Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odkłucanie - układ zapłonowy - Renault Megane II Kombi

Grzegorz_n 12 Wrz 2006 22:43 3369 3
  • #1 12 Wrz 2006 22:43
    Grzegorz_n
    Poziom 15  

    Witam Wszystkich :)

    To co napiszę będzie długie, skomplikowane i trochę śmieszne, ale uważam, że jeżeli ma mi ktoś pomóc, to musi znać szczegóły moich eksperymentów.

    Jakiś czas temu zakupiłem CB Alan 48+ Multi oraz antenę AT 71 Magnum - 165 cm. W pierwszej kolejności stoczyłem walkę z zamocowaniem anteny i uzyskaniem niskiego SWR - jeżeli ktoś ma ochotę zerknąć, to proszę, bo jest co czytać:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=554488&highlight=megane&sid=2720d434b695b09040c63ab54ef1e539
    Jak już uporałem się z problemem SWR, zaczęły się następne - problemy z zakłóceniami, które nie pozwalały na normalną rozmowę przez CB.

    Nie będę opisywał jak doszedłem do tego, skąd są zakłócenia, bo to również była długa droga, ale ostateczna diagnoza została postawiona prawidłowo - UKŁAD ZAPŁONOWY. Nikt nie potrafił mi powiedzieć jak wyeliminować uciążliwy terkot, który nie pozwalał na rozmowę przez radio.

    Teraz będzie definicja terkotu - to tu będzie trochę śmiesznie.
    Na jeden terkot składają się 4 trzaski.
    1 trzask, to jeden odgłos wydobywający się przy zapłonie jednej świecy, przy jednym ruchu cylindra.
    W sumie na 1 terkot, składają się 4 bardzo szybko następujące po sobie trzaski - 4 ruchy cylindrów.
    Przy odrobinie wprawy i osłuchaniu się, można usłyszeć to co napisałem, pod warunkiem, że auto pracuje na wolnych obrotach.

    Problem był w tym, że nie mam tradycyjnego układu zapłonowego typu:
    cewka, aparat + 4 kable WN,

    a rozwiązanie:
    4 świece na które nałożone są 4 cewki (1 cewka na 1 świecę), a OD każdej cewki odchodzą po dwa cienkie kabelki, które łączą się przy ostatnim cylindrze w wiązkę kabli i w plastikowej rurce biegną sobie gdzieś tam i już. Zmierzyłem napięcie na tych dwóch kabelkach względem masy - obydwa miały po +12,6 V.

    Wpadłem na pomysł i zakupiłem jeden kondensator przeciwzakłóceniowy (od aparatu zapłonowego - niestety nie wiem od jakiego samochodu) o pojemności 0,5 mikro i eksperymentalnie podłączyłem go do JEDNEGO z dwóch kabelków dochodzących do cewki, a obudowę kondensatora do bloku silnika - masy. Wsłuchałem się i stwierdziłem, że jest minimalna poprawa - jakby brakowało jednego trzasku na terkot (w danym cyklu). Tak wiec dokupiłem 3 pozostałe (takie same kondensatory) i podpiąłem, po jednym na każdą cewkę. W pierwszej chwili skoczyłem z radości, bo terkot ustał całkowicie, jednak po przejechaniu kilkunastu kilometrów, okazało się, że nie ustał, a tylko częściowo zmniejszył się. Pierwsze wrażenie było mylne, bo od nowości było bardzo głośno i nagle zrobiła się cisza, jednak ta "cisza jest w dalszym ciągu za głośna", aby normalnie rozmawiać przez radio.

    Dokupiłem wiec 4 następne kondensatory z myślą o tym, aby dołączyć je do DRUGIEGO kabelka każdej z cewek. Niestety, ale okazało się to nie możliwe, gdyż nie było miejsca na dokręcenie kolejnego kondensatora do bloku silnika. O ile na jeden kondensator znalazło się miejsce, to na drugi już go nie było.





