Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z silnikiem, regulacja obrotów

berstrong 13 Wrz 2006 23:46 3864 17
  • #1 13 Wrz 2006 23:46
    berstrong
    Poziom 10  

    Jestem laikiem w elektronice i mam problem otóż wymontowany silnik od otwierania szyb samochodowych, bierze 12V 2A, zasilam go z transformatora 12V + (motek gretza) prędkośc regulować w nim można przez zmniejszenie napięcia, jak to rozwiązac, próbowałem użyć rezystora regulowanego (64W R10-K) i działa tylko ze w ciągu 8 sek rezystor robi się gorący i idzie w diabły, a potrzebuje miec możliwość w miare płynnej regulacji tego silnika, gdyż mam takie 2 i jeden odrobine szybciej działa wiec chciałem je zsynchronizować, co radzicie ?

    0 17
  • #2 13 Wrz 2006 23:54
    Dar.El
    Poziom 40  

    Witam
    Pełno jest na ELEKTRODZIE takich tematów, szukaj regulacji na PWM.

    0
  • #3 14 Wrz 2006 00:04
    berstrong
    Poziom 10  

    Wiem widziałem, szukałem, czytałem to ale nie widze sensu budowania zaawansowanego regulatora z parunastu elementów na płyce tylo po to zeby raz go użyć aby zmniejszyć tą prędkość, i zamnkąc wszystko w pudełku, chodzi mi o to aby maksymalnie to uprościć, bo i tak nie bede kręcił na prawo i lewo tym regulatorem

    0
  • #4 14 Wrz 2006 01:33
    Raflles
    Poziom 13  

    Regulatora PWM nie używa się raz tylko można raz nim ustawić potrzebną prędkość. A rezystor się przepala, bo za duży prąd przez niego płynie. Pozdrawiam !!!!

    0
  • #5 14 Wrz 2006 08:20
    berstrong
    Poziom 10  

    A czy jest rezystor który wyrobiłby przy takim prądzie ?(niby wyliczyem sobie że musze dać 2ohm 8W rezyst. aby obniżyć napięcie do 8V tyle że na regulowanym pisze 64W i sie pali więc czegoś tu nie rozumiem) zalezy mi na jednorazowm obniżeniu napięcia, bez regulatora...

    0
  • #6 14 Wrz 2006 09:36
    Dar.El
    Poziom 40  

    Witam
    Sam rezystor będzie się palił bo podczas rozruchu silnik pobiera większy prąd, więc dając rezystor będziesz miał dużo mniej dynamiczny silnik. Potrzebna jest stabilizacja napięcia po to aby silnik bardziej obciążony mógł brać więcej prądu.

    0
  • #7 14 Wrz 2006 13:23
    Inkwizycja
    Poziom 26  

    Lm317T + 2N3055

    0
  • #8 15 Wrz 2006 21:50
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Nie pasują do siebie - polaryzacja nie ta. Do LM317 musi być PNP.
    A jeśli chodzi o sterowanie silnikiem, to: (1) są do tego jakieś układy scalone;
    (2) da się to zrobić na 2 tranzystorach (popatrz na schemat np. MK125).

    0
  • #10 17 Wrz 2006 19:59
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A w jakim układzie działa, i jak działa? Pierwszy z tych układów: http://robroller.free.fr/alim.htm
    Problem z silnikiem, regulacja obrotów
    Producenci LM317 zalecają, by napięcie między wejściem, a wyjściem LM317 było od 3V do 37V;
    Fairchild podaje charakterystyki - jaki jest potrzebny spadek napięcia, żeby popłynął określony prąd,
    w zależności od temperatury - ponieważ przez opornik płynie około 0.5A, ten spadek napięcia musi
    być około 2V - inaczej LM317 nie przepuści takiego prądu - a 2N3055 do przewodzenia potrzebuje
    nie więcej niż 1.5V (przy 4A, i napięciu kolektor-emiter 4V) - więc stabilizacja nie ma prawa działać.

    Drugi z nich: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page12.htm
    Problem z silnikiem, regulacja obrotów
    zawiera nie 2N3055, a 2N2955, o przeciwnej polaryzacji - i ten układ jest poprawny.
    A inny układ z tej samej strony, w którym są 2N3055, nie daje stabilnego napięcia:
    Problem z silnikiem, regulacja obrotów
    - a dlaczego tak jest, proponuję żeby czytający sami odgadli - nie jest to takie trudne.

    0
  • #11 17 Wrz 2006 22:14
    sokmarcin
    Poziom 20  

    berstrong -> a co napedzają te silniki? jak nie potrzebny jest duzy moment, tylko zalezy Ci na wmiare równych obrotach zastosuj rezystory. Jeżeli silnik ruszy "na 2 Amperach " i pózniej więcej nie pobiera to potrzebny będzie rezystor o mocy ok 25W
    2[A]*2[A]*6[Ohm] = 24 W. Na www.tme.pl znajdziesz taki pod symbplem AX25WR 6R8

    0
  • #12 18 Wrz 2006 17:14
    berstrong
    Poziom 10  

    silniki napędzają przednie koła pojazdu, mam zrobić taki projekt łazik sterowany komputerowo, problem w tym że jedno koło sie kręci minimalnie szybciej i pojazd zamiast jechac prosto to skręca. Ale w sumie już się wkręciłem w budowe:
    http://www.elb.vectranet.pl/~krzysztofg/pliki/506k_timer_ne555_regulator_pwm.rar
    nie wiem czy dobrze dobrałem elementy:
    NE555N
    DIL08PZ
    tranzystor BD243C
    diody 1N4148
    kondensator CCCX7R10nF1206
    RC05-100R 1% SMD
    RC05-1,00K 1% SMD
    potencjometr CA9V-1K

    bedzie wszystko biegać w takim układzie, (silnik 12V 2A) ?

    0
  • #13 18 Wrz 2006 17:56
    sokmarcin
    Poziom 20  

    Zdecydownie rozwiązanie lepsze.

    A jakiej mocy jest ten silnik?

    Dwa ampery to przy pracy lluzem czy pod obciązeniem pobiera?

    0
  • #14 18 Wrz 2006 18:16
    berstrong
    Poziom 10  

    przy pracy luzem, ale on ma tylko sie przejechać 5 metrów w przód czy w tył, skręcić itd.. na pokazie , sam w sobie jest leciutki, wiec obciążenie jest malutkie, wiec powinno byc ok

    0
  • #15 22 Paź 2006 21:29
    webtg
    Poziom 10  

    Sorki za może głupie pytanie ale jak sterować takim napięciem np z COMa ? Da się tak ? Skoro ma skrecac itd. to musisz nim jakoś sterować nie ?

    0
  • #16 28 Paź 2006 21:43
    berstrong
    Poziom 10  

    webtg napisał:
    Sorki za może głupie pytanie ale jak sterować takim napięciem np z COMa ? Da się tak ? Skoro ma skrecac itd. to musisz nim jakoś sterować nie ?

    ja używam LPT tam jest wiecej lini sygnałowych

    Zbudowałem ten regulator ze schematu i części podanych w poprzednim moim poście i guzik nie działą :( wszystko sprawdzałem i nie wiem gdzie leży błąd, wrzucam fotki płytki układu ścieżek i elementów pomóżcie :

    [/img]

    0
  • #17 30 Paź 2006 00:25
    berstrong
    Poziom 10  

    no i nikt nie pomoże ??

    0
  • #18 31 Paź 2006 11:11
    118460
    Użytkownik usunął konto