Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak sprawdzić goły regulator od alternatora

hugh_h 11 Wrz 2006 17:25 5891 20
  • #1 11 Wrz 2006 17:25
    hugh_h
    Poziom 17  

    mam podejżany regulator wyciągniety z altka delco remy, model to VRD674H, a astry F, reszta była ok diody, uzwojenia. wiec został regiel do przebadania.
    ma ktoś jakąś receptę ??, chce sprawdzić regiel luzem

    0 20
  • Pomocny post
    #2 11 Wrz 2006 18:24
    kk.2000
    Poziom 26  

    Nie znam tego modelu więc szarpnij nieco szczegółów na temat wejść wyjść - ile i jakie?

    Ogólna zasada:
    - Obudowa do masy (czasem również dodatkowy przewód jest zerem)
    - Jeden z przewodów służy do próbkowania napięcia. Należy mu zapodać regulowane w granicach 10-18Vnapięcie
    - Inny przewód służy jako wyjście regulujące prądem płynącym przez układ wzbudzania w alternatorze - podłączasz go przez rezystor 10, 20 ohm i przez amperomierz do masy.

    Pomiar: jeśli będziesz płynnie regulował napięciem próbkowania od 18-10V patrząc na woltomierz, to amperomierz skokiem prądu powinien pokazać ci wyraźną granicę napięcia optymalnego.



    Metoda ma wadę: nie wykryjesz usterki tranzystora/tyrystora pojawiającej się przy większych prądach. Najlepszą więc metodą jest po prostu zainstalowanie alternatora w samochodzie.

    0
  • #3 11 Wrz 2006 18:26
    Z.B.
    Poziom 16  

    Elektroniczny np.z malucha ,poloneza,valeo(typ altka),idzie sprawdzić na zasilaczu regulowanym,zamiast uzwojenia wirnika podłączam żarówkę 5W i po przekroczeniu 14 volt gaśnie, poniżej świeci tzw. histereza regulatora powinna wynosić ok.0,1 V.Inne typy gdzie wchodzi np.+30(stałe zasilanie )może być różnie.

    0
  • #4 11 Wrz 2006 18:32
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 11 Wrz 2006 18:34
    hugh_h
    Poziom 17  

    no tak sie spodzieałem bo mniej wiecej to si eorientuje jak działa, regiel ma wejście z diód podłaczone do jednej ze szczotek wejście na drugą i wejście pradowe i próbkowania chyba jest razem, no i jeszcze jest wyjście na kabelek który idzie do stacyjki oznaczone jako D+,
    mam nadzieje ze zabardzo nie namieszałem

    Dodano po 59 [sekundy]:

    delco z wiatrakiem na zewnątrz, regiel jest w srodku i do niego mocowany jest szczotkotrzymacz

    0
  • #6 13 Wrz 2006 19:11
    hugh_h
    Poziom 17  

    wymieniłem tranzystor mocy w regulatorze i dziła ale chyba nie do końca, bo jak juz sie wzbudzi to odczepiam zasilanie i dostaje 15,4V na wyjściu wiec to chyba troche za dużo,
    i jeszcze takie pytanie bo troche sie pogubiłem, czy zacisk D+ służy tylko do podłączenia kontrolki czy przez niego idzie prąd na uz wzbudzenia zanim altek sie wzbudzi?, bo nie wiem czy testując dobrze podłączam?

    0
  • Pomocny post
    #7 13 Wrz 2006 21:58
    kk.2000
    Poziom 26  

    Przewód zasilający lampkę kontrolną jest połączony z uzwojeniem wzbudzającym WEWNĄTRZ alternatora, co oznacza, że D+ powinno być podłączone TYLKO do żarówki.

    0
  • #8 13 Wrz 2006 23:36
    hugh_h
    Poziom 17  

    przepraszam za może troche głupie pytania ale musze sie trochę douczyc/upewnic, czyli napocżatku przed wzbudzenie uzwojenie jest zasilane jedynie prądem plynącym przez kontrolkę ?

    0
  • #9 14 Wrz 2006 00:06
    danthe
    Poziom 29  

    Zgadza się, zasilanie idzie przez kontrolkę, w niektórych samochodach jest dioda świecąca i równolegle rezystor (starsze modele VW na przykład).

    0
  • #10 14 Wrz 2006 00:28
    kk.2000
    Poziom 26  

    Faktycznie, potwierdzam poprzednika wypowiedź mądrą, a żebyś nie musiał zadawać wielu pytań, to odsyłam do schematu ze strony: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic72995.html

    Co prawda jest to obrazek dot. jakiegoś Ursusa, ale w większości osobowych jest identycznie.