    Wpadłem na kolejny pomysł. Przykręciłem do bloku silnika kątownik, do którego przykręciłem wszystkie 8 kondensatorów, dzieląc na grupy po 2 na 1 cylinder i pociągnąłem do cewek po 2 kabelki, nakładając na nie drucianą siatkę, która stanowiła ekran.
    ZAŁĄCZAM ZDJĘCIA MOJEGO WYNALAZKU.
    Odpaliłem samochód i bez szczególnego wsłuchiwania się stwierdziłem, że pogorszyło się i to znacznie. W pierwszej chwili myślałem, że to wina zbyt długich kabli łączących kondensatory (na kątowniku) z cewkami, chociaż zadbałem o dobre ekranowanie. Więc odłączyłem po jednym kondensatorze na cewce, pozostawiają spowrotem łącznie cztery - chciałem w ten sposób sprawdzić, czy pogorszenie wynika z długich kabli, czy z powodu dodatkowych czterech kondensatorów. Tutaj okazało się, że pogorszenie nastąpiło po dołączeniu czterech dodatkowych kondensatorów.

    Mam teraz komfortową sytuację, ponieważ wszystko to, co zrobiłem, mam na wierzchu - na kątowniku. Mogę tam coś eksperymentalnie dołączyć celem kolejnych testów, ale nie wiem co to może być. Nie jestem ani elektronikiem, ani elektrykiem samochodowym - potrafię trzymać lutownicę w ręce i zmierzyć napięcie we wskazanych punktach oraz starannie zrobić to, co mi się zasugeruje.

    Więc teraz proszę o rady.
    Co mogę jeszcze tutaj zrobić, aby wyeliminować zakłócenia całkiem lub chociaż zmniejszyć aktualny ich poziom.
    1. Zastanawiam się nad zmianą pojemności kondensatorów, ale nie wiem na jaką pojemność.
    2. Zastanawiam się również, czy nie zastosować jakiś filtrów - może na
    początek kupnych, w ramach testów, a jak to nie pomoże, to własnej roboty ???
    3. Może połączyć jedno z drugim, ale tutaj również ktoś musi udzielić kilku
    wskazówek.
    4. Myślę również o ferrytach zakładanych na kable - takie są np. w kablach od monitorów lub zasilania do komputera.

    Bardzo Was proszę o rady.
    Napracowałem się już sporo i chciałbym w końcu swoją pracę uwieńczyć sukcesem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

    1 3
  • #2 13 Wrz 2006 00:10
    artelektron
    Poziom 23  

    Wiesz co prawie przerabiam taki problem i doradze ci sprawdzic radio w innym mobilku czy tak samo sie zachowuje .ja miałem taki sam przypadek i okazało się że to radio.a kopałem w samochodzie cuda.kable wn kopułka świece itp. aktualnie jestem na etapie naprawy radia CB.
    pozdrawiam

    0
  • #3 13 Wrz 2006 08:28
    Grzegorz_n
    Poziom 15  

    Witam ponownie :)

    artelektron napisał:
    Wiesz co prawie przerabiam taki problem i doradze ci sprawdzic radio w innym mobilku czy tak samo sie zachowuje .ja miałem taki sam przypadek i okazało się że to radio.a kopałem w samochodzie cuda.kable wn kopułka świece itp. aktualnie jestem na etapie naprawy radia CB.
    pozdrawiam

    Wiesz co, nie wykluczone, że tak w końcu nie zrobię - dam do naprawy, albo wcześniej sprawdzę inne w samochodzie. Jednak czytałem na tym forum, ze te samochody "nafaszerowane" elektroniką, lubią robić właśnie takie numery, tak wiec skoncentrowałem się nad szukaniem i eliminowaniem przyczyny.

    Inna sprawa, że nie znam nikogo w okolicy swojego miejsca zamieszkania, kto ma radio mobilowe i mógłby wyświadczyć przysługę, umówić się ze mną i zrobić króciutki teścik z wymianą radyjek.

    No chyba, że ten post coś zmieni - jestem z SOSNOWCA :):):)

    0
  • #4 13 Wrz 2006 13:49
    artelektron
    Poziom 23  

    Witam
    Wejdz na ogólny 19 kanał i zawołaj napweno ci któś pomoże umówicie się na spotkanie sobie sprawdzisz i będziesz wiedział.Za naprawe możez słono zabulić a wsadzisz radio do auta a tam....tosamo.
    Daje głowe że napewno ci pomogą pobliscy Cb-sci.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo