 15
Relpol
  • #1
    JacekCz
    Level 39  
    Chodzi mi po głowie obwód funckjonalnie podobny jak logika zapłonu (ignition logic) w Baupunktach. Wyłączasz stacyjkę - wyłącza się radio, ale możesz włączyć np. na 1 godzinę.
    Włączasz auto -> włącza się jeśli ostatnio było włączone.

    Ale myślę o zewnętrznym obwodzie z jakims klawiszkiem, sensorem czy coś takiego, żeby tak sterować oświetlenie zegarka i CB radio. Audio mam niestety Pioneera więc też sie przyda.

    Nie jest to skomplikowane, da się zaprojektować.

    Spotkaliście się z czyms takim? Może jakiś kit ?
  • Relpol
  • #2
    SlaweK
    Level 43  
    Wszystko się da zaprojektować ale najpierw musisz dokladnie określić co chcesz. Uklad czasowy blokowany napięciem zapłonu i kawałek przekaźnika.

    SławeK
  • #3
    szymtro
    Level 30  
    Ja zrobiłęm coś takiego do swojego auta. Pudełećzko do którego przypina sie zasilanie, acc i ign. W środku jest c2051 i steruje sygnałem idącym do radia i anteny.
    Zrobiłęm cos takiego gdyż oryginalnie trzeba było załączyć acc, poczekac aż maska się otworzy i dopiero potem odpalać.

    Płytka jest zaprojektowana pod określona obudowę. Do tego jest wtyczka do podłaćzenia przycisku i diody. Dzięki temu mozna wymusić załaczenie radia bez kluczyków. Program tez jest napisany gdyż w oryginale nie uwzględniłem pewnych miuansów pomiedzy acc ign i załączaniem rozrusznika (program zmodyfikuje - ale jest w bascomie i pewnie byś sobie poradził).
    Nie ma schematu (bo jest w głowie) ale to też nic trudnego bo za duzo elementów nie ma. Zainteresowany?

    I wcale nie uważam że fabryka źle zrobiła - może i dobrze na tamte czasy, ale czasy się zmieniły.
  • #4
    sq6ade
    Level 40  
    A może zastosować przerzutnik monostabilny np 555 w cmos?
    Można uzyskać czasy opóźnień chyba kilkugodzinne.
    Działało by tak: Po wyłączeniu stacyjki zbocze opadające ACC wyzwoliło by przerzutnik który podtrzymał by acc radia jakiś czas np. 1h. Sygnały ACC trzeba by odseparować diodami. Dosyć prosty układ.
  • #5
    vvaldek
    Level 28  
    ja zmontowalem prosty uklad ktory powoduje zalaczenie radia po otwarciu zamka centralnego a wylaczenie po zamknieciu auta
  • #6
    sq6ade
    Level 40  
    Dziś zmontowałem dla klienta taki układ. Radio miało grać jakiś czas po wyłączeniu stacyjki. Uzyskanie dużych czasów opóźnień nie jest łatwe w układach RC więc wykorzystałem licznik z generatorem:
    KLIK
    Logika zapłonu - zrobić taki moduł ?
    Układ daje opóźnienie ACC : T=1/Fgen*8192 [s]
    Przy tych elementach jak na schemacie opóźnienie wyszło ok 40 minut.
    Sorki ale fotka jest z komóry :D
  • #7
    Nawigator
    Level 33  
    I ten tranzystor sterowany bezpośrednio z cmosa uciągnie prąd do radia 4x50W czy załącza sie przez przekaźnik?
    Pozdr. N.
  • #8
    sq6ade
    Level 40  
    Sygnał ACC do typowego radia nie wymaga dużego prądu. Jeśli chcesz zwiększyć prąd wyjściowy użyj przekaźnik.

    Zobacz - tak wygląda typowa "czujka" ACC w radioodtwarzaczu - wymaga tylko spolaryzowania napięciem - prąd żaden :)
    Klik:
    Logika zapłonu - zrobić taki moduł ?
  • #9
    Nawigator
    Level 33  
    No tak ale czasem pod ACC podłączane jest całe radio i wtedy trzeba uważać.
    Pozdr. N.
  • #10
    sq6ade
    Level 40  
    Tranzystor ma taki mały prąd bazy że nic mu się nie stanie jak dostanie zwarcia na wyjściu ACC - po prostu nie zadziała :D
  • #11
    Nawigator
    Level 33  
    Nie zadziała bo sie spali czyli przegrzeje od prądu kolektora razy pełne napięcie zasilania - ani zipnie zwłaszcza że Ic=Ib*h21e.
    Pozdr. N.
  • #12
    sq6ade
    Level 40  
    Przy dłuższym zwarciu jak sie nagrzeje to może i sie spali, chwilowe zwarcie nic nie szkodzi - właśnie sprawdziłem (jeszcze testuję układ) - domaluj sobie zatem mosfeta z kanałem P na 20A plus bezpiecznik 10A i temat zakończony :D
    Nie przepadam za przekaźnikami.

    p.s.
    U mnie jest digitalny tranzystor z opornikami w środku - nie wiem jakimi dokładnie - te wartości na schemacie są z głowy. :D
  • #13
    tzok
    Moderator of Cars
    JacekCz wrote:
    Chodzi mi po głowie obwód funckjonalnie podobny jak logika zapłonu (ignition logic) w Baupunktach.
    Nie tylko w Blaupunktach, na pewno w jeszcze Grundigach i chyba w Sony.
    W oryginalnym układzie potrzebne są 2 "zasilania": ACC lub IGN i BAT. Różnica między ACC a IGN jest taka, że IGN znika po wyłączeniu zapłonu a ACC dopiero po wyjęciu kluczyka (czyli jeśli włączymy i wyłączymy zapłon to radio będzia działać do rozładowania akumulatora, nie wyłączy się po 1h). ACC jest tylko w nowszych autach (na pewno w Oplach). Żeby to działało w tych radiach, trzeba podłączyć przewód Memory (żółty) z kostki ISO do przewodu ACC/IGN w instalacji samochodu a +12V (czerwony) do BAT (akumulatora), czyli na odwrót niż normalnie.

    Jeśli radio nie ma wejścia włączającego go po podaniu napięcia na to wejście to co najwyżej można zrobić prosty układ wyłączający go po wyłączeniu zapłonu/wyjęciu kluczyka ale umożliwiający jego ręczne włączenie bez kluczyka - wystarczy tylko po wyłączeniu zapłonu na chwilę przerwać zasilanie radia, poczym je przywrócić.
  • #14
    Nawigator
    Level 33  
    Słuchaj sq6ade, rady typu "domaluj sobie zatem mosfeta" to nie do mnie tylko do tych którym uszkodzisz podzespoły bo nie mnie, ja Twojego układu nie będę powtarzał bo jest niedopracowany i nie na temat. Jest to zwykły wyłącznik czasowy a nie układ logiki zapłonu który musi mieć pamięć poprzedniego stanu.
    Szkoda Twojej komórki na takie projekty.
    pozdr. N.
  • #15
    sq6ade
    Level 40  
    Coś ty taki zadziorny navi ? Moje urządzenie działa bez zarzutu na warunkach jakie zażyczył sobie mój klient - poczytaj co napisałem.Nie jest to super logika zapłonu jak w temacie topica ale funkcjonuje w zbliżonym zastosowaniu. Może ty zrób jakiś mądry sprawdzony i dopracowany w najdrobniejszych szczegółach układ (najlepiej bez CPU) i zaserwuj schemat ... Też może coś będzie do krytyki?
    Temat wisi jakiś czas i oprócz ogólników żadnych konkretnych rozwiązań nie widze.
    Nawigator wrote:
    No tak ale czasem pod ACC podłączane jest całe radio i wtedy trzeba uważać.

    A kto tak podłącza?

    Czepiasz się szczegółów w moim schemacie jakie nie mają znaczenia w podłączeniu do typowego radioodtwarzacza.
  • #16
    sq6ade
    Level 40  
    Sorki że piszę pod własnym postem ale mam jeszcze inną propozycję.
    Ten układ zrobiłem do radia Chrysler ,które ma włącznik zasilania w gałce volume (w enkoderze) i jest to włącznik bistabilny z jednym wolnym stykiem zwieranym do masy po wyłączeniu radia gałką.
    Układ nie ma czasówki co wyłącza radio po jakimś czasie ale radio wyłączane jest poprzez wyłączenie stacyjki i można je włączyć potem gałką.
    Klik:
    Wykorzystałem zalety przerzutnika RS na bramkach NAND:
    Logika zapłonu - zrobić taki moduł ?