    0
  • #11 14 Wrz 2006 00:50
    danthe
    Poziom 29  

    Wypowiadałem się już na forum w podobnym temacie - https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=564398&highlight= .
    Nadmienię też że ja prawie do wszystkich alternatorów stosuję regulator elektroniczny od poloneza 9D, kosztuje on poniżej 20 pln, i ma bardzo powtarzalne parametry (napięcie wyjściowe). Wiąże się to z niewielką przeróbką szczotek ale potem spokój na lata i w razie czego wymiana tylko szczotek a nie całego regulatora.

    Pozdr. Daniel

    0
  • #12 14 Wrz 2006 08:42
    hugh_h
    Poziom 17  

    dzięki bardzo, to jeszcze sie upewnie odnośnie tego 9D jaki on m apręd bo u mnie uz.wzbudzenia ma 2,5Ω.
    no ze szczotkami bede musiła jak piszesz troche pokombinować bo sa mocowane do regla, ale to juz mniejszy problem

    0
  • #13 14 Wrz 2006 11:47
    tzok
    Moderator Samochody

    Swojego czasu miałem w Wartburgu założony jakiś polski wynalazek - regulator elektroniczny o pracy ciągłej, nadawał się do zużytych alternatorów, żeby na wolnych obrotach nie pulsowały światła, miał też potencjometr do regulacji napięcia ładowania w zakresie 13-15V, w przeciwieństwie do typowego regulatora, który dołącza albo odłącza prąd wzbudzenia, ten regulował go w sposób ciągły, oczywiście miał element wykonawczy w postaci dużego tranzystora w obudowie TO-3 a aluminiowa, użebrowana obudowa pełniła funkcję radiatora.

    0
  • #14 14 Wrz 2006 13:56
    danthe
    Poziom 29  

    Jeszcze nie spotkałem alternatora w którym to nie chodzi (a przerobiłem już kilka), prądu nigdy nie sprawdzałem, ale myślę że będzie ok.
    Przeróbka polega na rozłączeniu blaszek/drutów łączących regiel ze szczotkami. Wewnątrz alternatora jest blaszka która doprowadza + z diod wzbudzenia do regla i jednej ze szczotek, styk na reglu od tej blaszki wyprowadzam przewodem do końcówki 15/54 regulatora polonezowskiego, jedną ze szczotek na stałe do masy , a drugą do końcówki 67. I to wszystko.

    Pozdr. Daniel

    0
  • #15 14 Wrz 2006 14:01
    hugh_h
    Poziom 17  

    dziękuje wszystkim za pomoc,
    zaraz sie wybieram po zakup oryginalnego regla bo obdzwoniłem wszystko do okoła i znalazłem za 30zł więc nie będe kombinował bo tak wyjdzie szybciej.

    0
  • #17 17 Wrz 2006 19:48
    hugh_h
    Poziom 17  

    ehh szkoda kupiłem w piątek taki zwykły jak poprzedni, jak ajest róznica ??

    0
  • #18 17 Wrz 2006 19:59
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 22 Wrz 2006 13:33
    hugh_h
    Poziom 17  

    i kurcze znowu mi regiel zdechł, czy to przypadek? a moze te moje 2,5Ω na uzwojeniu wzbudzenia to za malo, ale uzwojenia wygladają dobrze, niech ktos powie ile ta rezystancja powinna wynosić?

    0
  • #20 22 Wrz 2006 15:06
    viper555
    spec od auto-elektro

    Kolego nie patrz na rezystancję tylko na prąd jaki pobiera wirnik.Nawiasem to rezystancja dla tego typu wirnika wynosi 2,7 ohma a prąd pobierany przez wirnik w granicach 4,4 ampera. Oczywiście dopuszczalne są odchyłki około 0,1 amp. Wygląd zewnętrzny o niczym nie świadczy,mam takie ładne a prąd pobierany ponad 6 amper. 5.5 amperowy regulator tego nie wytrzyma. Z reguły zawsze wymieniając regulator trzeba się zastanowić dlaczego został uszkodzony. Zdażały się przypadki że wirnik zaczynał pobierać większy prąd dopiero po nagrzaniu.Myślę że następnego nie spalisz.Pozdr.

    0
  • #21 25 Wrz 2006 00:07
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto