Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Punto 90 1.6 1994 Błąd sondy lambda.

debik 12 Sep 2006 00:27 8540 23
  • #1
    debik
    Level 15  
    Witam !
    Po podlaczeniu testera wykazal ze uszkodzona jest lambda.
    Nie eiwle myslac wymienilem na nowa 4 przewodowa.
    Jka zalozylem nowa to dlaej sie swieci lampka MIL. Komputer znowu pokazuje blad sondy.
    Troche musialem poglowkowac bo nowa sonda ma kable(1 czarny, siwy, 2 biale). We wtyczce w aucie jest natomiat: czerwony, czarny, czarno-zółty, czrno-różowy.
    Ktos wie jka to podlaczyc bo nie moge sie doszukac schematu.
    Chyba ze moze przyczyna lezy gdzie indziej.
    Nie mam LPG.
  • #2
    batman06
    Level 14  
    przewody które wychodzą z sondy to:
    czarny sygnał
    szary masa
    białe to grzałka
    Weż miernik i sprawdż co ci wychodzi z samochodu, po przekręceniu stacyjki. Grzanie i mase znajdziesz a ten co ci zostanie to bedzie sygnał :)
    Sprawdze jak jest u mnie we fiacie to napisze ale dopiero po poludniu
  • #3
    debik
    Level 15  
    Tak tez zrobilem. Wszystko niby sie zgadza. Na postoju kontrolka sie nie pali ale jak tylko wyjade na zagrzanym dodam mocno gazu to zapala sie marchewka. Podlaczam tester i znowu sonda. Co tu jest grane bo juz sie pogubilem.
    Jak mozesz to sprawdz tez prosze tam pod tym plastikiem jest zlaczka na trzy kable. Czy mozesz zobaczyc z czym ona ma byc podlaczona bo ktos podlaczyl do niej w tyk diagnostyczny przez pomylke.
  • #4
    wojtekryba
    Level 32  
    kupileś zlą sondę ( nie do twojego auta)
  • #5
    madmax666
    Level 11  
    Nie ma sond "nie do Twojego auta", są jedynie w niektórych bmw i w niektórych volvo sondy pracujące na innym napięciu ale sa one praktycznie nie do kupienia i diametralnie różnią się wyglądem od pozostałych. Jak nam komputer pokazuje uszkodzenie sondy lambda to mierzymy ją, sprawdzamy połączenia, a nie lecimy do sklepu po nową, bo wina raczej nie leży po stronie sondy skoro wymiana na nowa nie pomogła.
  • #6
    wojtekryba
    Level 32  
    madmax666 wrote:
    Nie ma sond "nie do Twojego auta", .


    :D :D
  • #7
    batman06
    Level 14  
    Niestety u mnie są inne kolory, wiec ci nie pomogę. Skoro sprawdzałeś miernikiem, to zakładam że się nie pomyliłeś. Posprawdzaj tak jak pisze madmax
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    debik
    Level 15  
    Jka moze byc sonda 2 przewodowa skoro na schemacie nawet widze dwa kable z komputera i dwa na grzalke jeszcze. Sonda na bank ma byc 4 przewodowa nawewt wtyczka oryginalna w instlacji jest na cztery zyly.
    A co do zaworu EGR to moze masz racje bo rowniez takowy blad byl. Ale wyjelem go przeczyscilem i juz sie nie pojawil. Wiec ja bym raczej opstawal przy zlym podlaczenu sondy.
  • #10
    madmax666
    Level 11  
    Każda sonda czteroprzewodowa będzie działać w tym aucie bo kazda działa tak samo. Sondę mozna łatwo zbadac woltomierzem: po nagrzaniu silnika (sonda zaczyna pracować gdy osiągnie temperature ponad 300 st.) podpinamy woltomierz pod czarny przewód sygnałowy sondy i pod masę auta, poczas pracy silnika na wolnych napięcie powinno sie zmieniać od ok. 0,2 do 0,8 V z częstotliwością około sekundy. Jeżeli napięcie się nie zmienia wcale np. stoi na 0,4 lub zmiany zachodzą zbyt wolno to sonda jest uwalona.
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    debik
    Level 15  
    Panowie nie jestem z pierwszej lapanki jesli chodzi o mechanike.
    Sonda jest na pewno dobra. Dlaczego nei zapala sie na psotoju marchewka tylko wylacznie podczas jazdy ??

    Dodano po 1 [minuty]:

    A sonda jest na pewno napieciowa. Sprawdzalem w dokumentacji. Od 0.97 do 1.03
  • #13
    wojtekryba
    Level 32  
    debik wrote:
    Panowie nie jestem z pierwszej lapanki jesli chodzi o mechanike.

    Od 0.97 do 1.03
    jak można spytac ,co to za parametr?
  • #14
    madmax666
    Level 11  
    Zapewne chodzi tu o wartość λ, współczesne silniki pracują przy współczynniku λ=1 czyli jak tam podali w instrukcji od 0.97 do 1.03. Gwoli wyjaśnienia współczynnik λ określa stosunek rzeczywistej ilości powietrza do ilości stechiometrycznej, czyli stosunek powietrza potrzebnego do spalania do dostarczonego. Dyskusja prowadzona jest wokół napięcia pracy sondy, a nie wokół wpółczynnika λ. Porponuję przeanalizować to co się czyta w instrukcji w której i tak nie napiszą jakie napięcie ma sonda, a dopiero później pisać na forum. A jeszcze dokładniej: współczynnik λ jest wielkością bezwymiarową, a nie wyrażoną w voltach.
  • #15
    debik
    Level 15  
    Zawsze sadzielm ze na tym forum mozna sie czegos dowiedziec. Czlowqiek sie cale zycie uczy a i tak umiera glupi. Najpierw pokusze sie o wymianu zaworu EGR a pozniej sie bedzie kombinowac.
  • #16
    debik
    Level 15  
    Wymiana zaworu EGR nie pomogla. Bledu zaworu juz nie ma ale blad sondy pozostal. Sprawdzalem sonde i dziala poprawnie. Nie jestem pewien do konca podlaczenia jej. Ze sterownika ida cztery kable: czarny, czrno-rózowy, czarno-zólty, czerwony.
    Ktos moze mi pwoeidzic ktory z nich to masa, ktory sygnalowy, a ktore to grzalki ??
  • #18
    debik
    Level 15  
    Nie sadze aby to byly wtryski. Kombinowalbym raczej w strone podlaczenia. W euroscanie nie widze zeby mi sie wartosci sondy wogole zmienialy.
  • #19
    debik
    Level 15  
    Naprawde nie ma nikt jakiegos schematu zeby mozna bylo pokapowac ktory to ktory kabel ??
  • #20
    gienek-56
    Level 2  
    Witam kolegów Punto-maniaków
    dopiero wczoraj "wpadłem" na Twój post (debik)
    dzisiaj udało mi się zebrać troche materiałów do Twojego problemu
    ja mam Punto HSD , dołączam zdjęcie przyłącza sondy lambda z niego, nie wiem czy kolory przewodów będą takie same, oraz schemat blokowy i schemat szczegółowy elektroniki silnika MPI 75
    może to Ci pomoże w zlokalizowaniu kłopotów
    Powodzenia
    Gienek
  • #21
    debik
    Level 15  
    Dzieki gienek-56 za materialy.
    Problemem okazala sie nowa sonda.
    Niestety byla walnieta. Nowka ze sklepu i wlanieta. Nie rozumie jak to mozliwe. Ostatnio dwa dni z Vectra z czujniekiem Halla walczylem bo tez kupielm nowy a tu lipa dalej wywala blad. Wiec grzebanie w instalacji a okazalo sie ze nowy byl tez walniety.
    Takze jak kupujecie nowe czesci to bierzcie poprawke.

    Jeszcze raz wszyskim serdeczne dzieki za zainteresowanie sie moim problemem.
  • #22
    krrystiann
    Level 1  
    witam punto mamiaków.znalazłem to forum i moze wy mi jakos pomożecie.mam problem z sondą lambda.podczas jazdy zapala mi sie marchewka a dokładnie wtedy gdy chce wychamowac auto poprez zwolnienie pedału gazu,wtody to zapala sie ta 'marchewa' a gdy wcisne sprzęgło to spadają obroty i nawet potrafi zgasnać samochód.Czy to jest wina sondy czy mam szukać gdzieś indziej?ja kupiłem już tą sonde w sklepie powiedzieli ze to jest orginalna sonda do punto sx90-boscha.
  • #23
    marcin20050
    Level 1  
    Witam

    Mam pytanie co do wtrysków do punto 90 (1.6 8V) Czy mają jakieś oznaczenie? Z wizualnego punktu bardzo podobne są te od deawoo nexii, lanosa 1.5 8V... Tylko w tych wtryskach od deawoo są różne kolory "łebków" czyli niebieski, fioletowy, czerwony itd... ja mam czarny!!! widzęze do 8v deawoo są niebieskie!!! czy to ma jakieś znaczenie i czy któś wie czy to na 100% będzie pasować, wiedomo pod względem mechanicznym????
  • #24
    maro-85
    Level 11  
    witam tez miałem ostatnio problem z wtryskami do punto 90 lały miałem kupic od opla tigry 1.6 praktycznie te same ale pewniości nie mam kup najlepiej używane z punta 90